Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Mobilní aplikace

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské unii umožňuje publikovat aplikace i v alternativních obchodech. Stačí splnit několik požadavků.

Obsah
Co jsou alternativní obchody pro iOS?
Další podmínky pro alternativní obchody
Jak publikovat aplikaci v alternativním obchodě
Alternativní možnosti platby v aplikaci
Podmínky pro přidání alternativních plateb
Výhody a nevýhody alternativních platebních metod
Komu se alternativní obchody a platby vyplatí
Jak také publikovat aplikace pro iOS
Co je to CTF a proč je důležitý
Co jsou první roční instalace
Co nejsou první roční instalace
Od kdy se nové instalace počítají
Kdy si dát na CTF pozor
Staré, nebo nové podmínky?
Jaký bude další vývoj
Jak dále postupovat?
Nejčastější otázky související s novými podmínkami Apple

Od března 2024 platí nové obchodní podmínky společnosti Apple a jejich součástí je také Apple Developer Program. Vývojářům přináší několik zásadních výhod:

  • možnost publikovat aplikace pro iOS i v jiných obchodech než je App Store,
  • možnost vytvořit vlastní alternativní obchod s aplikacemi pro iOS,
  • možnost využívat alternativní zpracovatele plateb
  • nebo nižší provize pro App Store.

Kromě toho vydavatelům aplikací nabídne podrobné přehledy s informacemi o počtu instalací dané aplikace a dalšími údaji.

Členství v Apple Developer Programu je podmíněno přijetím nových obchodních podmínek a také poplatkem Core Technology Fee (CTF). Ten se ale dotkne pouze aplikací, které mají každý rok alespoň 1 000 000 prvních instalací.

Co jsou alternativní obchody pro iOS?

Zásadní novinkou je zejména možnost publikovat aplikace pro iOS i v jiných obchodech, než je App Store. Otázkou ale je, co si pod těmito alternativními obchody představit.

Jejich seznam zatím neexistuje. Zato jsou známé podmínky, které musí obchody splňovat, aby jim společnost Apple vydávání aplikací pro iOS schválila.

Patří mezi ně mimo jiné povinnost:

  • stát se členem Apple Developer Programu;
  • mít sídlo, registraci nebo místo založení v Evropské unii;
  • umožnit uživatelům kontrolu nad shromažďováním a využíváním jejich osobních údajů;
  • zavést mechanismus pro kontrolu aplikací z hlediska porušení duševního vlastnictví
  • a také poskytnout společnosti Apple záložní akreditiv ve výši 1 000 000 eur, nebo být minimálně 2 roky členem Apple Developer Programu, který má dobrou pověst a také aplikaci, jenž měla v předchozím kalendářním roce více než 1 000 000 prvních ročních instalací v systému iOS v EU.

Teprve po splnění všech podmínek smějí vývojáři požádat společnost Apple, aby jejich tržiště schválila jako alternativní obchod s aplikacemi.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Další podmínky pro alternativní obchody

Zejména poslední zmíněný požadavek zřejmě výrazně omezí počet zájemců o vytvoření vlastního obchodu s mobilními aplikacemi.

Vývojáři, kteří podmínky splní, ale mohou počítat s podporou společnosti Apple. Získají přístup k frameworku MarketplaceKit a rozhraním API, které umožní:

  • do obchodu přidávat notářsky ověřené aplikace od členů programu Apple Developer Program;
  • propojovat aplikace s funkcemi systému iOS, zálohovat je a obnovovat;
  • stáhnout a nainstalovat si aplikaci alternativního obchodu z webových stránek jeho vývojáře.

Vydavatel takového obchodu tedy potřebuje vlastní webové stránky, ze kterých si lidé jeho obchod stáhnout. A také server, ze kterého si uživatelé následně nainstalují konkrétní aplikace.

Jak publikovat aplikaci v alternativním obchodě

Abyste mohli svou aplikaci publikovat v alternativních obchodech, musíte v první řadě souhlasit s novými obchodními podmínkami společnosti Apple.

Kromě toho musíte splnit také požadavky, se kterými se setkáte i v obchodě App Store. Týkají se například:

  • notářského ověření aplikace
  • nebo ochrany osobních dat uživatelů.

Pokud tyto podmínky nesplníte nebo je později porušíte, společnost Apple stahování vaší aplikace z alternativních obchodů zablokuje.

S vývojem a publikováním mobilní aplikace v alternativních obchodech vám rádi pomůžeme. Napište nám a probereme detaily.

Alternativní možnosti platby v aplikaci

Důležitou novinkou je také možnost využívat alternativní způsoby plateb. Dosud jste přitom museli využívat platby prostřednictvím App Store.

Po schválení nových obchodních podmínek ale smíte spolupracovat i s jinými poskytovateli platebních služeb. Nebo aplikaci propojit se svými webovými stránkami, kde uživatelé transakci dokončí.

Podmínky pro přidání alternativních plateb

Také u alternativních možností plateb musíte splnit několik podmínek, abyste je mohli využívat. Potřebujete zejména:

  • odsouhlasit dodatek k alternativním podmínkám pro aplikace distribuované v Evropské unii
  • a využít funkcionality StoreKit External Purchase Entitlement nebo StoreKit External Purchase Link Entitlement – případně obě varianty.

Jaký je mezi zmíněnými doplňky rozdíl?

  • Funkcionalita StoreKit External Purchase Entitlement umožňuje transakce prostřednictvím alternativních poskytovatelů platebních služeb.
  • StoreKit External Purchase Link Entitlement pak umožňuje přidat do aplikace odkaz, který povede k transakci na vašem webu.

Výhody a nevýhody alternativních platebních metod

Díky alternativním platebním metodám můžete využívat služby, které si účtují nižší poplatky než App Store. Navíc získáte možnost přivádět zákazníky rovnou na svůj web a následně je motivovat k dalším nákupům.

Pokud se ale rozhodnete alternativní způsoby plateb využívat, nemůžete dál využívat platby pomocí App Store. Tento zákaz platí pro všechny obchody a platformy, ve kterých budete alternativní platby uplatňovat.

Pokud se s platbami prostřednictvím App Store loučit nechcete, můžete u nich samozřejmě dál zůstat.

Komu se alternativní obchody a platby vyplatí

Nabídka využívat alternativní obchody a způsoby platby výrazně rozšiřuje možnosti, které jako vývojáři nebo vydavatelé mobilní aplikace máte. Neznamená to ale, že je musíte využívat.

Alternativní platby se vám vyplatí zejména tehdy, když máte v aplikaci větší množství transakcí a chcete se vyhnout vysokým poplatkům ze strany App Store.

Publikování v alternativních obchodech pak dává smysl, pokud:

  • jste neuspěli s publikováním aplikace v App Store, protože je vaše aplikace pro úzký okruh uživatelů, a hledáte alternativu;
  • nebo chcete svou aplikaci dostat na co nejvíce kanálů.

Počítejte ale s tím, že většina uživatelů je na App Store zvyklá a vnímá ho jako garanta bezpečí. Alternativní obchody proto nemusí přijímat dobře.

Vždy ale záleží na zaměření vaší aplikace a na cílových uživatelích.

banner INITED Solutions

Jak také publikovat aplikace pro iOS

Alternativní obchody však nejsou jedinou možností, jak dostat do oběhu aplikace, které App Store zamítl s odůvodněním, že jsou pro příliš úzký okruh uživatelů. Můžete využít ještě 2 varianty:

  1. Při registraci v App Store zvolíte Enterprise účet. Umožní vám distribuovat aplikace neveřejně pro interní potřeby vaší společnosti. Je ale poměrně drahý.
  2. Při publikaci aplikaci označíte jako Unlisted. V takovém případě se nezařadí do žádné z kategorií a není v App Store běžně dohledatelná. Zároveň ale získáte odkaz, ze kterého si ji mohou uživatelé stáhnout.

Co je to CTF a proč je důležitý

Jak jsme zmínili v úvodu, součástí nových obchodních podmínek společnosti Apple je také Core Technology Fee – zkráceně CTF. Jeho výše se odvíjí od počtu prvních instalací vaší aplikace za 12 měsíců.

Ovšem pozor – 1 000 000 prvních instalací za každých 12 měsíců je zdarma! Pokud tedy vaše aplikace v tomto období zaznamená méně než 1 000 000 uživatelů, kteří si ji stáhnou nebo aktualizují, nic neplatíte.

Když zmíněný počet překonáte, zaplatíte 0,5 eura za každou první instalaci, o kterou limit překročíte.

Co jsou první roční instalace

Důležitý je pojem první roční instalace. Podle vyjádření společnosti Apple se do něj počítá:

  • první instalace dané aplikace pod jedním uživatelským účtem;
  • opětovné stažení aplikace, kterou už uživatel dříve měl a následně ji smazal – pokud k novému stažení dojde alespoň po roce od první instalace;
  • aktualizace vaší aplikace, pokud k ní dojde alespoň rok poté, co si ji daný uživatel poprvé nainstaloval.

Naopak není důležité, jestli si uživatel vaši aplikaci stáhl z obchodu App Store, nebo z jiné platformy.

Co nejsou první roční instalace

Instalace se vždy vztahují k jednomu uživatelskému účtu. I když si tedy jeden člověk nainstaluje vaši aplikaci na více různých zařízeních, Apple zajímá pouze první stažení. Všechna další jsou bez poplatků.

Zdarma je také přeinstalování aplikace nebo stahování aktualizací a záplat. Stejně jako přenesení aplikace na nový iPhone pomocí služby iCloud.

Od kdy se nové instalace počítají

Apple ve svých obchodních podmínkách mluví o ročním počtu nových instalací. Nejedná se však o kalendářní rok, ale o 12 po sobě jdoucích měsíců, které začínají:

  • přijetím nových obchodních podmínek společnosti Apple
  • a první instalací dané aplikace.

Váš limit prvních ročních instalací tak může začínat třeba v květnu.Nové roční období začíná u každého uživatelského účtu po uplynutí 12 měsíců od první instalace. Názorně je to vidět na následujícím obrázku:

Alt: Grafické znázornění, které ukazuje, jak podle nových podmínek společnosti Apple fungují první roční instalace.
První instalace daným uživatelem startuje 12měsíční období, ve kterém jsou všechny aktualizace a přeinstalování zdarma. Po jeho vypršení se už nová instalace počítá opět jako první. Zdroj: Apple

Kdy si dát na CTF pozor

Vzhledem k vysokému limitu ročních instalací se většina českých aplikací Core Technology Fee bát nemusí. Problém ale mohou mít velké bezplatné a freemium aplikace. Tedy projekty, které mohou uživatelé používat zdarma, případně platí pouze za nadstandardní služby.

Pokud mají tyto aplikace velký počet stažení a zároveň v nich uživatelé málo utrácejí, mohou pro ně být nové podmínky i likvidační.

Například u aplikací se 2 000 000 prvních instalací ročně se poplatky vyšplhají na více než 43 000 eur měsíčně. Tedy na více než 1 000 000 Kč!

Staré, nebo nové podmínky?

Důležité je, že na nové obchodní podmínky společnosti Apple přistoupit nemusíte. Nebo je můžete přijmout například za půl roku. Můžete si tedy v klidu spočítat, jestli se vám vyplatí. A teprve poté se rozhodnout.

Poradíme vám s tím i v INITED. Nabízíme vám konzultace, na kterých vám pomůžeme s dalším směřováním aplikace. A rádi váš projekt převezmeme a postaráme se o jeho další aktualizace a rozvoj.

Jaký bude další vývoj

Obecně se dá očekávat, že se podmínky u aplikací pro iOS přiblíží k situaci, která panuje u Androidu. Vzniknou tedy alternativní tržiště, ze kterých si lidé budou aplikace stahovat.

