Jak pracuje… Projektový manažer I

Jak pracuje… Projektový manažer I

Z naší dílny

Stačí jen pár dní programování a mobilní aplikace je na světě. I takovou představu mají někteří lidé. Proto jsme se rozhodli, že ji uvedeme na pravou míru a ukážeme vám, co všechno stojí za vznikem každé aplikace. A představíme vám konkrétní zaměstnance a jejich úkoly.

Začneme člověkem, se kterým se naši klienti setkávají nejčastěji – projektovou manažerkou Janou. Má za úkol zejména:

  • rozplánovat projekty,
  • hlídat termíny a postup práce
  • a být spojkou mezi klientem a našimi vývojáři.

To všechno v sobě zahrnuje mnoho drobností, se kterými se musí vypořádat každý den, týden a měsíc.

Zásadní je častá komunikace

Velkou část agendy zabírají zdánlivé maličkosti, které Jana denně řeší. Patří mezi ně zejména:

  • komunikace s klienty,
  • komunikace s vývojáři,
  • evidence a plánování úkolů.

Komunikace s klienty pro Janu denně znamená několik telefonátů a odeslaných e-mailů. A také on-line schůzky, na kterých řeší například postup práce a další směřování vývoje aplikace.

Ještě intenzivnější bývá komunikace s vývojáři. Ať už prostřednictvím schůzek s jednotlivými kolegy nebo například e-mailů. Právě ve spolupráci s vývojáři Jana plánuje další práci na projektech.

Na základě komunikace s klienty i vývojáři Jana zpracuje přesný plán projektu. A následně vše zaznamená do Jiry a do Confluence. Tedy do systémů, ve kterých v INITED vedeme projekty a evidujeme chyby i jejich řešení.

„Díky nim mají všechny strany, které se na projektu podílejí, přehled o aktuálním stavu vývoje. Můžeme tak přesněji plánovat další postup,” říká Jana o práci s Jirou a Confluence.

Pohled do kalendáře projektové manažerky Jany.
I takto vypadá Janina běžná agenda.
Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Lepší kontrolu nad projekty přinášejí schůzky

Ke každodenní práci se přidávají i pravidelné úkoly, se kterými si naše projektová manažerka musí poradit každý týden. Patří mezi ně například:

  • organizace úkolů na následující týden,
  • dvakrát týdně scrum s vývojáři,
  • nebo organizační meeting.

Tyto úkoly pomáhají získat a předávat přesné informace o projektech, hlídat deadliny a včas předcházet případným problémům. Zároveň máme pod kontrolou ekonomickou stránku konkrétních zakázek.

Díky informacím z jednotlivých schůzek a scrumů dokážeme například lépe předvídat možné komplikace. Při plánování dalších projektů a jejich jednotlivých etap tak můžeme vše nastavit co nejefektivněji.

Čtvrteční organizační meeting pak Janě a celému vedení INITED umožňuje sledovat, jak se daří plnit dílčí firemní cíle a přibližovat se k těm celkovým. „Právě z těchto schůzek často vzejde řada nápadů, které můžeme v budoucnu využít,” upozorňuje Jana.

K těmto úkolům se, kromě každodenní agendy, přidávají také pravidelné týdenní schůzky s klienty a dohled nad přípravou článků na blog.

Tabulka s přehledem týdenních úkolů projektové manažerky Jany.
Přibližně takto vypadají Janiny úkoly, které řeší každý týden.

Reporty pro klienta i pro nás

Časově nejnáročnější úkoly se opakují vždy na měsíční bázi. Prvním z nich je fakturace.

Na začátku měsíce je totiž potřeba připravit účetní podklady k jednotlivým projektům. Účetní pak podle nich vystaví faktury a Jana je následně předá klientům.

Zatímco u některých klientů máme servisní smlouvua fakturujeme každý měsíc stejnou částku, jinde vycházíme z hodinové sazby.  V takovém případě Jana připravuje také výkazy práce za předchozí měsíc.

Klient z výkazu zjistí, kolik času zabraly jednotlivé úkoly i kolik hodin jsme na jeho projektu celkem strávili. A sám si zkontroluje, že faktura odpovídá odvedené práci.

Na konci měsíce pak Janu čeká „projektový den“. Má několik částí:

  1. Připravit podrobný report z Jiry. V něm naše projektová manažerka zkontroluje, jestli jsou správně rozřazené jednotlivé úkoly a jestli je u všech zaevidovaný správný čas. Zároveň upraví případné nesrovnalosti.
  2. Naplánovat práci na další měsíc či kvartál. V této části projektového managementu je třeba rozplánovat v Jiře úkoly pro další etapu vývoje aplikace, přiřadit je konkrétním kolegům nebo například nastavit odpovídající termíny.
  3. Aktualizace Confluence. Do tohoto systému má přístup i klient. Jana proto dohlédne, aby byly u všech úkolů potřebné údaje (například přístupové údaje vytvořené v posledním měsíci či informace o dokončení dané etapy). Pokud někde chybí, zajistí jejich doplnění.

A co konkrétní projekty?

Všechny tyto úkoly řeší Jana každý den, týden, měsíc a rok. A jak přesně se tyto kroky projevují u jednotlivých projektů? To vám prozradíme v dalším díle našeho seriálu Jak pracuje…

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...