+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
Alt: Grafické schéma sociální sítě.

Twitteru roste nová konkurence. Bluesky od Jacka Dorseyho

3.5.2023Jana Marková

Od chvíle, kdy Elon Musk převzal společnost Twitter, doprovází tuto sociální síť řada přešlapů a skandálů. A to mimo jiné znamená, že konkurence vycítila šanci zaujmout její postavení. Týká se to například nové aplikace Bluesky, která je Twitteru do velké míry podobná.

Podobnost Bluesky a Twitteru vychází už z jejich historie. Bluesky totiž vznikla v roce 2019 jako „boční“ projekt Twitteru.

Na rozdíl od něj ale sází na decentralizovanou správu, ve které budou mít větší slovo uživatelé. Podobně jako tomu je u sociální sítě Mastodon, která v minulém roce zaznamenala velký boom.

Uživatelé dostanou větší možnosti

Za projektem Bluesky stojí spoluzakladatel Twitteru a jeho bývalý generální ředitel Jack Dorsey. Tedy člověk, který ví, jak vytvořit úspěšnou sociální síť.

A chce toho dosáhnout i s Bluesky. I když jiným způsobem než v případě Twitteru.

Ten totiž stále víc sází na exkluzivitu a peníze od uživatelů, kteří jsou ochotní zaplatit za status ověřeného účtu.

Bluesky naopak spoléhá na využití decentralizovaného standardu pro sociální média. V praxi to znamená, že si na Bluesky každý může založit vlastní server, který budou uživatelé navštěvovat.

Každý server si přitom může nastavit odlišná pravidla. Uživatelé tak budou mít větší svobodu v tom, o čem a jakým způsobem chtějí diskutovat.

Spojení centrálních a uživatelských pravidel

Větší svoboda však podle Bluesky neznamená, že bude na této sociální síti panovat absolutní volnost, která by podporovala například nenávistné či rasistické projevy. Jak na svém blogu uvedli představitelé tohoto projektu, na moderování serverů se budou podílet i zaměstnanci Bluesky.

Vše má fungovat tak, že Bluesky stanoví základní pravidla a bude dohlížet na jejich dodržování. Zamezí tak například zveřejňování příspěvků porušujících zákon.

Správci jednotlivých serverů pak budou moci příspěvky dále filtrovat a štítkovat. Tak, aby skryli nevhodný obsah. Nebo aby na něj uživatele upozornili.

Správci také dostanou možnost štítky automatizovat, a tím efektivněji zabránit například šíření spamů.

Úroveň citlivosti přitom správci zvolí podle svého uvážení.

Vzniká „Twitter bez reklam“?

Právě možnost aktivněji ovlivňovat fungování sociální sítě má být jedním z hlavních lákadel Bluesky. K tomu se přidává i příslib, že uživatelé uvidí to, co je opravdu zajímá.

Představitelé Bluesky totiž tvrdí, že se lidé nemusí bát žádných „doporučených příspěvků“ jako například v případě Twitteru či Facebooku. Naopak vždy dostanou novinky od lidí a institucí, které sledují.

Navíc prý dostanou možnost využívat tuto platformu zcela bez reklam. Je však pravděpodobné, že tato možnost bude (dříve nebo později) zpoplatněná.

A výhodou bude také jednoduché ovládání. První snímky totiž ukazují, že bude velmi podobné Twitteru.

Uživatelé tedy dostanou prostředí, které znají a snadno se v něm orientují.

Screenshoty z aplikace Bluesky dostupné na App Store.

Z prvních snímků je jasné, že vizuální podoba Bluesky má k Twitteru opravdu velmi blízko. Zdroj: App Store

Beta verze je jen pro zvané

V současnosti mají uživatelé k dispozici beta verzi této sociální sítě. Je však dostupná pouze pro iOS – a jen pro pozvané uživatele.

Dá se ale očekávat, že se Bluesky v nejbližších měsících rozšíří i na Android.

Naopak zatím není jasné, zda bude i nadále platit podmínka, že uživatelé musejí nejdříve získat pozvání.

Je možné, že tomu tak alespoň zpočátku bude. A síť tak získá punc exkluzivity, ze kterého v roce 2020 těžila sociální síť Clubhouse.

Budoucnost Twitteru komplikují skandály

Zmíněné faktory nahrávají tomu, že projekt Bluesky bude pro Twitter vážnou konkurencí. I proto, že Twitter odrazuje stále více uživatelů.

V poslední době se z něj stáhla například některá veřejnoprávní média a skončil tým, který bojoval proti trollům. To vše podkopává důvěryhodnost této sítě.

A situaci komplikuje i nejistá budoucnost Twitteru. Jako samostatná společnost už fakticky neexistuje – stal se totiž součástí nově vytvořené firmy X Corp.

Je proto možné, že Twitter ve své současné podobě v příštích letech skončí a stane se součástí Muskovy plánované superaplikace X.

Na druhou stranu je třeba vzít v potaz, že trh se sociálními sítěmi je v současnosti poměrně saturovaný. A je otázkou, do jaké míry se dokážou prosadit nové projekty.

Je možné, že Bluesky nám již brzy dá odpověď.

Jana Marková
Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.
Předchozí článek Jak mi „pravidla“ LinkedInu vzala 2 roky práce a dřiny Další článek O 48 % vyšší engagement. I to vám přinese gamifikace

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (24)
  • Mobilní aplikace (38)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (12)
  • Ostatní (11)
  • Top (5)
  • Trendy (35)
  • Z naší dílny (18)

Přečtěte si také

  • Vyšší výkon nebo lepší fotoaparát: 4 největší novinky, které přinese iPhone 15
  • No code a low code programování vs. klasický vývoj mobilní aplikace. Víte, co se víc vyplatí?
  • Mobile marketing automation: Co to je a proč se vám vyplatí
  • O 48 % vyšší engagement. I to vám přinese gamifikace
  • Twitteru roste nová konkurence. Bluesky od Jacka Dorseyho
  • Jak mi „pravidla“ LinkedInu vzala 2 roky práce a dřiny
  • Umělá inteligence off-line? V mobilním telefonu vytvoří obrázek za 15 vteřin
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 5. Lepší přehled o službách
  • Lidé tráví používáním mobilních aplikací přes 5 hodin denně. Víte, co je zajímá nejvíc?
  • 7 nejlepších způsobů, jak propagovat mobilní aplikaci
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 4. Snadnější vzdělávání
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Tři ze čtyř iPhonů už mají iOS 16. Víte, proč je důležité na to myslet u aplikací?
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 3. Zefektivnění práce
  • Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít
  • Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness
  • Microsoft chystá vlastní superaplikaci. Bude v ní Bing i Outlook
  • První kandidát na mobil roku? Samsung Galaxy S23
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 1. Zvýšení zisku

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy