Platby v aplikacích, In App Purchases

Všiml jsem si, že aplikace, které děláme pro zahraniční klientelu, jsou vždy placené nebo alespoň obsahují funkce pro platby. Proto bych rád ukázal, jak platby fungují, jaké jsou zde možnosti, a inspiroval vás k tomu, co nabízet svým klientům.

Nejprve trocha čísel:

  • v roce 2015 utratili uživatelé v aplikacích 14 miliard dolarů, za rok 2017 očekáváme 37 miliard – trh je významný a roste
  • uživatelé Apple utratí 2,5 krát více než uživatelé Androidu
  • platících uživatelů Apple je o 50% více než uživatelů Androidu
  • průměrná hodnota nákupu je 6,19 dolaru pro Android, 12,77 dolaru pro Apple

Více zde: https://www.appsflyer.com/pr/new-report-global-app-spending-habits-finds-asian-consumers-spend-40-apps-rest-world/

Mobilní aplikace jsou platformou, kde se dá vydělat hodně. Pojďme se podívat, jaké jsou zde možnosti.

Placené aplikace

Základní možností zpoplatnění je placená aplikace jako celek. To s sebou nese riziko odrazení. Naopak, magické slovo „free“ v názvu aplikace uživatele přitáhne. Bezplatnou aplikaci lze dostat do žebříčků free aplikací. Čili placenou aplikaci je třeba podpořit, pomoci uživatelům překonat bariéru k nákupu – webovou prezentací, detailním představením, videem, referencemi spokojených uživatelů. Nebo omezenou verzí zdarma.

Omezené verze zdarma jsou vidět často a na první pohled to vypadá jako dobrý nápad. Naše zkušenosti však ukazují určité potíže, které to přináší:

  • omezená a plná verze jsou dvě různé aplikace
  • po zakoupení plné verze ta plná nezmizí. Pokud chceme přesunout existující data, musíme to naprogramovat
  • je třeba udržovat dvě verze, to znamená dvojnásobek práce
  • jsou dva odkazy na aplikaci. Který dáte do QR kódu ke stažení? Který odkaz chcete, aby byl uveden u recenzí?
  • tříští se počet stažení, hodnocení a komentářů. To vše potřebujete k vybudování důvěry uživatelů.

U placených aplikací existuje možnost vrácení peněz. Na Androidu do 15 minut po zaplacení v Google Play, na Apple před odkaz v účtence.

Na Androidu i Apple je možné vydat omezený počet kupónů pro získání aplikace zdarma. Tato funkce je primárně zamýšlena pro recenzenty.

Platby v aplikacích = In App Purchases = IAP

nabízejí elegantní řešení problému omezené a placené verze. V zásadě existují tři typy:

  1. spotřební (cosumable) – koupím, spotřebuji a musím koupit znovu. Příklad: náboje do plasmové pistole, život navíc, nápověda.
  2. nespotřební (non consumable) – jednou koupím a mám natrvalo. Příklad: plná verze aplikace, odstranění reklamy, odemčení prémiové sekce
  3. předplatné (subscription) – platím pravidelně. Příklad: předplatné el. verze novinek, časopisu, členství

Z příkladů je vidět jasné určení tohoto typu plateb na digitální produkty konzumované v rámci aplikace. Platit za fyzické produkty nebo služby poskytované ve fyzickém světě je naopak zakázáno. Přes platby v aplikaci nelze prodat např. pizzu, oblečení, poplatek za taxi, lístky na koncert, není možné uhradit vyúčtování za telefon či elektřinu.

Rozhodnutí, jestli použijeme platby v aplikaci nebo vlastní platební bránu, závisí na typu prodávaného produktu. Platí pravidlo, že co je možné prodávat přes platby v aplikci, se přes platby v aplikaci prodávat musí. Není možné prodávat plnou verzi aplikaci přes platební bránu PayPalu. Pro nákup plné verze je povinnost použít platební prostředek Androidu nebo Applu.

To může být někdy nepříjemné, neboť ze všech plateb si provozovatelé berou provizi (cca 30%) a určují pravidla hry.

Na druhou stranu, důvody pro jsou jednoduchost a rychlost, bezpečnost a důvěra, kterou uživatelé k platbám v aplikacích mají. Nejsou nuceni opisovat číslo kreditní karty, ani opouštět aplikaci a navštěvovat platební brány třetích stran.

Co by vás mohlo při implementaci překvapit

Produkty a ceny musí být definovány předem. Není možné spočítat cenu v aplikaci a tu nechat zákazníka zaplatit. Řešením je připravit několik virtuálních produktů různé ceny a v daný moment nabídnout ten nejvhodnější.

Cenu pro Android zadáte jako číslo, na Apple vybíráte ze seznamu.

Minimální částka je 0.99 dolaru.

Testování plateb na Apple probíhá v testovacím prostředí tzv. sandboxu s testovacími uživateli, které si založíte.

Testování plateb na Androidu probíhá na ostro. Platby opravdu proběhnou, je možné je testerům vrátit.

Aplikaci, která byla na Androidu jednou vydaná jako zdarma, už nelze zpoplatnit. Pozor při testování!

Funkce pro obnovení zakoupených věcí po nové instalaci je povinná. Bez ní Apple aplikaci neschválí.

 

Tolik základní informace k platbám. Další možností zpeněžení jsou například reklamy, o těch někdy příště.

Diskuse k článku na Facebooku.

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.