Průměrný uživatel mobilu používá 10 aplikací denně a 30 celkem za měsíc. Na nás, jejich tvůrce a provozovatele, to klade velké nároky v boji o jejich pozornost, která je klíčová. Protože čím více pozornosti, tím více obchodních aktivit. Naštěstí existuje spousta technik, jak pozornost uživatelů přitáhnout. Jednou z nich jsou notifikace.
Nejvíce používané, a především v marketingovém světě nejznámější, jsou push notifikace, nebo-li hezky česky: “oznámení”. Jednoduchým způsobem vracejí uživatele “zpátky do hry”, respektive zpět do aplikace.
Jsou to krátké informační zprávy, které “přistanou” na obrazovce mobilního telefonu nebo na ploše počítače. Většinou obsahují krátký výstižný text, v některých případech však mohou mít obrázek, vlastní zvuk nebo tlačítko, které vyzývá uživatele k potřebné akci.
Kdy je vhodné posílat push notifikace?
Vždy záleží na preferencích konkrétní cílové skupiny. Notifikace ze sociálních sítí se posílají častěji, neboť referují o různých typech věcí, které se na síti dějí. Naopak, u e-shopových a dalších prodejních aplikací může časté notifikování vyznít příliš agresivně a otravně.
Na druhou stranu je také důležité zachovat určitou pravidelnost, protože push notifikace, které jsou posílané jen výjimečně, mohou působit nedůvěryhodně. Základním vodítkem může být v každém případě otázka, zda notifikace, kterou chcete posílat, přináší uživateli relevantní informaci.
Podle studie společnosti Localytics otevírají uživatelé notifikace častěji, když potřebují rozptýlení při práci, a proto ve všedních dnech dosahují větší míry otevření, než o víkendu. Ideální čas rozesílky je od 12 do 17 hodin, kdy mají uživatelé prostor se notifikaci věnovat. Později může být vnímána jako obtěžující, ale samozřejmě záleží na typu aplikace a zprávě, kterou notifikace přináší.
Co je dobré o push notifikacích vědět?
Na co si dát pozor?
Co používáme pro integraci push notifikací?
V INITED jsme si oblíbili OneSignal. Je to velmi propracovaný notifikační systém, který nabízí spoustu funkcí, které pomohou si push notifikace přizpůsobit podle specifických potřeb. Mimo jiné nabízí i inteligentní doručování, které umožňuje oslovit uživatele tak, abyste maximalizovali šanci na otevření notifikace.
Často používaný typ notifikací, ale přesto se najde spousta případů, kdy jsou nevyužity, a to je škoda. Lokální notifikace umí skvěle vylepšit používání i zážitek z aplikace samotné.
Vedle pravidelných push notifikací, které především informují o dění v aplikaci, jsou lokální notifikace vázané na určitý jev; například se aplikace “sama” připomene, pokud ji uživatel delší dobu nespustil. Ne všechny aplikace používáme tak často, jako třeba sociální sítě a uživatelé mohou na spoustu aplikací úplně zapomenout.
Lokální notifikace nemusí být opakované, lze je nastavit i jednorázově. Podobně jako u push notifikací je vhodné myslet na personalizaci sdělení a nepřehánět to s jejich četností.
Příklady použití lokálních notifikací
V INITED máme spoustu krásných případů, kdy lokální notifikace pomohly našim klientům aktivizovat zákazníky, či jim prostě jen zpříjemnily používání aplikace.
Na co si dát u lokálních notifikací pozor?
Jak vidíte, zkušenosti jsou u lokálních notifikací klíčové. A to nejen ty programátorské, ale i testovací a uživatelské, tzn. z reálných situací u různých typů aplikací.
Tohle jsou notifikace, o kterých se málo ví, avšak jejich využití (a to především v marketingu) skrývá obří potenciál. Tyto notifikace se vám zobrazí na displeji mobilu ve chvíli, kdy se objevíte na určitém místě. Využívají toho, že většina mobilních zařízení si průběžně aktualizuje informaci o své poloze, což se děje, i když nejsou právě aktivní a „odpočívají v kapse“.
K určení polohy v klidovém režimu se ve většině případů používají informace z mobilní sítě nebo informace o dostupných sítích wifi. Spouštěčem pro zaslání notifikace pak bývá to, že se člověk (a především jeho mobil) dostane do virtuálně vytyčeného prostoru, tzv. geofence. Tento prostor by měl být dostatečně velký (s ohledem na rychlost pohybu uživatele), aby mělo zařízení čas zareagovat.
Kde se hodí notifikace, využívající geofencing?
Co je dobré vědět o geolokačních notifikacích?
Některé, především komunikační aplikace, se pyšní tak vysokou úrovní zabezpečení, že odeslanou zprávu nemůže rozšifrovat a přečíst nikdo kromě koncového příjemce. Při implementaci takového řešení však často narazíme na požadavek, aby informaci o přijaté zprávě dostával uživatel také formou push notifikace.
A v tom je zakopaný pes. Aby mohl server odeslat push notifikaci, musí znát obsah zprávy, což porušuje základní princip zašifrování. Jedno bez druhého prostě nejde.
Přesto ale existuje cesta, jak zajistit, aby server, a tím pádem provozovatel aplikace, obsah zprávy nezjistil.
Ze serveru na zařízení tedy dorazí zpráva zašifrovaná a rozšifrování se provádí až v aplikaci.
Notifikace, v jakékoliv jejich podobě, jsou dnes nedílnou součástí mobilních aplikací. Způsob jejich používání se však může diametrálně lišit. Mezi otravným spamováním uživatele a užitečným nástrojem, který zpříjemňuje používání aplikace a zároveň přináší jejímu tvůrci zisky, je velmi tenká linie. Není proto otázkou jestli notifikace používat, ale proč a jak. A s tím vám moc rádi pomůžeme.
blablabl