+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
Žena pracující se skládacím mobilem.

Mobilní aplikace pro skládací telefony: Myslete na různé režimy i ovládání

23.11.2022Jaroslav Pavlíček

Víc prostoru, pohodlnější práce a také styl, který jen tak někdo nemá. To všechno nabízí jeden z hitů posledních let – skládací mobilní telefony. Uživatelům přinášejí nové možnosti práce s mobilními aplikacemi. Aplikace na to ale musí být připravené.

Přestože se o skládacích mobilních telefonech mluví už od roku 2008, kdy Nokia představila svůj koncept Morph, první ohebné smartphony se začaly objevovat až 10 let poté. Tedy teprve nedávno.

Zatím se však zdá, že tento koncept bude trefou do černého. Přestože skládací telefony patří k nejdražším na trhu, zájem o ně rok od roku roste.

Zatímco v roce 2019 se jich na celém světě prodalo zhruba půl milionu, loni už to bylo 10 milionů. Letos by mělo toto číslo stoupnout na 13,5 milionu. A v roce 2026 dodají výrobci do obchodů na 41,5 milionu skládacích mobilů.

Podíl na trhu tak z letošních 1,1 % vyskočí na 2,8 %.

Cena klesá, obliba roste

K rostoucí oblibě ohebných telefonů přispívá i fakt, že jejich cena postupně klesá. A stávají se tak dostupnější. Zatímco ještě v roce 2019 jste za nový Samsung Fold zaplatili přes 50 000 Kč, v současnosti je to přibližně 45 000 Kč.

A pokud sáhnete po jednodušších a levnějších variantách, jako je například Samsung Z Flip nebo Huawei Pocket, dostanete se i k cenovce pod 30 000 Kč.

3 různé režimy

Současné skládací telefony ve své podstatě navazují na starší „véčka“. Zatímco u nich ale jednu polovinu tvořil displej a druhou klávesnice, skládací mobily jsou dotykové. Displej je tedy přes celé tělo mobilu.

To s sebou přináší několik specifik, jako je:

  • viditelný ohyb uprostřed displeje,
  • možnost využít 2 různé displeje (například Samsung Galaxy Z Fold nabízí klasický displej ve složeném stavu a dvojnásobnou obrazovku po rozložení telefonu)
  • a až 3 režimy použití – klasický, rozložený a „rozpůlený“, kdy je na každé polovině displeje jiná aplikace.

A právě tato specifika ovlivňují také mobilní aplikace.

Mobilní telefony Samsung Galaxy Z Fold 4 a Smasung Galaxy Z Flip 4.

Zatímco Samsung Galaxy Fold nabízí i ve složeném stavu klasický displej, ke kterému po rozložení přidává větší obrazovku, menší varianta Samsung Galaxy Flip má plnohodnotný displej pouze v rozloženém stavu.

Na co myslet při vývoji aplikace

Zdaleka ne každá aplikace se dokáže přizpůsobit různým režimům zobrazení a přechodům mezi nimi.

Nestačí totiž vytvořit jen klasickou responzivní aplikaci. U mobilní aplikace pro skládací telefony musíte myslet i na to, aby:

  • zvládla pracovat ve všech režimech, které skládací mobily nabízí;
  • dokázala rychle měnit svou velikost i rozložení stran a přecházet z jednoho režimu do druhého;
  • se přizpůsobila přístrojům s horizontálním i s vertikálním skládáním.

Vše přitom musí zvládat bez chyb a hlavně svižně.

Zároveň musí při přechodech mezi režimy zachovat prakticky stejné uživatelské rozhraní a rozložení jednotlivých prvků. Tak, aby se lidé snadno zorientovali. A mohli plynule navázat na rozdělanou práci.

Náročnější vývoj i testování

Přizpůsobení jednotlivým režimům skrývá ještě jedno specifikum. A tím je ovládání.

Zatímco klasické mobilní aplikace uživatelé ovládají jednou rukou, u skládacích mobilů to platí jen z poloviny. U velkých telefonů, jako je Samsung Galaxy Z Fold nebo Huawei Mate X, uživatelé často k ovládání používají obě ruce. A aplikace si s tím musí poradit.

Vývoj takových aplikací je proto mnohem náročnější. Časově i finančně.

Je totiž potřeba zohlednit mnohem víc možností než u běžných mobilních aplikací. A vše zapracovat do kódu.

Následně je potřeba všechny režimy a přechody důkladně otestovat.

Oproti klasickým mobilním aplikacím přitom existuje mnohem víc možností, jak má aplikace vypadat a reagovat. Proto také testování zabere mnohem více času.

Musíte se totiž ujistit, že bude vše správně fungovat na klasických smartphonech, na telefonech s horizontálním skládáním i na mobilech, které se skládají vertikálně.

A to ve všech režimech i při přechodu mezi nimi.

Myslete na cílovou skupinu

Jak už jsme zmínili, vývoj mobilní aplikace pro skládací telefony je náročnější a dražší. Proto si raději předem promyslete, jestli se vám opravdu vyplatí. Tedy jestli vaše cílová skupina takovou aplikaci skutečně využije.

Pokud ano, pusťte se do vývoje. Nabídnete tak lidem maximálně komfortní a pohodlné ovládání, a navíc zastíníte konkurenci.

Jestli si tím ale jistí nejste, můžete pro začátek připravit klasickou mobilní aplikaci. A teprve později přichystat novou verzi, která se přizpůsobí i skládacím telefonům.

V obou případech vám rádi pomůžeme. Jednoduše nám napište a postaráme se o vývoj i testování. A dáme vám mobilní aplikaci, která osloví i ty nejnáročnější klienty.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek App Store zdražuje aplikace. Pocítí to i vývojáři Další článek Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde

Related Articles

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací III

23.2.2022Jana Marková
k pracuje projektový manažer – obrázek ženy, okolo které je řada úkolů

Jak pracuje… Projektový manažer II

29.6.2022Jaroslav Pavlíček
Grafika: žena řešící spoustu úkolů.

Spolehlivější a přehlednější: Jak se náš vývoj aplikací liší od konkurence

17.8.2022Jana Marková

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (23)
  • Mobilní aplikace (37)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (11)
  • Ostatní (10)
  • Top (5)
  • Trendy (32)
  • Z naší dílny (18)

Přečtěte si také

  • Lidé tráví používáním mobilních aplikací přes 5 hodin denně. Víte, co je zajímá nejvíc?
  • 7 nejlepších způsobů, jak propagovat mobilní aplikaci
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 4. Snadnější vzdělávání
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Tři ze čtyř iPhonů už mají iOS 16. Víte, proč je důležité na to myslet u aplikací?
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 3. Zefektivnění práce
  • Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít
  • Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness
  • Microsoft chystá vlastní superaplikaci. Bude v ní Bing i Outlook
  • První kandidát na mobil roku? Samsung Galaxy S23
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 1. Zvýšení zisku
  • Vývoj mobilních aplikací v roce 2023: TOP 8 trendů, které nesmíte minout
  • 7 tipů, jak vylepšit mobilní aplikaci
  • 5 největších novinek a trendů mezi mobilními aplikacemi v roce 2022
  • PWA: Efektivní způsob, jak změníte svůj web v aplikaci
  • Vaše „aplikace neodpovídá“? Hrozí vám propad v Google Play a App Store
  • Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
  • Mobilní aplikace pro skládací telefony: Myslete na různé režimy i ovládání
  • App Store zdražuje aplikace. Pocítí to i vývojáři

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy