Na letošním ročníku konference Forum Media popisovala Jindra Svítková z Avastu, jakým způsobem přivádějí na svět nové aplikace. Začnou s verzí pro Android, protože je to levnější, získají zpětnou vazbu od uživatelů a pustí se do verze pro iOS.
Z publika zazněl dotaz – Proč by měl být vývoj mobilní aplikace na Android levnější?
Tady je několik možných důvodů:
Pro vývoj na iOS je potřeba mít desktopový počítač od Apple, většinou mac book. Dá se pronajmout počítač v cloudu a pracovat na vzdálené ploše. Nebo existují open source alternativy, které nestojí peníze. Avšak pro Android můžete začít vyvíjet s obyčejným starším PC s Windows a použitím běžně používaných vývojářských nástrojů. Je také možné si spustit virtuální počítač s OS X, ale to znamená porušení licenčních podmínek.
Pro nahrání aplikace do Apple Store se používá nástroj „Application loader„, který se dá spustit pouze na OS X. Publikování aplikace pro Android se provádí přes internetový prohlížeč stejným způsobem, jak vložení přílohy do gmailu.
Developerský účet pro Android se platí jednorázově, pro iOS je to každoročně.
Certifikáty: na Androidu se certifikát pro vývoj neřeší, pro publikaci si jej snadno vygenerujete. Pro iOS potřebujete dva certifikáty – vygenerujete žádost, zašlete na developerský portál, necháte podepsat a stáhnete. Práci s certifikáty zjednoduší vývojářské prostředí. Když však dojde k problémům, je dobré znát, jak to funguje uvnitř.
Aplikaci pro Android lze poslat mailem ve formě apk souboru, stáhnout z webu a nainstalovat na libovolném zařízení, kde se v nastavení povolí „instalace z neznámých zdrojů“. Novou verzi aplikace k otestování rozdistribujete, spustíte snadno a rychle.
Na iOS můžete instalovat aplikace pouze z důvěryhodných zdrojů. Ve fázi vývoje, kdy není možné používat Appstore, máte možnost se přihlásit do beta testování nebo sdělit vývojáři UDID číslo svého telefonu. Vývojář poté vloží toto číslo do aplikace, aby na něm šla spustit. Na zařízeních, jejichž čísla nejsou v aplikaci vložena, aplikaci spustit nelze.
V případě nativního vývoje se pro Android používá jazyk Java, která je mezi programátory mnohem rozšířenější než Objective C (příp. Swift) používaný k nativnímu vývoji pro iOS. Java programátorů je víc a programátoři v Objective C si mohou říct o větší peníze.
Android aplikace je uživatelům k dispozici v řádu pár hodin po publikace. Aplikace pro iOS procházejí procesem schvalování. Už netrvá dva týdny, jako v minulosti, ale i několik dní v případě, kdy potřebujete vydat verzi s opravou vážné chyby je otrava.
Nehledě na nutnost povinně publikovat novou (různou) verzi iOS aplikace jen kvůli tomu, že chcete vyměnit screenshot. A samozřejmě pár dní počkat.
A tak by se dalo pokračovat dál a dál.
Přesto jsou případy, kdy je jasné, že první verze musí být pro iOS. Kdy?
Pokud máte obchodní model založený na prodejích v aplikaci. Uživatelé iOS utrácejí víc.
Diskuse k článku je na Facebooku
blablabl