V posledních letech funkce zvaná geofencing zlepšila širokou škálu mobilních aplikací – od úkolníčků, až po sociální sítě. Co geofencing je, jak funguje a proč je to důležitý nástroj pro budoucnost nejen mobilních aplikací?
Geofencing je služba zaměřující polohu telefonu (a s ním i člověka) pomocí GPS nebo RFID (radiofrekvenční identifikátory), jako jsou Wi-Fi nebo Bluetooth či mobilní data.
Funguje tak, že pokud se uživatel se svým mobilním zařízením dostane do virtuálně vytyčeného prostoru nebo-li tzv. geofence, tak aplikace, která tuto technologii používá, vykoná předem naprogramovanou akci. Například zašle push notifikaci, textovou zprávu a podobně.
Nezapomeňte koupit mléko
Jestli používáte některou z mnoha aplikací na úkoly, možná jste si všimli, že mají funkci připomínky konkrétního úkolu ve chvíli, kdy se dostanete do určitého místa, například domů do práce, nebo do lokálního supermarketu. Je to samozřejmě geofencing, který má na svědomí, že vám v ten moment přijde nastavená připomínka s nákupním seznamem.
Dobře cílená reklama
Jednoduchý příklad užití geofencingu v marketingu je situace, kdy se dostanete do blízkosti zmrzlinového stánku a přijde vám notifikace “Dnes výborná vanilková”. Nebo vejdete do obchodu, třeba do drogerie, a chvíli na to vám přistane zpráva ve znění: “Pouze dnes SLEVA 10 %!”.
Upozornění ve správnou chvíli na správném místě výrazně zlepšuje nejen možnost zacílení reklamy samotné, ale i její efektivitu. Prostředky vynaložené na oslovení zákazníka v moment, kdy se ocitne přímo v obchodě, se s největší pravděpodobností vrátí několikanásobně.
Sociální sítě
Když se řekne geofencing v kontextu sociálních sítí, zasvěceným se vybaví Snapchat a jeho filtry, stickersky a další funkce navázané na lokalitu uživatele. Na Facebooku a Instagramu zase geofencing pomáhá v cílení reklamy podle místa, kde se lidé vyskytují nebo vás šikovně upozorní, když se k vašemu účtu pokusí připojit někdo z druhého konce světa.
Chytrá domácnost bude zase o něco chytřejší
Dalším ideálním scénářem užití geofencingu jsou chytré spotřebiče, na které nemusíte vůbec sahat, protože se automaticky zapnou po vašem příchodu domů (nebo se vypnou po vašem odchodu).
Ať už se jedná o světla, topení, klimatizaci, rolety, vrata od garáže či kávovar, všechny tyto vymoženosti moderní civilizace díky spárování s vaším telefonem (a správnému nastavení) poznají, kdy přišel jejich čas.
Dozorce na pracovišti
I když se pracovní prostředí a podmínky čím dál více uvolňují a novou normou se stává práce na home office, v určitých zaměstnáních je monitorování zaměstnanců stále téměř nezbytné. Například v logistických službách geofencing pomáhá zjistit, kdy přesně kurýr dovezl zásilku na místo, jak dlouho strávil jejím předáním a kolik času mu zabral přesun na další lokalitu.
Asi už tušíte, že geofencing má i bohaté využití v oblasti bezpečnosti. Od monitorování pozemku, kdy při vstupu nepovolané osoby spustí alarm, až po uzamčení počítače ve chvíli, kdy se s vaším telefonem (a jeho bluetooth signálem) vzdálíte.
Geofencing není pouze nástavba pro mobilní aplikace. Používá se jak v logistice pro kontrolu polohy kamionů a lodí, tak třeba pro “trackování” dobytka. Hodně skloňovaný je tento termín i v debatách o budoucnosti využití dronů, kde je geofencing klíčový.
S rostoucími možnostmi našich přístrojů a zařízení, ale i nárokami a nadějemi, které do nich vkládáme, je nepochybné, že využití geofencingu rapidně poroste. Rozhodně do tématu také “promluví” celá problematika ochrany soukromí a osobních dat. Již teď je ale jisté, že geofencing bude několik příštích let výrazně rozvíjet nejen svět mobilních aplikací.
blablabl