Jak vypadá úspěšná mobilní aplikace

Jak vypadá úspěšná mobilní aplikace

Marketing a prodej

Mobilní aplikace je pro řadu firem možností, jak oslovit nové klienty nebo těm stávajícím nabídnout nadstandardní služby. A zajistit si tak věrnější zákazníky či partnery. Jenže aby to aplikace opravdu dokázala, musí splnit řadu podmínek.

Většina faktorů je stejná bez ohledu na to, pro jaký obor aplikace vzniká. Vybrali jsme proto 6 zásadních vlastností, bez kterých se kvalitní aplikace neobejde.

1. Jednoduché ovládání

Správná mobilní aplikace musí být přehledná a nabídnout snadné a intuitivní ovládání. A to i za cenu, že nebude tak komplexní, jak jste si původně představovali.

Pokud uživatele zahltíte funkcemi, může se v nich ztratit. Čím hůř se přitom v aplikaci orientuje a čím složitější je její ovládání, tím větší je riziko, že ji prakticky nebude využívat.

Zvlášť pokud podobnou službu nabízí i vaše konkurence. V takovém případě hrozí, že uživatel vaši aplikaci smaže a dá přednost jinému řešení.

V INITED se proto vždy snažíme vytvořit nejprve „základní“ verzi aplikace (takzvané MVP – minimum viable product, tedy minimální životaschopný produkt), ve které jsou jen nezbytné funkce. Teprve následně ji rozšiřujeme.

Uživatel tak dostane jednoduchou a přehlednou aplikaci, kterou stále vylepšujeme. A přidáváme do ní funkce, které jsou pro něj opravdu důležité.

Podobně jsme postupovali například u Calmia. Z jednoduché aplikace na meditaci se postupně rozvinulo v komplexní službu, která roste na základě uživatelských přání.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

2. Rychlé načítání

Stejně důležitá je také rychlost aplikace. Pomalé načítání totiž bývá pro uživatele zásadní problém. Například u webových stránek platí, že pokud se načítá až 6 vteřin, riziko opuštění stránky vzroste o víc než 100 %.

Mobilní aplikace jsou v tomto ohledu velmi podobné. Proto je rychlé načítání aplikace i jejích funkcí zásadní.

Pokud nejde dobu načítání zkrátit (například proto, že pracuje s velkým množstvím dat), přidejte panel, který ukazuje průběh načítání. Uživatel má přehled o tom, jak vše probíhá. A ví, že nebude na požadované informace čekat dlouho.

V INITED proto přidáváme tento „loader“ prakticky do každé aplikace. Uživatel tak má jistotu, že program stále pracuje.

A pokud aplikace zpracovává větší množství dat, přidáváme do ní stránkování. Díky němu načítá data postupně.

Tento postup jsme využili například u aplikace CNG stanice, která do mapy načítá jednotlivé tankovací stanice postupně. Podle toho, jaký okruh uživatel právě sleduje.

3. Bezpečnost

Bezpečnost je v posledních letech stále důležitější. Zvlášť když vám uživatel svěřuje například své osobní údaje nebo číslo platební karty. Proto mu musíte dát jistotu, že všechna data ochráníte.

Řešením může být multifaktorové ověření identity či plateb. Nebo využití biometrických údajů – tedy otisků prstů či rozpoznání obličeje.

Uživatel tak o svá data nepřijde, ani když telefon ztratí nebo mu ho někdo ukradne.

Zvlášť důležité je to u aplikací, které se týkají zdravotnictví. Například u aplikace Kázetka, která pomáhá uživatelům objednat si vyzvednutí léků nebo najít nejbližší lékárnu Krajské zdravotní, byla bezpečnost jedním z klíčových bodů. Proto jsme přidali také ověření e-receptu pomocí SMS zprávy.

4. Možnost přidat zpětnou vazbu

Nejoblíbenější aplikace uživatelům umožňují, aby jejich prostřednictvím poslali vydavateli či vývojářům mobilní aplikace zpětnou vazbu. Je to důležité hned ze dvou důvodů:

  1. Pokud je uživatel s něčím nespokojený, neprojeví se to na hodnocení aplikace v obchodech App Store a Google Play. Jednoduše vám svou poznámku napíše přímo v aplikaci. A vy na ni můžete reagovat.
  2. Získáte podněty ke zlepšení. Ať už jsou to upozornění na chyby nebo náměty na nové funkce. Následně je můžete zapracovat a aplikaci dál vylepšovat.

Právě průběžné aktualizace a vylepšování aplikace jsou přitom pro spokojenost uživatelů zásadní. Pokud se o svou aplikaci nebudete starat, hrozí, že vás brzy předběhne konkurence. A nabídne lidem služby a možnosti, které jim u vás chybí.

Proto v INITED do aplikací přidáváme nejen možnost zadat zpětnou vazbu, ale navíc se ji snažíme aktivně získávat. I díky tomu dostávají naše aplikace pětihvězdičková hodnocení.

5. Je pro iOS i pro Android

Pokud nepřipravujete specifickou aplikaci například pouze pro uživatele iPhonů, měla by vaše aplikace pokrýt všechny systémy, které uživatelé používají. Zejména iOS a Android.

Zároveň musí být dostupná ze všech často používaných obchodů – tedy App Store, Google Play i App Gallery od Huawei. Máte tak jistotu, že se uživatelé k aplikaci opravdu dostanou. A nebude přístupná jen pro část z nich.

Nejjednodušším (a často také nejefektivnějším) řešením je příprava hybridní aplikace. Vývojáři při ní připraví jeden kód, který následně konvertují do cílových systémů.

Není tedy potřeba vytvářet různé aplikace. Díky tomu je vývoj rychlejší a levnější. Proto tímto způsobem vzniká většina aplikací z dílny INITED.

6. Off-line dostupnost

Při vývoji mobilní aplikace myslete také na to, že její uživatelé nebudou vždy on-line. A přesto mohou vaši aplikaci potřebovat. Proto by měla fungovat také off-line.

Řada funkcí ale pro správný chod vyžaduje připojení k internetu. Například kvůli načítání dat. Snažte se proto zařídit off-line přístup alespoň k funkcím a vlastnostem, u kterých je to možné.

Pro uživatele bude použití aplikace mnohem pohodlnější. Jako například u Calmia, kde mohou díky off-line verzi lidé meditovat třeba i cestou vlakem.

Ověřená cesta, jak získat víc uživatelů

Kromě zmíněných vlastností uživatelé často oceňují například také možnost platby přímo v aplikaci nebo propojení se sociálními sítěmi. Podobné funkce ale nevyužijete zdaleka u každé aplikace, a proto je v našem výčtu nezmiňujeme.

Ukázka úspěšné mobilní aplikace – Zaletsi.cz
Jak vypadá úspěšná aplikace, dokazuje například Zaletsi.cz. Je přehledná, snadno se ovládá a nechybí ani možnost poslat zpětnou vazbu.

Pokud se budete držet výše zmíněných rad, máte velkou šanci, že si uživatelé vaši aplikaci oblíbí. A že bude třeba tak úspěšná jako aplikace na prodej levných letenek Zaletsi.cz, kterou jsme redesignovali, vylepšili a pomohli jí zvýšit provoz o víc než 30 %.

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...