6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy optimalizace pro obchody s aplikacemi. Problém je v tom, že u App Store a Google Play vychází z odlišných faktorů. Podívejte se na 6 nejdůležitějších.

Obsah
Odlišnosti ve vyhledávání
1. Název aplikace
2. Stručný popis aplikace
3. Klíčová slova
4. Detailní popis aplikace
5. Zpětné odkazy
6. Screenshoty a videa
6 hlavních rozdílů v ASO
Další faktory, které ovlivňují ASO

Samotné ASO je v podstatě obdoba SEO – jen se zaměřením na obchody pro mobilní aplikace. Je to tedy soubor technik, které vaší aplikaci pomohou, aby se při vyhledávání v App Store či Google Play umístila co nejvýše.

Díky tomu ji uvidí více lidí. A více lidí si ji také stáhne.

Odlišnosti ve vyhledávání

Že se ASO pro App Store a pro Google Play liší, je jasné už z pohledu na stránku s výsledky vyhledávání v obou obchodech. Každý totiž zobrazuje aplikace jinak.

Zatímco v App Store vidíte kromě titulku a ikony aplikace také screenshoty a stručný popis, v Google Play se musíte spokojit jen s názvem a ikonou.

Screenshoty s porovnáním výsledků vyhledávání v obchodech App Store a Google Play.
Srovnání výsledků vyhledávání v App Store a v Google Play.

Do App Store i Google Play musíte při publikování aplikace zadat řadu údajů. Právě ty následně ovlivňují, jak se vám bude ve vyhledávání dařit.

Faktory, které mají vliv na ASO, jsou zejména:

  • název aplikace,
  • stručný popis,
  • klíčová slova,
  • detailní popis,
  • zpětné odkazy,
  • screenshoty a videa.
Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

1. Název aplikace

Název aplikace je klíčový pro ASO v App Store i v Google Play – a oba obchody s ním pracují velmi podobně. K dispozici tak máte vždy 30 znaků.

Název aplikace se spolu s dalšími údaji zobrazuje ve výsledcích vyhledávání.

Jenže zatímco v App Store se k němu přidává ještě stručný popis vašeho projektu, v Google Play uživatelé žádný další text neuvidí. Alespoň dokud si stránku s aplikací neotevřou.

Proto je u Google Play obzvláště důležité, aby byl název lákavý a zároveň říkal, jak aplikace lidem pomůže. A motivoval je tak ke stažení.

Zároveň platí, že jak v App Store, tak v Google Play má název aplikace obsahovat klíčová slova.

2. Stručný popis aplikace

Zatímco u názvu aplikace máte v App Store i Google Play stejné možnosti, u stručného popisku už je situace jiná.

  • Obchod App Store nabízí prostor 30 znaků (je označený jako podtitulek – subtitle).
  • V Google Play máte k dispozici 80 znaků.

Popis aplikace v App Store

V prvním případě se popisek zobrazuje hned na stránce s vyhledáváním. Uživatelé ho tím pádem vidí už při výběru aplikace.

Proto toho využijte a připravte co nejlákavější text. Zvýšíte tak šanci, že si lidé z výsledků vyhledávání vyberou právě váš projekt.

Navíc se nemusíte ohlížet na žádná klíčová slova a můžete být opravdu kreativní.

Popis aplikace v Google Play

U Google Play uvidí uživatelé detailní popisek až po otevření stránky s aplikací.

Proto je jeho hlavním úkolem přesvědčit čtenáře, že jsou na správném místě a že si mají stáhnout právě vaši aplikaci. V textu proto nesmí chybět call to action – výzva ke stažení aplikace.

A vyplatí se přidat také nejdůležitější klíčová slova. Obchodu Google Play to pomůže určit, u kterých vyhledávacích výrazů má vaši aplikaci zobrazit.

banner INITED Solutions

3. Klíčová slova

Snad největším rozdílem v ASO u obchodů App Store a Google Play je jejich přístup ke klíčovým slovům.

V App Store totiž do speciálního pole sami zadáváte výrazy, u kterých se má vaše aplikace ve vyhledávání objevit. Dohromady na ně máte 100 znaků.

V Google Play nic takového nenajdete. Společnost Google totiž využívá své algoritmy a klíčová slova odhaduje sama – zejména podle názvu vaší aplikace a jejího popisu.

Proto s nimi musíte v textech pracovat.

Právě špatná práce s klíčovými slovy je jedním z pochybení, které firmy při publikování aplikace často dělají. Podívejte se i na ty ostatní a zjistěte, na co si dát pozor. Pomůže vám náš článek 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO.

4. Detailní popis aplikace

Jak v App Store, tak v Google Play máte u detailního popisu aplikace limit 4 000 znaků. Jenže v App Store nemá popisek přímý vliv na ASO. Nepotřebujete v něm tedy pracovat s klíčovými slovy.

Díky tomu si s popiskem můžete více hrát, být kreativnější a soustředit se zejména na to, abyste uživatele motivovali ke stažení.

V Google Play naopak klíčová slova v popisku zmínit potřebujete. Obchod podle nich pozná, na které dotazy má vaši aplikaci zobrazit ve výsledcích vyhledávání.

V obou případech se detailní popisek zobrazuje až po otevření detailu aplikace.

5. Zpětné odkazy

Zpětné odkazy možná znáte ze svého webu a ze SEO strategie. Jsou to odkazy, které vedou na váš web z jiných internetových stránek. Pomáhají zvýšit autoritu webu a zlepšit jeho pozice ve vyhledávání.

V případě mobilní aplikace je princip stejný. Pokud tedy na vaši aplikaci povedou zpětné odkazy z jiných serverů, zvýší se šance na lepší umístění mezi výsledky vyhledávání.

Ovšem pozor – platí to pouze pro Google Play.

App Store se zpětnými odkazy nepracuje. Znamená to, že u aplikací pro systém iOS si s takzvanými backlinky nemusíte dělat starosti.

6. Screenshoty a videa

App Store a Google Play se liší také v práci s obrázky a videi. V App Store se totiž už ve výsledcích vyhledávání zobrazí:

  • 3 screenshoty z aplikace,
  • případně jedno půlminutové video (nahrazuje jeden ze screenshotů).

V Google Play ale screenshoty i video vidíte až po otevření stránky s detaily aplikace.Jedinou výjimkou jsou případy, kdy do vyhledávání zadáte název konkrétní aplikace. V takovém případě se rovnou zobrazí screenshoty i video.

Výsledek vyhledávání v obchodě Google Play po zadání názvu aplikace Calmio.
Jak vidíte u aplikace Calmio, pokud do vyhledávání zadáte přesný název projektu, screenshoty se zobrazí už na stránce s výsledky vyhledávání.

Přístup k videům a screenshotům se v obou zmíněných obchodech liší také v dalších ohledech:

  • v App Store máte prostor až pro 10 screenshotů,
  • do Google Play jich můžete nahrát maximálně 8,
  • do App Store přidáte i 3 videa,
  • zatímco v Google Play může být jen jedno – a musí být nahrané na YouTube, odkud ho Google Play přebírá.

6 hlavních rozdílů v ASO

Aby se vaší aplikaci v obchodech dařilo co nejlépe, musíte vzít všechny zmíněné rozdíly v úvahu. A co nejlépe jim přizpůsobit obsah, který lidem v App Store a Google Play nabídnete.

Pro přehlednost si ještě všechny rozdíly shrneme:

Rozdíly v ASO mezi App Store a Google Play
App StoreGoogle Play
název aplikace– 30 znaků
– využijete v něm hlavní klíčová slova
– 30 znaků
– využijete v něm hlavní klíčová slova
stručný popis aplikace– 30 znaků
– nemusíte řešit klíčová slova
– zobrazuje se na hlavní stránce vyhledávání
– 80 znaků
– musí obsahovat klíčová slova a call to action
– zobrazuje se v detailu aplikace
klíčová slova– 100 znaků
– musíte je vyplnit do speciální kolonky
– neexistuje speciální pole pro klíčová slova
– měli byste s nimi pracovat ve všech textech, které jsou u dané aplikace v Google Play
detailní popis aplikace– 4 000 znaků
– objevuje se na stránce s detaily aplikace
– nemusíte řešit klíčová slova
– 4 000 znaků
– objevuje se na stránce s detaily aplikace
– musí obsahovat klíčová slova
zpětné odkazy– nepotřebujete je– pomáhají zlepšit umístění vaší aplikace ve výsledcích vyhledávání
screenshoty a videa– maximálně 10 screenshotů
– maximálně 3 videa
– na stránce s výsledky vyhledávání se zobrazí maximálně 3 screenshoty nebo 1 video a 2 screenshoty
– další videa a screenshoty se zobrazují na stránce s detaily aplikace
– maximálně 8 screenshotů
– maximálně 1 video (převzaté z YouTube)
– na stránce s výsledky vyhledávání se běžně nezobrazují
– zobrazují se na stránce s detaily aplikace
– ve vyhledávání se zobrazují, pokud uživatel zadá název vaší aplikace

Další faktory, které ovlivňují ASO

Zmíněné body nejsou samozřejmě jediným aspektem, který ovlivňuje postavení vaší aplikace v obchodech. Důležité je také:

  • její hodnocení,
  • uživatelské recenze,
  • celkový počet stažení
  • nebo aktuální vývoj počtu stažení (tedy zda zájem o mobilní aplikaci roste, nebo naopak klesá).

Proto musíte při vývoji mobilní aplikace a jejím vydání myslet nejen na kvalitní popis aplikace a lákavé obrázky, ale zejména na to, aby vše správně fungovalo. A aby její uživatelé byli spokojení.

Jen tak totiž poroste hodnocení aplikace i počet stažení.

V INITED vám s takovou aplikací rádi pomůžeme! Máme za sebou řadu malých i velkých projektů z různých oborů, a proto víme, jak má správně fungující a úspěšná aplikace vypadat. I jak pracovat s ASO.

Napište nám a připravíme vám aplikaci, kterou budou uživatelé milovat!

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Mobilní aplikace za méně než 100 000 Kč? Řešením je zabalení webu do aplikace
Nezařazené
Mobilní aplikace za méně než 100 000 Kč? Řešením je zabalení webu do aplikace

Věděli jste, že i střední nebo menší firma může mít vlastní aplikaci v App Store nebo Google Play bez astronomických nákladů a složitého vývoje? Řešení, které...

Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
Mobilní aplikace
Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci

Se slovem widget jste se už pravděpodobně setkali. A pokud máte chytrý mobilní telefon, tak jste na widgety zcela určitě narazili i v praxi. Jsou...

Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
Mobilní aplikace
Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde

Objevte klíčové funkce mobilní aplikace pro konferenci, které zlepší orientaci, komunikaci i zážitek účastníků Plánujete konferenci a chcete, aby šlapala jako hodinky? Pak se vám...

Aktualizace aplikací pro Android a iOS: Jak často jsou potřeba a proč je nepodceňovat
Mobilní aplikace
Aktualizace aplikací pro Android a iOS: Jak často jsou potřeba a proč je nepodceňovat

„Vaše aplikace bude smazána.“ Taková informace je noční můrou každého vydavatele – a může vás potkat rychleji, než čekáte. Stačí, když aplikaci neaktualizujete. Naše zkušenosti...

Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.