Jakmile je mobilní aplikace hotová a publikovaná, řada firem stojí před stejnou otázkou: „Jak zařídit, aby si na sebe vydělala?“ Ve skutečnosti si ji musíte položit, už když začnete projekt plánovat. Díky tomu včas promyslíte vhodnou monetizační strategii. A aplikaci připravíte tak, aby ji co nejefektivněji využila.
Možností, jak zajistit, aby vaše aplikace vydělávala, je přitom celá řada. Pro různé projekty a firmy jsou však vhodné různé přístupy.
Proto si musíte nejprve ujasnit:
To všechno vám umožní nastavit vhodný monetizační model.
Obecně platí, že zatímco zábavní projekty mají obvykle řadu možností jak vydělávat – typicky prostřednictvím nákupu v aplikacích či prémiových funkcí – u většiny služeb jsou možnosti omezenější. Obvykle jsou to zejména zpoplatněné funkce.
A primárně „neziskové“ projekty, například ze zdravotní či sociální oblasti, jsou zase většinou odkázané na sponzoring.
Sponzoring je ideální pro aplikace, jejichž poslání je usnadnit lidem jakoukoliv činnost. Samy o sobě ale nemají ambice vydělávat.
Díky sponzoringu vám i přesto mohou přinést peníze. A zaplatit tak například svůj vývoj.
Stačí jen přidat do aplikace logo sponzora.
Vy tak pomůžete dané společnosti s propagací a za odměnu získáte peníze.
Pamatujte však, že aplikace je v první řadě pro uživatele. Logo tedy nesmí rušit ani omezovat či komplikovat práci s aplikací.
Jinak ji lidé nebudou používat. A skončí hluboko v archivech App Store a Google Play (i s vaším sponzorem).
Zároveň je ideální, aby byl sponzor spojený s oblastí, které se vaše aplikace věnuje. Pokud tedy uživatelům nabízíte například občanský zákoník v mobilu, je vhodným sponzorem advokátní kancelář.
Většina aplikací v obchodech App Store a Google Play je zdarma. Existují však i takové, u kterých musí lidé za stažení zaplatit.
Tento model se hodí zejména v případě, že vaše aplikace nabízí služby, které lidé jinde nenajdou. A jsou ochotni vám za ně zaplatit.
Výhodou je, že máte jistý příjem, který přichází s každým stažením.
Zároveň však musíte vzít v úvahu, že placená aplikace může lidi odrazovat. Zvlášť pokud jinde najdou podobné služby bezplatně.
Univerzální způsob, jak vydělávat pomocí mobilní aplikace, jsou reklamy.
Nabízí hned několik formátů a variant. Díky tomu si snadno vyberete takový, který nebude uživatele zbytečně obtěžovat. A zároveň bude co nejefektivnější.
Navíc můžete s jejich pomocí propagovat i vlastní služby.
Podrobnější informace o tom, jak reklamy fungují, najdete v našem článku Reklamy v aplikaci: Efektivní způsob, jak zvýšit tržby i propagovat své služby.
S reklamami je spojená i možnost přidat k základní verzi aplikace ještě zpoplatněnou variantu. Setkáte se s ní zejména u zábavních projektů, které tak uživatelům umožňují například přehrávat hudbu či videa bez reklam.
Pokud nechcete vytvářet bezplatnou a placenou verzi své aplikace, máte ještě další možnost. Nechat základní variantu zdarma a zpoplatnit pouze některé funkce.
Na tomto principu fungují takzvané freemium aplikace.
Základní verze u nich obsahuje určitá omezení, která si uživatelé mohou za poplatek zrušit. A rozšířit tak možnosti aplikace.
Příkladem může být fakturační služba, ve které je omezený počet klientů, faktur a dalších dokladů. Uživatelé si pak za poplatek jednotlivé limity zruší – podle toho, co zrovna potřebují.
Nesmíme zapomenout ani na nákupy v aplikacích. Jsou velmi rozšířené zejména u her a v zábavních aplikacích, které lidem umožňují dokoupit různé herní předměty či vylepšení.
Hodí se ale i v případě, že chcete uživatelům zprostředkovat služby nad rámec aplikace.
Například u aplikace, která pomáhá s výcvikem psa, nabídnete uživatelům nákup vhodných doplňků a vybavení. Nebo možnost objednat si výcvik pod dohledem profesionálů.
Samozřejmě existují i další varianty. Například:
Vždy však závisí na vaší aplikaci, která možnost bude nejlepší.
Nebojte se přitom jednotlivé varianty kombinovat. Efektivitu jednotlivých postupů tak ještě zvýšíte.
V INITED vám se vším rádi pomůžeme – od vývoje mobilní aplikace až po výběr vhodných monetizačních taktik a jejich realizaci. Napište nám a probereme podrobnosti.
blablabl