+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
Ilustrační grafika člověka, který pracuje s mobilním telefonem.

UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet

23.8.2023Jaroslav Pavlíček

Víte, co je jednou z hlavních věcí, které rozhodují o úspěchu vaší aplikace? Ano, je to UX. Tato zkratka označuje pojem user experience – neboli uživatelská zkušenost. A říká, jak dobře se lidem s vaší aplikací pracuje.

UX se netýká jen mobilních aplikací – setkáte se s ní prakticky ve všech oborech. U e-shopů, v restauracích nebo například v autoservisu.

V podstatě jde o dojem, který si odnášíte z používání daného produktu nebo z využití konkrétní služby.

Proč je UX u aplikace důležitá

Právě to, jak dobře se lidem s mobilní aplikací pracuje, rozhoduje o tom, jak bude úspěšná. Čím je její používání jednodušší, zábavnější a příjemnější, tím raději ji budou lidé mít.

V praxi to znamená, že taková aplikace:

  • získá lepší hodnocení,
  • osloví více potenciálních uživatelů,
  • bude mít více stažení
  • a přinese vám více peněz.

Jednoduché…

Základní pravidlo: Myslete na uživatele

Otázkou je, jak vytvořit co nejlepší UX pro vaši aplikaci. Jednoduchá odpověď však neexistuje. Záleží na tom:

  • jaký typ aplikace vyvíjíte (zda tvoříte navigaci, hudební přehrávač nebo například skladový systém),
  • kdo ji bude používat
  • a co uživatelé očekávají.

Přesto existují 3 základní body, kterých se musíte při vývoji mobilní aplikace držet.

Vždy platí, že musí být:

  1. rychlá,
  2. snadno použitelná,
  3. přehledná a vizuálně příjemná.

Jen tak si ji lidé oblíbí.

banner INITED Solutions

1. Rychlost aplikace

Právě rychlost mobilní aplikace je základem úspěchu. Pomalé načítání dokáže spolehlivě „zabít“ i tu nejhezčí a nejšikovnější aplikaci.

Potvrzují to také statistiky. Podle nich dlouhé načítání odradí až 70 % uživatelů.

Vaše aplikace proto musí být svižná. Každý problém s načítáním totiž zvyšuje riziko, že ji lidé opustí. A raději vyzkouší konkurenci.

2. Použitelnost aplikace

Důležitá je samozřejmě také použitelnost aplikace. Co si pod tím představit?

Stručně řečeno, mobilní aplikace musí:

  • poskytnout uživatelům služby, které očekávají;
  • pomoci jim s řešením jejich problémů (ať už je to vytvoření pořádku ve skladových zásobách, nebo jen zahnání nudy);
  • nabídnout snadné a přehledné ovládání
  • a dát lidem jasný návod, co mají dělat.

Proto je důležité dobře znát potenciální klienty. A vědět, co potřebují a jak budou vaši aplikaci používat.

Při vývoji mobilních aplikací musíte tyto aspekty zohlednit. A připravit projekt, který bude pro uživatele co nejužitečnější.

Síla je v jednoduchosti

Zároveň myslete na to, že se aplikace musí každému dobře používat. Musí tedy být dostatečně jednoduchá.

Lidé potřebují vždy vědět:

  • jaký bude další krok,
  • co mají do kterého políčka vyplnit
  • nebo jaký výsledek mají očekávat.

U složitějších aplikací jim proto používání usnadněte například animacemi s nápovědou.

3. Vzhled aplikace

S použitelností aplikace souvisí také její vzhled. V této souvislosti se často používá pojem UI – user interface. V podstatě jde o prostředí, ve kterém uživatel pracuje. A to musí být co nejpřehlednější.

Nesmíte tedy jednotlivé obrazovky zahltit spoustou textu ani grafických prvků. Uživatelé by se v nich mohli ztratit.

Kolem důležitých prvků naopak vždy nechte dostatek prostoru. A nezapomeňte, že tlačítka, texty nebo například ikony musejí být dostatečně velké. Tak, aby je lidé snadno přečetli i na malém displeji mobilního telefonu.

Nebojte se být konzervativní

Zároveň promyslete rozmístění jednotlivých prvků. Musí být umístěné tak, aby jejich použití bylo pokud možno zcela intuitivní a uživatel nad ním nemusel přemýšlet.

Stejné pravidlo platí také pro vzhled ikon.

Není tedy potřeba vymýšlet zcela originální piktogramy, které žádná jiná aplikace nemá. Pro uživatele je mnohem jednodušší a příjemnější, když na první pohled poznají, co daná ikona dělá.

Samozřejmě myslete i na to, že vše musí dobře vypadat. Pracujte tedy s barvami, které spolu ladí. A nepřehánějte to s nimi.

Ideální je sladit barevnost mobilní aplikace s barvami, které používáte na svém webu. Uživatelé si tak aplikaci na první pohled spojí s vaší značkou. A vytvoří si k vám hlubší vztah.

Na UX aplikace myslete od začátku

Při vývoji aplikací je důležité myslet na všechny zmíněné aspekty – a to už při úvodním návrhu. Pokud totiž o rychlosti, použitelnosti nebo vzhledu aplikace začnete přemýšlet až v průběhu vývoje, bude se práce zbytečně zdržovat a komplikovat.

V INITED proto na UX myslíme hned od začátku. A díky spoustě zkušeností z praxe vám dokážeme poradit.

Napište nám a rádi vám s vývojem aplikace pomůžeme.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT Další článek Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}