Jak notifikace v mobilních aplikacích vydělávají peníze

Jak notifikace v mobilních aplikacích vydělávají peníze

Průměrný uživatel mobilu používá 10 aplikací denně a 30 celkem za měsíc. Na nás, jejich tvůrce a provozovatele, to klade velké nároky v boji o jejich pozornost, která je klíčová. Protože čím více pozornosti, tím více obchodních aktivit. Naštěstí existuje spousta technik, jak pozornost uživatelů přitáhnout. Jednou z nich jsou notifikace.

Push notifikace

Nejvíce používané, a především v marketingovém světě nejznámější, jsou push notifikace, nebo-li hezky česky: “oznámení”. Jednoduchým způsobem vracejí uživatele “zpátky do hry”, respektive zpět do aplikace.

Jsou to krátké informační zprávy, které “přistanou” na obrazovce mobilního telefonu nebo na ploše počítače. Většinou obsahují krátký výstižný text, v některých případech však mohou mít obrázek, vlastní zvuk nebo tlačítko, které vyzývá uživatele k potřebné akci.

Kdy je vhodné posílat push notifikace?
Vždy záleží na preferencích konkrétní cílové skupiny. Notifikace ze sociálních sítí se posílají častěji, neboť referují o různých typech věcí, které se na síti dějí. Naopak, u e-shopových a dalších prodejních aplikací může časté notifikování vyznít příliš agresivně a otravně.

Na druhou stranu je také důležité zachovat určitou pravidelnost, protože push notifikace, které jsou posílané jen výjimečně, mohou působit nedůvěryhodně. Základním vodítkem může být v každém případě otázka, zda notifikace, kterou chcete posílat, přináší uživateli relevantní informaci.

Podle studie společnosti Localytics otevírají uživatelé notifikace častěji, když potřebují rozptýlení při práci, a proto ve všedních dnech dosahují větší míry otevření, než o víkendu. Ideální čas rozesílky je od 12 do 17 hodin, kdy mají uživatelé prostor se notifikaci věnovat. Později může být vnímána jako obtěžující, ale samozřejmě záleží na typu aplikace a zprávě, kterou notifikace přináší.

Co je dobré o push notifikacích vědět?

  • Mají v průměru 10x vyšší open rate než e-mail
  • Odesílání je zdarma, bez ohledu na objem
  • Push notifikace je možné personalizovat na míru konkrétnímu uživateli či cílové skupině
  • Povzbudí neaktivní uživatele a zvýší interakci aktivních uživatelů
  • Většina uživatelů si push notifikaci přečte na zamčené obrazovce, i když ji neotevřou
  • Zvýší obrat z mobilních zařízení – dobré pro e-shopy a aplikace, ve kterých se dá nakupovat

Na co si dát pozor?

  • Přehánění nevede k zablokování notifikace, ale k odinstalování celé aplikace
  • Push notifikace potřebují internetové připojení, nefungují offline
  • PWA aplikace push notifikace sice podporují, ale zatím fungují pouze na platformě Android
  • Nedoručují se vždy okamžitě – v zájmu úspory baterie je mobily přijímají pouze v určitých intervalech (podle typu zařízení, operačním systému, apod.)

Co používáme pro integraci push notifikací?
V INITED jsme si oblíbili OneSignal. Je to velmi propracovaný notifikační systém, který nabízí spoustu funkcí, které pomohou si push notifikace přizpůsobit podle specifických potřeb. Mimo jiné nabízí i inteligentní doručování, které umožňuje oslovit uživatele tak, abyste maximalizovali šanci na otevření notifikace.

Lokální notifikace

Často používaný typ notifikací, ale přesto se najde spousta případů, kdy jsou nevyužity, a to je škoda. Lokální notifikace umí skvěle vylepšit používání i zážitek z aplikace samotné.

Vedle pravidelných push notifikací, které především informují o dění v aplikaci, jsou lokální notifikace vázané na určitý jev; například se aplikace “sama” připomene, pokud ji uživatel delší dobu nespustil. Ne všechny aplikace používáme tak často, jako třeba sociální sítě a uživatelé mohou na spoustu aplikací úplně zapomenout.

Lokální notifikace nemusí být opakované, lze je nastavit i jednorázově. Podobně jako u push notifikací je vhodné myslet na personalizaci sdělení a nepřehánět to s jejich četností.

Příklady použití lokálních notifikací
V INITED máme spoustu krásných případů, kdy lokální notifikace pomohly našim klientům aktivizovat zákazníky, či jim prostě jen zpříjemnily používání aplikace.

  • Pivovar vybaví své odběratele (restaurace) mobilní aplikací, která pravidelně každé úterý zobrazí notifikaci, která jim připomene, aby zadali a odeslali objednávku.
  • Well-beingová aplikace uživateli ve zvolených časech připomene, že je čas na meditaci.
  • V oblasti zdravotnictví zase lokální notifikace v aplikaci připomíná pacientovi, kdy si má vzít lék.

Na co si dát u lokálních notifikací pozor?

  • Jejich naprogramování může být složitější – i v případě hybridního vývoje se lokální notifikace řeší nativně (pro každou platformu zvlášť).
  • Při testování je vhodné ověřit, zda se naplánovaná notifikace správně zobrazí i po restartu zařízení.
  • Operační systém v rámci úsporných opatření může lokální notifikace filtrovat nebo zobrazovat opožděně, zvlášť v případech, kdy aplikace nebyla delší čas aktivní.

Jak vidíte, zkušenosti jsou u lokálních notifikací klíčové. A to nejen ty programátorské, ale i testovací a uživatelské, tzn. z reálných situací u různých typů aplikací.

Geofencing nebo-li notifikace na základě polohy

Tohle jsou notifikace, o kterých se málo ví, avšak jejich využití (a to především v marketingu) skrývá obří potenciál. Tyto notifikace se vám zobrazí na displeji mobilu ve chvíli, kdy se objevíte na určitém místě. Využívají toho, že většina mobilních zařízení si průběžně aktualizuje informaci o své poloze, což se děje, i když nejsou právě aktivní a „odpočívají v kapse“.

K určení polohy v klidovém režimu se ve většině případů používají informace z mobilní sítě nebo informace o dostupných sítích wifi. Spouštěčem pro zaslání notifikace pak bývá to, že se člověk (a především jeho mobil) dostane do virtuálně vytyčeného prostoru, tzv. geofence. Tento prostor by měl být dostatečně velký (s ohledem na rychlost pohybu uživatele), aby mělo zařízení čas zareagovat.

Kde se hodí notifikace, využívající geofencing?

  • Zobrazení prodejní akce ve chvíli, kdy se člověk dostane do blízkosti kamenného obchodu či prodejního stánku.
  • “To Do” aplikace a různé připomínkové aplikace, kde si nastavíte zobrazení notifikace (například koupit chleba) jakmile se dostanete do obchodu, domů, do kanceláře atp.

Co je dobré vědět o geolokačních notifikacích?

  • Fungují spolehlivě, pokud má zařízení aktivní GSM, což jsou především mobily (na tabletech bez SIM karty může být spolehlivost problematická, protože zařízení nemá dostatečně kvalitní informace o poloze).

Poznámka k bezpečnosti

Některé, především komunikační aplikace, se pyšní tak vysokou úrovní zabezpečení, že odeslanou zprávu nemůže rozšifrovat a přečíst nikdo kromě koncového příjemce. Při implementaci takového řešení však často narazíme na požadavek, aby informaci o přijaté zprávě dostával uživatel také formou push notifikace.

A v tom je zakopaný pes. Aby mohl server odeslat push notifikaci, musí znát obsah zprávy, což porušuje základní princip zašifrování. Jedno bez druhého prostě nejde.

Přesto ale existuje cesta, jak zajistit, aby server, a tím pádem provozovatel aplikace, obsah zprávy nezjistil.

  • Na platformě Android je možné zařídit, aby se přijaté push notifikace nezobrazovaly, ale spouštěly aplikační kód, který zprávu rozšifruje a zobrazí.
  • Na iOS je třeba použít „Notification service app extensions“, které byly přidány v iOS 10.

Ze serveru na zařízení tedy dorazí zpráva zašifrovaná a rozšifrování se provádí až v aplikaci.

Bez notifikací to dnes už prostě nejde

Notifikace, v jakékoliv jejich podobě, jsou dnes nedílnou součástí mobilních aplikací. Způsob jejich používání se však může diametrálně lišit. Mezi otravným spamováním uživatele a užitečným nástrojem, který zpříjemňuje používání aplikace a zároveň přináší jejímu tvůrci zisky, je velmi tenká linie. Není proto otázkou jestli notifikace používat, ale proč a jak. A s tím vám moc rádi pomůžeme.

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.