„Vaše aplikace bude smazána.“ Taková informace je noční můrou každého vydavatele – a může vás potkat rychleji, než čekáte. Stačí, když aplikaci neaktualizujete. Naše zkušenosti v INITED Solutions ukazují, že App Store a Google Play jsou nekompromisní. Například Google Play odstraňuje mobilní aplikace, které jsou minimálně 2 roky bez aktualizací.
Pravidelné aktualizace jsou tak zásadní nejen proto, aby aplikace správně fungovala, ale také proto, aby ji lidé vůbec našli. Navíc vám umožňují reagovat na:
- konkurenci,
- nové verze operačních systémů,
- aktuální trendy
- nebo například na legislativní změny.
Když budete aktualizace ignorovat, bude se vaše aplikace v obchodech postupně propadat. A bude přivádět stále méně zákazníků.
Navíc se dřív nebo později začnou vršit technické chyby a přestanou fungovat některé funkce – například přihlášení přes Facebook, Gmail či Apple ID. A to odradí i ty uživatele, které už máte.
Proto je důležité, abyste už při vývoji mysleli na to, co bude s vaším projektem dál.
V INITED tak svým klientům nabízíme vývoj mobilní aplikace i následný servis.
Napište nám – rádi vám řekneme víc! |
7 důvodů, proč je potřeba aplikaci aktualizovat
Aktualizace mobilních aplikací mají řadu důvodů. Pravidelná vylepšení nejčastěji pomáhají:
- zajistit bezpečné používání aplikace,
- opravit chyby,
- přinést nové funkce,
- zlepšit UI a UX,
- zajistit rychlý chod aplikace,
- reagovat na změny operačních systémů
- a reagovat na aktuální podmínky App Store a Google Play.
To všechno vede k tomu, že získáte spokojené uživatele, vysoká hodnocení a nové klienty.
Bezpečnost mobilní aplikace
Čím je mobilní aplikace starší a méně aktuální, tím je zranitelnější. Každý den se totiž objevují nové hrozby a možnosti narušení. A neaktualizovaná aplikace na ně nedokáže reagovat.
Roste tak riziko, že uživatelé přijdou o data nebo se stanou obětí jiného hackerského útoku.
Proto je potřeba vydávat bezpečnostní záplaty, které na aktuální hrozby reagují. A zajistí, že uživatelé budou v bezpečí.
Oprava chyb
I v té nejlépe otestované aplikaci se čas od času objeví nějaká chyba. Ať už je způsobená nepředvídatelným chováním uživatelů, nebo jinými vlivy, je potřeba ji co nejrychleji odstranit. Jinak lidé odejdou ke konkurenci.
O chybách se přitom často dozvíte přímo od lidí.
- V horším případě je tato informace spojená s nízkým hodnocením, které od uživatele dostanete v App Store nebo Google Play.
- V tom lepším vám ji pošle přímo – například prostřednictvím zpětné vazby, o kterou ho požádáte přímo v aplikaci.
Z logiky věci i z našich zkušeností je jasné, že druhá varianta je lepší. Proto ji využívají také aplikace od INITED Solutions.
Pomocí žádosti o zpětnou vazbu se o problémech dozvíme téměř ihned. A připravíme aktualizaci, která je vyřeší rychleji, než ovlivní hodnocení aplikace v App Store nebo Google Play.
A navíc – když uživatelé vidí, že reagujete na jejich podněty, budou u vás ještě spokojenější.
Nové funkce
Prostřednictvím zpětné vazby zjistíte také to, co uživatelům v aplikaci chybí. A můžete postupně doplňovat nové funkce nebo vylepšovat ty stávající.
Výsledkem jsou opět spokojenější uživatelé – a vyšší hodnocení vaší aplikace v obchodech.
Zlepšení UI a UX
Kromě nových funkcí můžete upravovat i další věcí, které jsou důležité pro pohodlí uživatelů. Například rozložení jednotlivých prvků nebo jejich barevnost. Zkrátka přizpůsobit UI tak, aby bylo co nejpřehlednější. A aby UX mobilní aplikace bylo co nejlepší.
Myslete přitom i na různé typy telefonů. Aplikace by měla bez problémů fungovat na starším smartphonu i na nejnovějším modelu skládacího mobilu.
Rychlý chod aplikace
Funkce můžete nejen přidávat, ale také je z aplikace vypustit. Pokud zjistíte, že některé z nich lidé nepoužívají, odstraňte je. Aplikaci tak zrychlíte.
Se zrychlením aplikace vám ale pomůže i optimalizace, která zrychluje načítání a snižuje nároky na výkon telefonu.
Přizpůsobení operačnímu systému
Jedním z hlavních důvodů pro aktualizaci mobilní aplikace je vydání nové verze operačního systému. Google i Apple totiž každý rok publikují novou verzi Androidu a iOSu. A pokud má vaše aplikace plynule běžet i na nejnovějších telefonech, musí se jim přizpůsobit.
Během roku se navíc objevuje řada drobnějších aktualizací Androidu a iOSu. A také na ně musíte reagovat.
Zajistíte tak, že aplikace půjde plynule, nebude padat a eliminujete potenciální bezpečnostní hrozby.
Reakce na obchody s aplikacemi
Podobně jako se mění operační systémy, vyvíjejí se také požadavky obchodů s aplikacemi – zejména App Store a Google Play.
Pro příklad nemusíme daleko. Stačí se vrátit do roku 2024. Aplikace na Google Play, ve kterých si lidé mohli vytvořit uživatelský účet, tehdy musely umožnit také jeho zrušení.
Tato povinnost se týkala nejen nových mobilních aplikací, ale i těch fungujících. Jejich vydavatelé proto museli připravit aktualizaci.
A když to neudělali? Pak jejich aplikace z obchodů zmizela!
Mimochodem, se stejnou podmínkou přišel v roce 2022 také App Store. A v obou obchodech platí dosud.

Příklad z praxe
V souvislosti s App Store a Google Play je potřeba zdůraznit, že jejich podmínky se stále zpřísňují. A aktualizace aplikací pro Android či iOS jsou rok od roku důležitější.
Podle našich zkušeností v INITED Solutions Google Play aktuálně odstraňuje všechny aplikace, které nebyly v posledních 2 letech aktualizované. A hrozí odstraněním i těm novějším – když nepřijdou s aktualizací, která odpovídá novým podmínkám.
Na tento přístup před časem doplatila například aplikace Czech Specials od Czech Tourism. Klient totiž aktualizace této aplikace z roku 2022 odkládal tak dlouho, až Google Play projekt ze své nabídky stáhl!
Výhoda aktualizací: Víc uživatelů a větší spokojenost
Ať už je důvod k vydání aktualizace jakýkoliv, hlavní cíl je vždy stejný – získat spokojenější uživatele. A to tím, že jim:
- zajistíte lepší ochranu dat;
- usnadníte práci díky odstranění chyb, přidání nových funkcí nebo zrychlení aplikace;
- dáte větší pohodlí zlepšením UI/UX;
- umožníte aplikaci používat i na telefonech s nejnovějším operačním systémem.
Spokojenější uživatelé totiž dají vaší aplikaci vyšší hodnocení. A když bude mít vaše aplikace vyšší hodnocení, bude se lépe umisťovat ve výsledcích vyhledávání. A čím výš bude, tím víc lidí ji uvidí – a nainstaluje.
Aktualizace aplikací a ASO
Hodnocení aplikace je totiž jednou ze součástí ASO. Tedy optimalizace aplikací pro obchody.
Kromě toho má na ASO vliv také:
- počet stažení,
- správný popisek,
- klíčová slova
- nebo datum vydání či aktualizace.
Aktualizace aplikace tak zvyšuje pravděpodobnost, že ji v obchodech najdou i lidé, kteří ji dosud neznali. Tedy vaši potenciální klienti.
Co když aplikace neaktualizujete?
Přínosy aktualizací jsou tedy jasné. Co se ale stane, když aplikaci neaktualizujete?
V takovém případě počítejte s tím, že váš projekt:
- dřív nebo později upadne v zapomnění,
- počet uživatelů bude stále klesat
- a časem zmizí z obchodů.
Aplikace totiž nebude reagovat na požadavky nových systémů ani na konkurenci. Tím pádem:
- jí budou chybět důležité funkce,
- bude pomalá,
- budou se objevovat chyby
- a pro uživatele bude její používání stále méně příjemné – a také rizikovější.
App Store a Google Play si také brzy všimnou, že se o projekt nikdo nestará. Budou ho proto ve vyhledávání posouvat níž a níž. A časem ho vyřadí úplně – proto, že zkrátka nesplní nová pravidla pro publikaci.
Klíčem k úspěchu jsou pravidelné aktualizace
Možná vás napadá, že se vše dá vyřešit jednou velkou aktualizací ročně. To je samozřejmě možné – ideální to ale není.
V INITED Solutions totiž z praxe víme, že menší aktualizace operačních systémů se objevují několikrát ročně. Stejně jako nové bezpečnostní hrozby, chyby nebo podněty uživatelů.
A na to všechno je potřeba reagovat. Pokud chcete, aby aplikace zůstala aktuální a atraktivní.
To, že pravidelné aktualizace přispívají k oblibě mobilních aplikací, potvrzují i statistiky, které zveřejnila IT společnost Attract Group. Podle nich zvyšují:
- spokojenost uživatelů o 75 %
- a jejich retenci dokonce čtyřnásobně!
Nejlepší proto je nastavit systém pravidelných aktualizací. Například v INITED se na nich s klienty domlouváme už před vydáním první verze aplikace. Klienti tak vědí, že se o jejich projekt dobře postaráme.
Pravidelné vs. nepravidelné aktualizace
Nejen, že pravidelné aktualizace dobře působí na uživatele a na obchody, ale šetří čas, práci i náklady. Zaberou totiž přibližně 1–3 „mandaye“.
U nepravidelných aktualizací však musíte počítat minimálně se 7 „člověkodny“. A často je objem práce ještě vyšší – v závislosti na rozsahu aplikace, funkcích nebo na použité grafice.
Navíc se může stát, že projekt bude tak zastaralý, že nezbude než ho přepsat kompletně. Například proto, že původní nástroje a pluginy už nejsou podporované. A je potřeba použít nové. Práce se tak ještě víc protáhnou – a prodraží.
Pravidelné aktualizace takovým problémům spolehlivě předcházejí.
Jaká je ideální frekvence aktualizací?
Pravidelné aktualizace můžete alespoň přibližně naplánovat podle termínů vydání nových operačních systémů. K tomu přidejte i harmonogram pro:
- vydávání bezpečnostních záplat,
- optimalizace
- nebo přidání nových funkcí a vylepšení UI.
Jako ideální frekvence pro aktualizace aplikací se uvádí 4–6 týdnů. Je to dost často na to, aby:
- uživatelé viděli, že reagujete na jejich podněty;
- a obchody poznaly, že aplikaci dál rozvíjíte – a měly důvod zlepšit její pozici ve vyhledávání.
Zároveň máte dost času na to, aby nová metadata naplno využila svůj potenciál. Stačí jen při publikaci upravit popis aplikace nebo zadat nová klíčová slova.
To všechno jsou ale jen obecná pravidla. Přesná frekvence závisí například na typu vaší aplikace nebo na konkurenci.
Priority při aktualizaci mobilních aplikací
Kromě pravidelných aktualizací můžete kdykoliv vydávat také aktualizace nepravidelné. Například když potřebujete řešit bezpečnostní hrozby nebo opravit chyby v aplikaci.
Právě tyto položky by měly mít přednost i v pravidelných aktualizacích.
Vždy totiž musíte nejdřív opravit chyby a eliminovat rizika a teprve poté můžete pokračovat přidáním nových funkcí nebo ve vylepšování UI/UX. K čemu by vám bylo, že má aplikace krásná nová tlačítka, kdyby se k nim lidé přes chyby nedostali?
Při vydání aktualizace uživatele také upozorněte na to, co jim přinese. Například prostřednictvím notifikace přímo v aplikaci.
Lidé snadno zjistí, co se děje a jak nové prvky fungují. A rychle si na ně zvyknou.
Jaká je realita?
Na předchozích řádcích jsme popsali ideální scénář, jak by měly aktualizace aplikací fungovat. Jenže v praxi to tak růžové není…
Řada vývojářů řeší jen vývoj a publikaci nové aplikace, na aktualizace ale „zapomíná“. Třeba proto, že:
- pro ně nejsou tolik výnosné,
- nemají na ně kapacity
- nebo se jim do nich nechce z jakéhokoliv jiného důvodu.
Samotné firmy si přitom často neuvědomí, že vydáním aplikace vše nekončí a že je potřeba ji aktualizovat. Obvykle to zjišťují, až když v aplikaci přibývají chyby a přestává správně fungovat.
I my s tím máme bohaté zkušenosti. V INITED Solutions často přebíráme aplikace, které kvůli chybějícím aktualizacím ztrácejí dech i uživatele. A my programujeme, testujeme, připravujeme soubory na vydání a aktualizujeme.
Obvykle nás pak klienti žádají, ať o aplikaci pečujeme i dál. Mají tak jistotu, že už se podobné problémy nebudou opakovat. A že jejich projekt znovu nabere dech i uživatele.
Napište si o konzultaci a rádi vám poradíme nebo rovnou připravíme MVP! |
Jak vše funguje v INITED Solutions
Dobrá zpráva je, že při spolupráci s INITED Solutions je o aktualizace aplikací dobře postaráno! Už při vývoji vám totiž nabízíme, že budeme o váš projekt dál pečovat.
Automaticky budeme reagovat na změny operačních systémů i podněty uživatelů. A postupně budeme aplikaci vylepšovat tak, aby s ní byli lidé maximálně spokojení.
Díky tomu víte, že bude aplikace vždy aktuální a poběží podle vašich představ. A že bude růst spolu s vaším podnikáním a pomůže vám získávat nové klienty.
Aktualizace aplikací od INITED v praxi
To všechno znamená, že v domluvených termínech:
- naplánujeme opravy chyb i vylepšení,
- upravíme kód,
- aktualizujeme potřebné knihovny a data,
- vytvoříme nové instalační soubory – IPA pro App Store a APK pro Google Play
- a poté je nahrajeme do obchodů.
Stejně jako při vývoji nové mobilní aplikace máte vše pod kontrolou a můžete se k čemukoliv vyjádřit. A zároveň nemusíte na aktualizace aktivně myslet a připomínat se nám.
Přínosy aktualizací od INITED Solutions
Při péči o projekt sledujeme nejen reakce uživatelů, ale pomocí analytických nástrojů také chování aplikace. Díky tomu včas odhalíme možné problémy.
Zároveň stanovíme konkrétní termíny aktualizací. A postaráme se o to, aby aplikace:
- byla bezpečná;
- neobsahovala chyby;
- měla funkce, o které si lidé píší;
- přinášela perfektní UX;
- běžela rychle;
- reagovala na aktualizace operačních systémů
- a odpovídala aktuálním podmínkám App Store či Google Play.
Právě následná péče o aplikaci je jedním z důvodů, proč u nás většina klientů zůstává i po vytvoření první verze. A proč k nám přichází také řada nových firem.
Prostřednictvím aktualizací jim pomáháme držet krok s dobou, zaujmout nové klienty a přivést je třeba od konkurence.
Rádi pomůžeme i vám. Ať už potřebujete konzultaci, parťáka pro vývoj aplikace, nebo firmu, která převezme a dotáhne rozpracovaný či spící projekt. Napište nám a získejte partnera, na kterého se můžete vždy spolehnout! |