+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
Grafika znázorňující přihlášení do služby v mobilním telefonu – ruka držící mobilní telefonu, před kterým je vidět dialogové okno přihlášení.držící

Budoucnost bez hesel? Google, Apple a Microsoft na ní pracují společně

6.7.2022Jaroslav Pavlíček

Už žádná zapomenutá, ztracená nebo zneužitá hesla. Společnosti Google, Apple a Microsoft se dohodly, že těmto problémům společně předejdou. Pomocí nového přihlašování bez hesla, které bude fungovat napříč různými zařízeními a operačními systémy.

O společné cestě k „budoucnosti bez hesel“ nedávno informoval Google. Jeho cílem je vylepšit zabezpečení stránek i aplikací a nabídnout novou a bezpečnější alternativu k současnému dvoufaktorovému ověřování i ke klasickému přihlašování pouze pomocí hesla.

Co je dvoufaktorové ověření

Dvoufaktorové ověření je bezpečnější způsob přístupu do různých účtů. Pro přihlášení totiž musí uživatel učinit 2 kroky:

 

  1. Nejprve se do vybrané aplikace či stránky přihlásí pomocí svého uživatelského jména a hesla.
  2. Následně vše potvrdí například zadáním kódu ze speciální aplikace nebo kliknutím na odkaz poslaný v SMS či e-mailu.

Riziko zneužití účtu je tak nižší než v případě, že je zajištěný pouze heslem. Stále však trvá.

Pokud hacker prolomí například i heslo k e-mailu, na který vám přijde ověřovací odkaz z konkrétní služby, získá k ní volný přístup. Pod vaším jménem.

Navrhované řešení se jmenuje passkey. A právě v podpoře tohoto postupu se spojili Google, Apple a Microsoft – tedy velcí konkurenti a zároveň největší poskytovatelé služeb, do kterých se uživatelé denně přihlašují.

Stačí přihlášení do telefonu

Passkey je revoluční způsob, jak zajistit účty před phishingovými a malwarovými útoky. Jeho podstata spočívá v tom, že k přihlášení do každé služby na počítači nebo například notebooku potřebujete ještě mobilní telefon, tablet či podobné zařízení.

Vše má fungovat následovně:

  • v počítači (nebo jiném zařízení) otevřete stránku či službu, ke které se chcete přihlásit;
  • vyplníte uživatelské jméno;
  • na obrazovce se objeví výzva, abyste svou identitu ověřili pomocí telefonu (případně jiného zařízení, které k ověření využíváte);
  • následně se přihlásíte do telefonu,
  • a automaticky se tak přihlásíte i ke službě či stránce, kterou jste otevřeli v počítači.

U opakovaného přihlášení je navíc postup ještě jednodušší. Místo přihlášení do telefonu stačí položit mobil poblíž počítače a systémy se automaticky synchronizují pomocí Bluetooth.

Nemusíte tak zadávat žádné heslo a riziko napadení díky tomu výrazně klesá.

Obrazovka počítače se službou, která využívá bezheslové ověření identity pomocí passkey. Na obrazovce je výzva k ověření pomocí telefonu, na telefonu je výzva k přihlášení otiskem prstu.

Passkey vám umožní přihlásit se k dané službě i bez hesla. Stačí jen první přihlášení potvrdit na telefonu. Zdroj: Google

Funguje napříč operačními systémy

Některé aplikace podobný postup využívají už nyní. Passkey však bude fungovat napříč různými programy, stránkami a systémy. Do webové aplikace na počítači s Windows se tedy snadno přihlásíte s pomocí mobilu s Androidem nebo třeba iPadu.

A když telefon či iPad ztratíte, můžete svůj „přihlašovací klíč“ přenést na nové zařízení.

Passkey přitom bude součástí operačního systému. Obejdete se tedy bez dalších specializovaných aplikací a přihlašování se výrazně zjednoduší.

Zároveň můžete vedle zmíněného synchronizovaného klíče povolit ve svém zařízení ještě klíč specifický. Pokud se pak vy nebo někdo jiný pokusíte přihlásit s pomocí nového telefonu či tabletu, passkey vyvolá pokročilejší ověření.

Podobně, jako když se nyní pokusíte přihlásit například do účtu Google z nového počítače.

Využijí ho i mobilní aplikace

Uvedený přístup se dotkne zejména přihlašování v počítači či notebooku. A k ověřování poslouží zejména chytrý telefon.

Oproti ostatním zařízením, která můžete k ověření využít, je totiž nejrozšířenější. A prakticky vždy je po ruce.

Dá se čekat, že přihlašování bez hesel se dříve nebo později dotkne také mobilních aplikací. A že Google i Apple budou jejich vydavatele i uživatele tlačit k tomu, aby tento přístup co nejvíc využívali.

Proto je důležité, aby aplikace umožňovala přihlašování pomocí otisků prstů nebo například snímku obličeje. Uživatelé tak nemusí zadávat žádný kód a vše je pro ně pohodlnější a bezpečnější.

A jak takovou aplikaci získat? Napište nám a my se o ni postaráme.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Jak pracuje… Projektový manažer II Další článek Kariéra nebo rodina? A proč ne oboje?

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (19)
  • Mobilní aplikace (29)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (8)
  • Ostatní (10)
  • Top (6)
  • Trendy (22)
  • Z naší dílny (14)

Přečtěte si také

  • Spolehlivější a přehlednější: Jak se náš vývoj aplikací liší od konkurence
  • Reklamy v aplikaci: Efektivní způsob, jak zvýšit tržby i propagovat své služby
  • 37 miliard stažení za jediné čtvrtletí. Zájem o mobilní aplikace opět roste
  • 3 důvody, proč publikovat aplikace v App Gallery
  • Jak pracuje… Vývojář
  • Kariéra nebo rodina? A proč ne oboje?
  • Budoucnost bez hesel? Google, Apple a Microsoft na ní pracují společně
  • Jak pracuje… Projektový manažer II
  • 5 způsobů, jak využít rozšířenou realitu v mobilní aplikaci (a proč se vám to vyplatí)
  • Jak oslovit klienty? 61 % firem preferuje push notifikace
  • Co přinese Android 13? Méně notifikací i omezené instalace aplikací
  • Vývoj mobilních aplikací pro WordPress
  • Jak pracuje… Projektový manažer I
  • Povinnost požádat o zrušení účtu na iOS
  • 3 důvody, proč bude méně telefonů (a co to znamená pro mobilní aplikace)
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací: bonus č. 2
  • Zájem o mobilní aplikace roste. Lidé v nich tráví stále víc času
  • Příležitost pro agentury: kvalitní aplikace potřebuje průzkum trhu i PR
  • Digitální peněženky zaplavily smartphony. Jakou příležitost nabízí běžným firmám?
  • Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací: bonus č. 1

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2020 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy