+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
Flutter

Vývoj mobilních aplikací ve Flutteru – zhodnocení po půl roce

26.8.2022Jaroslav Pavlíček

Začali jsme programovat ve flutteru a naše aplikace jsou teď rychlejší a příjemnější. Se stejnými lidmi, náklady i časem na vývoj.

Flutter je platforma pro vývoj mobilních aplikací, která umožní jednou napsaný program spustit na Android i iOS. Odpadá tedy nutnost psaní dvou stejných aplikací jako v případě nativního vývoje. V porovnání s hybridním přístupem, který toto umožňuje také, dosahuje Flutter vyšší rychlosti zobrazení a příjemnějšího uživatelského rozhraní. Platformu představila společnost Google v roce 2015, od té doby si prošla obdobím svých dětských nemocí a dnes je použitelná pro seriózní vývoj. V létě 2022 dosáhla na 16. místo popularity na Gitstar (https://gitstar-ranking.com/repositories) , což dokazuje její popularitu mezi vývojáři. Pro provozovatele to znamená jakýsi příslib, že aplikace ve Flutteru budou dlouho podporovány.

Pro naše agenturní klienty je vždy důležité, jak je aplikace svižná, jaký má celkový uživatelský feeling. Vývoj ve Flutteru zde nabízí rychlost nativu za cenu hybridu. Pro aplikace, které mají podtrhnout prestiž podnikání, je to důležité. Požadavkem agenturních zákazníků je často také dostát grafickému návrhu na pixel přesně, tak říkajíc „pixel perfect“. UI je možné realizovat za použití vektorové grafiky. Vykreslování řeší vlastní grafický engine a není rozdíl mezi zařízeními různých verzí nebo operačních systémů.

Vývojářů se zkušenostmi je v porovnání s nativním či hybridním vývojem zatím méně, avšak platformu Flutter a jazyk DART se lze naučit relativně rychle. Naše vývojáře to hodně bavilo. Dokumentace je dostatek i komunita dostatečně veliká. Oproti hybridnímu vývoji je zde třeba mít základy nativu, protože část vývojového cyklu se odehrává v této části. A tak je třeba základně ovládat XCode a Andorid Studio, plus je mít nainstalované.

Z pohledu obchodu a projektového řízení byly na začátku otázky – jak se změní výkonnost týmu, jaká rizika zde hrozí. Zatím to vypadá, že rychlost vývoje řádově odpovídá hybridnímu přístupu. V porovnání s náročností nativního vývoje je 4x rychlejší (vývoj aplikace pro jednu platformu je 2x rychlejší, krát dvě platformy). Rizika? Na počátku jsme se setkávali s potížemi na iOS, kde bylo poznat, že primární platformou je Android, avšak v novějších verzích už není žádný rozdíl poznat.

Subjektivně se zatím zdá, že při vývoji ve Flutteru klesl počet chyb spojených s rozdílem zařízení a velikostí displejů. Pokud jde o podporu starších zařízení, nezaznamenali jsme žádné omezení. Velikost aplikace narostla o cca 10MB. A to nejdůležitější – schválení na Apple bylo zatím vždy bez problémů.

Z pohledu vývojáře – v bodech

Jazyk DART:

  • bylo třeba se ho naučit, ale šlo to dobře a rychle
  • knihovny obsahují mnoho užitečných funkcí, např. pro práci s kolekcemi, převodem typů
  • je vidět, že je určný pro mobilní aplikace, nenese si s sebou historické dědictví jako javascript

Struktura aplikace:

  • dartová část se kompiluje do nativní
  • je třeba ovládat nativní vývoj
  • dá se použít VS Code, není třeba používat X code ani android studio
  • existuje velké množství pluginů. Ty mají dobrou dokumentaci, kvalita je ok.

UI/UX:

  • UI se tvoří programově, žádný story board nebo xml
  • kódování je rychlejší, méně chyb
  • ve srovnání s CSS není třeba řešit různé jiné prohlížeče
  • optimalizované překreslování, opravdu se překreslují pouze změněné části obrazovky

Knihovny komponent

  • velké množství
  • zrychluje vývoj
  • komponenty je možné stáhnout a upravovat

Ostatní

  • build pro web je nepoužitelný
  • v porovnání s vývojem pro android – je to přehlednější a logičtější

Závěr

Přechod na vývoj mobilních aplikací ve Flutteru se ukázal jako jednoznačně dobrý krok vpřed. Škoda, že jsme to neudělali dříve. I když je to otázka, protože byly nevyřešené potíže s podporou na iOS.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Hit mezi mobilními aplikacemi: BeReal jde proti proudu Další článek 5 novinek, které přinese iPhone 14

Related Articles

V čem programovat mobilní aplikace v roce 2022

V čem programovat mobilní aplikace v roce 2022

27.12.2021Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}