Využít popularitu Clubhousu a profitovat z ní. Pro to se letos v dubnu rozhodl Facebook, když oznámil, že ve své mobilní aplikaci spustí Live Audio Rooms. Tedy přímou konkurenci Clubhousu. Od konce června už tuto službu můžou využívat uživatelé v USA. Pokud tedy mají iPhone nebo iPad.
Přestože do Česka zatím Live Audio Rooms nedorazily, zpráv o nich máme dost. A ve všech se o Facebook Live Rooms mluví jako o klonu Clubhousu.
Nová služba totiž funguje prakticky stejně jako právě Clubhouse. Nabízí tedy chatovací místnosti, do kterých hostitelé zvou uživatele prostřednictvím událostí. V každé místnosti může být až 50 mluvčích a posluchači na ně reagují pomocí emotikonů.
A nechybí ani oblíbené zvednutí ruky, kterým se o slovo přihlásí kdokoliv.
Posluchači ve Facebook Live Audio Rooms navíc mohou hostitele odměnit tím, že mu pošlou hvězdy. Tedy jakousi facebookovou virtuální měnu.
Hostitel přitom může předem stanovit, že výtěžek poputuje konkrétní dobročinné organizaci.
Uživatelé, kteří pošlou svým oblíbencům hvězdy, se za odměnu posunou do „první řady”. Tedy na místa, kde je hostitel vidí.
Facebook chce od začátku lákat hlavně na zajímavé hostitele. Hned od začátku tak dostali možnost vytvořit vlastní místnost například hudebník TOKiMONSTA, americký fotbalista Russell Wilson nebo rapper D Smoke.
A asi nepřekvapí, že hostitelem první testovací místnosti byl sám zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.
Facebook však není zdaleka první, kdo přišel s vlastní verzí Clubhousu. Už před ním se do podobného projektu pustily například Twitter, Spotify nebo Slack.
Facebook přitom úspěšné aplikace kopíruje poměrně pravidelně. Ne vždy se u něj ale zabydlí natrvalo. A je otázkou, jak to bude v případě Live Audio Rooms.
Popularita Clubhousu totiž do velké míry těžila ze 2 faktorů:
Oba faktory ale výrazně zeslábly.
Pocit exkluzivity se vytrácel spolu s přibývajícím počtem podobných aplikací. Clubhouse se navíc postupně rozšířil i na zařízení s operačním systémem Android a zrušil také systém pozvánek.
Největší vlna covidové pandemie je také (zdá se) za námi. A lidé se mohou potkávat osobně.
To vše vedlo k tomu, že počet stažení Clubhousu začal prudce klesat. Zatímco v únoru si aplikaci stáhlo přes 9,5 milionu lidí, v březnu už to byly jen 2,7 milionu a v dubnu se počet stažení nevyšplhal ani na milion.
Zvrat přišel až v červnu. Poté, co aplikace zamířila na Android. Naprostá většina z víc než 8 milionů stažení ale tehdy přišla z Indie. Tedy z trhu, který pro Clubhouse zřejmě nebude klíčový.
Nabízí se tak otázka, jestli popularita Clubhousu nebude pouze krátkou epizodou, na kterou budeme brzy jen vzpomínat. A zda se pak potichu nevytratí i jeho kopie – včetně Live Audio Rooms od Facebooku.
Teoreticky se dokonce může stát, že se této služby v Česku ani nedočkáme.
Zato s druhou novinkou, kterou Facebook před časem oznámil, to vypadá optimističtěji. Je jí možnost přehrávat podcasty přímo z mobilní aplikace Facebooku.
Také tato novinka odstartovala v USA koncem června a mohou ji využívat uživatelé iPhonů.
Oproti některým podobným aplikacím přitom umožňují facebookové podcasty poslouchat audio i při listování Facebookem nebo s vypnutým displejem.
Facebook chce navíc podporovat tvůrce podcastů tím, že bude jejich pořady doporučovat publiku, které by mohlo zajímat. Zároveň jim nabídne možnost vytvořit krátkou ukázku, která poslouží jako pozvánka pro posluchače.
Obě novinky ale zatím fungují jen v USA. Kdy přesně se dostanou do Evropy, zatím nevíme. V každém případě se ale zdá, že se máme na co těšit.
blablabl