IoT problém: Kolik unese balónek? Unese LEDku?

IoT problém: Kolik unese balónek? Unese LEDku?

Ostatní

Manažerské shrnutí: pouťový balónek unese 5g, unese LEDku i s baterií, unese mikroprocesor i s celým IoT zařízením.

V textu se podíváme na možnost použití balónků jako nosičů IoT zařízení. Ukážeme si dostupné možnosti v oblasti náplní, vlastních balónků a další …

Balóny

Podle materiálu máme balónky nejčastěji latexové a fóliové. Latexové jsou lehké a levné, ale nevydrží létat déle než 10 – 12 hodin. Fóliové jsou dražší a těžší, ale vydrží několik dní. Kompromisem je použít latexové balónky a plastický gel, který uvnitř vytvoří povlak a balónek vydrží létat 8 – 10 dní. Na výstupy do stratosféry se používají zvláštní k tomu určené meteorologické balóny.

Tabulka parametrů latexových balónků

průměr12 cm23 cm27 cm28 cm30 cm35 cm48 cm60 cm90 cm
9″11″12″19″24″3′
objem1 l7 l10 l12 l15 l24 l57 l114 l380 l
váha1,0 g2,0 g2,7 g3,2 g3,6 g5,0 g7 g24 g45 g
nosnost5 g7 g8 g11 g19 g50 g90 g335 g
cena1,6011,-59,-99,-

Náplň

Podle archimédova zákona je balónek nadlehčován, pokud ho naplníme plynem lehčím než vzduch. V praxi se nejčastěji používá helium, protože je bezpečné a díky komerčnímu rozšíření i snadno dostupné. Dá se pořídit v bombách na jedno použití, které přiveze PPL za 2 dny po objednání v eshopu. Je však drahé – cca 3Kč / litr, což vypouštění balónu o průměru 90cm dost prodraží. S využitím akce na Slevomatu je možné dosáhnout ceny cca 2Kč / litr.

Alternativně je možné použít jiné plyny: vodík nebo methan. Jsou však výbušné a hůře dostupné.

PlynHustotaNosnost
helium0.178 g/l1.112 g/l
vodík0.089 g/l1.201 g/l
methan0.657 g/l0.633 g/l
vzduch1.290 g/l

Legislativa

Nezávisle na rozměrech je balón klasifikován jako letadlo, což platí i pro klasický pouťový balónek, a jeho provoz je regulován předpisy Úřadem pro civilní letectví. Nicméně smyslem podmínek je zejména omezit nehlášený provoz volných balónů o vysoké koncentraci nebo o velkých rozměrech především v blízkosti letišť a heliportů, aby tak nedocházelo k rozptýlení pozornosti pilotů letadel obzvláště při manévrování v malých výškách a rovněž aby byla snížena pravděpodobnost srážky za letu.
Je třeba upozornit na pojem „užitečné zatížení“, za něž se mj. považují materiály nebo předměty, které by v případě střetu s letadlem mohly způsobit poškození letadla. Balón tedy nesmí obsahovat např. kovový drát.

Plné znění předpisů je tady: http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm
Provozu balónů bez pilota se věnuje část L2, doplněk R.
Žádost o povolení: http://www.caa.cz/letadla-bez-pilota-na-palube/balony-bez-pilota-na-palube

Baterie

Je sympatické, že většina moderních komponent s malou hmotností, které jsou vhodné pro konstrukci lehkého IoT zařízení, pracuje s napětím okolo 3V a je možné je napájet bateriemi knoflíkového typu nebo akumulátory Li-Ion, Li-Pol, které jsou dobře dostupné. Opět se dostaneme do konfliktu mezi kapacitou a hmotností.

TypKapacita [mAh]Cena [Kč]Hmotnost [g]
CR12203619,52.325
CR203222019,99.333
CR20168019,95.083
CR202516019,95.833
CR162078252.840
CR161655302.660
CR2430280335.167
CR121625361.900
CR2450580399.500
CR1632140393.200
CR102530396.967

Zdroj: www.gme.cz

Závěr

Dnešní možnosti posouvají obzory vývoje do nových dimenzí a tak najednou měříme hmotnost v miligramech, proudy v mikroampérech a řešíme jevy, jako je povrchové napětí vody. Máme k dispozici mikroprocesory lehčí než baterie, barevné kamery o hmotnosti 1 gram a vůbec věci, o kterých se našim tatínkům ani nesnilo. 🙂
Např. prototyp zařízení, které vysílalo informaci každé 3 sekundy (běžné intervaly jsou 60 nebo 300 sekund), mělo dosah 10km(!) a vydrželo na baterii CR2032 fungovat cca 70 hodin.

Pro inspiraci přikládám několik odkazů na zajímavá souvisejíc témata:
– rozměry balónků: https://www.balonky.cz/rozmery-balonku
– solární balóny: http://www.balonoviny.wz.cz/
– barevná kamera o hmotnosti 1g: http://www.fpvhobby.com/63-1-gram-nano-camera-480tvl.html
– let s balonem do stratosféry a zpět: http://vtm.e15.cz/vzhuru-do-stratosfery-cesky-i-osobne

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.