Jasný a předem daný postup. To je základ při tvorbě každé fungující a úspěšné aplikace. Proto máme vlastní šestietapový systém vývoje. Před pár týdny jsme vás seznámili s první etapou – Plánem. A nyní je čas podívat se o krok dál. Tedy na etapu druhou, kterou je Maketa.
Jak už víte z prvního dílu našeho seriálu o vývoji mobilních aplikací, v první fázi:
- získáme od klienta potřebné informace,
- připravíme harmonogram další práce,
- vytvoříme v systému úkoly
- nebo například přichystáme wireframy.
A právě na těchto základech poté stavíme maketu.
Jejím výsledkem je „nultá” verze aplikace nainstalovaná na klientových zařízeních.
Seznamte se i s dalšími etapami vývoje, které v INITED využíváme, a přečtěte si článek Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací. |
Dává jistotu nám i klientovi
Díky maketě máme před sebou základní podobu aplikace. K výsledné verzi však vede ještě dlouhá cesta.
Maketa totiž nemá finálně doladěnou grafiku a chybí v ní i plánované funkce. Slouží spíše jako přehled všech obrazovek. A také jako ujištění, že aplikace pokryje vše, co je potřeba.
Zároveň si ověříme, že klient aplikaci spustí a vidí správné výstupy.
Máme tak jistotu, že jdeme správným směrem.
Vše kontroluje projektový manažer
Jak už jsme zmínili, při tvorbě makety vycházíme z informací od klienta a wireframů vytvořených ve fázi Plánu. I dál ale pravidelně komunikujeme s klientem.
Konzultujeme s ním jednotlivé funkčnosti a sbíráme další podklady. Například:
- grafiku pro splash screen,
- ikonu aplikace
- a pokud je aplikace pro iOS, potřebujeme také UDID jednotlivých zařízení, na která chce klient testovací verzi aplikace nainstalovat (UDID je unikátní identifikátor, který Apple přiděluje každému zařízení se systémem iOS).
Postupně tak shromažďujeme všechny potřebné informace. A zároveň vytváříme maketu aplikace.
Stejně jako u plánu si dáváme pozor, abychom nepodcenili jakýkoliv krok. A také hlídáme, aby:
- vývojář dodal maketu včas,
- klient nepřidával do makety stále nové obrazovky a neměnil rozsah projektu,
- klient komunikoval a našel si čas na společnou schůzku.
A na to vše dohlíží projektový manažer.
Právě on je i v této etapě projektu jednou z hlavních postav a výrazně ovlivňuje její úspěšné dokončení. Je zodpovědný za to, že:
- projekt obsahuje všechny obrazovky,
- v aplikaci i v administraci je číslo verze,
- proběhla schůzka s klientem, na které spolu probrali všechny zbývající otázky,
- aplikace je nainstalovaná na klientových zařízeních,
- existuje seznam všech testovacích zařízení a máme všechny UDIDy,
- začíná vznikat dokumentace k projektu.
A také za to, že na konci etapy máme od klienta souhlas s platbou první částky za projekt.
Za kód ručí senior vývojář
Kromě projektového manažera se do projektu výrazně zapojují také vývojář aplikace a senior vývojář. Jaké jsou jejich role?
Vývojář zaručuje, že aplikace a administrace:
- má ikonu i splash screen
- a je bez grafiky a funkcí.
Senior vývojář pak kontroluje kód a dává souhlas s navrženým řešením. Mimo jiné hlídá, aby v aplikaci:
- byl dodržený správný styl kódování,
- byla správná struktura adresářů,
- nebyla grafika (v této fázi řešíme pouze základní práci s barevným schématem),
- byly pouze pomocné příkazy pro zobrazení pop-up oken, upozornění a podobně (tedy žádné servisní příkazy),
- nebyly ještě žádné modely.
Základem jsou jasná pravidla
U každého projektu používáme jasně definovanou strukturu aplikace, kterou vždy dodržujeme. Vše je tak mnohem přehlednější a výrazně klesá riziko, že se někde objeví chyba.
Přesně daný je také styl pojmenování jednotlivých stránek i postup při zakládání projektu. Máme tak přesně definované, co musí projekt v této fázi obsahovat. A v jakém pořadí jednotlivé části vznikají.
Od vytvoření nového repozitáře přes vygenerování makety aplikace až po založení aplikace a provisioning profile na Apple portálu, který nám umožní posílat push notifikace na zařízení se systémem iOS.
Pomáhají šablony z úspěšných projektů
Abychom minimalizovali riziko chyb, využíváme vzory a šablony, které se nám osvědčily u předchozích projektů. Zároveň dbáme na styl kódování.
Máme tak jasně daná pravidla i na:
- uspořádání adresářů,
- tvorbu makety pro vývojáře,
- kontrolu makety pro vývojáře
- nebo podobu projektové tabulky pro tuto etapu.
I díky tomu zvládneme práci na této etapě za 2 týdny.
A jakmile je klient s maketou spokojený a odsouhlasí první platbu za vývoj aplikace, můžeme přejít do třetí etapy – Bez serveru.