+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací II

2.2.2022Jana Marková

Jasný a předem daný postup. To je základ při tvorbě každé fungující a úspěšné aplikace. Proto máme vlastní šestietapový systém vývoje. Před pár týdny jsme vás seznámili s první etapou – Plánem. A nyní je čas podívat se o krok dál. Tedy na etapu druhou, kterou je Maketa.

Jak už víte z prvního dílu našeho seriálu o vývoji mobilních aplikací, v první fázi:

  • získáme od klienta potřebné informace,
  • připravíme harmonogram další práce,
  • vytvoříme v systému úkoly
  • nebo například přichystáme wireframy.

A právě na těchto základech poté stavíme maketu.

Jejím výsledkem je „nultá” verze aplikace nainstalovaná na klientových zařízeních.

Dává jistotu nám i klientovi

Díky maketě máme před sebou základní podobu aplikace. K výsledné verzi však vede ještě dlouhá cesta.

Maketa totiž nemá finálně doladěnou grafiku a chybí v ní i plánované funkce. Slouží spíše jako přehled všech obrazovek. A také jako ujištění, že aplikace pokryje vše, co je potřeba.

Zároveň si ověříme, že klient aplikaci spustí a vidí správné výstupy.

Máme tak jistotu, že jdeme správným směrem.

Vše kontroluje projektový manažer

Jak už jsme zmínili, při tvorbě makety vycházíme z informací od klienta a wireframů vytvořených ve fázi Plánu. I dál ale pravidelně komunikujeme s klientem.

Konzultujeme s ním jednotlivé funkčnosti a sbíráme další podklady. Například:

  • grafiku pro splash screen,
  • ikonu aplikace
  • a pokud je aplikace pro iOS, potřebujeme také UDID jednotlivých zařízení, na která chce klient testovací verzi aplikace nainstalovat (UDID je unikátní identifikátor, který Apple přiděluje každému zařízení se systémem iOS).

Postupně tak shromažďujeme všechny potřebné informace. A zároveň vytváříme maketu aplikace.

Stejně jako u plánu si dáváme pozor, abychom nepodcenili jakýkoliv krok. A také hlídáme, aby:

  • vývojář dodal maketu včas,
  • klient nepřidával do makety stále nové obrazovky a neměnil rozsah projektu,
  • klient komunikoval a našel si čas na společnou schůzku.

A na to vše dohlíží projektový manažer.

Právě on je i v této etapě projektu jednou z hlavních postav a výrazně ovlivňuje její úspěšné dokončení. Je zodpovědný za to, že:

  • projekt obsahuje všechny obrazovky,
  • v aplikaci i v administraci je číslo verze,
  • proběhla schůzka s klientem, na které spolu probrali všechny zbývající otázky,
  • aplikace je nainstalovaná na klientových zařízeních,
  • existuje seznam všech testovacích zařízení a máme všechny UDIDy,
  • začíná vznikat dokumentace k projektu.

A také za to, že na konci etapy máme od klienta souhlas s platbou první částky za projekt.

Za kód ručí senior vývojář

Kromě projektového manažera se do projektu výrazně zapojují také vývojář aplikace a senior vývojář. Jaké jsou jejich role?

Vývojář zaručuje, že aplikace a administrace:

  • má ikonu i splash screen
  • a je bez grafiky a funkcí.

Senior vývojář pak kontroluje kód a dává souhlas s navrženým řešením. Mimo jiné hlídá, aby v aplikaci:

  • byl dodržený správný styl kódování,
  • byla správná struktura adresářů,
  • nebyla grafika (v této fázi řešíme pouze základní práci s barevným schématem),
  • byly pouze pomocné příkazy pro zobrazení pop-up oken, upozornění a podobně (tedy žádné servisní příkazy),
  • nebyly ještě žádné modely.

Základem jsou jasná pravidla

U každého projektu používáme jasně definovanou strukturu aplikace, kterou vždy dodržujeme. Vše je tak mnohem přehlednější a výrazně klesá riziko, že se někde objeví chyba.

Přesně daný je také styl pojmenování jednotlivých stránek i postup při zakládání projektu. Máme tak přesně definované, co musí projekt v této fázi obsahovat. A v jakém pořadí jednotlivé části vznikají.

Od vytvoření nového repozitáře přes vygenerování makety aplikace až po založení aplikace a provisioning profile na Apple portálu, který nám umožní posílat push notifikace na zařízení se systémem iOS.

Pomáhají šablony z úspěšných projektů

Abychom minimalizovali riziko chyb, využíváme vzory a šablony, které se nám osvědčily u předchozích projektů. Zároveň dbáme na styl kódování.

Máme tak jasně daná pravidla i na:

  • uspořádání adresářů,
  • tvorbu makety pro vývojáře,
  • kontrolu makety pro vývojáře
  • nebo podobu projektové tabulky pro tuto etapu.

I díky tomu zvládneme práci na této etapě za 2 týdny.

A jakmile je klient s maketou spokojený a odsouhlasí první platbu za vývoj aplikace, můžeme přejít do třetí etapy – Bez serveru.

Jana Marková
Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.
Předchozí článek Jak spustit aplikace pro Android na PC? Windows 11 to brzy umožní Další článek 7 tipů, jak zrychlit telefon

Related Articles

k pracuje projektový manažer – obrázek ženy, okolo které je řada úkolů

Jak pracuje… Projektový manažer II

29.6.2022Jaroslav Pavlíček

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací: bonus č. 1

20.4.2022Jana Marková
Balonek unese LEDku

IoT problém: Kolik unese balónek? Unese LEDku?

7.6.2018Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (24)
  • Mobilní aplikace (38)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (12)
  • Ostatní (11)
  • Top (5)
  • Trendy (35)
  • Z naší dílny (18)

Přečtěte si také

  • Vyšší výkon nebo lepší fotoaparát: 4 největší novinky, které přinese iPhone 15
  • No code a low code programování vs. klasický vývoj mobilní aplikace. Víte, co se víc vyplatí?
  • Mobile marketing automation: Co to je a proč se vám vyplatí
  • O 48 % vyšší engagement. I to vám přinese gamifikace
  • Twitteru roste nová konkurence. Bluesky od Jacka Dorseyho
  • Jak mi „pravidla“ LinkedInu vzala 2 roky práce a dřiny
  • Umělá inteligence off-line? V mobilním telefonu vytvoří obrázek za 15 vteřin
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 5. Lepší přehled o službách
  • Lidé tráví používáním mobilních aplikací přes 5 hodin denně. Víte, co je zajímá nejvíc?
  • 7 nejlepších způsobů, jak propagovat mobilní aplikaci
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 4. Snadnější vzdělávání
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Tři ze čtyř iPhonů už mají iOS 16. Víte, proč je důležité na to myslet u aplikací?
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 3. Zefektivnění práce
  • Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít
  • Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness
  • Microsoft chystá vlastní superaplikaci. Bude v ní Bing i Outlook
  • První kandidát na mobil roku? Samsung Galaxy S23
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 1. Zvýšení zisku

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy