Facebook přichystal konkurenci pro Clubhouse. Zatím jen v USA

Facebook přichystal konkurenci pro Clubhouse. Zatím jen v USA

Mobilní aplikace

Využít popularitu Clubhousu a profitovat z ní. Pro to se letos v dubnu rozhodl Facebook, když oznámil, že ve své mobilní aplikaci spustí Live Audio Rooms. Tedy přímou konkurenci Clubhousu. Od konce června už tuto službu můžou využívat uživatelé v USA. Pokud tedy mají iPhone nebo iPad.

Přestože do Česka zatím Live Audio Rooms nedorazily, zpráv o nich máme dost. A ve všech se o Facebook Live Rooms mluví jako o klonu Clubhousu.

Nová služba totiž funguje prakticky stejně jako právě Clubhouse. Nabízí tedy chatovací místnosti, do kterých hostitelé zvou uživatele prostřednictvím událostí. V každé místnosti může být až 50 mluvčích a posluchači na ně reagují pomocí emotikonů.

A nechybí ani oblíbené zvednutí ruky, kterým se o slovo přihlásí kdokoliv.

Uživatelé zaplatí hvězdami

Posluchači ve Facebook Live Audio Rooms navíc mohou hostitele odměnit tím, že mu pošlou hvězdy. Tedy jakousi facebookovou virtuální měnu.

Hostitel přitom může předem stanovit, že výtěžek poputuje konkrétní dobročinné organizaci.

Uživatelé, kteří pošlou svým oblíbencům hvězdy, se za odměnu posunou do „první řady”. Tedy na místa, kde je hostitel vidí.

Facebook Cloubhouse 2
Pomocí hvězd pošlete hostiteli peníze, které může využít na dobročinnost. Sami se za odměnu posunete do první řady, kde hostitel vidí největší fanoušky. Zdroj: Facebook

Facebook chce od začátku lákat hlavně na zajímavé hostitele. Hned od začátku tak dostali možnost vytvořit vlastní místnost například hudebník TOKiMONSTA, americký fotbalista Russell Wilson nebo rapper D Smoke.

A asi nepřekvapí, že hostitelem první testovací místnosti byl sám zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Doplatí na nízký zájem o Clubhouse?

Facebook však není zdaleka první, kdo přišel s vlastní verzí Clubhousu. Už před ním se do podobného projektu pustily například Twitter, Spotify nebo Slack.

Facebook přitom úspěšné aplikace kopíruje poměrně pravidelně. Ne vždy se u něj ale zabydlí natrvalo. A je otázkou, jak to bude v případě Live Audio Rooms.

Popularita Clubhousu totiž do velké míry těžila ze 2 faktorů:

  • z exkluzivity, když ji mohli využívat jen pozvaní uživatelé iPhonů,
  • a z vrcholící covidové pandemie – Clubhouse řadě lidí nahrazoval chybějící možnost setkávání a debatování.

Oba faktory ale výrazně zeslábly.

Pocit exkluzivity se vytrácel spolu s přibývajícím počtem podobných aplikací. Clubhouse se navíc postupně rozšířil i na zařízení s operačním systémem Android a zrušil také systém pozvánek.

Největší vlna covidové pandemie je také (zdá se) za námi. A lidé se mohou potkávat osobně.

To vše vedlo k tomu, že počet stažení Clubhousu začal prudce klesat. Zatímco v únoru si aplikaci stáhlo přes 9,5 milionu lidí, v březnu už to byly jen 2,7 milionu a v dubnu se počet stažení nevyšplhal ani na milion.

Zvrat přišel až v červnu. Poté, co aplikace zamířila na Android. Naprostá většina z víc než 8 milionů stažení ale tehdy přišla z Indie. Tedy z trhu, který pro Clubhouse zřejmě nebude klíčový.

Nabízí se tak otázka, jestli popularita Clubhousu nebude pouze krátkou epizodou, na kterou budeme brzy jen vzpomínat. A zda se pak potichu nevytratí i jeho kopie – včetně Live Audio Rooms od Facebooku.

Teoreticky se dokonce může stát, že se této služby v Česku ani nedočkáme.

Podcasty: zatím jen pro USA

Zato s druhou novinkou, kterou Facebook před časem oznámil, to vypadá optimističtěji. Je jí možnost přehrávat podcasty přímo z mobilní aplikace Facebooku.

Facebook Clubhouse 3
Facebook nabídne také nové podcasty, které můžete poslouchat i při procházení příspěvků svých přátel. Zdroj: Facebook

Také tato novinka odstartovala v USA koncem června a mohou ji využívat uživatelé iPhonů.

Oproti některým podobným aplikacím přitom umožňují facebookové podcasty poslouchat audio i při listování Facebookem nebo s vypnutým displejem.

Facebook chce navíc podporovat tvůrce podcastů tím, že bude jejich pořady doporučovat publiku, které by mohlo zajímat. Zároveň jim nabídne možnost vytvořit krátkou ukázku, která poslouží jako pozvánka pro posluchače.

Obě novinky ale zatím fungují jen v USA. Kdy přesně se dostanou do Evropy, zatím nevíme. V každém případě se ale zdá, že se máme na co těšit.

 

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...