Zhruba o pětinu více. Tolik zaplatí zákazníci obchodu App Store za nové aplikace. Vedení tohoto obchodu totiž nedávno oznámilo, že zvýší ceny za stažení a předplatné aplikací. Bez ohledu na to, jestli s tím jejich vývojáři souhlasí.
Představitelé obchodu App Store zdůvodnili zdražení aplikací vysokými cenami energií, silným dolarem a velkou mírou inflace. Právě tyto příčiny vedly k tomu, že tržby z mobilních aplikací pořízených prostřednictvím App Store začaly citelně klesat.
Společnost Apple proto rozhodla, že v řadě zemí zvýší ceny za nákup aplikace či jejich první předplatné. Podle toho, který obchodní model daná aplikace využívá.
Zvýšení cen se dočkalo prudké kritiky. A to jak od uživatelů, tak ze strany vývojářů.
Vadí jim, že nárůst ceny je poměrně vysoký – například v eurozóně je to téměř 20 %. Aplikace, za které dřív uživatelé zaplatili 9,99 eura, tak nyní stojí 11,99 eura.
Vývojáři se proto bojí, že lidé ztratí o dražší aplikace zájem. A příjmy z prodeje i předplatného klesnou.
Dalším problémem je fakt, že společnost Apple rozhodla o zvýšení cen sama. Bez konzultace s vývojáři mobilních aplikací.
Kritizoval to například generální ředitel společnosti Epic Games Tim Sweeney. Vadí mu, že vývojáři musejí zdražovat, i když s tím nesouhlasí. Podle něj to může být pro některé aplikace a jejich autory prakticky likvidační.
Kvůli vyšším cenám totiž ztratí uživatele. Pokud přitom chtějí své aplikace v obchodě App Store zachovat, musejí zdražení akceptovat.
A kdyby se rozhodli App Store opustit, přijdou o možnost oslovit miliony lidí.
V Evropě se zatím zdražení dotklo Švédska, Polska a zemí eurozóny (například Slovenska). České republiky se tedy v tuto chvíli netýká.
Je však pravděpodobné, že se to v nejbližších měsících změní. Současné ceny aplikací v App Store totiž platí od roku 2018 a aktuální zdražení nereflektují.
Časový odstup, který mají od první vlny zdražování, se přitom vývojářům hodí. Mají totiž více prostoru na novou situaci zareagovat. A promyslet, jakými kroky vyváží předpokládaný propad příjmů, který přijde spolu s očekávaným poklesem zájmu o nákup nebo předplatné aplikací.
Mohou se přitom inspirovat tím, jak postupují zahraniční společnosti.
Možností, jak reagovat, se nabízí několik. Jednou z nejběžnějších je přidání nových prémiových funkcí či služeb. Právě ty vám mohou přinést další příjmy.
A na rozdíl od prodejní ceny aplikace či jejího předplatného stanovíte cenu prémiových služeb sami. Můžete ji tedy nastavit tak, aby vyhovovala vám i vašim uživatelům.
U her je pak oblíbené přidávání různých eventů, nových herních předmětů či zábavnějších možností, jak získat ty stávající (například možnost vylosovat si za zvýhodněnou cenu náhodný herní předmět).
Pokud ve své aplikaci využíváte gamifikaci, můžete některé z těchto možností využít i vy. Stačí jen vybrat vhodné prvky a správně je nastavit.
A jestli gamifikaci nevyužíváte, je právě nyní vhodný čas na to, abyste ji do své mobilní aplikace zakomponovali.
Rádi vám s tím pomůžeme i v INITED. Ozvěte se nám a společně vymyslíme, jak ji vylepšit. Nebo vám pomůžeme s vývojem zcela nové aplikace.
A poradíme vám i s nejvhodnější monetizací. Tak, aby neodrazovala uživatele a zároveň vám přinesla peníze.
blablabl