AI vás připraví o práci! Tak vypadá jedna z nejčastějších hrozeb, které se skloňují v souvislosti s umělou inteligencí. Proto jsme se rozhodli otestovat toto tvrzení v praxi. A zjistit, jak si ChatGPT poradí s texty pro mobilní aplikaci.
Na pomoc jsme si vzali Zaleť si – mobilní aplikaci pro vyhledávání levných letenek, na které se naši vývojáři podílejí už několik let. A kterou používají desetitisíce lidí.
Mobilní aplikaci Zaleť si lidé používají opravdu intenzivně a jsou s ní spokojeni. I díky tomu víme, že texty, které jsou v aplikaci, opravdu fungují.
Mohly by ale s pomocí AI být ještě lepší?
Rozhodli jsme se to vyzkoušet pomocí zřejmě nejznámějšího nástroje – ChatGPT.
Z aplikace jsme vybrali 4 obrazovky, u kterých jsme ChatGPT požádali o nové texty. A byli jsme zvědaví, jak si s nimi poradí…
Na úvod jsme připravili základní zadání, ze kterého měla umělá inteligence vycházet. Snažili jsme se v něm definovat:
Takové zadání je totiž potřeba, abychom dostali smysluplný výsledek.
Jak přesně vypadalo, vidíte tady:
Potřebuji vytvořit texty na 4 obrazovky nové mobilní aplikace, která vyhledává levné letenky. Kromě registrace a přihlášení uživatelů obsahuje aplikace následující funkce:
- filtr, pomocí kterého lidé najdou dostupné letenky do dané destinace,
- souhrn akčních nabídek leteckých společností
- a hlídač letenek, který uživatele upozorní vždy, když se objeví nabídka letenek odpovídajících parametrům, které uživatel nastavil.
Cílová skupina: Lidé od 20 do 40 let, kteří rádi cestují, hledají výhodné akce, baví je zkoumat nové kraje, nemají problém s tím rozhodnout se rychle, když se naskytne vhodná příležitost.
Aplikaci si pořídí, aby mohli cestovat výhodně a poznávat nové země. Nechtějí propást výhodné letenky.
Tonalita: Tykáme, jsme přátelští. Mluvíme s nimi jako se svými kamarády. Dodržujeme ale pravidla spisovného jazyka. Píšeme jednoduše a pochopitelně.
Pokud rozumíš zadání, potvrď to prosím napsáním slova „Rozumím“. Poté ti zadám konkrétní obrazovky, které potřebuji natextovat.
Hned po zadání úkolu jsme narazili na první problém. Místo obyčejného potvrzení, že nám ChatGPT rozumí, se umělá inteligence rovnou pustila do práce.
A sama vymyslela 4 obrazovky, které bude aplikace mít, a připravila k nim texty. Navíc vytvořila i název aplikace.
To bylo sice fajn, jenže… Nebyla to věc, kterou jsme chtěli.
ChatGPT jsme proto upozornili, že máme konkrétní obrazovky, které chceme natextovat. A hned zadali první.
Šlo o tuto obrazovku:
Zadání jsme pak formulovali následovně:
Obrazovka průvodce aplikací, která uživatele informuje, že pokud si nevybral z akčních nabídek, má si nastavit hlídače, který ho upozorní na nabídky, které uživatele zajímají. Sám si přitom vybere, jestli chce hlídat letenky podle zadaného termínu, nebo podle toho, o co se zajímá (například o sport, historii, pláž).
A výsledek?
Text, který by se svým rozsahem hodil na webovou stránku. Pro mobilní aplikaci byl ale příliš dlouhý. Posuďte sami:
ChatGPT jsme proto požádali o zkrácení.
Umělá inteligence sice poslechla, i když texty byly pro mobilní aplikaci stále příliš dlouhé. Rozhodli jsme se to ale v tuto chvíli dále neřešit – abychom se hned u první obrazovky „nezasekli“ zbytečně dlouho. A k úpravě textů se vrátit později.
