Od chvíle, kdy Elon Musk převzal společnost Twitter, doprovází tuto sociální síť řada přešlapů a skandálů. A to mimo jiné znamená, že konkurence vycítila šanci zaujmout její postavení. Týká se to například nové aplikace Bluesky, která je Twitteru do velké míry podobná.
Podobnost Bluesky a Twitteru vychází už z jejich historie. Bluesky totiž vznikla v roce 2019 jako „boční“ projekt Twitteru.
Na rozdíl od něj ale sází na decentralizovanou správu, ve které budou mít větší slovo uživatelé. Podobně jako tomu je u sociální sítě Mastodon, která v minulém roce zaznamenala velký boom.
Za projektem Bluesky stojí spoluzakladatel Twitteru a jeho bývalý generální ředitel Jack Dorsey. Tedy člověk, který ví, jak vytvořit úspěšnou sociální síť.
A chce toho dosáhnout i s Bluesky. I když jiným způsobem než v případě Twitteru.
Ten totiž stále víc sází na exkluzivitu a peníze od uživatelů, kteří jsou ochotní zaplatit za status ověřeného účtu.
Bluesky naopak spoléhá na využití decentralizovaného standardu pro sociální média. V praxi to znamená, že si na Bluesky každý může založit vlastní server, který budou uživatelé navštěvovat.
Každý server si přitom může nastavit odlišná pravidla. Uživatelé tak budou mít větší svobodu v tom, o čem a jakým způsobem chtějí diskutovat.
Větší svoboda však podle Bluesky neznamená, že bude na této sociální síti panovat absolutní volnost, která by podporovala například nenávistné či rasistické projevy. Jak na svém blogu uvedli představitelé tohoto projektu, na moderování serverů se budou podílet i zaměstnanci Bluesky.
Vše má fungovat tak, že Bluesky stanoví základní pravidla a bude dohlížet na jejich dodržování. Zamezí tak například zveřejňování příspěvků porušujících zákon.
Správci jednotlivých serverů pak budou moci příspěvky dále filtrovat a štítkovat. Tak, aby skryli nevhodný obsah. Nebo aby na něj uživatele upozornili.
Správci také dostanou možnost štítky automatizovat, a tím efektivněji zabránit například šíření spamů.
Úroveň citlivosti přitom správci zvolí podle svého uvážení.
Právě možnost aktivněji ovlivňovat fungování sociální sítě má být jedním z hlavních lákadel Bluesky. K tomu se přidává i příslib, že uživatelé uvidí to, co je opravdu zajímá.
Představitelé Bluesky totiž tvrdí, že se lidé nemusí bát žádných „doporučených příspěvků“ jako například v případě Twitteru či Facebooku. Naopak vždy dostanou novinky od lidí a institucí, které sledují.
Navíc prý dostanou možnost využívat tuto platformu zcela bez reklam. Je však pravděpodobné, že tato možnost bude (dříve nebo později) zpoplatněná.
A výhodou bude také jednoduché ovládání. První snímky totiž ukazují, že bude velmi podobné Twitteru.
Uživatelé tedy dostanou prostředí, které znají a snadno se v něm orientují.
V současnosti mají uživatelé k dispozici beta verzi této sociální sítě. Je však dostupná pouze pro iOS – a jen pro pozvané uživatele.
Dá se ale očekávat, že se Bluesky v nejbližších měsících rozšíří i na Android.
Naopak zatím není jasné, zda bude i nadále platit podmínka, že uživatelé musejí nejdříve získat pozvání.
Je možné, že tomu tak alespoň zpočátku bude. A síť tak získá punc exkluzivity, ze kterého v roce 2020 těžila sociální síť Clubhouse.
Zmíněné faktory nahrávají tomu, že projekt Bluesky bude pro Twitter vážnou konkurencí. I proto, že Twitter odrazuje stále více uživatelů.
V poslední době se z něj stáhla například některá veřejnoprávní média a skončil tým, který bojoval proti trollům. To vše podkopává důvěryhodnost této sítě.
A situaci komplikuje i nejistá budoucnost Twitteru. Jako samostatná společnost už fakticky neexistuje – stal se totiž součástí nově vytvořené firmy X Corp.
Je proto možné, že Twitter ve své současné podobě v příštích letech skončí a stane se součástí Muskovy plánované superaplikace X.
Na druhou stranu je třeba vzít v potaz, že trh se sociálními sítěmi je v současnosti poměrně saturovaný. A je otázkou, do jaké míry se dokážou prosadit nové projekty.
Je možné, že Bluesky nám již brzy dá odpověď.
blablabl