+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací IV

16.3.2022Jana Marková

V předchozích třech dílech jste se dozvěděli, jak u nás vzniká první verze aplikace, která funguje bez serveru. Nyní je čas připravit ji na fungování on-line a propojení se serverem. A k tomu slouží etapa čtvrtá – Integrace.

Z předchozí fáze s názvem Bez serveru už máme aplikaci, která má hotovou grafiku i jednotlivé funkce. Tato aplikace ale funguje bez napojení na server, a proto veškeré zadané údaje po vypnutí zmizí.

Proto je potřeba vše propojit a důkladně otestovat.

Seznamte se i s dalšími etapami vývoje, které v INITED využíváme, a přečtěte si článek Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací.

Klíčové je testování

Cílem je, aby se aplikace na konci této etapy chovala prakticky stejně jako při vypuštění do ostrého provozu. Je tedy potřeba, aby:

  • si pamatovala registrované uživatele,
  • uložené změny v položkách, úpravách profilu a podobně zůstaly uchované i po vypnutí aplikace nebo odhlášení uživatele,
  • se veškeré změny, které uživatel udělá v aplikaci, promítly i v její administraci a naopak (když tedy uživatel například změní své kontaktní údaje, projeví se to i v seznamu uživatelů a když správce vytvoří v administraci novou událost, uživatel ji uvidí v seznamu nadcházejících akcí),
  • a tak dále.

Je tedy nutné propojit aplikaci s databází na backendu, kde se ukládají veškerá data. Stejně tak musí být se serverem propojené jednotlivé části aplikace. Aby se veškeré změny propisovaly všude, kde mají.

Naprosto zásadní je v této fázi důkladné testování, které zabere nejvíc času z této etapy. Ta je přitom druhá nejdelší hned po Bez serveru.

Integraci totiž zpravidla věnujeme 4–10 týdnů.

Veškeré kroky totiž musíme otestovat postupně, abychom mohli případnou chybu odhalit včas a snadno ji lokalizovat. Zároveň potřebujeme vždy otestovat všechny varianty, které u daného kroku existují.

Pracujeme proto v testovacím prostředí, ve kterém můžeme jednotlivé možnosti důkladně vyzkoušet. Zároveň ale připravujeme i ostré prostředí, které potřebujeme pro následující fáze.

Testovací prostředí přitom využijeme i po vydání aplikace. Můžeme v něm například zkoušet nové funkce, aniž by se to jakkoliv dotklo uživatelů. Máme tak jistotu, že daná aktualizace pracuje, jak má.

Hlídáme správné funkce, kód i API

I v této fázi máme přesně rozdělené úlohy, které řeší projektový manažer, vývojář aplikace a senior vývojář. Co mají konkrétně na starosti?

Projektový manažer kontroluje, že:

  • aplikace je plně funkční,
  • veškeré změny se propisují z aplikace na server a naopak,
  • push notifikace fungují správně,
  • aplikace má finální grafiku i funkce,
  • existuje popis API (zpravidla je hotový už z etapy Bez serveru a v této fázi už jen upravujeme API tak, aby správně komunikovala administrace s aplikací).

A pokud chce klient i off-line verzi, manažer také otestuje, jestli aplikace správně pracuje i bez internetu.

Vývojář je pak zodpovědný, za:

  • správné napojení aplikace na připravené API
  • a drobné úpravy funkčnosti, grafiky, případně i připraveného API.

Senior vývojář následně zkontroluje:

  • kód
  • a správné fungování síťové komunikace (tedy, že aplikace nestahuje zbytečná data nebo že se žádný příkaz nevolá dvakrát).

(Skoro) připraveno k vydání

Podobu aplikace i její funkčnosti máme touto dobou už připravené z předchozích fází. Aplikaci tak nehrozí technické chyby, které by měly kořeny v předchozím vývoji mobilní aplikace.

Pokud tedy při testování narazíme na chybu, víme, že vznikla při komunikaci dané funkčnosti se serverem. Díky tomu ji můžeme lépe najít a odstranit.

Výsledkem je aplikace, která funguje, jak má. A je téměř připravená na vypuštění do ostrého provozu.

Proč téměř?

To se dozvíte v dalším díle našeho seriálu, který se věnuje páté etapě vývoje – Finalizaci.

Jana Marková
Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.
Předchozí článek Jak navrhnout aplikaci? 7 věcí, které si musíte předem promyslet Další článek Je třeba řešit „Declare your Ad ID permission“ ?

Related Articles

Stůl, na kterém leží noviny v papírovém vydání a v responzivní aplikaci na tabletu a mobilním telefonu.

Dokonalé přizpůsobení a spokojení uživatelé. To přináší responzivní aplikace

19.10.2022Jaroslav Pavlíček

Jak spustit aplikace pro Android na PC? Windows 11 to brzy umožní

26.1.2022Jaroslav Pavlíček
Tmavý obrázek s rukou držící telefon, na kterém je zapnutý noční režim.

Tmavý režim: proč byste ho měli mít a které aplikace se bez něj neobejdou

7.9.2022Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}