Pandemie nemoci covid-19 změnila řadu návyků snad ve všech firmách. Jedním z jejích nejviditelnějších důsledků je přesun schůzek, porad a konferencí do on-line prostoru. A také velká popularita aplikací, které on-line mítinky umožňují. Jenže aby se vám s nimi dobře pracovalo, musí splňovat několik podmínek.
Za poslední dva roky se on-line schůzky staly novým standardem. Existují přitom desítky aplikací, které taková setkávání umožňují.
Ne všechny ale nabízí vše, co můžete potřebovat. Podívejte se proto, co musí umět, abyste s nimi byli spokojení.
Dobrý zvuk a video mohou vypadat jako samozřejmost. Jenže nejsou. Dokonce i u velmi známých aplikací můžete v této oblasti narazit na problémy.
Proto si aplikaci předem otestujte na různých zařízeních. A ujistěte se, že vše správně funguje. Jinak budete schůzku každou chvíli přerušovat jen proto, abyste si ujasnili předchozí informace.
I když sami možná připravujete on-line schůzku či konferenci přes počítač, myslete na to, že řada lidí se na ni přihlásí přes telefon. Důvod je jednoduchý – mají ho vždy u sebe a je v něm veškeré potřebné vybavení.
Nemusí tedy shánět webkameru ani mikrofon.
U aplikací pro on-line schůzky proto platí úsloví „mobile first“. Výhodou je, že veškeré populární platformy tuto podmínku splňují.
Jedním ze základních bodů je také uživatelská přívětivost. Lidé se musí v aplikaci snadno zorientovat a bez problémů najít všechny potřebné funkce. Ať už schůzku organizují, nebo se jí jen účastní.
Jen tak se jim bude s aplikací dobře pracovat. A nebudou se jí vyhýbat.
Ideální proto je, když aplikaci vyzkouší více lidí. A podělí se o své dojmy a případné potíže.
Při on-line schůzkách a konferencích kolegům často potřebujete něco ukázat na svém počítači. V tu chvíli je důležité, aby aplikace umožňovala sdílení obrazovky.
Jednoduše tak všem představíte dokumenty, o kterých právě mluvíte. A například označíte konkrétní pasáž.
Všichni díky tomu vědí, o čem je řeč. A nehrozí žádná nedorozumění.
I když si možná říkáte, že nahrávání schůzky není až tak důležité, není to tak úplně pravda. V praxi se snadno dostanete do situace, kdy budete za nahrávku vděční.
Ať už potřebujete vyhledat informace, které jste si nestihli poznamenat, nebo pustit nahrávku kolegům, kteří se nemohli schůzky zúčastnit.
Není třeba si nic nalhávat – cena často hraje při rozhodování velmi významnou roli.
Většina aplikací proto nabízí několik cenových úrovní. Obvykle se odvíjí od počtu účastníků. Podle toho, kolik lidí se bude vašich schůzek nejčastěji účastnit, tedy vytipujte nejvhodnější aplikace.
A pamatujte, že řada z nich nabízí také bezplatnou variantu. I ta může být dostatečná. Pokud oželíte některé funkce a nečekáte příliš mnoho účastníků.
Čas od času se mohou hodit i pokročilejší funkce. Například týmový a soukromý chat, propojení s kalendářem nebo tvorba anket.
Pokud víte, že podobné funkce využijete, hledejte aplikace, které je nabízejí. Počítejte ale s tím, že pravděpodobně nebudou zadarmo.
A jaké aplikace používáme my? Při schůzkách s klienty je to obvykle Google Meet. Zřejmě nejjednodušší cesta k on-line schůzkám a konferencím pro všechny, kteří jsou zvyklí pracovat v prostředí Google aplikací.
Běžně se ale setkáváme také s MS Teams nebo Zoomem.
Všechny tyto aplikace mají jedno společné – nabízí bezplatnou verzi, která obsahuje většinu potřebných funkcí. V placené variantě pak najdete i to, co vám ve verzi „zdarma“ chybí. Například nahrávání schůzek.
Na všechny uvedené podmínky myslete i v případě, že chcete podobnou aplikaci vytvořit. Pokud je dodržíte, splníte základní předpoklady k tomu, aby ji lidé rádi používali.
A jen tak může být úspěšná.
blablabl