+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
Grafika s názvem článku a člověkem držícím mobilní telefon.

Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci

11.1.2024Jaroslav Pavlíček

Se slovem widget jste se už pravděpodobně setkali. A pokud máte chytrý mobilní telefon, tak jste na widgety zcela určitě narazili i v praxi. Jsou to miniaplikace, které máte na ploše telefonu. Podívejte se, co umějí, jak fungují a proč by u mobilních aplikací neměly chybět.

Obsah
Co jsou to widgety
Typy widgetů
Typické widgety
Jak widget u aplikace spustit
Výhody widgetů
Widgety z pohledu vydavatele aplikací
Příklad z praxe: widgety u Zaleť.si

Co jsou to widgety

Pokud se přidržíme zavedených definic, můžeme říct, že:

Widgety jsou vizuální interaktivní prvky, které bývají na ploše mobilního telefonu, tabletu nebo například počítače. Tyto prvky slouží k otvírání a ovládání konkrétních aplikací.

Přeloženo do běžné řeči to znamená, že widgety jsou miniaplikace, které máte umístěné na ploše. A které vám dají rychlý přístup k vybraným funkcím dané aplikace.

Nemusíte tedy otvírat celou aplikaci a čekat, až se načte. Jednoduše kouknete (nebo kliknete) na widget a hned získáte informace, které hledáte.

Typy widgetů

Widgety můžeme rozdělit na několik typů. Základní členění přitom vychází z klasifikace widgetů podle Androidu, který rozlišuje:

  • informativní widgety,
  • souhrnné widgety,
  • ovládací widgety
  • a hybridní widgety.

V INITED k nim připojujeme ještě prodejní widgety, které si podle nás také zaslouží samostatnou kategorii.

Nejběžnější typy widgetů
Informativní widgetyDo této kategorie patří widgety, které uživatelům pomáhají rychle získat požadované informace.
Například aktuální čas, předpověď počasí nebo vývoj skóre u sportovních zápasů.
Souhrnné widgetySouhrnné widgety úzce souvisejí s informativními. Také v jejich případě uživatel získá rychlý přístup k informacím. Tentokrát jich ale dostane víc najednou.
Pomocí widgetu si tedy zobrazí přehled nejnovějších zpráv nebo seznam přijatých e-mailů. V těchto widgetech mohou lidé i scrollovat.
Ovládací widgetyJejich cílem je usnadnit uživatelům ovládání daného přístroje nebo aplikace.
Prostřednictvím ovládacího widgetu si tak pustí rádio, zapnou robotický vysavač nebo třeba aktivují zabezpečovací systém.
Hybridní widgetyHybridní widgety v sobě spojují výhody všech předchozích typů. Uživateli tedy nabídnou informace a zároveň mu umožní danou aplikaci ovládat.
Typickým příkladem jsou hudební přehrávače. Jejich widgety vám nabídnou jak základní informace o aktuální skladbě, tak možnost ovládat přehrávání.
Prodejní widgetyProdejní widgety jsou specifickým typem hybridních widgetů. S jejich pomocí upozorníte zákazníky například na nové či zlevněné produkty a služby. A zároveň jim umožníte, aby si je okamžitě objednali.
Obvykle se proto s těmito widgety setkáte u mobilních aplikací zbožových srovnávačů nebo e-shopů.

Typické widgety

Z uvedeného rozdělení je jasné, že se widgety hodí prakticky k jakékoliv mobilní aplikaci. Mezi ty nejčastější ale patří aplikace zaměřené na:

  • sledování času (například klasické hodiny),
  • předpověď počasí,
  • zpravodajství,
  • komunikaci (zejména e-mailové schránky, sociální sítě a chatovací aplikace),
  • přehrávání hudby a videa,
  • usnadnění práce
  • nebo na životní styl (typicky běžecké či meditační aplikace).
Screenshot z telefonu s nabídkou widgetů.
Widgety najdete u nejrůznějších aplikací. Včetně mobilního bankovnictví, hudebních přehrávačů či zabezpečovacích systémů.

A které mobilní aplikace a jejich widgety patří celosvětově mezi nejoblíbenější? Ukáže vám to následující tabulka:

Oblíbené widgety pro Android a iOS
widgety pro Androidwidgety pro iOS
Battery Widget Reborn – informace o stavu baterie
Blue Mail – práce s e-maily
Chronus – hodiny
Google Keep – poznámkový blok
Google News – zpravodajství
Month – kalendář
Musicolet Music Player – hudební přehrávač
Overdrop – předpověď počasí
Tasker – správa úkolů
TickTick – správa úkolů
Batteries – informace o stavu baterie
Calendar and Reminders – kalendář
Calm – relaxační aplikace
Evernote – poznámkový blok
GoodTask – správa úkolů
Google News – zpravodajství
Photo Widget: Simple – správa fotografií
Spark Mail – práce s e-maily
Spotify – hudební přehrávač
Weather – předpověď počasí

Jak widget u aplikace spustit

Aby mohli uživatelé widget spustit, musí ho daná aplikace nabízet. Proto na něj myslete už při vývoji mobilní aplikace a do svého projektu ho zahrňte.

Následně stačí, aby si lidé vaši aplikaci stáhli a widget aktivovali.

Jak?

Stačí, když prstem přidrží ikonu aplikace. Následně se zobrazí nabídka, ze které si uživatel vybere možnost přidání widgetů. A pak už jen najde takový widget, který mu nejvíce vyhovuje.

Nabídka s přidáním widgetů u aplikace Google Zprávy.
Pro přidání widgetu stačí přidržet ikonu dané aplikace a následně z nabídky vybrat možnost Widgety. Pokud takovou položku u aplikace nenajdete, widgety nenabízí.

Výhody widgetů

Hlavní výhodou widgetů je fakt, že uživatelům výrazně usnadňují používání aplikace. Nemusejí totiž:

  • spouštět celou mobilní aplikaci;
  • čekat, až se načte;
  • a následně se proklikávat k potřebné funkci.

Místo toho mají přímo na ploše svého telefonu vše, co potřebují.

Nemusejí tak nic složitě vyhledávat. A zároveň nehrozí, že by přehlédli jakékoliv důležité novinky.

Widgety z pohledu vydavatele aplikací

Zmíněné plusy jsou samozřejmě důležité i pro vydavatele mobilních aplikací. Znamenají totiž, že jejich klienti budou spokojenější a že budou aplikaci rádi používat.

A navíc nezmeškají žádnou nabídku, kterou jim pošlete. 

Ke každé aplikaci přitom můžete vytvořit několik různých widgetů. Uživatelům tak nabídnete všechno, co by je mohlo zajímat.

Jak na to?

Jednoduše – v INITED vám s tím rádi pomůžeme. Postaráme se jak o vývoj mobilní aplikace, tak o přípravu potřebných widgetů. A poradíme vám i s tím, u kterých funkcí má příprava widgetu smysl.

Ozvěte se nám a společně probereme podrobnosti.

Příklad z praxe: widgety u Zaleť.si

Největší smysl mají widgety u aplikací, které pracují s informacemi v reálném čase. Nebo které uživatelé potřebují mít co nejrychleji po ruce.

Příkladem je aplikace Zaleť.si, kterou jsme v INITED vytvořili pro společnost Zaletsi.cz.

Tento vyhledávač levných letenek totiž potřeboval modernizovat svou mobilní aplikaci. A my jsme se kromě samotné modernizace rozhodli přijít ještě s jedním vylepšením – vytvořením widgetu.

Jakmile si ho uživatelé přidají na plochu, mají neustále na očích aktuální informace o levných letenkách či zájezdech. Nemusejí si přitom otevírat aplikaci a sami nové nabídky vyhledávat.

Kromě toho si přímo z widgetu letenky také objednají. Díky tomu mají maximální pohodlí. A hlavně dokážou okamžitě reagovat na aktuální situaci a nehrozí, že jim výhodná nabídka uteče.

Získejte mobilní aplikaci s připraveným widgetem i vy. Napište nám a probereme podrobnosti.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat! Další článek Cena vývoje mobilní aplikace 2024

Related Articles

Ferda domů - notifikace

Jak notifikace v mobilních aplikacích vydělávají peníze

16.2.2022Jaroslav Pavlíček
Geofencing

Geofencing nebo-li zaměřování polohy uživatelů mění svět mobilních aplikací

18.6.2021Jaroslav Pavlíček
Grafika znázorňující mobilní telefon s herními prvky.

O 48 % vyšší engagement. I to vám přinese gamifikace

10.5.2023Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}