+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
Návrh mobilní aplikace na papíře a její testování v telefonu.

Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace

8.2.2023Jana Marková

Přemýšleli jste někdy o tom, bez čeho se neobejde žádná úspěšná aplikace? V první řadě je to kvalitní testování. Bez něj by v ní totiž byla řada chyb. Proto si na testování mobilních aplikací dáváme velmi záležet i my v INITED. Věnujeme se mu v 5 ze 6 fází vývoje každého projektu.

Aby bylo testování mobilních aplikací opravdu důkladné, má ho na starosti několik lidí. 

Na prvním místě jsou to vývojáři. Kontrolují styl kódování i správný chod aplikace a jednotlivých funkcí.

Kromě nich vše testuje také projektový manažer s klientem.

Právě klient totiž zná budoucí uživatele nejlépe. A proto ví, co potřebují a jak se chovají.

Abychom nic nevynechali, máme vždy připravené testovací scénáře a testovací protokoly. Vždy je tak přesně dané, čemu se budeme věnovat a které kroky budou následovat.

Navíc si díky tomu vytvoříme jasný harmonogram testování.

Testování v jednotlivých etapách

Při testování mobilní aplikace postupujeme podle našeho systému vývoje aplikací. Má 6 etap a testování vynecháváme pouze v první z nich.

Je totiž věnovaná plánování. Nemáme tedy ještě žádnou aplikaci, a tím pádem ani materiál k testování.

Nicméně už od další fáze je testování nedílnou součástí vývoje.

Testování v etapě Maketa

V etapě Maketa vytváříme proklikávací prototyp aplikace. Není ještě nasazený na server, nemá naprogramované funkce ani finální grafiku.

Je to spíše přehled všech obrazovek, které v aplikaci budou.

Ujistíme se tak, že chystaný projekt obsahuje vše, co je třeba. A pokud klient narazí na funkci, kterou by rád přidal, snadno ji připojíme.

Přidání nových funkcí je samozřejmě možné i v dalších fázích. Při tvorbě makety je to však nejsnazší.

V této fázi leží hlavní tíha testování na projektovém manažerovi. Musí totiž ověřit, že aplikace:

  • jde stáhnout, nainstalovat a spustit;
  • obsahuje všechny domluvené obrazovky;
  • na obrazovkách jsou všechny potřebné prvky – tedy tlačítka, obrázky, texty a další;
  • obsahuje i splash screen.

Kromě toho kontroluje také správný styl kódování.

Na něj dohlíží i vývojáři, kteří sledují také správnou strukturu adresářů a přípravu pomocných příkazů pro pop-up okna.

Klient pak ověří, zda:

  • mu jde aplikace stáhnout,
  • vidí všechny domluvené obrazovky,
  • chce přidat či změnit nějakou funkci.

Testování v etapě Bez serveru

Etapa Bez serveru je oproti předchozí fázi o krok dál a tomu musí odpovídat i testování.

Před sebou totiž máme plně funkční aplikaci, která se od finální verze zpravidla liší jen tím, že ještě není napojená na server. Funguje tedy off-line a po vypnutí nezůstanou uložené změny, které uživatel v aplikaci provedl.

V této fázi testujeme zejména, jestli:

  • při stahování aplikace vidí uživatel její skutečné logo;
  • je logo vidět i po nainstalování mobilní aplikace;
  • je součástí i splash screen;
  • se uživateli při prvním spuštění zobrazuje onboarding, který ho aplikací provede (pokud je součástí projektu);
  • je v aplikaci správná grafika – od písma přes barvy až po celkový styl;
  • formuláře s povinnými poli skutečně trvají na jejich vyplnění a nemůžete je obejít;
  • v aplikaci nechybí loader, který ukazuje průběh načítání;
  • funguje tlačítko zpět,
  • aplikace nepadá,
  • je aplikace napojená na Sentry a Google Analytics
  • a hlavně zda vše funguje, jak má.

Stejné faktory samozřejmě ověřují vývojáři. Znamená to, že jednotlivé prvky procházejí několikanásobnou kontrolou a testováním.

Kromě toho vývojáři kontrolují také API. V etapě Bez serveru už ho totiž musíme mít připravené pro další fázi, kdy na něj napojíme aplikaci.

Pro klienta je v tuto chvíli testování jednodušší. Stačí, když si aplikaci vyzkouší a ověří si, že všechno funguje podle jeho představ.

Pokud zjistí, že mu některá funkce chybí, nebo naopak přebývá, vše upravíme. Stejně jako když ji chce jen pozměnit.

Testování v etapě Integrace

V etapě Integrace potřebujeme aplikaci připravit na on-line fungování a napojení na server. K tomu využíváme API, které jsme připravili v předchozí fázi.

Poté opět přichází na řadu důkladné testování.

Při něm se musíme zejména vžít do role uživatele. A otestovat všechny možné i nemožné scénáře, jak se může v aplikaci chovat.

Ověřujeme tedy:

  • jednotlivé funkce včetně toho, zda si aplikace i po tvrdém vypnutí pamatuje předchozí kroky;
  • rychlost aplikace – tedy načítání položek nebo například odesílání pokynů;
  • přijímání push notifikací (pokud jsou součástí projektu);
  • systémové notifikace – tedy správné zobrazení systémových nebo chybových oken.

Stejně jako v předchozích etapách vše testují jak vývojáři, tak projektový manažer. Díky tomu dokážeme podchytit prakticky jakékoliv chyby.

Zároveň na testování mobilní aplikace intenzivněji spolupracujeme s klientem.

Jak už jsme totiž zmínili, budoucí uživatele zná nejlépe. A proto dokáže nejvěrněji simulovat jejich chování.

Klientovi přitom vždy řekneme, co je z jeho strany potřeba otestovat. Díky tomu ví, na co se zaměřit. A zároveň se vyhne částem, na kterých ještě pracujeme.

Postupně tak my i klient otestujeme celou aplikaci. A připravíme ji na finále.

Testování v etapě Finalizace

Předposlední etapou je Finalizace. V této chvíli už je většina práce hotová a zbývá jen doladit poslední drobnosti.

A to platí také pro testování mobilní aplikace.

Naprostou většinu chyb či nedostatků jsme už odhalili v předchozích fázích a nyní je potřeba udělat poslední komplexní testy, které nám dají jistotu, že jsme nic neopomněli.

Opět se jim proto poctivě věnujeme my i klient. Vždy přitom procházíme celou aplikaci, zkoušíme různé scénáře a testujeme jednotlivé funkce.

Navazujeme tak na to, co jsme už řešili v předchozích fázích.

Jakmile se ujistíme, že vše správně funguje, napojíme aplikace na produkční prostředí. A testování opakujeme. Jak na straně INITED, tak u klienta.

Díky tomu odhalíme případné chyby, které mohou nastat při přechodu do produkčního prostředí. A připravíme tak aplikaci na vydání.

Testování v etapě Publikace

Na testování nezapomínáme ani po vydání projektu – tedy v etapě Publikace. Reagujeme zejména na podněty uživatelů, kteří narazí na nesprávné chování aplikace.

Jakmile dostaneme informaci o chybě, snažíme se ji replikovat a zjistit, kde a proč vzniká. Následně vše opravíme.

A opět otestujeme.

Máme tak jistotu, že připravená záplata správně funguje.

Chybám, které se objeví v ostrém provozu, se bohužel nedá zabránit ani při sebepečlivějším testování. Je to dané zejména tím, že se uživatelé v aplikaci někdy chovají jinak, než my i klient předpokládáme.

A také tím, že používají odlišné telefony, než na kterých jsme mobilní aplikaci testovali.

Například proto, že některý z výrobců vydá zcela nový mobil s odlišnými specifikacemi i úpravou operačního systému.

Na takové situace samozřejmě reagujeme a připravujeme aktualizace mobilní aplikace. A s ní vždy souvisí i důkladné testování.

Přesnou podobu těchto služeb vždy definujeme v servisní smlouvě.

Myslíme na různé telefony i systémy

U testování mobilní aplikace je zásadní, aby bylo opravdu důkladné. Proto mu v každé etapě vývoje věnujeme více a více času.

Tak, aby klient i uživatelé dostali aplikaci, která bude fungovat podle jejich představ.

Z toho důvodu také vše testujeme na různých typech a modelech mobilních telefonů i na odlišných operačních systémech.

Díky tomu odhalíme co nejvíce chyb. A vy máte jistotu, že do provozu půjde jen perfektně připravená aplikace.

Přesvědčte se o tom sami! Napište nám a společně připravíme aplikaci, která splní očekávání vás i vašich klientů.

Jana Marková
Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.
Předchozí článek 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness Další článek Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít

Related Articles

Grafika: žena řešící spoustu úkolů.

Spolehlivější a přehlednější: Jak se náš vývoj aplikací liší od konkurence

17.8.2022Jana Marková
Balonek unese LEDku

IoT problém: Kolik unese balónek? Unese LEDku?

7.6.2018Jaroslav Pavlíček
Stůl, na kterém leží noviny v papírovém vydání a v responzivní aplikaci na tabletu a mobilním telefonu.

Dokonalé přizpůsobení a spokojení uživatelé. To přináší responzivní aplikace

19.10.2022Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (23)
  • Mobilní aplikace (37)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (11)
  • Ostatní (10)
  • Top (5)
  • Trendy (32)
  • Z naší dílny (18)

Přečtěte si také

  • Lidé tráví používáním mobilních aplikací přes 5 hodin denně. Víte, co je zajímá nejvíc?
  • 7 nejlepších způsobů, jak propagovat mobilní aplikaci
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 4. Snadnější vzdělávání
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Tři ze čtyř iPhonů už mají iOS 16. Víte, proč je důležité na to myslet u aplikací?
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 3. Zefektivnění práce
  • Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít
  • Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness
  • Microsoft chystá vlastní superaplikaci. Bude v ní Bing i Outlook
  • První kandidát na mobil roku? Samsung Galaxy S23
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 1. Zvýšení zisku
  • Vývoj mobilních aplikací v roce 2023: TOP 8 trendů, které nesmíte minout
  • 7 tipů, jak vylepšit mobilní aplikaci
  • 5 největších novinek a trendů mezi mobilními aplikacemi v roce 2022
  • PWA: Efektivní způsob, jak změníte svůj web v aplikaci
  • Vaše „aplikace neodpovídá“? Hrozí vám propad v Google Play a App Store
  • Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
  • Mobilní aplikace pro skládací telefony: Myslete na různé režimy i ovládání
  • App Store zdražuje aplikace. Pocítí to i vývojáři

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy