UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet

UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet

Mobilní aplikace

Víte, co je jednou z hlavních věcí, které rozhodují o úspěchu vaší aplikace? Ano, je to UX. Tato zkratka označuje pojem user experience – neboli uživatelská zkušenost. A říká, jak dobře se lidem s vaší aplikací pracuje.

UX se netýká jen mobilních aplikací – setkáte se s ní prakticky ve všech oborech. U e-shopů, v restauracích nebo například v autoservisu.

V podstatě jde o dojem, který si odnášíte z používání daného produktu nebo z využití konkrétní služby.

Proč je UX u aplikace důležitá

Právě to, jak dobře se lidem s mobilní aplikací pracuje, rozhoduje o tom, jak bude úspěšná. Čím je její používání jednodušší, zábavnější a příjemnější, tím raději ji budou lidé mít.

V praxi to znamená, že taková aplikace:

  • získá lepší hodnocení,
  • osloví více potenciálních uživatelů,
  • bude mít více stažení
  • a přinese vám více peněz.

Jednoduché…

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Základní pravidlo: Myslete na uživatele

Otázkou je, jak vytvořit co nejlepší UX pro vaši aplikaci. Jednoduchá odpověď však neexistuje. Záleží na tom:

  • jaký typ aplikace vyvíjíte (zda tvoříte navigaci, hudební přehrávač nebo například skladový systém),
  • kdo ji bude používat
  • a co uživatelé očekávají.

Přesto existují 3 základní body, kterých se musíte při vývoji mobilní aplikace držet.

Vždy platí, že musí být:

  1. rychlá,
  2. snadno použitelná,
  3. přehledná a vizuálně příjemná.

Jen tak si ji lidé oblíbí.

banner INITED Solutions

1. Rychlost aplikace

Právě rychlost mobilní aplikace je základem úspěchu. Pomalé načítání dokáže spolehlivě „zabít“ i tu nejhezčí a nejšikovnější aplikaci.

Potvrzují to také statistiky. Podle nich dlouhé načítání odradí až 70 % uživatelů.

Vaše aplikace proto musí být svižná. Každý problém s načítáním totiž zvyšuje riziko, že ji lidé opustí. A raději vyzkouší konkurenci.

2. Použitelnost aplikace

Důležitá je samozřejmě také použitelnost aplikace. Co si pod tím představit?

Stručně řečeno, mobilní aplikace musí:

  • poskytnout uživatelům služby, které očekávají;
  • pomoci jim s řešením jejich problémů (ať už je to vytvoření pořádku ve skladových zásobách, nebo jen zahnání nudy);
  • nabídnout snadné a přehledné ovládání
  • a dát lidem jasný návod, co mají dělat.

Proto je důležité dobře znát potenciální klienty. A vědět, co potřebují a jak budou vaši aplikaci používat.

Při vývoji mobilních aplikací musíte tyto aspekty zohlednit. A připravit projekt, který bude pro uživatele co nejužitečnější.

Síla je v jednoduchosti

Zároveň myslete na to, že se aplikace musí každému dobře používat. Musí tedy být dostatečně jednoduchá.

Lidé potřebují vždy vědět:

  • jaký bude další krok,
  • co mají do kterého políčka vyplnit
  • nebo jaký výsledek mají očekávat.

U složitějších aplikací jim proto používání usnadněte například animacemi s nápovědou.

3. Vzhled aplikace

S použitelností aplikace souvisí také její vzhled. V této souvislosti se často používá pojem UI – user interface. V podstatě jde o prostředí, ve kterém uživatel pracuje. A to musí být co nejpřehlednější.

Nesmíte tedy jednotlivé obrazovky zahltit spoustou textu ani grafických prvků. Uživatelé by se v nich mohli ztratit.

Kolem důležitých prvků naopak vždy nechte dostatek prostoru. A nezapomeňte, že tlačítka, texty nebo například ikony musejí být dostatečně velké. Tak, aby je lidé snadno přečetli i na malém displeji mobilního telefonu.

Nebojte se být konzervativní

Zároveň promyslete rozmístění jednotlivých prvků. Musí být umístěné tak, aby jejich použití bylo pokud možno zcela intuitivní a uživatel nad ním nemusel přemýšlet.

Stejné pravidlo platí také pro vzhled ikon.

Není tedy potřeba vymýšlet zcela originální piktogramy, které žádná jiná aplikace nemá. Pro uživatele je mnohem jednodušší a příjemnější, když na první pohled poznají, co daná ikona dělá.

Samozřejmě myslete i na to, že vše musí dobře vypadat. Pracujte tedy s barvami, které spolu ladí. A nepřehánějte to s nimi.

Ideální je sladit barevnost mobilní aplikace s barvami, které používáte na svém webu. Uživatelé si tak aplikaci na první pohled spojí s vaší značkou. A vytvoří si k vám hlubší vztah.

Na UX aplikace myslete od začátku

Při vývoji aplikací je důležité myslet na všechny zmíněné aspekty – a to už při úvodním návrhu. Pokud totiž o rychlosti, použitelnosti nebo vzhledu aplikace začnete přemýšlet až v průběhu vývoje, bude se práce zbytečně zdržovat a komplikovat.

V INITED proto na UX myslíme hned od začátku. A díky spoustě zkušeností z praxe vám dokážeme poradit.

Napište nám a rádi vám s vývojem aplikace pomůžeme.

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...