5 největších novinek a trendů mezi mobilními aplikacemi v roce 2022

5 největších novinek a trendů mezi mobilními aplikacemi v roce 2022

Trendy

Rok 2022 byl v mnoha ohledech zlomový. Alespoň u mobilních aplikací to platí 100%. Začaly se totiž prosazovat projekty, které ještě před několika měsíci nikdo neznal. A naopak některé stálice jsou na ústupu.

Pojďme se proto podívat na to nejzajímavější, co se v této oblasti letos stalo. A začneme přímo na vrcholu – nejlepší mobilní aplikací roku 2022.

1. Vzestup BeReal

Mobilní aplikace BeReal letos ohromila řadu uživatelů. I proto ji Apple vyhlásil mobilní aplikací roku. A v hodnocení na Google Play si za letošní rok odnesla cenu uživatelů.

Koneckonců i na mém LinkedInu vzbudil náš článek o BeReal slušný ohlas.

Příčina úspěchu této aplikace je v její atypičnosti. BeReal je totiž sociální síť, která se vydala proti proudu pečlivě naaranžovaných videí a fotografií. Tedy proti trendům z TikToku či Instagramu.

U BeReal se musíte vyfotit a nasdílet svou fotografii ve chvíli, kdy vás k tomu aplikace vyzve. Notifikace vám přitom přicházejí ve zcela náhodný čas.

Na pořízení a nasdílení fotky máte pouhé 2 minuty. Což zaručuje, že nebudete snímky vylepšovat.

A výsledek tohoto konceptu? 

Enormní zájem uživatelů!

Zatímco v lednu si aplikaci celosvětově stáhlo jen 750 000 lidí, v září už to bylo 14,7 milionu. A celkový počet stažení za první tři čtvrtiny roku překonal 49 milionů!

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

2. Propad Twitteru

Když něco stoupá, něco jiného obvykle klesá. Mezi mobilní aplikacemi je to případ Twitteru.

Od doby, kdy ho koupil americký miliardář Elon Musk, se pověst této služby propadá. A spolu s tím i její hodnocení a popularita.

Potvrzují to statistiky serveru similarweb.com. Podle nich klesl Twitter na Google Play o řadu míst:

  • v USA se mezi všemi aplikacemi propadl na 30. příčku (pokles o 6 míst),
  • ve Velké Británii klesl na 54. pozici (zhoršení o 13 míst)
  • a ve Francii je dokonce až na 77. příčce (propad o 20 míst).

Je to výsledek kroků Elona Muska, který na Twitter mimo jiné vrátil dříve zablokované dezinformační účty. Kvůli tomu síť opustil legendární zpěvák Elton John a řada dalších slavných osobností.

Uživatelé proto začali hledat náhrady. Velkou popularitu si získala zejména aplikace Mastodon, u které narostl počet stažení o 657 %!

3. Umění vytvořené umělou inteligencí

Výrazný průlom zaznamenalo také použití umělé inteligence. Udělala totiž výrazný posun – naučila se vytvářet obrázky, které jsou mnohdy k nerozeznání od lidských výtvorů.

Právě aplikace na tvorbu obrázků pomocí umělé inteligence si získaly obrovskou popularitu. Záhy je začala využívat řada lidí, firem a institucí.

Stačí jim zadat stručný popis požadovaného obrázku a umělá inteligence se postará o zbytek. A dokáže vytvořit opravdu fascinující díla.

Proto nepřekvapí, že nejlepší aplikací roku 2022 se podle Google Play stala Dream by WOMBO. Tedy aplikace, která vytvoří obrázky podle vašeho zadání.

Obrázky mobilních aplikací vytvořené umělou inteligencí.
I takto vidí budoucnost mobilních aplikací umělá inteligence, konkrétně aplikace Dream. Variant ovšem nabízí víc – sami si totiž můžete nastavit styl, kterým aplikace vaše zadání zpracuje.

4. Vysoký zájem o mobilní aplikace

Trendem, který navazuje na předchozí roky, je vysoký zájem o mobilní aplikace. Nárůst poptávky odstartovala už před téměř třemi lety covidová pandemie. A letošní rok ukázal, kde by se měly počty stažení pohybovat i v budoucnu – okolo 35 miliard za čtvrtletí.

Zhruba tolik stažení totiž zaznamenaly mobilní aplikace ve 2. a 3. čtvrtletí roku 2022. Ještě v roce 2019 se přitom tyto údaje pohybovaly kolem 29 miliard.

Nejúspěšnější pak bylo první čtvrtletí roku, kdy počet stažení dosáhl hodnoty 36,8 miliardy. To je druhé nejvyšší číslo v historii!

Úspěšnější byl pouze druhý kvartál roku 2020 – tedy těsně po nástupu koronavirové pandemie. Tehdy si lidé stáhli ještě o 1 miliardu mobilních aplikací více.

5. Budoucnost bez hesel

Letošní rok přinesl také jedno zajímavé spojení. Tři velcí konkurenti – Google, Apple a Microsoft – se shodli na vytvoření bezpečnějšího přihlašování do aplikací i webových stránek, při kterém nebudou potřeba hesla.

Řešení jménem passkey má zejména lépe chránit před phishingovými a malwarovými útoky. Navíc bude fungovat napříč různými zařízeními a operačními systémy – přihlašování do aplikací tak bude mnohem jednodušší.

Podrobnosti najdete v našem článku: Budoucnost bez hesel? Google, Apple a Microsoft na ní pracují společně.

A jaké trendy nás čekají v příštím roce? Na to se podíváme v některém z dalších článků.

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.