Jak pracuje… Projektový manažer I

Jak pracuje… Projektový manažer I

Stačí jen pár dní programování a mobilní aplikace je na světě. I takovou představu mají někteří lidé. Proto jsme se rozhodli, že ji uvedeme na pravou míru a ukážeme vám, co všechno stojí za vznikem každé aplikace. A představíme vám konkrétní zaměstnance a jejich úkoly.

Začneme člověkem, se kterým se naši klienti setkávají nejčastěji – projektovou manažerkou Janou. Má za úkol zejména:

  • rozplánovat projekty,
  • hlídat termíny a postup práce
  • a být spojkou mezi klientem a našimi vývojáři.

To všechno v sobě zahrnuje mnoho drobností, se kterými se musí vypořádat každý den, týden a měsíc.

Zásadní je častá komunikace

Velkou část agendy zabírají zdánlivé maličkosti, které Jana denně řeší. Patří mezi ně zejména:

  • komunikace s klienty,
  • komunikace s vývojáři,
  • evidence a plánování úkolů.

Komunikace s klienty pro Janu denně znamená několik telefonátů a odeslaných e-mailů. A také on-line schůzky, na kterých řeší například postup práce a další směřování vývoje aplikace.

Ještě intenzivnější bývá komunikace s vývojáři. Ať už prostřednictvím schůzek s jednotlivými kolegy nebo například e-mailů. Právě ve spolupráci s vývojáři Jana plánuje další práci na projektech.

Na základě komunikace s klienty i vývojáři Jana zpracuje přesný plán projektu. A následně vše zaznamená do Jiry a do Confluence. Tedy do systémů, ve kterých v INITED vedeme projekty a evidujeme chyby i jejich řešení.

„Díky nim mají všechny strany, které se na projektu podílejí, přehled o aktuálním stavu vývoje. Můžeme tak přesněji plánovat další postup,” říká Jana o práci s Jirou a Confluence.

Pohled do kalendáře projektové manažerky Jany.
I takto vypadá Janina běžná agenda.
Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Lepší kontrolu nad projekty přinášejí schůzky

Ke každodenní práci se přidávají i pravidelné úkoly, se kterými si naše projektová manažerka musí poradit každý týden. Patří mezi ně například:

  • organizace úkolů na následující týden,
  • dvakrát týdně scrum s vývojáři,
  • nebo organizační meeting.

Tyto úkoly pomáhají získat a předávat přesné informace o projektech, hlídat deadliny a včas předcházet případným problémům. Zároveň máme pod kontrolou ekonomickou stránku konkrétních zakázek.

Díky informacím z jednotlivých schůzek a scrumů dokážeme například lépe předvídat možné komplikace. Při plánování dalších projektů a jejich jednotlivých etap tak můžeme vše nastavit co nejefektivněji.

Čtvrteční organizační meeting pak Janě a celému vedení INITED umožňuje sledovat, jak se daří plnit dílčí firemní cíle a přibližovat se k těm celkovým. „Právě z těchto schůzek často vzejde řada nápadů, které můžeme v budoucnu využít,” upozorňuje Jana.

K těmto úkolům se, kromě každodenní agendy, přidávají také pravidelné týdenní schůzky s klienty a dohled nad přípravou článků na blog.

Tabulka s přehledem týdenních úkolů projektové manažerky Jany.
Přibližně takto vypadají Janiny úkoly, které řeší každý týden.

Reporty pro klienta i pro nás

Časově nejnáročnější úkoly se opakují vždy na měsíční bázi. Prvním z nich je fakturace.

Na začátku měsíce je totiž potřeba připravit účetní podklady k jednotlivým projektům. Účetní pak podle nich vystaví faktury a Jana je následně předá klientům.

Zatímco u některých klientů máme servisní smlouvua fakturujeme každý měsíc stejnou částku, jinde vycházíme z hodinové sazby.  V takovém případě Jana připravuje také výkazy práce za předchozí měsíc.

Klient z výkazu zjistí, kolik času zabraly jednotlivé úkoly i kolik hodin jsme na jeho projektu celkem strávili. A sám si zkontroluje, že faktura odpovídá odvedené práci.

Na konci měsíce pak Janu čeká „projektový den“. Má několik částí:

  1. Připravit podrobný report z Jiry. V něm naše projektová manažerka zkontroluje, jestli jsou správně rozřazené jednotlivé úkoly a jestli je u všech zaevidovaný správný čas. Zároveň upraví případné nesrovnalosti.
  2. Naplánovat práci na další měsíc či kvartál. V této části projektového managementu je třeba rozplánovat v Jiře úkoly pro další etapu vývoje aplikace, přiřadit je konkrétním kolegům nebo například nastavit odpovídající termíny.
  3. Aktualizace Confluence. Do tohoto systému má přístup i klient. Jana proto dohlédne, aby byly u všech úkolů potřebné údaje (například přístupové údaje vytvořené v posledním měsíci či informace o dokončení dané etapy). Pokud někde chybí, zajistí jejich doplnění.

A co konkrétní projekty?

Všechny tyto úkoly řeší Jana každý den, týden, měsíc a rok. A jak přesně se tyto kroky projevují u jednotlivých projektů? To vám prozradíme v dalším díle našeho seriálu Jak pracuje…

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Mobilní aplikace za méně než 100 000 Kč? Řešením je zabalení webu do aplikace
Nezařazené
Mobilní aplikace za méně než 100 000 Kč? Řešením je zabalení webu do aplikace

Věděli jste, že i střední nebo menší firma může mít vlastní aplikaci v App Store nebo Google Play bez astronomických nákladů a složitého vývoje? Řešení, které...

Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
Mobilní aplikace
Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci

Se slovem widget jste se už pravděpodobně setkali. A pokud máte chytrý mobilní telefon, tak jste na widgety zcela určitě narazili i v praxi. Jsou...

Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
Mobilní aplikace
Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde

Objevte klíčové funkce mobilní aplikace pro konferenci, které zlepší orientaci, komunikaci i zážitek účastníkůPlánujete konferenci a chcete, aby šlapala jako hodinky? Pak se vám může...

Aktualizace aplikací pro Android a iOS: Jak často jsou potřeba a proč je nepodceňovat
Mobilní aplikace
Aktualizace aplikací pro Android a iOS: Jak často jsou potřeba a proč je nepodceňovat

„Vaše aplikace bude smazána.“ Taková informace je noční můrou každého vydavatele – a může vás potkat rychleji, než čekáte. Stačí, když aplikaci neaktualizujete. Naše zkušenosti...

Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.