Také u druhého zadání jsme využili průvodce aplikací. Konkrétně jsme sáhli po této obrazovce:
Zadání pak vypadalo takto:
Obrazovka průvodce aplikací, která uživatele informuje, že si pomocí aplikace může vyhledat letenky, hotel nebo půjčit auto.
ChatGPT tentokrát vynechal první chybný krok s extrémně dlouhými texty. Podle očekávání však byly popisky oproti originálu stále příliš dlouhé a plné opakujících se informací.
Ve třetí obrazovce jsme se ponořili hlouběji do aplikace. Konkrétně jsme se zaměřili na Hlídač letenek.
Pro ChatGPT jsme pak dali následující zadání:
Úvodní obrazovka Hlídače letenek, která uživateli zopakuje, jak hlídač funguje.
A jak si s ním umělá inteligence poradila? Podobně jako v předchozích případech:
Na závěr jsme si ještě připravili jednoduchou informaci o tom, že podle uživatelského filtru se nepodařilo najít žádné lety. V originále vypadá takto:
Zadání znělo následovně:
Obrazovka s vyfiltrovanými lety, která uživateli oznámí, že aplikace podle zadaných kritérií žádný vhodný let nenašla. Zároveň uživatele upozorní na možnost nastavit si Hlídače letenek.
Výsledek měl stejné nedostatky jako předchozí zadání. Posuďte sami:
Sami vidíte, že výsledky mají do ideálu daleko. I když jsme ChatGPT hned v úvodu upozornili, že texty jsou pro mobilní aplikaci (a proto musí být stručné, jinak se uživatelé ve spoustě textu ztratí, a navíc zaniknou ovládací prvky), stále byly velmi dlouhé.
Opakovaly se v nich přitom informace, které nebyly v danou chvíli nutné. Například:
Lidé, kteří si aplikaci stáhnou, už to vědí. Není to tedy potřeba zdůrazňovat a zbytečně přidávat text.
Některé věty navíc nedávaly smysl nebo byly dokonce kontraproduktivní. Třeba:
Tvrdit uživatelům, že je aplikace ještě zklame, určitě není naším cílem.
AI si navíc nedokázala příliš poradit s oslovováním uživatelů. Některé věty tak působily jako z úředního formuláře:
Na závěr jsme proto zkusili ChatGPT požádat, aby zkrátil poslední zadanou obrazovku. A i když texty měly ještě drobné nedostatky, výsledek byl mnohem lepší:
Následně jsme požádali také o úpravu zbývající výstupů. ChatGPT však zklamal. Upravil sice tři texty, jeden z nich však byl pro obrazovku, které se věnoval jen o pár vteřin dříve.
Nových textů pro obrazovku č. 2 jsme se nedočkali.
Kromě toho, že jednu z obrazovek zapomněl ChatGPT zcela zkrátit, texty stále obsahovaly některé neobratnosti a zbytečné informace.
Zároveň je třeba poznamenat, že AI v základu vždy splnila zadání. A k lepším výsledkům by pomohlo ještě přesněji specifikovat, co má v textech být.
Jenže…
Pokud bychom sami do detailu specifikovali, co má popis daných obrazovek obsahovat, prakticky bychom tak texty napsali sami. A pomoc umělé inteligence bychom nepotřebovali.
I takto trvala příprava vhodného zadání, generování textů a jejich následné úpravy více než půl hodiny. To vše kvůli náhradě za necelých 10 vět!
V praxi bychom si s nimi poradili za podobnou dobu. A bez zbytečných chyb, které ChatGPT opakoval.
Jak si AI poradila s tvorbou testů pro mobilní aplikaci | |
plusy | minusy |
|
|
V současné době se tak zdá, že nahrazení lidské práce umělou inteligencí nehrozí. Alespoň při vývoji mobilních aplikací a jejich textování.
Rádi vás o tom přesvědčíme i osobně. A připravíme vám mobilní aplikaci podle vašich představ. Jednoduše nám napište a probereme detaily.
blablabl