Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací IV

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací IV

Z naší dílny

V předchozích třech dílech jste se dozvěděli, jak u nás vzniká první verze aplikace, která funguje bez serveru. Nyní je čas připravit ji na fungování on-line a propojení se serverem. A k tomu slouží etapa čtvrtá – Integrace.

Z předchozí fáze s názvem Bez serveru už máme aplikaci, která má hotovou grafiku i jednotlivé funkce. Tato aplikace ale funguje bez napojení na server, a proto veškeré zadané údaje po vypnutí zmizí.

Proto je potřeba vše propojit a důkladně otestovat.

Seznamte se i s dalšími etapami vývoje, které v INITED využíváme, a přečtěte si článek Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací.

Klíčové je testování

Cílem je, aby se aplikace na konci této etapy chovala prakticky stejně jako při vypuštění do ostrého provozu. Je tedy potřeba, aby:

  • si pamatovala registrované uživatele,
  • uložené změny v položkách, úpravách profilu a podobně zůstaly uchované i po vypnutí aplikace nebo odhlášení uživatele,
  • se veškeré změny, které uživatel udělá v aplikaci, promítly i v její administraci a naopak (když tedy uživatel například změní své kontaktní údaje, projeví se to i v seznamu uživatelů a když správce vytvoří v administraci novou událost, uživatel ji uvidí v seznamu nadcházejících akcí),
  • a tak dále.

Je tedy nutné propojit aplikaci s databází na backendu, kde se ukládají veškerá data. Stejně tak musí být se serverem propojené jednotlivé části aplikace. Aby se veškeré změny propisovaly všude, kde mají.

Naprosto zásadní je v této fázi důkladné testování, které zabere nejvíc času z této etapy. Ta je přitom druhá nejdelší hned po Bez serveru.

Integraci totiž zpravidla věnujeme 4–10 týdnů.

Veškeré kroky totiž musíme otestovat postupně, abychom mohli případnou chybu odhalit včas a snadno ji lokalizovat. Zároveň potřebujeme vždy otestovat všechny varianty, které u daného kroku existují.

Pracujeme proto v testovacím prostředí, ve kterém můžeme jednotlivé možnosti důkladně vyzkoušet. Zároveň ale připravujeme i ostré prostředí, které potřebujeme pro následující fáze.

Testovací prostředí přitom využijeme i po vydání aplikace. Můžeme v něm například zkoušet nové funkce, aniž by se to jakkoliv dotklo uživatelů. Máme tak jistotu, že daná aktualizace pracuje, jak má.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Hlídáme správné funkce, kód i API

I v této fázi máme přesně rozdělené úlohy, které řeší projektový manažer, vývojář aplikace a senior vývojář. Co mají konkrétně na starosti?

Projektový manažer kontroluje, že:

  • aplikace je plně funkční,
  • veškeré změny se propisují z aplikace na server a naopak,
  • push notifikace fungují správně,
  • aplikace má finální grafiku i funkce,
  • existuje popis API (zpravidla je hotový už z etapy Bez serveru a v této fázi už jen upravujeme API tak, aby správně komunikovala administrace s aplikací).

A pokud chce klient i off-line verzi, manažer také otestuje, jestli aplikace správně pracuje i bez internetu.

Vývojář je pak zodpovědný, za:

  • správné napojení aplikace na připravené API
  • a drobné úpravy funkčnosti, grafiky, případně i připraveného API.

Senior vývojář následně zkontroluje:

  • kód
  • a správné fungování síťové komunikace (tedy, že aplikace nestahuje zbytečná data nebo že se žádný příkaz nevolá dvakrát).

(Skoro) připraveno k vydání

Podobu aplikace i její funkčnosti máme touto dobou už připravené z předchozích fází. Aplikaci tak nehrozí technické chyby, které by měly kořeny v předchozím vývoji mobilní aplikace.

Pokud tedy při testování narazíme na chybu, víme, že vznikla při komunikaci dané funkčnosti se serverem. Díky tomu ji můžeme lépe najít a odstranit.

Výsledkem je aplikace, která funguje, jak má. A je téměř připravená na vypuštění do ostrého provozu.

Proč téměř?

To se dozvíte v dalším díle našeho seriálu, který se věnuje páté etapě vývoje – Finalizaci.

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.