Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy optimalizace pro obchody s aplikacemi. Problém je v tom, že u App Store a Google Play vychází z odlišných faktorů. Podívejte se na 6 nejdůležitějších.
Samotné ASO je v podstatě obdoba SEO – jen se zaměřením na obchody pro mobilní aplikace. Je to tedy soubor technik, které vaší aplikaci pomohou, aby se při vyhledávání v App Store či Google Play umístila co nejvýše.
Díky tomu ji uvidí více lidí. A více lidí si ji také stáhne.
Odlišnosti ve vyhledávání
Že se ASO pro App Store a pro Google Play liší, je jasné už z pohledu na stránku s výsledky vyhledávání v obou obchodech. Každý totiž zobrazuje aplikace jinak.
Zatímco v App Store vidíte kromě titulku a ikony aplikace také screenshoty a stručný popis, v Google Play se musíte spokojit jen s názvem a ikonou.

Do App Store i Google Play musíte při publikování aplikace zadat řadu údajů. Právě ty následně ovlivňují, jak se vám bude ve vyhledávání dařit.
Faktory, které mají vliv na ASO, jsou zejména:
- název aplikace,
- stručný popis,
- klíčová slova,
- detailní popis,
- zpětné odkazy,
- screenshoty a videa.
1. Název aplikace
Název aplikace je klíčový pro ASO v App Store i v Google Play – a oba obchody s ním pracují velmi podobně. K dispozici tak máte vždy 30 znaků.
Název aplikace se spolu s dalšími údaji zobrazuje ve výsledcích vyhledávání.
Jenže zatímco v App Store se k němu přidává ještě stručný popis vašeho projektu, v Google Play uživatelé žádný další text neuvidí. Alespoň dokud si stránku s aplikací neotevřou.
Proto je u Google Play obzvláště důležité, aby byl název lákavý a zároveň říkal, jak aplikace lidem pomůže. A motivoval je tak ke stažení.
Zároveň platí, že jak v App Store, tak v Google Play má název aplikace obsahovat klíčová slova.
2. Stručný popis aplikace
Zatímco u názvu aplikace máte v App Store i Google Play stejné možnosti, u stručného popisku už je situace jiná.
- Obchod App Store nabízí prostor 30 znaků (je označený jako podtitulek – subtitle).
- V Google Play máte k dispozici 80 znaků.
Popis aplikace v App Store
V prvním případě se popisek zobrazuje hned na stránce s vyhledáváním. Uživatelé ho tím pádem vidí už při výběru aplikace.
Proto toho využijte a připravte co nejlákavější text. Zvýšíte tak šanci, že si lidé z výsledků vyhledávání vyberou právě váš projekt.
Navíc se nemusíte ohlížet na žádná klíčová slova a můžete být opravdu kreativní.
Popis aplikace v Google Play
U Google Play uvidí uživatelé detailní popisek až po otevření stránky s aplikací.
Proto je jeho hlavním úkolem přesvědčit čtenáře, že jsou na správném místě a že si mají stáhnout právě vaši aplikaci. V textu proto nesmí chybět call to action – výzva ke stažení aplikace.
A vyplatí se přidat také nejdůležitější klíčová slova. Obchodu Google Play to pomůže určit, u kterých vyhledávacích výrazů má vaši aplikaci zobrazit.

3. Klíčová slova
Snad největším rozdílem v ASO u obchodů App Store a Google Play je jejich přístup ke klíčovým slovům.
V App Store totiž do speciálního pole sami zadáváte výrazy, u kterých se má vaše aplikace ve vyhledávání objevit. Dohromady na ně máte 100 znaků.
V Google Play nic takového nenajdete. Společnost Google totiž využívá své algoritmy a klíčová slova odhaduje sama – zejména podle názvu vaší aplikace a jejího popisu.
Proto s nimi musíte v textech pracovat.
Právě špatná práce s klíčovými slovy je jedním z pochybení, které firmy při publikování aplikace často dělají. Podívejte se i na ty ostatní a zjistěte, na co si dát pozor. Pomůže vám náš článek 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO. |
4. Detailní popis aplikace
Jak v App Store, tak v Google Play máte u detailního popisu aplikace limit 4 000 znaků. Jenže v App Store nemá popisek přímý vliv na ASO. Nepotřebujete v něm tedy pracovat s klíčovými slovy.
Díky tomu si s popiskem můžete více hrát, být kreativnější a soustředit se zejména na to, abyste uživatele motivovali ke stažení.
V Google Play naopak klíčová slova v popisku zmínit potřebujete. Obchod podle nich pozná, na které dotazy má vaši aplikaci zobrazit ve výsledcích vyhledávání.
V obou případech se detailní popisek zobrazuje až po otevření detailu aplikace.
5. Zpětné odkazy
Zpětné odkazy možná znáte ze svého webu a ze SEO strategie. Jsou to odkazy, které vedou na váš web z jiných internetových stránek. Pomáhají zvýšit autoritu webu a zlepšit jeho pozice ve vyhledávání.
V případě mobilní aplikace je princip stejný. Pokud tedy na vaši aplikaci povedou zpětné odkazy z jiných serverů, zvýší se šance na lepší umístění mezi výsledky vyhledávání.
Ovšem pozor – platí to pouze pro Google Play.
App Store se zpětnými odkazy nepracuje. Znamená to, že u aplikací pro systém iOS si s takzvanými backlinky nemusíte dělat starosti.
6. Screenshoty a videa
App Store a Google Play se liší také v práci s obrázky a videi. V App Store se totiž už ve výsledcích vyhledávání zobrazí:
- 3 screenshoty z aplikace,
- případně jedno půlminutové video (nahrazuje jeden ze screenshotů).
V Google Play ale screenshoty i video vidíte až po otevření stránky s detaily aplikace.Jedinou výjimkou jsou případy, kdy do vyhledávání zadáte název konkrétní aplikace. V takovém případě se rovnou zobrazí screenshoty i video.

Přístup k videům a screenshotům se v obou zmíněných obchodech liší také v dalších ohledech:
- v App Store máte prostor až pro 10 screenshotů,
- do Google Play jich můžete nahrát maximálně 8,
- do App Store přidáte i 3 videa,
- zatímco v Google Play může být jen jedno – a musí být nahrané na YouTube, odkud ho Google Play přebírá.
6 hlavních rozdílů v ASO
Aby se vaší aplikaci v obchodech dařilo co nejlépe, musíte vzít všechny zmíněné rozdíly v úvahu. A co nejlépe jim přizpůsobit obsah, který lidem v App Store a Google Play nabídnete.
Pro přehlednost si ještě všechny rozdíly shrneme:
Rozdíly v ASO mezi App Store a Google Play | ||
App Store | Google Play | |
název aplikace | – 30 znaků – využijete v něm hlavní klíčová slova | – 30 znaků – využijete v něm hlavní klíčová slova |
stručný popis aplikace | – 30 znaků – nemusíte řešit klíčová slova – zobrazuje se na hlavní stránce vyhledávání | – 80 znaků – musí obsahovat klíčová slova a call to action – zobrazuje se v detailu aplikace |
klíčová slova | – 100 znaků – musíte je vyplnit do speciální kolonky | – neexistuje speciální pole pro klíčová slova – měli byste s nimi pracovat ve všech textech, které jsou u dané aplikace v Google Play |
detailní popis aplikace | – 4 000 znaků – objevuje se na stránce s detaily aplikace – nemusíte řešit klíčová slova | – 4 000 znaků – objevuje se na stránce s detaily aplikace – musí obsahovat klíčová slova |
zpětné odkazy | – nepotřebujete je | – pomáhají zlepšit umístění vaší aplikace ve výsledcích vyhledávání |
screenshoty a videa | – maximálně 10 screenshotů – maximálně 3 videa – na stránce s výsledky vyhledávání se zobrazí maximálně 3 screenshoty nebo 1 video a 2 screenshoty – další videa a screenshoty se zobrazují na stránce s detaily aplikace | – maximálně 8 screenshotů – maximálně 1 video (převzaté z YouTube) – na stránce s výsledky vyhledávání se běžně nezobrazují – zobrazují se na stránce s detaily aplikace – ve vyhledávání se zobrazují, pokud uživatel zadá název vaší aplikace |
Další faktory, které ovlivňují ASO
Zmíněné body nejsou samozřejmě jediným aspektem, který ovlivňuje postavení vaší aplikace v obchodech. Důležité je také:
- její hodnocení,
- uživatelské recenze,
- celkový počet stažení
- nebo aktuální vývoj počtu stažení (tedy zda zájem o mobilní aplikaci roste, nebo naopak klesá).
Proto musíte při vývoji mobilní aplikace a jejím vydání myslet nejen na kvalitní popis aplikace a lákavé obrázky, ale zejména na to, aby vše správně fungovalo. A aby její uživatelé byli spokojení.
Jen tak totiž poroste hodnocení aplikace i počet stažení.
V INITED vám s takovou aplikací rádi pomůžeme! Máme za sebou řadu malých i velkých projektů z různých oborů, a proto víme, jak má správně fungující a úspěšná aplikace vypadat. I jak pracovat s ASO.
Napište nám a připravíme vám aplikaci, kterou budou uživatelé milovat!