Přesto předpokládáme, že prim bude nadále hrát App Store, který je pro uživatele garantem kvality a bezpečnosti. A pro většinu lidí bude i dále prvním místem, kde budou aplikace hledat.

Z toho důvodu v něm většina vydavatelů nadále zůstane. Stále víc jich ale začne nabízet i alternativní možnosti stahování.

Výraznější posun se dá čekat u alternativních plateb. Řada vydavatelů si totiž dlouhodobě stěžovala na příliš vysoké provize, které si App Store z každé transakce strhává. Nové možnosti plateb jim pomohou náklady snížit.

Jak dále postupovat?

V INITED i dále publikujeme aplikace pro iOS primárně do App Store. Právě tam mají největší dosah – a přinesou vám tedy nejvíce uživatelů.

Stejně tak vám ale pomůžeme i s vydáním aplikace v alternativních obchodech nebo s neveřejným publikováním v App Store. Ať už pomocí Enterprise účtu, nebo zařazením aplikace mezi unlisted projekty. Díky tomu ji můžete distribuovat například mezi zaměstnance, aniž by se k ní dostali jiní uživatelé.

Záleží jen na tom, co potřebujete. Proto nám napište, probereme detaily a najdeme to nejvhodnější řešení!

Nejčastější otázky související s novými podmínkami Apple

Proč Apple zavádí nové obchodní podmínky?

K zavedení nových obchodních podmínek přiměla společnost Apple Evropská unie. Její nařízení o digitálních trzích totiž velkým technologickým platformám nakazuje umožnit umístění aplikací i na obchody třetích stran, nabídnout alternativní možnosti plateb nebo například sdílet data o výkonu aplikací s vývojáři.

Nařízení tak chce zajistit spravedlivější hospodářskou soutěž.

Nové obchodní podmínky společnosti Apple toto nařízení zohledňují. Core Technology Fee společnosti zároveň umožňuje, aby i na těchto změnách určitým způsobem profitovala.

Musíme nové obchodní podmínky společnosti Apple přijmout?

Nemusíte, jejich přijetí je dobrovolné. Pokud je však nepřijmete, nemůžete využívat alternativní obchody s aplikacemi, ani možnosti plateb. Spočítejte si proto, co se vám více vyplatí.

Koho se změny dotknou?

Prakticky každého, kdo publikuje aplikace prostřednictvím obchodu App Store. Tedy velkých společností, které připravují vlastní aplikace, firem, které se zaměřují na vývoj mobilních aplikací i vývojářů, kteří aplikace sami publikují.

Ovšem pozor – nemáte povinnost nové podmínky přijmout. Můžete tedy dál zůstat u těch stávajících. Záleží na tom, co se vám více vyplatí.

Může si alternativní obchod vytvořit kdokoliv?

V podstatě ano. Musí ale splnit podmínky předepsané společností Apple.

Jaká data vývojáři získají?

Apple vám nabídne podrobné přehledy, ve kterých najdete údaje o prvních ročních instalacích své aplikace. Víte tak, zda se blíží ke stanovenému limitu. Pokud aplikace překročí 1 000 000 prvních instalací, získáte informace o aktuálním poplatku.

Veškerá data jsou přitom chráněna a neumožňují identifikaci konkrétních uživatelů.

Co když má aplikace za rok méně než 1 000 000 prvních instalací?

V takovém případě Core Technology Fee neplatíte.

Sdílejte článek
Jan Němec
Jan Němec

Honza má na starosti hlavně články na blog a texty na náš web. Psaní má totiž v malíčku – živí se jím už od roku 2009. Původně začínal v novinách, odkud přesedlal do marketingu. O mobilních aplikacích, jejich vývoji a aktuálních trendech píše od roku 2021.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
Z naší dílny
Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur

Několik set korun, ale i více než dva tisíce. Takové jsou hodinové sazby za vývoj mobilní aplikace. Liší se podle toho, s kým spolupracujete a...