6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy optimalizace pro obchody s aplikacemi. Problém je v tom, že u App Store a Google Play vychází z odlišných faktorů. Podívejte se na 6 nejdůležitějších.

Obsah
Odlišnosti ve vyhledávání
1. Název aplikace
2. Stručný popis aplikace
3. Klíčová slova
4. Detailní popis aplikace
5. Zpětné odkazy
6. Screenshoty a videa
6 hlavních rozdílů v ASO
Další faktory, které ovlivňují ASO

Samotné ASO je v podstatě obdoba SEO – jen se zaměřením na obchody pro mobilní aplikace. Je to tedy soubor technik, které vaší aplikaci pomohou, aby se při vyhledávání v App Store či Google Play umístila co nejvýše.

Díky tomu ji uvidí více lidí. A více lidí si ji také stáhne.

Odlišnosti ve vyhledávání

Že se ASO pro App Store a pro Google Play liší, je jasné už z pohledu na stránku s výsledky vyhledávání v obou obchodech. Každý totiž zobrazuje aplikace jinak.

Zatímco v App Store vidíte kromě titulku a ikony aplikace také screenshoty a stručný popis, v Google Play se musíte spokojit jen s názvem a ikonou.

Screenshoty s porovnáním výsledků vyhledávání v obchodech App Store a Google Play.
Srovnání výsledků vyhledávání v App Store a v Google Play.

Do App Store i Google Play musíte při publikování aplikace zadat řadu údajů. Právě ty následně ovlivňují, jak se vám bude ve vyhledávání dařit.

Faktory, které mají vliv na ASO, jsou zejména:

  • název aplikace,
  • stručný popis,
  • klíčová slova,
  • detailní popis,
  • zpětné odkazy,
  • screenshoty a videa.
Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

1. Název aplikace

Název aplikace je klíčový pro ASO v App Store i v Google Play – a oba obchody s ním pracují velmi podobně. K dispozici tak máte vždy 30 znaků.

Název aplikace se spolu s dalšími údaji zobrazuje ve výsledcích vyhledávání.

Jenže zatímco v App Store se k němu přidává ještě stručný popis vašeho projektu, v Google Play uživatelé žádný další text neuvidí. Alespoň dokud si stránku s aplikací neotevřou.

Proto je u Google Play obzvláště důležité, aby byl název lákavý a zároveň říkal, jak aplikace lidem pomůže. A motivoval je tak ke stažení.

Zároveň platí, že jak v App Store, tak v Google Play má název aplikace obsahovat klíčová slova.

2. Stručný popis aplikace

Zatímco u názvu aplikace máte v App Store i Google Play stejné možnosti, u stručného popisku už je situace jiná.

  • Obchod App Store nabízí prostor 30 znaků (je označený jako podtitulek – subtitle).
  • V Google Play máte k dispozici 80 znaků.

Popis aplikace v App Store

V prvním případě se popisek zobrazuje hned na stránce s vyhledáváním. Uživatelé ho tím pádem vidí už při výběru aplikace.

Proto toho využijte a připravte co nejlákavější text. Zvýšíte tak šanci, že si lidé z výsledků vyhledávání vyberou právě váš projekt.

Navíc se nemusíte ohlížet na žádná klíčová slova a můžete být opravdu kreativní.

Popis aplikace v Google Play

U Google Play uvidí uživatelé detailní popisek až po otevření stránky s aplikací.

Proto je jeho hlavním úkolem přesvědčit čtenáře, že jsou na správném místě a že si mají stáhnout právě vaši aplikaci. V textu proto nesmí chybět call to action – výzva ke stažení aplikace.

A vyplatí se přidat také nejdůležitější klíčová slova. Obchodu Google Play to pomůže určit, u kterých vyhledávacích výrazů má vaši aplikaci zobrazit.

banner INITED Solutions

3. Klíčová slova

Snad největším rozdílem v ASO u obchodů App Store a Google Play je jejich přístup ke klíčovým slovům.

V App Store totiž do speciálního pole sami zadáváte výrazy, u kterých se má vaše aplikace ve vyhledávání objevit. Dohromady na ně máte 100 znaků.

V Google Play nic takového nenajdete. Společnost Google totiž využívá své algoritmy a klíčová slova odhaduje sama – zejména podle názvu vaší aplikace a jejího popisu.

Proto s nimi musíte v textech pracovat.

Právě špatná práce s klíčovými slovy je jedním z pochybení, které firmy při publikování aplikace často dělají. Podívejte se i na ty ostatní a zjistěte, na co si dát pozor. Pomůže vám náš článek 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO.

4. Detailní popis aplikace

Jak v App Store, tak v Google Play máte u detailního popisu aplikace limit 4 000 znaků. Jenže v App Store nemá popisek přímý vliv na ASO. Nepotřebujete v něm tedy pracovat s klíčovými slovy.

Díky tomu si s popiskem můžete více hrát, být kreativnější a soustředit se zejména na to, abyste uživatele motivovali ke stažení.

V Google Play naopak klíčová slova v popisku zmínit potřebujete. Obchod podle nich pozná, na které dotazy má vaši aplikaci zobrazit ve výsledcích vyhledávání.

