+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
Grafika znázorňující přihlášení do služby v mobilním telefonu – ruka držící mobilní telefonu, před kterým je vidět dialogové okno přihlášení.držící

Budoucnost bez hesel? Google, Apple a Microsoft na ní pracují společně

6.7.2022Jaroslav Pavlíček

Už žádná zapomenutá, ztracená nebo zneužitá hesla. Společnosti Google, Apple a Microsoft se dohodly, že těmto problémům společně předejdou. Pomocí nového přihlašování bez hesla, které bude fungovat napříč různými zařízeními a operačními systémy.

O společné cestě k „budoucnosti bez hesel“ nedávno informoval Google. Jeho cílem je vylepšit zabezpečení stránek i aplikací a nabídnout novou a bezpečnější alternativu k současnému dvoufaktorovému ověřování i ke klasickému přihlašování pouze pomocí hesla.

Co je dvoufaktorové ověření

Dvoufaktorové ověření je bezpečnější způsob přístupu do různých účtů. Pro přihlášení totiž musí uživatel učinit 2 kroky:

 

  1. Nejprve se do vybrané aplikace či stránky přihlásí pomocí svého uživatelského jména a hesla.
  2. Následně vše potvrdí například zadáním kódu ze speciální aplikace nebo kliknutím na odkaz poslaný v SMS či e-mailu.

Riziko zneužití účtu je tak nižší než v případě, že je zajištěný pouze heslem. Stále však trvá.

Pokud hacker prolomí například i heslo k e-mailu, na který vám přijde ověřovací odkaz z konkrétní služby, získá k ní volný přístup. Pod vaším jménem.

Navrhované řešení se jmenuje passkey. A právě v podpoře tohoto postupu se spojili Google, Apple a Microsoft – tedy velcí konkurenti a zároveň největší poskytovatelé služeb, do kterých se uživatelé denně přihlašují.

Stačí přihlášení do telefonu

Passkey je revoluční způsob, jak zajistit účty před phishingovými a malwarovými útoky. Jeho podstata spočívá v tom, že k přihlášení do každé služby na počítači nebo například notebooku potřebujete ještě mobilní telefon, tablet či podobné zařízení.

Vše má fungovat následovně:

  • v počítači (nebo jiném zařízení) otevřete stránku či službu, ke které se chcete přihlásit;
  • vyplníte uživatelské jméno;
  • na obrazovce se objeví výzva, abyste svou identitu ověřili pomocí telefonu (případně jiného zařízení, které k ověření využíváte);
  • následně se přihlásíte do telefonu,
  • a automaticky se tak přihlásíte i ke službě či stránce, kterou jste otevřeli v počítači.

U opakovaného přihlášení je navíc postup ještě jednodušší. Místo přihlášení do telefonu stačí položit mobil poblíž počítače a systémy se automaticky synchronizují pomocí Bluetooth.

Nemusíte tak zadávat žádné heslo a riziko napadení díky tomu výrazně klesá.

Obrazovka počítače se službou, která využívá bezheslové ověření identity pomocí passkey. Na obrazovce je výzva k ověření pomocí telefonu, na telefonu je výzva k přihlášení otiskem prstu.

Passkey vám umožní přihlásit se k dané službě i bez hesla. Stačí jen první přihlášení potvrdit na telefonu. Zdroj: Google

Funguje napříč operačními systémy

Některé aplikace podobný postup využívají už nyní. Passkey však bude fungovat napříč různými programy, stránkami a systémy. Do webové aplikace na počítači s Windows se tedy snadno přihlásíte s pomocí mobilu s Androidem nebo třeba iPadu.

A když telefon či iPad ztratíte, můžete svůj „přihlašovací klíč“ přenést na nové zařízení.

Passkey přitom bude součástí operačního systému. Obejdete se tedy bez dalších specializovaných aplikací a přihlašování se výrazně zjednoduší.

Zároveň můžete vedle zmíněného synchronizovaného klíče povolit ve svém zařízení ještě klíč specifický. Pokud se pak vy nebo někdo jiný pokusíte přihlásit s pomocí nového telefonu či tabletu, passkey vyvolá pokročilejší ověření.

Podobně, jako když se nyní pokusíte přihlásit například do účtu Google z nového počítače.

Využijí ho i mobilní aplikace

Uvedený přístup se dotkne zejména přihlašování v počítači či notebooku. A k ověřování poslouží zejména chytrý telefon.

Oproti ostatním zařízením, která můžete k ověření využít, je totiž nejrozšířenější. A prakticky vždy je po ruce.

Dá se čekat, že přihlašování bez hesel se dříve nebo později dotkne také mobilních aplikací. A že Google i Apple budou jejich vydavatele i uživatele tlačit k tomu, aby tento přístup co nejvíc využívali.

Proto je důležité, aby aplikace umožňovala přihlašování pomocí otisků prstů nebo například snímku obličeje. Uživatelé tak nemusí zadávat žádný kód a vše je pro ně pohodlnější a bezpečnější.

A jak takovou aplikaci získat? Napište nám a my se o ni postaráme.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Jak pracuje… Projektový manažer II Další článek Kariéra nebo rodina? A proč ne oboje?

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (23)
  • Mobilní aplikace (37)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (11)
  • Ostatní (10)
  • Top (5)
  • Trendy (32)
  • Z naší dílny (18)

Přečtěte si také

  • Lidé tráví používáním mobilních aplikací přes 5 hodin denně. Víte, co je zajímá nejvíc?
  • 7 nejlepších způsobů, jak propagovat mobilní aplikaci
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 4. Snadnější vzdělávání
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Tři ze čtyř iPhonů už mají iOS 16. Víte, proč je důležité na to myslet u aplikací?
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 3. Zefektivnění práce
  • Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít
  • Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness
  • Microsoft chystá vlastní superaplikaci. Bude v ní Bing i Outlook
  • První kandidát na mobil roku? Samsung Galaxy S23
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 1. Zvýšení zisku
  • Vývoj mobilních aplikací v roce 2023: TOP 8 trendů, které nesmíte minout
  • 7 tipů, jak vylepšit mobilní aplikaci
  • 5 největších novinek a trendů mezi mobilními aplikacemi v roce 2022
  • PWA: Efektivní způsob, jak změníte svůj web v aplikaci
  • Vaše „aplikace neodpovídá“? Hrozí vám propad v Google Play a App Store
  • Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
  • Mobilní aplikace pro skládací telefony: Myslete na různé režimy i ovládání
  • App Store zdražuje aplikace. Pocítí to i vývojáři

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy