Přemýšleli jste někdy o tom, bez čeho se neobejde žádná úspěšná aplikace? V první řadě je to kvalitní testování. Bez něj by v ní totiž byla řada chyb. Proto si na testování mobilních aplikací dáváme velmi záležet i my v INITED. Věnujeme se mu v 5 ze 6 fází vývoje každého projektu.
Aby bylo testování mobilních aplikací opravdu důkladné, má ho na starosti několik lidí.
Na prvním místě jsou to vývojáři. Kontrolují styl kódování i správný chod aplikace a jednotlivých funkcí.
Kromě nich vše testuje také projektový manažer s klientem.
Právě klient totiž zná budoucí uživatele nejlépe. A proto ví, co potřebují a jak se chovají.
Abychom nic nevynechali, máme vždy připravené testovací scénáře a testovací protokoly. Vždy je tak přesně dané, čemu se budeme věnovat a které kroky budou následovat.
Navíc si díky tomu vytvoříme jasný harmonogram testování.
Při testování mobilní aplikace postupujeme podle našeho systému vývoje aplikací. Má 6 etap a testování vynecháváme pouze v první z nich.
Je totiž věnovaná plánování. Nemáme tedy ještě žádnou aplikaci, a tím pádem ani materiál k testování.
Nicméně už od další fáze je testování nedílnou součástí vývoje.
V etapě Maketa vytváříme proklikávací prototyp aplikace. Není ještě nasazený na server, nemá naprogramované funkce ani finální grafiku.
Je to spíše přehled všech obrazovek, které v aplikaci budou.
Ujistíme se tak, že chystaný projekt obsahuje vše, co je třeba. A pokud klient narazí na funkci, kterou by rád přidal, snadno ji připojíme.
Přidání nových funkcí je samozřejmě možné i v dalších fázích. Při tvorbě makety je to však nejsnazší.
V této fázi leží hlavní tíha testování na projektovém manažerovi. Musí totiž ověřit, že aplikace:
Kromě toho kontroluje také správný styl kódování.
Na něj dohlíží i vývojáři, kteří sledují také správnou strukturu adresářů a přípravu pomocných příkazů pro pop-up okna.
Klient pak ověří, zda:
Etapa Bez serveru je oproti předchozí fázi o krok dál a tomu musí odpovídat i testování.
Před sebou totiž máme plně funkční aplikaci, která se od finální verze zpravidla liší jen tím, že ještě není napojená na server. Funguje tedy off-line a po vypnutí nezůstanou uložené změny, které uživatel v aplikaci provedl.
V této fázi testujeme zejména, jestli:
Stejné faktory samozřejmě ověřují vývojáři. Znamená to, že jednotlivé prvky procházejí několikanásobnou kontrolou a testováním.
Kromě toho vývojáři kontrolují také API. V etapě Bez serveru už ho totiž musíme mít připravené pro další fázi, kdy na něj napojíme aplikaci.
Pro klienta je v tuto chvíli testování jednodušší. Stačí, když si aplikaci vyzkouší a ověří si, že všechno funguje podle jeho představ.
Pokud zjistí, že mu některá funkce chybí, nebo naopak přebývá, vše upravíme. Stejně jako když ji chce jen pozměnit.
V etapě Integrace potřebujeme aplikaci připravit na on-line fungování a napojení na server. K tomu využíváme API, které jsme připravili v předchozí fázi.
Poté opět přichází na řadu důkladné testování.
Při něm se musíme zejména vžít do role uživatele. A otestovat všechny možné i nemožné scénáře, jak se může v aplikaci chovat.
Ověřujeme tedy:
Stejně jako v předchozích etapách vše testují jak vývojáři, tak projektový manažer. Díky tomu dokážeme podchytit prakticky jakékoliv chyby.
Zároveň na testování mobilní aplikace intenzivněji spolupracujeme s klientem.
Jak už jsme totiž zmínili, budoucí uživatele zná nejlépe. A proto dokáže nejvěrněji simulovat jejich chování.
Klientovi přitom vždy řekneme, co je z jeho strany potřeba otestovat. Díky tomu ví, na co se zaměřit. A zároveň se vyhne částem, na kterých ještě pracujeme.
Postupně tak my i klient otestujeme celou aplikaci. A připravíme ji na finále.
Předposlední etapou je Finalizace. V této chvíli už je většina práce hotová a zbývá jen doladit poslední drobnosti.
A to platí také pro testování mobilní aplikace.
Naprostou většinu chyb či nedostatků jsme už odhalili v předchozích fázích a nyní je potřeba udělat poslední komplexní testy, které nám dají jistotu, že jsme nic neopomněli.
Opět se jim proto poctivě věnujeme my i klient. Vždy přitom procházíme celou aplikaci, zkoušíme různé scénáře a testujeme jednotlivé funkce.
Navazujeme tak na to, co jsme už řešili v předchozích fázích.
Jakmile se ujistíme, že vše správně funguje, napojíme aplikace na produkční prostředí. A testování opakujeme. Jak na straně INITED, tak u klienta.
Díky tomu odhalíme případné chyby, které mohou nastat při přechodu do produkčního prostředí. A připravíme tak aplikaci na vydání.
Na testování nezapomínáme ani po vydání projektu – tedy v etapě Publikace. Reagujeme zejména na podněty uživatelů, kteří narazí na nesprávné chování aplikace.
Jakmile dostaneme informaci o chybě, snažíme se ji replikovat a zjistit, kde a proč vzniká. Následně vše opravíme.
A opět otestujeme.
Máme tak jistotu, že připravená záplata správně funguje.
Chybám, které se objeví v ostrém provozu, se bohužel nedá zabránit ani při sebepečlivějším testování. Je to dané zejména tím, že se uživatelé v aplikaci někdy chovají jinak, než my i klient předpokládáme.
A také tím, že používají odlišné telefony, než na kterých jsme mobilní aplikaci testovali.
Například proto, že některý z výrobců vydá zcela nový mobil s odlišnými specifikacemi i úpravou operačního systému.
Na takové situace samozřejmě reagujeme a připravujeme aktualizace mobilní aplikace. A s ní vždy souvisí i důkladné testování.
Přesnou podobu těchto služeb vždy definujeme v servisní smlouvě.
U testování mobilní aplikace je zásadní, aby bylo opravdu důkladné. Proto mu v každé etapě vývoje věnujeme více a více času.
Tak, aby klient i uživatelé dostali aplikaci, která bude fungovat podle jejich představ.
Z toho důvodu také vše testujeme na různých typech a modelech mobilních telefonů i na odlišných operačních systémech.
Díky tomu odhalíme co nejvíce chyb. A vy máte jistotu, že do provozu půjde jen perfektně připravená aplikace.
Přesvědčte se o tom sami! Napište nám a postaráme se o vývoj mobilní aplikace, která splní očekávání vás i vašich klientů.
blablabl