Mýtus o tom, že mám jako žena pracující z domova více času než pracovníci chodící do kanceláře, mě provází již několik let. Nyní je čas odhalit pravdu. Jak to tedy je?
V moderním pracovním životě je práce z domova stále běžnější. Bohužel s tímto novým trendem přichází mnoho předsudků a mýtů. Jeden z nich je, že my pracující z domova máme stále dostatek volného času.
Ach jo… jak daleko od pravdy tento předsudek je.
V dnešním článku se chci zaměřit právě na to, proč lidé práci z domova takto vnímají. A podíváme se i na skutečné důvody, které za tím jsou.
Vše, co vám dnes napíšu, jsou opravdu mé zkušenosti z „terénu“.
Jedním z důvodů, proč zmíněný mýtus vznikl, je fakt, že téměř neexistuje pevně stanovená pracovní doba. Na home officu si mohu určit, kdy chci pracovat. Potřebuji začít až v 10 hod.? Není problém.
Nebo mohu pracovat jen dopoledne a strávit odpolední čas s rodinou? Také není problém.
Samozřejmě jen za předpokladu, že si svou práci stihnu udělat včas a v požadované kvalitě.
Ale…
Je důležité si uvědomit, že to neznamená, že jsem neproduktivní nebo že nemám svou práci pod kontrolou. A také to neznamená, že pracuji méně. Naopak.
Svůj pracovní i soukromý čas mám pod kontrolou právě proto, že si práci lépe organizuji. A občas pracuji více a efektivněji než kterýkoli zaměstnanec v kanceláři.
Pro mě osobně je jednou z výhod práce z domu to, že mám větší kontrolu nad pracovní zátěží. Nemusím čelit rušivým faktorům prostředí kanceláře.
Avšak…
Přesně tento faktor vede k mylnému dojmu, že mám méně práce než „ti v kanceláři“.
Zase omyl.
Právě proto, že mám práci neustále na očích a při sobě, sedím u počítače více, než kdybych pracovala v kanceláři. Ráno, odpoledne, večer…
Když je potřeba, tak je prostě potřeba.
Z toho důvodu občas vzniká nejasná hranice mezi prací a osobním životem. Což vede k tomu, že občas pracuji více, než je „normální“ a má klasická pracovní doba.
Vzhledem k tomu, že se má práce a osobní čas prolíná, mé okolí nabývá dojmu, že mám spoustu volného času. Důvod? Nejsem omezena rámcem kanceláře.
Výše zmíněné mýty vedou k myšlence, že my, co pracujeme na home officu, máme čas, vlastně kdykoli je potřeba.
Jenže…
I my homeofficáci máme termíny, které musíme plnit. I my máme pravidelné telefonáty, na kterých musíme být. I my máme úkoly, které se musí dělat v určitý čas.
Je důležité rozpoznat, že mýtus a předsudek o volném čase u pracovníků z domova není založen na skutečnosti. Pravda je mnohem složitější.
Prosím, uvědomte si konečně, že nic není jen černobílé.
Právě nedostatek informací a zkušeností může vést k nesprávnému dojmu, že lidé pracující z domova mají spoustu času.
Například já – vybalancovat pracovní a osobní život mi pomáhá kalendář. A ten mi vlastně řídí život. Ale o tom zase jindy.
blablabl