+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
App Store Optimisation

ASO je obdoba SEO ve světě mobilních aplikací

6.4.2022Jaroslav Pavlíček

ASO (App Store Optimisation) je disciplína, která ma za cíl maximalizovat počty stažení a  mobilní aplikace z obchodů jako je Google Play, App Gallery nebo App Store. Jde o obdobu SEO z oblasti webu a používají se zde obdobné praktiky. Pokud jste někdy v minulosti mobilní aplikaci do obchodu publikovali, určitě jste některé ze základních ASO úkonů prováděli. V následujícím textu můžete nalézt tipy, jak to příště udělat ještě lépe.

Počátkem roku 2022 se v obchodech nacházelo cca 7 milionů aplikací. (Zdroj: statista.com) Zviditelnit novou aplikaci v takovém množství je opravdu výzva. Zvlášť pokud se jedná o konkurenční prostředí. Stává se, že nově vypublikovanou aplikaci nelze po určitou dobu najít jinak než přes přímý odkaz.

Jaké aplikace obchod nabídne a v jakém pořadí, určuje mnoho faktorů. Algoritmy využívají umělou inteligenci, aby pomohly uživateli najít předmět jeho zájmu. Ze zkušenosti autora se dá usoudit, že zde hrají roli 4 oblasti:

  • počty stažení – absolutní čísla i trend
  • stáří publikce nebo aktualizace
  • historická zkušenost, oblíbenost u uživatelů
  • kvalita prezentace a její relevance k hledané frázi

ASO se zaměřuje na poslední položku – kvalitu prezentace a její cílení na potenciální klienty. Kvalitnější záznam v obchodě znamená lepší ohodnocení. A lepší ohodnocení znamená větší šanci na zobrazení uživatelům ve výsledcích vyhledávání. Špičkový ranking však není jediným cílem ASO.  Podobně jako v SEO, i zde se jde dál a řeší se metriky, jako je míra prokliku (CTR), počet stažení, počet instalací a podobně. Záznam v obchodě má být přesvědčivý a přimět návštěvníka, aby na aplikaci nejen klikl v seznamu nalezených, ale aby aplikaci určitě stáhl a nainstaloval. Optimalizace, která se soustředí na dobré pozice ve výsledcích vyhledávání, je zásadní, ale nemusí vždy znamenat stažení a instalaci. Je třeba vzít v úvahu očekávání cílové skupiny a podle toho upravit název aplikace, krátký popis a detailní popis, které povzbudí uživatele ke konverzi.

Proč je ASO důležité

Jako tvůrci víte, že vaše aplikace je skvělá a dobře znáte její příběh i přednosti. Stejně tak i uživatelé, kteří si ji stáhli a vyzkoušeli. Ale v první řadě je třeba zařídit, aby se k uživateli dostala, aby si ji stáhl a nainstaloval. Prakticky to znamená, že bojujete s konkurenčními aplikacemi, které se také zobrazily na seznamu výsledku vyhledávání. Navíc s těmi, které používají stejná nebo podobná klíčová slova.

Vzhledem k tomu, jak ASO nabírá na popularitě, stává se nezbytným požadavkem při vypuštění nové aplikace mít připravenou komplexní ASO strategii, aby aplikace nezůstala nepovšimnuta a nezapadla mezi miliony dalších.

App Store Optimisation pomáhá najít uživatele z cílové skupiny a jim předvést klíčové přednosti vaší aplikace. Obecně, vyšší pozice ve vyhledávání vedou k většímu klikání na položky a více instalacím aplikace. To je důvodem proč do metadat přidat správná klíčová slova a proč je optimalizace záznamu v obchodě tak zásadní.

Placená akvizice může být cenný nástroj, který zvyšuje počty instalací, avšak jedním z největších benefitů ASO je, že podporuje organické instalace. Ty jsou zdarma a mnohdy přitáhnou loajálnější uživatele, kteří budou aplikaci používat dlouhodoběji. Důvodem je, že tito uživatelé hledali takovou aplikaci, jako je ta vaše, sami od sebe. Nebyla jim „vnucena“ reklamou.

