„Všechno šlo hladce: Vytvořili jsme aplikaci poměrně rychle, ale zádrhel přišel při schvalování zveřejnění na distribuční platformě App Store. Hrozilo zdržení a prodražení při dodatečných úpravách. Podařilo se nám nebezpečí odvrátit a aplikace se dostala do oběhu. Jak se nám to povedlo?
Odvolali jsme se proti zamítnutí – App Store to dovoluje. Odvolávající se strana sice často nedosáhne svého a stejně musí aplikaci upravit, ovšem nám se to podařilo. Nakonec i bez úpravy aplikace. Jak?
První bod vypovídá o tom, co je pro Google a jeho různé služby příznačné – neposkytuje detailní zpětnou vazbu. Známe to například i z přihlašování magazínů a blogů do Google News. Pokud je přihlašované médium zamítnuto, důvody se nedozvíte. Máte k dispozici stohy podmínek a nástinů technických náležitostí, ale nic konkrétního. Příčinu zamítnutí musíte sami odhadovat.
Proces schvalování u Applu je daleko průhlednější. Jeho přesný průběh společnost tají. Víme například, že aplikace testují reální lidé, zabývají se také metadaty nebo ikonami, a to i na tabletu a desktopu. První testování je podrobnější, schvalování updatů už má volnější pravidla a probíhá rychleji.
Když pracujete s nízkým rozpočtem a potřebujete aplikaci, která uživatele jen nasměruje na prodejní web a na jeho konkrétní místa, pravděpodobně vás schvalovatelé App Storu vyzvou, abyste přidali nějaké vylepšení. Aplikace by totiž měla mít oproti klasickému prohlížení webu nějakou větší přidanou hodnotu.
Dostáváme se ke druhému pilíři úspěšného odvolání. Tvůrci aplikací, kteří v minulosti několikrát absolvovali kolečko se zamítnutím a odvoláním, mají logicky větší šanci, že jejich dílo schvalovacím sítem projde. Ví, co si může a nemůže dovolit. Má-li aplikace být k dispozici ke stažení k určitému datu, berou v úvahu průtahy se schvalováním.
Tlak na způsob práce jde i opačným směrem. Počet aplikací v App Store roste ohromně rychle – v červenci 2009 se na této platformě dalo najít 500 aplikací, dnes jejich počet přesahuje 2 miliony a další neustále přibývají. Schválení nějakou dobu trvá. Dříve jste na něj mohli čekat několik dní a odpověď stále nepřicházela, dnes máte obvykle jasno do dvou dnů. I to je ale hodně v momentě, kdy potřebujete co nejrychleji vyjít s aplikací na trh, stihnout ohlášený termín. Trend zrychlování procesu naštěstí pokračuje a společně s tím se zmenšuje počet posuzovaných kritérií. Testy se zjednodušují a zrychlují. Dobrá zpráva pro všechny vývojáře.
Nejde jen o zbytečnou byrokracii. Vývojářskou firmu, která za aplikací stojí, mnohdy neznáte, ale obchody s aplikacemi Google Play nebo App zná každý, kdo má telefon s operačním systémem Android nebo iOS. Kritika se snese především na ně, proto se jistí a snaží se zabezpečit, aby se přes ně k uživatelům dostávaly jen aplikace splňující určité standardy. Ty se týkají nejen funkčnosti aplikace, ale i toho, jak by měla vypadat.
Opomenout nesmíme ani bezpečnost. Na tu klade především Apple velký důraz. Dbá na to, aby aplikace z uživatelů nemámila příliš mnoho informací. Například, pokud je v aplikaci registrační formulář, musí být možnost údaje neuvést, pokud to není nezbytně nutné pro fungování aplikaci. A pokud se ptáte se na datum narození, připravte si dopředu vysvětlení a samozřejmě dokument Podmínky zpracování osobních údajů (Privacy policy). Aplikace, které nevyžadují polohu ani v nich uživatelé nemají možnost sdílet své výtvory, bývají posuzovány měkčím měřítkem. Google tak propracovaný systém jako Apple nemá. Aplikace na Android mají ale jednu velkou výhodu: Jejich vývoj je levnější než vývoj aplikací na iOS.
Diskuse k článku na Facebooku.
blablabl