7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Máte kvalitní aplikaci, uživatelé ji chválí, jenže v obchodech jste daleko za konkurencí. S podobným scénářem se můžete snadno setkat – stačí, když podceníte ASO. A dopustíte se některé z typických chyb. Proto vám poradíme, na co si dát pozor.

ASO je zkratka pojmu App Store Optimization – tedy optimalizace pro obchody s mobilními aplikacemi. Je to v podstatě soubor faktorů, které ovlivňují postavení aplikace ve vyhledávání v obchodech App Store a Google Play.


Které faktory to jsou, jsme rozebrali v našem předchozím článku o ASO.


Nestačí je ale jen znát. Aby byly opravdu efektivní, musíte s nimi správně pracovat a vyhnout se zbytečným chybám. Mezi ty nejčastější patří:

  • Používání stejné strategie pro App Store i Google Play
  • Neznalost konkurence
  • Ignorování recenzí a uživatelských hodnocení
  • Jednorázové nastavení strategie
  • Podcenění analýz
  • Špatná práce s lokalizací aplikace
  • Chyby v popisu aplikace

1. Používání stejné strategie pro App Store i Google Play

Základní chybou je použít stejnou strategii pro ASO u obchodu App Store i Google Play. Každý z nich totiž funguje trochu jinak.

App Store i Google Play používají jiné algoritmy pro práci s klíčovými slovy. Zatímco u App Store slouží k jejich označení a zdůraznění speciální sekce, do které klíčová slova zadáte, Google Play vychází z detailního popisu aplikace.

A to musíte ve své strategii zohlednit.

Pamatujte také, že u App Store hraje výraznou roli také aktuální hodnocení aplikace. Google Play přitom klade větší důraz například na celkový počet stažení, odinstalací a pádů aplikace.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

2. Neznalost konkurence

Už čínský vojevůdce Sun-c’ ve své knize Umění války řekl, že nejčastěji vítězí ten, kdo zná dobře sebe i své nepřátele. A přestože tuto knihu napsal před více než 2500 lety, jeho myšlenky platí stále.

A to i v ASO.

K úspěšnému umístění v obchodech totiž nestačí jen detailně znát svou vlastní aplikaci, ale je třeba co nejlépe poznat konkurenty. Inspirují vás jak při tvorbě a vylepšování aplikace, tak v efektivní práci s klíčovými slovy a metadaty.

Díky analýze konkurence tedy zjistíte, na co se zaměřit. A čemu se naopak vyhnout.

Snadno tak připravíte co nejefektivnější strategii.

3. Ignorování recenzí a uživatelských hodnocení

Uživatelská hodnocení jsou jedním ze základních ukazatelů, který ovlivňuje postavení vaší aplikace ve vyhledávání. Čím více hvězdiček získáte, tím výše se umístíte.

Proto je důležité sledovat, jak lidé vaši aplikaci hodnotí. A reagovat na to.

Vodítkem jsou zejména uživatelské recenze. Pomohou vám odhalit nedostatky vaší aplikace a přinesou tipy na další vylepšení.

Ideální přitom je předcházet negativním recenzím.

Jak? Tím, že informace o problémech získáte dříve, než vás uživatelé ohodnotí. Jak na to, vám prozradíme v článku Jak získat aplikaci, která sbírá pětihvězdičková hodnocení.

V každém případě ale pamatujte, že je důležité na recenze reagovat. Obchody díky tomu vidí, že se o aplikaci i její uživatele staráte.

4. Jednorázové nastavení strategie

Některé firmy si myslí, že stačí nastavit strategii pro ASO jednou a dále se už o ni nemusí starat. Tak to bohužel není.

ASO je třeba stále aktualizovat.

Například:

  • přidáním vhodnějších klíčových slov;
  • doplněním nových funkcí, které aplikaci přinesou lepší hodnocení;
  • nebo úpravou popisu v závislosti na aktuálních požadavcích daného obchodu.

Stejně jako ostatní aplikace totiž prochází App Store, Google Play a další obchody pravidelnými aktualizacemi. A při nich se mohou měnit pravidla pro publikování aplikací nebo pro stanovení jejich pořadí v obchodě.

Proto je třeba tyto změny sledovat a včas na ně reagovat.

5. Podcenění analýz

Abyste měli jistotu, že provedené změny opravdu fungují, musíte je také analyzovat. A platí to jak pro vylepšení funkcionalit v aplikaci, tak pro úpravu popisu a dalších prvků v App Store či Google Play.

Ať už tedy přidáváte zcela novou funkci, nebo jen upravujete klíčová slova, sledujte, jaký efekt to přinese. Díky tomu zjistíte, zda byly změny správné.

A odhalíte, jakým směrem se vydat při dalších úpravách.

6. Špatná práce s lokalizací aplikace

Pokud připravujete projekt, který budou využívat lidé v různých zemích, je klíčová také správná lokalizace. Aplikace musí na uživatele vždy mluvit jejich jazykem a respektovat prostředí, ve kterém se pohybují.

Lidé ji tak budou mít mnohem raději, což se projeví i na jejím hodnocení.

U aplikací s více jazykovými mutacemi navíc můžete využít i takzvanou cross localization.

Jde o vytvoření popisku v různých jazycích. V App Store díky ní navýšíte prostor, který máte na zadání:

  • klíčových slov,
  • titulku
  • a podtitulku.

Tyto prvky můžete vytvořit v různých jazycích – pro každý jazyk máte limit 100 znaků na klíčová slova a 30 znaků na titulek a na podtitulek.

Je přitom jen na vás, která klíčová slova do těchto polí zadáte. Můžete tak například české výrazy přidat i do anglického popisu.

App Store pak při vyhledávání aplikace zohlední klíčová slova ze všech jazyků, které využijete.

V praxi to znamená, že rozšíříte počet klíčových slov, u kterých se má vaše aplikace objevovat. A zvýšíte šanci, že ji lidé objeví.

7. Chyby v popisu aplikace

Zásadním problémem jsou také chyby v popisu aplikace. Tedy případy, kdy:

  • titulek neobsahuje klíčová slova,
  • chybí podtitulek,
  • používáte málo populární klíčová slova,
  • nevyužíváte dostatek klíčových slov
  • nebo je například v textu používáte málo (případně příliš často).

Abyste se podobným chybám vyhnuli, musíte v první řadě vyhledat atraktivní a relevantní klíčová slova. S tím vám pomůže analýza klíčových slov, případně různé specializované služby (například Appfigures).

Následně musíte tyto výrazy zapracovat do všech důležitých částí popisu, který publikujete na App Store či Google Play. Zejména do titulku a klíčových slov či detailního popisu.

Úspěch začíná už vývojem a publikováním

Pokud se všem zmíněným chybám vyhnete, jste na dobré cestě k tomu, aby vaše aplikace byla opravdu úspěšná. S řadou faktorů vám navíc pomůžeme.

Postaráme se totiž nejen o vývoj mobilní aplikace, ale také o její nasazení do obchodů.

Zároveň vám pomůžeme získávat výborná hodnocení a rychle reagovat na uživatelské recenze. A tím zlepšit postavení vaší aplikace ve vyhledávání.

Přesvědčte se o tom a napište nám. Pomůžeme vám aplikaci vytvořit a zajistit jí maximální úspěch.

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.