+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
Ilustrační grafika s mobilní telefonem, nad kterým je oblak ve tvaru mozku.

AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT

16.8.2023Jana Marková

AI vás připraví o práci! Tak vypadá jedna z nejčastějších hrozeb, které se skloňují v souvislosti s umělou inteligencí. Proto jsme se rozhodli otestovat toto tvrzení v praxi. A zjistit, jak si ChatGPT poradí s texty pro mobilní aplikaci.

Na pomoc jsme si vzali Zaleť si – mobilní aplikaci pro vyhledávání levných letenek, na které se naši vývojáři podílejí už několik let. A kterou používají desetitisíce lidí.

Výchozí situace: 4 obrazovky pro ChatGPT

Mobilní aplikaci Zaleť si lidé používají opravdu intenzivně a jsou s ní spokojeni. I díky tomu víme, že texty, které jsou v aplikaci, opravdu fungují.

Mohly by ale s pomocí AI být ještě lepší?

Rozhodli jsme se to vyzkoušet pomocí zřejmě nejznámějšího nástroje – ChatGPT.

Z aplikace jsme vybrali 4 obrazovky, u kterých jsme ChatGPT požádali o nové texty. A byli jsme zvědaví, jak si s nimi poradí…

Jak vypadá zadání pro AI

Na úvod jsme připravili základní zadání, ze kterého měla umělá inteligence vycházet. Snažili jsme se v něm definovat:

  • co budeme od nástroje ChatGPT chtít,
  • jak aplikace funguje,
  • ke komu má mluvit
  • a jakým stylem.

Takové zadání je totiž potřeba, abychom dostali smysluplný výsledek.

Jak přesně vypadalo, vidíte tady:

Potřebuji vytvořit texty na 4 obrazovky nové mobilní aplikace, která vyhledává levné letenky. Kromě registrace a přihlášení uživatelů obsahuje aplikace následující funkce:

  • filtr, pomocí kterého lidé najdou dostupné letenky do dané destinace,
  • souhrn akčních nabídek leteckých společností
  • a hlídač letenek, který uživatele upozorní vždy, když se objeví nabídka letenek odpovídajících parametrům, které uživatel nastavil.

Cílová skupina: Lidé od 20 do 40 let, kteří rádi cestují, hledají výhodné akce, baví je zkoumat nové kraje, nemají problém s tím rozhodnout se rychle, když se naskytne vhodná příležitost.

Aplikaci si pořídí, aby mohli cestovat výhodně a poznávat nové země. Nechtějí propást výhodné letenky.

Tonalita: Tykáme, jsme přátelští. Mluvíme s nimi jako se svými kamarády. Dodržujeme ale pravidla spisovného jazyka. Píšeme jednoduše a pochopitelně.

Pokud rozumíš zadání, potvrď to prosím napsáním slova „Rozumím“. Poté ti zadám konkrétní obrazovky, které potřebuji natextovat.

První reakce z ChatGPT

Hned po zadání úkolu jsme narazili na první problém. Místo obyčejného potvrzení, že nám ChatGPT rozumí, se umělá inteligence rovnou pustila do práce.

A sama vymyslela 4 obrazovky, které bude aplikace mít, a připravila k nim texty. Navíc vytvořila i název aplikace.

První texty do aplikace vytvořené pomocí ChatGPT.

První texty připravil ChatGPT dřív, než jsme dokončili zadání. Sám si vymyslel název aplikace i obrazovky, které natextoval.

To bylo sice fajn, jenže… Nebyla to věc, kterou jsme chtěli.

První obrazovka

ChatGPT jsme proto upozornili, že máme konkrétní obrazovky, které chceme natextovat. A hned zadali první.

Šlo o tuto obrazovku:

Originální obrazovka s výzvou k nastavení Hlídače letenek v aplikaci Zaleť si.

Originální obrazovka z aplikace Zaleť si s výzvou k nastavení Hlídače letenek.

Zadání jsme pak formulovali následovně:

Obrazovka průvodce aplikací, která uživatele informuje, že pokud si nevybral z akčních nabídek, má si nastavit hlídače, který ho upozorní na nabídky, které uživatele zajímají. Sám si přitom vybere, jestli chce hlídat letenky podle zadaného termínu, nebo podle toho, o co se zajímá (například o sport, historii, pláž).

A výsledek?

Text, který by se svým rozsahem hodil na webovou stránku. Pro mobilní aplikaci byl ale příliš dlouhý. Posuďte sami:

Text, který vytvořil ChatGPT v reakci na první zadání..

První výstupy z nástroje ChatGPT byly neúměrně dlouhé – přestože jsme už v zadání jasně uvedli, že potřebujeme texty pro mobilní aplikaci.

ChatGPT jsme proto požádali o zkrácení.

Umělá inteligence sice poslechla, i když texty byly pro mobilní aplikaci stále příliš dlouhé. Rozhodli jsme se to ale v tuto chvíli dále neřešit – abychom se hned u první obrazovky „nezasekli“ zbytečně dlouho. A k úpravě textů se vrátit později.

Zkrácený text od ChatGPT.

Takto ChatGPT zkrátil texty k první obrazovce. Sami vidíte, že oproti originálu jsou stále výrazně delší, neobratné a plné zbytečných informací.

Druhá obrazovka

Také u druhého zadání jsme využili průvodce aplikací. Konkrétně jsme sáhli po této obrazovce:

Originální obrazovka s tipy na další funkce v aplikaci Zaleť si.

K zadání druhého úkolu jsme využili obrazovku, která uživatele upozorňuje na další funkce aplikace Zaleť si.

Zadání pak vypadalo takto:

Obrazovka průvodce aplikací, která uživatele informuje, že si pomocí aplikace může vyhledat letenky, hotel nebo půjčit auto.

ChatGPT tentokrát vynechal první chybný krok s extrémně dlouhými texty. Podle očekávání však byly popisky oproti originálu stále příliš dlouhé a plné opakujících se informací.

Texty k druhému zadání vytvořené pomocí ChatGPT.

Přestože také u druhé obrazovky byly texty zbytečně dlouhé, je třeba ocenit, že ChatGPT dál dodržoval správnou tonalitu.

Třetí obrazovka

Ve třetí obrazovce jsme se ponořili hlouběji do aplikace. Konkrétně jsme se zaměřili na Hlídač letenek.

Originální úvodní obrazovka Hlídače letenek v aplikaci Zaleť si.

Ve třetím kroku jsme ChatGPT požádali o nový text pro úvodní obrazovku Hlídače letenek.

Pro ChatGPT jsme pak dali následující zadání:

Úvodní obrazovka Hlídače letenek, která uživateli zopakuje, jak hlídač funguje.

A jak si s ním umělá inteligence poradila? Podobně jako v předchozích případech:

Reakce ChatGPT na třetí zadání.

Také u třetí obrazovky nás ChatGPT ujistil, že dodržuje zadanou tonalitu. Texty jsou však stále příliš dlouhé a kostrbaté.

Čtvrtá obrazovka

Na závěr jsme si ještě připravili jednoduchou informaci o tom, že podle uživatelského filtru se nepodařilo najít žádné lety. V originále vypadá takto:

Originální aplikace s upozorněním na neúspěšné vyhledávání v aplikaci Zaleť si.

Poslední obrazovkou, kterou měl ChatGPT přetextovat, bylo upozornění na neúspěšné vyhledávání.

Zadání znělo následovně:

Obrazovka s vyfiltrovanými lety, která uživateli oznámí, že aplikace podle zadaných kritérií žádný vhodný let nenašla. Zároveň uživatele upozorní na možnost nastavit si Hlídače letenek.

Výsledek měl stejné nedostatky jako předchozí zadání. Posuďte sami:

Texty pro čtvrtou obrazovku, které jsme dostali od ChatGPT.

Také v posledním případě jsme se setkali se stejnými nedostatky.

Jak odstranit chyby? Zkrácením textů

Sami vidíte, že výsledky mají do ideálu daleko. I když jsme ChatGPT hned v úvodu upozornili, že texty jsou pro mobilní aplikaci (a proto musí být stručné, jinak se uživatelé ve spoustě textu ztratí, a navíc zaniknou ovládací prvky), stále byly velmi dlouhé.

Opakovaly se v nich přitom informace, které nebyly v danou chvíli nutné. Například:

  • „Už nemusíš hledat na různých webech, my ti přinášíme všechny možnosti na jedno místo. Ušetři čas a peníze s Levnými Letenkami!“

Lidé, kteří si aplikaci stáhnou, už to vědí. Není to tedy potřeba zdůrazňovat a zbytečně přidávat text.

Některé věty navíc nedávaly smysl nebo byly dokonce kontraproduktivní. Třeba:

  • „Možná není právě teď ta správná nabídka, ale nezklamali jsme tě naposledy.“

Tvrdit uživatelům, že je aplikace ještě zklame, určitě není naším cílem.

AI si navíc nedokázala příliš poradit s oslovováním uživatelů. Některé věty tak působily jako z úředního formuláře:

  • „Pokud máš rád/a dobrodružství, nechte se inspirovat akčními nabídkami nebo si nastav hlídače podle tvých zájmů – sportu, historie nebo pláže.“

Na závěr jsme proto zkusili ChatGPT požádat, aby zkrátil poslední zadanou obrazovku. A i když texty měly ještě drobné nedostatky, výsledek byl mnohem lepší:

Zkrácené texty od ChatGPT.

Po žádosti o zkrácení textu byl výsledek mnohem lepší. Přesto byl originál mnohem působivější.

Následně jsme požádali také o úpravu zbývající výstupů. ChatGPT však zklamal. Upravil sice tři texty, jeden z nich však byl pro obrazovku, které se věnoval jen o pár vteřin dříve.

Nových textů pro obrazovku č. 2 jsme se nedočkali.

Reakce ChatGPT na žádost o zkrácení zbývajících textů.

Při žádosti o zkrácení zbývajících obrazovek ChatGPT zklamal a na jeden z úkolů zapomněl.

Řešení? Přesnější zadání a… lidská práce!

Kromě toho, že jednu z obrazovek zapomněl ChatGPT zcela zkrátit, texty stále obsahovaly některé neobratnosti a zbytečné informace.

Zároveň je třeba poznamenat, že AI v základu vždy splnila zadání. A k lepším výsledkům by pomohlo ještě přesněji specifikovat, co má v textech být.

Jenže…

Pokud bychom sami do detailu specifikovali, co má popis daných obrazovek obsahovat, prakticky bychom tak texty napsali sami. A pomoc umělé inteligence bychom nepotřebovali.

I takto trvala příprava vhodného zadání, generování textů a jejich následné úpravy více než půl hodiny. To vše kvůli náhradě za necelých 10 vět!

V praxi bychom si s nimi poradili za podobnou dobu. A bez zbytečných chyb, které ChatGPT opakoval.

Jak si AI poradila s tvorbou testů pro mobilní aplikaci
plusy minusy
  • dodržuje tonalitu
  • výstupy v podstatě odpovídají zadání
  • po upozornění texty rychle zkrátí na požadovanou délku
  • tvoří výstupy, i když ještě nemá kompletní zadání
  • texty jsou dlouhé a je třeba několikrát žádat o zkrácení (ideálně zadat přesný rozsah znaků)
  • texty obsahují zbytečné/výplňové informace
  • v textech se objevují gramatické chyby
  • některé formulace jsou kontraproduktivní
  • přestože se AI snaží dodržovat tonalitu, některé pasáže působí příliš formálně a neosobně

V současné době se tak zdá, že nahrazení lidské práce umělou inteligencí nehrozí. Alespoň při vývoji mobilních aplikací a jejich textování. 

Rádi vás o tom přesvědčíme i osobně. A připravíme vám mobilní aplikaci podle vašich představ. Jednoduše nám napište a probereme detaily.

Jana Marková
Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.
Předchozí článek Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři? Další článek UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}