+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
Ferda domů - notifikace

Jak notifikace v mobilních aplikacích vydělávají peníze

16.2.2022Jaroslav Pavlíček

Průměrný uživatel mobilu používá 10 aplikací denně a 30 celkem za měsíc. Na nás, jejich tvůrce a provozovatele, to klade velké nároky v boji o jejich pozornost, která je klíčová. Protože čím více pozornosti, tím více obchodních aktivit. Naštěstí existuje spousta technik, jak pozornost uživatelů přitáhnout. Jednou z nich jsou notifikace.

Push notifikace

Nejvíce používané, a především v marketingovém světě nejznámější, jsou push notifikace, nebo-li hezky česky: “oznámení”. Jednoduchým způsobem vracejí uživatele “zpátky do hry”, respektive zpět do aplikace.

Jsou to krátké informační zprávy, které “přistanou” na obrazovce mobilního telefonu nebo na ploše počítače. Většinou obsahují krátký výstižný text, v některých případech však mohou mít obrázek, vlastní zvuk nebo tlačítko, které vyzývá uživatele k potřebné akci.

Kdy je vhodné posílat push notifikace?
Vždy záleží na preferencích konkrétní cílové skupiny. Notifikace ze sociálních sítí se posílají častěji, neboť referují o různých typech věcí, které se na síti dějí. Naopak, u e-shopových a dalších prodejních aplikací může časté notifikování vyznít příliš agresivně a otravně.

Na druhou stranu je také důležité zachovat určitou pravidelnost, protože push notifikace, které jsou posílané jen výjimečně, mohou působit nedůvěryhodně. Základním vodítkem může být v každém případě otázka, zda notifikace, kterou chcete posílat, přináší uživateli relevantní informaci.

Podle studie společnosti Localytics otevírají uživatelé notifikace častěji, když potřebují rozptýlení při práci, a proto ve všedních dnech dosahují větší míry otevření, než o víkendu. Ideální čas rozesílky je od 12 do 17 hodin, kdy mají uživatelé prostor se notifikaci věnovat. Později může být vnímána jako obtěžující, ale samozřejmě záleží na typu aplikace a zprávě, kterou notifikace přináší.

Co je dobré o push notifikacích vědět?

  • Mají v průměru 10x vyšší open rate než e-mail
  • Odesílání je zdarma, bez ohledu na objem
  • Push notifikace je možné personalizovat na míru konkrétnímu uživateli či cílové skupině
  • Povzbudí neaktivní uživatele a zvýší interakci aktivních uživatelů
  • Většina uživatelů si push notifikaci přečte na zamčené obrazovce, i když ji neotevřou
  • Zvýší obrat z mobilních zařízení – dobré pro e-shopy a aplikace, ve kterých se dá nakupovat

Na co si dát pozor?

  • Přehánění nevede k zablokování notifikace, ale k odinstalování celé aplikace
  • Push notifikace potřebují internetové připojení, nefungují offline
  • PWA aplikace push notifikace sice podporují, ale zatím fungují pouze na platformě Android
  • Nedoručují se vždy okamžitě – v zájmu úspory baterie je mobily přijímají pouze v určitých intervalech (podle typu zařízení, operačním systému, apod.)

Co používáme pro integraci push notifikací?
V INITED jsme si oblíbili OneSignal. Je to velmi propracovaný notifikační systém, který nabízí spoustu funkcí, které pomohou si push notifikace přizpůsobit podle specifických potřeb. Mimo jiné nabízí i inteligentní doručování, které umožňuje oslovit uživatele tak, abyste maximalizovali šanci na otevření notifikace.

Lokální notifikace

Často používaný typ notifikací, ale přesto se najde spousta případů, kdy jsou nevyužity, a to je škoda. Lokální notifikace umí skvěle vylepšit používání i zážitek z aplikace samotné.

Vedle pravidelných push notifikací, které především informují o dění v aplikaci, jsou lokální notifikace vázané na určitý jev; například se aplikace “sama” připomene, pokud ji uživatel delší dobu nespustil. Ne všechny aplikace používáme tak často, jako třeba sociální sítě a uživatelé mohou na spoustu aplikací úplně zapomenout.

Lokální notifikace nemusí být opakované, lze je nastavit i jednorázově. Podobně jako u push notifikací je vhodné myslet na personalizaci sdělení a nepřehánět to s jejich četností.

Příklady použití lokálních notifikací
V INITED máme spoustu krásných případů, kdy lokální notifikace pomohly našim klientům aktivizovat zákazníky, či jim prostě jen zpříjemnily používání aplikace.

