Vyšší engagement, ale také větší popularita a rostoucí počet stažení. To všechno dokáže vaší mobilní aplikaci přinést gamifikace. Právě proto je jedním z nejoblíbenějších nástrojů, se kterým se setkáte v řadě aplikací. Svou popularitu na něm postavilo například Duolingo.
Gamifikace využívá přirozené lidské hravosti a soutěživosti a s jejich pomocí lidi motivuje k používání dané aplikace. Díky tomu:
- zvyšuje jejich aktivitu,
- prodlužuje dobu strávenou v aplikaci,
- zvyšuje retenci uživatelů,
- pomáhá získávat vyšší uživatelské hodnocení a pozitivní recenze,
- pomáhá dostat aplikaci do širšího povědomí
- nebo motivuje k nákupům v aplikaci.
Potvrzují to i statistiky, které mimo jiné ukazují, že gamifikace zvyšuje engagement uživatelů o 48 %.
Jak gamifikace funguje
Gamifikace přináší do „běžných“ mobilních aplikací osvědčené herní prvky a mechanismy. Právě jejich prostřednictvím uživatele motivuje k tomu, aby aplikaci aktivně využívali. A aby se k ní pravidelně vraceli.
Díky tomu roste nejen obliba, ale i možnosti monetizace vaší mobilní aplikace.
Mezi ty nejčastější mechanismy, které gamifikace využívá, patří:
- progress bar,
- počítadla a metriky,
- kvízy,
- odznaky (badge),
- úrovně (levely),
- odměny,
- hodnocení a žebříčky,
- uživatelské úpravy.
Progress bar
Progress baru se někdy říká také teploměr a ukazuje, jak uživatel postupuje danou částí aplikace či úkolu. Lidé tak mají přehled o tom, co už mají za sebou i kolik „práce“ je ještě čeká.
Setkáte se s ním zejména u výukových aplikací, včetně známého programu Duolingo.
Využijete ho ale také v dalších typech aplikací. Uživatelům v nich ukáže, kolik kroků jim zbývá například k dosažení další úrovně, odznaku či odměny.
Počítadla a metriky
Podobným způsobem jako progress bar fungují také počítadla a metriky. Pracují však s grafy a číselným vyjádřením postupu či úspěšnosti uživatele. Jako v aplikaci Hemonitor.
Opět výborně fungují ve spojení s odznaky, úrovněmi a odměnami.
Kvízy
Progress bar i počítadla a číselné ukazatele využijete také u kvízů. Ty se hodí zejména v případě výukových aplikací, kde uživatelům umožňují, aby si otestovali své znalosti.
Výsledkem se pak mohou pochlubit na sociálních sítích.
Odznaky
Jedním z nejtypičtějších prvků gamifikace jsou odznaky. Uživatelé je získávají za splnění různých úkolů, a jsou tak výborným prostředkem k prodloužení doby, kterou lidé v aplikaci stráví.
Navíc jim tímto způsobem můžete lépe představit i pokročilejší funkce a motivovat je k jejich používání.
Úrovně
Dalším způsobem, jak uživatele motivovat k aktivnějšímu používání aplikace, jsou úrovně. Při ní v aplikaci vytvoříte několik „levelů“, které se liší svými možnostmi či funkcemi. A uživatelé je mohou postupně odemykat.
Vyšší úrovně navíc mohou být zpoplatněné a spojené se systémem odměn.
Odměny
Odměny lidem přináší něco navíc. Obvykle přitom souvisí s aktivním či pravidelným používáním aplikace.
Podle své aktivity uživatelé zdarma získají určité „herní“ předměty a vlastnosti, možnost využívat pokročilejší funkce nebo například slevu na vaše produkty a služby (či na některou z vyšších úrovní aplikace).

Hodnocení a žebříčky
Řada lidí své výkony ráda porovnává s ostatními. Pomáhá jim to získat motivaci, aby se dál zlepšovali.
Právě proto jsou různé žebříčky a hodnocení častým prvkem aplikací, které lidem pomáhají například s tréninkem či učením. Lidé se díky nim mohou porovnávat se známými a vzájemně se motivovat.
Uživatelské úpravy
Snad každý je rád, když si může jednotlivé prvky mobilní aplikace upravit podle svého. Proto řada projektů nabízí možnost uživatelských úprav.
Lidé tak mohou měnit barvy aplikace, přidávat vlastní ikony nebo je například upravovat. I běžné sledování výdajů je díky tomu mnohem zábavnější.
Na co si dát u gamifikace pozor
Hlavní výhodou gamifikace je, že ji využijete prakticky všude. Stačí ji jen správně uchopit.
A to i v případě, kdy se gamifikace na první pohled do aplikace nehodí.
Příkladem je společnost Wuppermann Steel, která se rozhodlagamifikací bojovat proti odstávkám a nehodám. Vytvořila proto dashboard, který tyto události zobrazoval. A jednotlivé týmy dostávaly body za to, že měly méně výpadků.
Výsledek byl však kontraproduktivní. Jednotlivé týmy se začaly zbavovat odpovědnosti a nechávaly problémy na jinou směnu.
Přitom se stačilo lépe zamyslet nad cílovou skupinou. A přizpůsobit tomu nastavení pravidel – například připisováním extra bodů za nejefektivnější řešení nehod a odstávek nebo za náměty, které by vedly k jejich minimalizaci.
Podobným způsobem je možné využít gamifikaci i tam, kde se s ní tak často nesetkáte.
V jakých aplikacích gamifikaci využijete
Mezi typické oblasti, ve kterých se gamifikace uplatňuje, patří:
- vzdělávání – například už zmíněná aplikace Duolingo založila svůj úspěch právě na gamifikačních technikách, které uživatele motivují k učení;
- fitness – sledování výsledků a pokroků dokáže uživatele motivovat k dalšímu cvičení i využívání aplikace;
- osobní rozvoj – také tyto aplikace uživatele motivují k další aktivitě například pomocí progress baru, žebříčků či odznaků – jak to v praxi vypadá, se přesvědčíte například v mobilní aplikaci Calmio, kterou jsme připravili v INITED.
Často se ale s gamifikačními prvky setkáte také jinde. Například:
- systém pro organizaci práce Asana motivuje uživatele k používání tím, že splněné úkoly doprovází vizuálními efekty;
- obchody využívají různé slevy související s věrnostními systémy a s využíváním aplikace
- a s odznaky za aktivní používání se setkáte i v bankovních aplikacích.
Jak na úspěšnou gamifikaci
Jak jsme zmínili výše, aby gamifikace opravdu fungovala, musíte její prvky a principy dobře promyslet. V první řadě je potřeba analyzovat cílovou skupinu a její motivaci k používání aplikace.
Podle profesora Richarda Bartleho se lidé v tomto ohledu rozdělují na 4 typy:
- Achiever – snaží se být ze všech nejlepší a splnit či získat vše, co je ve „hře“ možné. Rád se učí novým věcem.
- Socialer – chce se hlavně seznámit a komunikovat s ostatními hráči. Největší hodnotu pro něj mají vztahy s ostatními.
- Explorer – baví ho zejména objevovat „herní“ prostředí, jeho zákonitosti a možnosti. Má rád, když narazí na něco nového či skrytého. Typický hledač takzvaných easter eggs.
- Killer – jde mu primárně o výhru, a to i za cenu poškození dalších hráčů. Vždy proto hledá cesty, jak mít navrch nad ostatními.
Herní mechanismy pak přizpůsobte tomu, které typy ve vaší cílové skupině převažují.
Zároveň pamatujte, že při gamifikaci uživatel nesmí prohrávat. Aby aplikaci rád používal, musí ho bavit a motivovat. A to zajistí pouze pozitivní motivace.
Důležité také je, aby vše bylo jednoduché a přehledné – aby se uživatel snadno orientoval.
Za zmínku stojí také propojení se sociálními sítěmi, zejména možnost sdílet své výsledky. Uživatel se díky tomu může snadno pochlubit se svým pokrokem a získat pochvalu od ostatních. To zvyšuje jeho motivaci k dané činnosti i k používání vaší aplikace.
Vylepší i vaši současnou aplikaci
U gamifikace je důležité zmínit ještě jednu věc. Do mobilní aplikace ji integrujete prakticky kdykoliv. Stačí jen promyslet principy a potřebné prvky doprogramovat.
Není tedy třeba kompletní vývoj mobilní aplikace.
Pokud ale novou aplikaci chystáte, rozhodně se vyplatí o gamifikaci také uvažovat. Umožní totiž vašemu projektu oslovit výrazně větší množství lidí. A zajistí, že uživatelé budou mnohem aktivnější a spokojenější.
My vám s tím rádi pomůžeme. Ať už plánujete zcela novou aplikaci, nebo chcete jen nastartovat tu současnou pomocí gamifikace, obraťte se na nás. Společně najdeme to nejefektivnější řešení!