Podobně jako SEO je i ASO extrémně dynamickým a měnícím se oborem. Obchody průběžně aktualizují algoritmy, lidé mění vyhledávácí návyky a konkurence nespí. Proto není ASO jednorázovou záležitostí, kterou by bylo možné udělat na začátku, resp. před releasem první verze. Vyžaduje častou, kontinuální hloubkovou analýzu a implementaci.

Základy ASO

Na obrázku níže je seznam položek v prezentaci, které můžeme použít k „povzbuzení“ rankingu.

Detail aplikace v App Store

Prezentace mobilní aplikace v obchodě Apple App Store

Jméno aplikace

Jméno aplikace je to první, co potenciálnímu uživateli přijde na oči. Proto by mělo být relevantní a obsahovat klíčová slova, na která se má zacílit. Je vhodné použít kombinaci vlastního jména aplikace a přidat několik slov, která vystihnou hlavní účel a klíčovou funkčnost.

Popis

Na obou platformách je k dispozici 4000 znaků, což je docela dost. Využijte maximálně tento prostor ve svůj prospěch: uveďte všechna relevantní klíčová slova, avšak s citem.  Dejte si práci s popisem benefitů a jejich představení svým potenciálním uživatelům.

Je známo, že málo lidí si přečte popis poctivě celý. Proto na Google Play využijte HTML a emoji pro zvýraznění těch nejdůležitějších věcí. App Store tuto možnost zatím nenabízí.

Někteří vývojáři dělají chybu v tom, že do popisu „narvou“ za každou cenu velké množství klíčových slov, které ani nejsou relevantvní. To může být problematické ze dvou důvodů:

  1. velké množství klíčových slov má přirozeně velké možství konkurentů – takže v případě nové aplikace se dostat na přední místa bude dost výzva.
  2. i když se podaří dostat na přední místa, stane se tak i pro uživatele, kteří hledají něco jiného. Klesne míra proklikovosti a tím i interní hodnocení.

Vhodným přístupem je použít mix hodně i málo frekventovaných klíčových slov.

Ikona

Spolu se jménem aplikace je ikona to první, co uživatelé uvidí. To znamená, že musí vyvolat velmi pozitivní první dojem. Pokud ještě nemáte finální logo navržené nebo uvažujete o změně, je určitě na místě začít s průzkumem trhu. Prozkoumejte, co používá konkurence, a co zabírá na vaši cílovou skupinu. V ideálním případě připravte několik variant a ověřte je metodou A/B testů.

Kategorie a tagy

Lidé často hledají aplikace tak, že procházejí jednotlivé kategorie. Proto je velmi důležité vybrat tu správnou. V některých případech může být nejednoznačné, do které kategorie aplikaci zařadit. Prozkoumejte v tom případě konkurenci a nastavte to podle ní.

Apple App Store dále nabízí možnost zvolit sekundární kategorii, což dává další potenciál rozvinutí ASO. Google Play toto nenabízí, zato je zde ale možnost uvést 5 tagů. Využijte je k oslovení různých cílových skupin.

Screenshoty a video

Mnoho lidí nečte popisy aplikace. Ale všichni prohlížejí screenshoty. Screenshoty by proto měly aplikaci výstižně představit a to tak, aby byly na první pohled patrné její přednosti a klíčové funkčnosti. Často se vyfocené obrazovky zakomponují do infografiky a stručných popisků. Prohlédněte si konkurenci – vyvarujte se toho, co dělá špatně a inspirujte se tím, co dělá dobře. Poté, co své screenshoty připravíte, proveďte A/B testování a zjistěte, které kombinace nejlépe fungují.

Podobně jako u ostatních položek ASO, v případě screenshotů by se nemělo zapomínat na aktualizaci, pokud dojde ke změně v aplikaci. Screenshoty by se měly aktualizovat vždycky, když dojde ke změně funkčnosti nebo redesignu.

U nových klientů se často setkáváme se situací, kdy je organické vyhledávání úspěšné, ale placené akvizice nepřináší očekávaný výsledek. Na první pohled se může zdát, že bude problém s cílením reklamy, ale ukazuje se, že je často na vině použití stejné grafiky v reklamě jako na záznamu v obchodě. Uživatel po kliknutí na reklamu nevidí nic nového, co by ho motivovalo k akci a odejde. Naopak, pokud najde po kliknutí na reklamu v obchodě něco nového a zajímavého, ožije a ze zvědavosti záznam v obchodě prozkoumá. Proto použijte jinou grafiky pro reklamy a jinou pro obchod.

Potřebujete-li vyniknout ještě více, použijte video.

Lokalizace

Lokalizace záznamu v obchodě je zásadní, pokud cílíte na více zemí. Bez lokalizace se připravujete o potenciální uživatele, stažení a příjmy. Předmětem lokalizace mohou být popisy, tagy i grafika.

Při lokalizaci grafiky zvažte možnosti automatizace její tvorby a uploadu. Pro každý jazyk se zpravidla tvoří několik obrázků v několika velikostech. Svůj čas si vezme nejen vytvoření, ale i kontrola a vlastní upload. Příklad: 5 obrázků, 5 velikostí, 3 jazyky = 75 obrázků!

Lokalizace nemusí vždy znamenat pouze překlad. Různé země mají své zvyky, priority a jejich obyvatelé jsou citliví na jiné věci. Také je třeba vzít v úvahu, že v jiné zemi může působit jiná konkurence. To vše je třeba vzít při lokalizaci v potaz. Udělejte si průzkum trhu pro každou zemi, speciálně s důrazem na klíčová slova. Také využijte služeb lokálního copy writera.

Závěr

Mobilní aplikaci lze k uživatelům dostat různými způsoby a různými kanály. Obchody jsou jedním z nich. Obsahují však velké množství obsahu a vytváří velmi konkurenční prostředí. Aby v něm aplikace obstála, potřebuje kvalitní a přitažlivou prezentaci cílenou na své potenciální publikum. Problematice tvorby a optimalizace těchto prezentací se věnuje technologie ASO – App Store Optimisation, která je podobná technologii SEO, známé z prostředí webových prezentací.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací VI Další článek Gamifikace je zlatý grál pro zvýšení engagementu uživatelů

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (17)
  • Mobilní aplikace (26)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (8)
  • Ostatní (9)
  • Top (6)
  • Trendy (18)
  • Z naší dílny (10)

Přečtěte si také

  • 3 důvody, proč bude méně telefonů (a co to znamená pro mobilní aplikace)
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací: bonus č. 2
  • Zájem o mobilní aplikace roste. Lidé v nich tráví stále víc času
  • Příležitost pro agentury: kvalitní aplikace potřebuje průzkum trhu i PR
  • Digitální peněženky zaplavily smartphony. Jakou příležitost nabízí běžným firmám?
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací: bonus č. 1
  • Statistiky mobilních zařízení v ČR – jaro 2022
  • Gamifikace je zlatý grál pro zvýšení engagementu uživatelů
  • ASO je obdoba SEO ve světě mobilních aplikací
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací VI
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací V
  • Je třeba řešit „Declare your Ad ID permission“ ?
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací IV
  • Jak navrhnout aplikaci? 7 věcí, které si musíte předem promyslet
  • Jak vyplnit Formulář zabezpečení údajů (Google Data Safety Form)
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací III
  • Jak notifikace v mobilních aplikacích vydělávají peníze
  • 7 tipů, jak zrychlit telefon
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací II
  • Jak spustit aplikace pro Android na PC? Windows 11 to brzy umožní

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2020 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy