Máte kvalitní aplikaci, uživatelé ji chválí, jenže v obchodech jste daleko za konkurencí. S podobným scénářem se můžete snadno setkat – stačí, když podceníte ASO. A dopustíte se některé z typických chyb. Proto vám poradíme, na co si dát pozor.
ASO je zkratka pojmu App Store Optimization – tedy optimalizace pro obchody s mobilními aplikacemi. Je to v podstatě soubor faktorů, které ovlivňují postavení aplikace ve vyhledávání v obchodech App Store a Google Play.
Které faktory to jsou, jsme rozebrali v našem předchozím článku o ASO.
Nestačí je ale jen znát. Aby byly opravdu efektivní, musíte s nimi správně pracovat a vyhnout se zbytečným chybám. Mezi ty nejčastější patří:
Základní chybou je použít stejnou strategii pro ASO u obchodu App Store i Google Play. Každý z nich totiž funguje trochu jinak.
App Store i Google Play používají jiné algoritmy pro práci s klíčovými slovy. Zatímco u App Store slouží k jejich označení a zdůraznění speciální sekce, do které klíčová slova zadáte, Google Play vychází z detailního popisu aplikace.
A to musíte ve své strategii zohlednit.
Pamatujte také, že u App Store hraje výraznou roli také aktuální hodnocení aplikace. Google Play přitom klade větší důraz například na celkový počet stažení, odinstalací a pádů aplikace.
Už čínský vojevůdce Sun-c’ ve své knize Umění války řekl, že nejčastěji vítězí ten, kdo zná dobře sebe i své nepřátele. A přestože tuto knihu napsal před více než 2500 lety, jeho myšlenky platí stále.
A to i v ASO.
K úspěšnému umístění v obchodech totiž nestačí jen detailně znát svou vlastní aplikaci, ale je třeba co nejlépe poznat konkurenty. Inspirují vás jak při tvorbě a vylepšování aplikace, tak v efektivní práci s klíčovými slovy a metadaty.
Díky analýze konkurence tedy zjistíte, na co se zaměřit. A čemu se naopak vyhnout.
Snadno tak připravíte co nejefektivnější strategii.
Uživatelská hodnocení jsou jedním ze základních ukazatelů, který ovlivňuje postavení vaší aplikace ve vyhledávání. Čím více hvězdiček získáte, tím výše se umístíte.
Proto je důležité sledovat, jak lidé vaši aplikaci hodnotí. A reagovat na to.
Vodítkem jsou zejména uživatelské recenze. Pomohou vám odhalit nedostatky vaší aplikace a přinesou tipy na další vylepšení.
Ideální přitom je předcházet negativním recenzím.
Jak? Tím, že informace o problémech získáte dříve, než vás uživatelé ohodnotí. Jak na to, vám prozradíme v článku Jak získat aplikaci, která sbírá pětihvězdičková hodnocení.
V každém případě ale pamatujte, že je důležité na recenze reagovat. Obchody díky tomu vidí, že se o aplikaci i její uživatele staráte.
Některé firmy si myslí, že stačí nastavit strategii pro ASO jednou a dále se už o ni nemusí starat. Tak to bohužel není.
ASO je třeba stále aktualizovat.
Například:
Stejně jako ostatní aplikace totiž prochází App Store, Google Play a další obchody pravidelnými aktualizacemi. A při nich se mohou měnit pravidla pro publikování aplikací nebo pro stanovení jejich pořadí v obchodě.
Proto je třeba tyto změny sledovat a včas na ně reagovat.
Abyste měli jistotu, že provedené změny opravdu fungují, musíte je také analyzovat. A platí to jak pro vylepšení funkcionalit v aplikaci, tak pro úpravu popisu a dalších prvků v App Store či Google Play.
Ať už tedy přidáváte zcela novou funkci, nebo jen upravujete klíčová slova, sledujte, jaký efekt to přinese. Díky tomu zjistíte, zda byly změny správné.
A odhalíte, jakým směrem se vydat při dalších úpravách.
Pokud připravujete projekt, který budou využívat lidé v různých zemích, je klíčová také správná lokalizace. Aplikace musí na uživatele vždy mluvit jejich jazykem a respektovat prostředí, ve kterém se pohybují.
Lidé ji tak budou mít mnohem raději, což se projeví i na jejím hodnocení.
U aplikací s více jazykovými mutacemi navíc můžete využít i takzvanou cross localization.
Jde o vytvoření popisku v různých jazycích. V App Store díky ní navýšíte prostor, který máte na zadání:
Tyto prvky můžete vytvořit v různých jazycích – pro každý jazyk máte limit 100 znaků na klíčová slova a 30 znaků na titulek a na podtitulek.
Je přitom jen na vás, která klíčová slova do těchto polí zadáte. Můžete tak například české výrazy přidat i do anglického popisu.
App Store pak při vyhledávání aplikace zohlední klíčová slova ze všech jazyků, které využijete.
V praxi to znamená, že rozšíříte počet klíčových slov, u kterých se má vaše aplikace objevovat. A zvýšíte šanci, že ji lidé objeví.
Zásadním problémem jsou také chyby v popisu aplikace. Tedy případy, kdy:
Abyste se podobným chybám vyhnuli, musíte v první řadě vyhledat atraktivní a relevantní klíčová slova. S tím vám pomůže analýza klíčových slov, případně různé specializované služby (například Appfigures).
Následně musíte tyto výrazy zapracovat do všech důležitých částí popisu, který publikujete na App Store či Google Play. Zejména do titulku a klíčových slov či detailního popisu.
Pokud se všem zmíněným chybám vyhnete, jste na dobré cestě k tomu, aby vaše aplikace byla opravdu úspěšná. S řadou faktorů vám navíc pomůžeme.
Postaráme se totiž nejen o vývoj mobilní aplikace, ale také o její nasazení do obchodů.
Zároveň vám pomůžeme získávat výborná hodnocení a rychle reagovat na uživatelské recenze. A tím zlepšit postavení vaší aplikace ve vyhledávání.
Přesvědčte se o tom a napište nám. Pomůžeme vám aplikaci vytvořit a zajistit jí maximální úspěch.
blablabl