Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací II

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací II

Z naší dílny

Jasný a předem daný postup. To je základ při tvorbě každé fungující a úspěšné aplikace. Proto máme vlastní šestietapový systém vývoje. Před pár týdny jsme vás seznámili s první etapou – Plánem. A nyní je čas podívat se o krok dál. Tedy na etapu druhou, kterou je Maketa.

Jak už víte z prvního dílu našeho seriálu o vývoji mobilních aplikací, v první fázi:

  • získáme od klienta potřebné informace,
  • připravíme harmonogram další práce,
  • vytvoříme v systému úkoly
  • nebo například přichystáme wireframy.

A právě na těchto základech poté stavíme maketu.

Jejím výsledkem je „nultá” verze aplikace nainstalovaná na klientových zařízeních.

Seznamte se i s dalšími etapami vývoje, které v INITED využíváme, a přečtěte si článek Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací.

Dává jistotu nám i klientovi

Díky maketě máme před sebou základní podobu aplikace. K výsledné verzi však vede ještě dlouhá cesta.

Maketa totiž nemá finálně doladěnou grafiku a chybí v ní i plánované funkce. Slouží spíše jako přehled všech obrazovek. A také jako ujištění, že aplikace pokryje vše, co je potřeba.

Zároveň si ověříme, že klient aplikaci spustí a vidí správné výstupy.

Máme tak jistotu, že jdeme správným směrem.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Vše kontroluje projektový manažer

Jak už jsme zmínili, při tvorbě makety vycházíme z informací od klienta a wireframů vytvořených ve fázi Plánu. I dál ale pravidelně komunikujeme s klientem.

Konzultujeme s ním jednotlivé funkčnosti a sbíráme další podklady. Například:

  • grafiku pro splash screen,
  • ikonu aplikace
  • a pokud je aplikace pro iOS, potřebujeme také UDID jednotlivých zařízení, na která chce klient testovací verzi aplikace nainstalovat (UDID je unikátní identifikátor, který Apple přiděluje každému zařízení se systémem iOS).

Postupně tak shromažďujeme všechny potřebné informace. A zároveň vytváříme maketu aplikace.

Stejně jako u plánu si dáváme pozor, abychom nepodcenili jakýkoliv krok. A také hlídáme, aby:

  • vývojář dodal maketu včas,
  • klient nepřidával do makety stále nové obrazovky a neměnil rozsah projektu,
  • klient komunikoval a našel si čas na společnou schůzku.

A na to vše dohlíží projektový manažer.

Právě on je i v této etapě projektu jednou z hlavních postav a výrazně ovlivňuje její úspěšné dokončení. Je zodpovědný za to, že:

  • projekt obsahuje všechny obrazovky,
  • v aplikaci i v administraci je číslo verze,
  • proběhla schůzka s klientem, na které spolu probrali všechny zbývající otázky,
  • aplikace je nainstalovaná na klientových zařízeních,
  • existuje seznam všech testovacích zařízení a máme všechny UDIDy,
  • začíná vznikat dokumentace k projektu.

A také za to, že na konci etapy máme od klienta souhlas s platbou první částky za projekt.

Za kód ručí senior vývojář

Kromě projektového manažera se do projektu výrazně zapojují také vývojář aplikace a senior vývojář. Jaké jsou jejich role?

Vývojář zaručuje, že aplikace a administrace:

  • má ikonu i splash screen
  • a je bez grafiky a funkcí.

Senior vývojář pak kontroluje kód a dává souhlas s navrženým řešením. Mimo jiné hlídá, aby v aplikaci:

  • byl dodržený správný styl kódování,
  • byla správná struktura adresářů,
  • nebyla grafika (v této fázi řešíme pouze základní práci s barevným schématem),
  • byly pouze pomocné příkazy pro zobrazení pop-up oken, upozornění a podobně (tedy žádné servisní příkazy),
  • nebyly ještě žádné modely.

Základem jsou jasná pravidla

U každého projektu používáme jasně definovanou strukturu aplikace, kterou vždy dodržujeme. Vše je tak mnohem přehlednější a výrazně klesá riziko, že se někde objeví chyba.

Přesně daný je také styl pojmenování jednotlivých stránek i postup při zakládání projektu. Máme tak přesně definované, co musí projekt v této fázi obsahovat. A v jakém pořadí jednotlivé části vznikají.

Od vytvoření nového repozitáře přes vygenerování makety aplikace až po založení aplikace a provisioning profile na Apple portálu, který nám umožní posílat push notifikace na zařízení se systémem iOS.

Pomáhají šablony z úspěšných projektů

Abychom minimalizovali riziko chyb, využíváme vzory a šablony, které se nám osvědčily u předchozích projektů. Zároveň dbáme na styl kódování.

Máme tak jasně daná pravidla i na:

  • uspořádání adresářů,
  • tvorbu makety pro vývojáře,
  • kontrolu makety pro vývojáře
  • nebo podobu projektové tabulky pro tuto etapu.

I díky tomu zvládneme práci na této etapě za 2 týdny.

A jakmile je klient s maketou spokojený a odsouhlasí první platbu za vývoj aplikace, můžeme přejít do třetí etapy – Bez serveru.

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...