V obou případech se detailní popisek zobrazuje až po otevření detailu aplikace.

5. Zpětné odkazy

Zpětné odkazy možná znáte ze svého webu a ze SEO strategie. Jsou to odkazy, které vedou na váš web z jiných internetových stránek. Pomáhají zvýšit autoritu webu a zlepšit jeho pozice ve vyhledávání.

V případě mobilní aplikace je princip stejný. Pokud tedy na vaši aplikaci povedou zpětné odkazy z jiných serverů, zvýší se šance na lepší umístění mezi výsledky vyhledávání.

Ovšem pozor – platí to pouze pro Google Play.

App Store se zpětnými odkazy nepracuje. Znamená to, že u aplikací pro systém iOS si s takzvanými backlinky nemusíte dělat starosti.

6. Screenshoty a videa

App Store a Google Play se liší také v práci s obrázky a videi. V App Store se totiž už ve výsledcích vyhledávání zobrazí:

  • 3 screenshoty z aplikace,
  • případně jedno půlminutové video (nahrazuje jeden ze screenshotů).

V Google Play ale screenshoty i video vidíte až po otevření stránky s detaily aplikace.Jedinou výjimkou jsou případy, kdy do vyhledávání zadáte název konkrétní aplikace. V takovém případě se rovnou zobrazí screenshoty i video.

Výsledek vyhledávání v obchodě Google Play po zadání názvu aplikace Calmio.
Jak vidíte u aplikace Calmio, pokud do vyhledávání zadáte přesný název projektu, screenshoty se zobrazí už na stránce s výsledky vyhledávání.

Přístup k videům a screenshotům se v obou zmíněných obchodech liší také v dalších ohledech:

  • v App Store máte prostor až pro 10 screenshotů,
  • do Google Play jich můžete nahrát maximálně 8,
  • do App Store přidáte i 3 videa,
  • zatímco v Google Play může být jen jedno – a musí být nahrané na YouTube, odkud ho Google Play přebírá.

6 hlavních rozdílů v ASO

Aby se vaší aplikaci v obchodech dařilo co nejlépe, musíte vzít všechny zmíněné rozdíly v úvahu. A co nejlépe jim přizpůsobit obsah, který lidem v App Store a Google Play nabídnete.

Pro přehlednost si ještě všechny rozdíly shrneme:

Rozdíly v ASO mezi App Store a Google Play
App StoreGoogle Play
název aplikace– 30 znaků
– využijete v něm hlavní klíčová slova
– 30 znaků
– využijete v něm hlavní klíčová slova
stručný popis aplikace– 30 znaků
– nemusíte řešit klíčová slova
– zobrazuje se na hlavní stránce vyhledávání
– 80 znaků
– musí obsahovat klíčová slova a call to action
– zobrazuje se v detailu aplikace
klíčová slova– 100 znaků
– musíte je vyplnit do speciální kolonky
– neexistuje speciální pole pro klíčová slova
– měli byste s nimi pracovat ve všech textech, které jsou u dané aplikace v Google Play
detailní popis aplikace– 4 000 znaků
– objevuje se na stránce s detaily aplikace
– nemusíte řešit klíčová slova
– 4 000 znaků
– objevuje se na stránce s detaily aplikace
– musí obsahovat klíčová slova
zpětné odkazy– nepotřebujete je– pomáhají zlepšit umístění vaší aplikace ve výsledcích vyhledávání
screenshoty a videa– maximálně 10 screenshotů
– maximálně 3 videa
– na stránce s výsledky vyhledávání se zobrazí maximálně 3 screenshoty nebo 1 video a 2 screenshoty
– další videa a screenshoty se zobrazují na stránce s detaily aplikace
– maximálně 8 screenshotů
– maximálně 1 video (převzaté z YouTube)
– na stránce s výsledky vyhledávání se běžně nezobrazují
– zobrazují se na stránce s detaily aplikace
– ve vyhledávání se zobrazují, pokud uživatel zadá název vaší aplikace

Další faktory, které ovlivňují ASO

Zmíněné body nejsou samozřejmě jediným aspektem, který ovlivňuje postavení vaší aplikace v obchodech. Důležité je také:

  • její hodnocení,
  • uživatelské recenze,
  • celkový počet stažení
  • nebo aktuální vývoj počtu stažení (tedy zda zájem o mobilní aplikaci roste, nebo naopak klesá).

Proto musíte při vývoji mobilní aplikace a jejím vydání myslet nejen na kvalitní popis aplikace a lákavé obrázky, ale zejména na to, aby vše správně fungovalo. A aby její uživatelé byli spokojení.

Jen tak totiž poroste hodnocení aplikace i počet stažení.

V INITED vám s takovou aplikací rádi pomůžeme! Máme za sebou řadu malých i velkých projektů z různých oborů, a proto víme, jak má správně fungující a úspěšná aplikace vypadat. I jak pracovat s ASO.

Napište nám a připravíme vám aplikaci, kterou budou uživatelé milovat!

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
Z naší dílny
Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur

Několik set korun, ale i více než dva tisíce. Takové jsou hodinové sazby za vývoj mobilní aplikace. Liší se podle toho, s kým spolupracujete a...