  • Pivovar vybaví své odběratele (restaurace) mobilní aplikací, která pravidelně každé úterý zobrazí notifikaci, která jim připomene, aby zadali a odeslali objednávku.
  • Well-beingová aplikace uživateli ve zvolených časech připomene, že je čas na meditaci.
  • V oblasti zdravotnictví zase lokální notifikace v aplikaci připomíná pacientovi, kdy si má vzít lék.

Na co si dát u lokálních notifikací pozor?

  • Jejich naprogramování může být složitější – i v případě hybridního vývoje se lokální notifikace řeší nativně (pro každou platformu zvlášť).
  • Při testování je vhodné ověřit, zda se naplánovaná notifikace správně zobrazí i po restartu zařízení.
  • Operační systém v rámci úsporných opatření může lokální notifikace filtrovat nebo zobrazovat opožděně, zvlášť v případech, kdy aplikace nebyla delší čas aktivní.

Jak vidíte, zkušenosti jsou u lokálních notifikací klíčové. A to nejen ty programátorské, ale i testovací a uživatelské, tzn. z reálných situací u různých typů aplikací.

Geofencing nebo-li notifikace na základě polohy

Tohle jsou notifikace, o kterých se málo ví, avšak jejich využití (a to především v marketingu) skrývá obří potenciál. Tyto notifikace se vám zobrazí na displeji mobilu ve chvíli, kdy se objevíte na určitém místě. Využívají toho, že většina mobilních zařízení si průběžně aktualizuje informaci o své poloze, což se děje, i když nejsou právě aktivní a „odpočívají v kapse“.

K určení polohy v klidovém režimu se ve většině případů používají informace z mobilní sítě nebo informace o dostupných sítích wifi. Spouštěčem pro zaslání notifikace pak bývá to, že se člověk (a především jeho mobil) dostane do virtuálně vytyčeného prostoru, tzv. geofence. Tento prostor by měl být dostatečně velký (s ohledem na rychlost pohybu uživatele), aby mělo zařízení čas zareagovat.

Kde se hodí notifikace, využívající geofencing?

  • Zobrazení prodejní akce ve chvíli, kdy se člověk dostane do blízkosti kamenného obchodu či prodejního stánku.
  • “To Do” aplikace a různé připomínkové aplikace, kde si nastavíte zobrazení notifikace (například koupit chleba) jakmile se dostanete do obchodu, domů, do kanceláře atp.

Co je dobré vědět o geolokačních notifikacích?

  • Fungují spolehlivě, pokud má zařízení aktivní GSM, což jsou především mobily (na tabletech bez SIM karty může být spolehlivost problematická, protože zařízení nemá dostatečně kvalitní informace o poloze).

Poznámka k bezpečnosti

Některé, především komunikační aplikace, se pyšní tak vysokou úrovní zabezpečení, že odeslanou zprávu nemůže rozšifrovat a přečíst nikdo kromě koncového příjemce. Při implementaci takového řešení však často narazíme na požadavek, aby informaci o přijaté zprávě dostával uživatel také formou push notifikace.

A v tom je zakopaný pes. Aby mohl server odeslat push notifikaci, musí znát obsah zprávy, což porušuje základní princip zašifrování. Jedno bez druhého prostě nejde.

Přesto ale existuje cesta, jak zajistit, aby server, a tím pádem provozovatel aplikace, obsah zprávy nezjistil.

  • Na platformě Android je možné zařídit, aby se přijaté push notifikace nezobrazovaly, ale spouštěly aplikační kód, který zprávu rozšifruje a zobrazí.
  • Na iOS je třeba použít „Notification service app extensions“, které byly přidány v iOS 10.

Ze serveru na zařízení tedy dorazí zpráva zašifrovaná a rozšifrování se provádí až v aplikaci.

Bez notifikací to dnes už prostě nejde

Notifikace, v jakékoliv jejich podobě, jsou dnes nedílnou součástí mobilních aplikací. Způsob jejich používání se však může diametrálně lišit. Mezi otravným spamováním uživatele a užitečným nástrojem, který zpříjemňuje používání aplikace a zároveň přináší jejímu tvůrci zisky, je velmi tenká linie. Není proto otázkou jestli notifikace používat, ale proč a jak. A s tím vám moc rádi pomůžeme.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek 7 tipů, jak zrychlit telefon Další článek Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací III

Related Articles

Grafika znázorňující mobilní telefon s herními prvky.

O 48 % vyšší engagement. I to vám přinese gamifikace

10.5.2023Jaroslav Pavlíček
Grafika s názvem článku a člověkem držícím mobilní telefon.

Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci

11.1.2024Jaroslav Pavlíček
Geofencing

Geofencing nebo-li zaměřování polohy uživatelů mění svět mobilních aplikací

18.6.2021Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}