+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt

Platby v aplikacích, In App Purchases

1.12.2016Jaroslav Pavlíček

Všiml jsem si, že aplikace, které děláme pro zahraniční klientelu, jsou vždy placené nebo alespoň obsahují funkce pro platby. Proto bych rád ukázal, jak platby fungují, jaké jsou zde možnosti, a inspiroval vás k tomu, co nabízet svým klientům.

Nejprve trocha čísel:

  • v roce 2015 utratili uživatelé v aplikacích 14 miliard dolarů, za rok 2017 očekáváme 37 miliard – trh je významný a roste
  • uživatelé Apple utratí 2,5 krát více než uživatelé Androidu
  • platících uživatelů Apple je o 50% více než uživatelů Androidu
  • průměrná hodnota nákupu je 6,19 dolaru pro Android, 12,77 dolaru pro Apple

Více zde: https://www.appsflyer.com/pr/new-report-global-app-spending-habits-finds-asian-consumers-spend-40-apps-rest-world/

Mobilní aplikace jsou platformou, kde se dá vydělat hodně. Pojďme se podívat, jaké jsou zde možnosti.

Placené aplikace

Základní možností zpoplatnění je placená aplikace jako celek. To s sebou nese riziko odrazení. Naopak, magické slovo „free“ v názvu aplikace uživatele přitáhne. Bezplatnou aplikaci lze dostat do žebříčků free aplikací. Čili placenou aplikaci je třeba podpořit, pomoci uživatelům překonat bariéru k nákupu – webovou prezentací, detailním představením, videem, referencemi spokojených uživatelů. Nebo omezenou verzí zdarma.

Omezené verze zdarma jsou vidět často a na první pohled to vypadá jako dobrý nápad. Naše zkušenosti však ukazují určité potíže, které to přináší:

  • omezená a plná verze jsou dvě různé aplikace
  • po zakoupení plné verze ta plná nezmizí. Pokud chceme přesunout existující data, musíme to naprogramovat
  • je třeba udržovat dvě verze, to znamená dvojnásobek práce
  • jsou dva odkazy na aplikaci. Který dáte do QR kódu ke stažení? Který odkaz chcete, aby byl uveden u recenzí?
  • tříští se počet stažení, hodnocení a komentářů. To vše potřebujete k vybudování důvěry uživatelů.

U placených aplikací existuje možnost vrácení peněz. Na Androidu do 15 minut po zaplacení v Google Play, na Apple před odkaz v účtence.

Na Androidu i Apple je možné vydat omezený počet kupónů pro získání aplikace zdarma. Tato funkce je primárně zamýšlena pro recenzenty.

Platby v aplikacích = In App Purchases = IAP

nabízejí elegantní řešení problému omezené a placené verze. V zásadě existují tři typy:

  1. spotřební (cosumable) – koupím, spotřebuji a musím koupit znovu. Příklad: náboje do plasmové pistole, život navíc, nápověda.
  2. nespotřební (non consumable) – jednou koupím a mám natrvalo. Příklad: plná verze aplikace, odstranění reklamy, odemčení prémiové sekce
  3. předplatné (subscription) – platím pravidelně. Příklad: předplatné el. verze novinek, časopisu, členství

Z příkladů je vidět jasné určení tohoto typu plateb na digitální produkty konzumované v rámci aplikace. Platit za fyzické produkty nebo služby poskytované ve fyzickém světě je naopak zakázáno. Přes platby v aplikaci nelze prodat např. pizzu, oblečení, poplatek za taxi, lístky na koncert, není možné uhradit vyúčtování za telefon či elektřinu.

Rozhodnutí, jestli použijeme platby v aplikaci nebo vlastní platební bránu, závisí na typu prodávaného produktu. Platí pravidlo, že co je možné prodávat přes platby v aplikci, se přes platby v aplikaci prodávat musí. Není možné prodávat plnou verzi aplikaci přes platební bránu PayPalu. Pro nákup plné verze je povinnost použít platební prostředek Androidu nebo Applu.

To může být někdy nepříjemné, neboť ze všech plateb si provozovatelé berou provizi (cca 30%) a určují pravidla hry.

Na druhou stranu, důvody pro jsou jednoduchost a rychlost, bezpečnost a důvěra, kterou uživatelé k platbám v aplikacích mají. Nejsou nuceni opisovat číslo kreditní karty, ani opouštět aplikaci a navštěvovat platební brány třetích stran.

Co by vás mohlo při implementaci překvapit

Produkty a ceny musí být definovány předem. Není možné spočítat cenu v aplikaci a tu nechat zákazníka zaplatit. Řešením je připravit několik virtuálních produktů různé ceny a v daný moment nabídnout ten nejvhodnější.

Cenu pro Android zadáte jako číslo, na Apple vybíráte ze seznamu.

Minimální částka je 0.99 dolaru.

Testování plateb na Apple probíhá v testovacím prostředí tzv. sandboxu s testovacími uživateli, které si založíte.

Testování plateb na Androidu probíhá na ostro. Platby opravdu proběhnou, je možné je testerům vrátit.

Aplikaci, která byla na Androidu jednou vydaná jako zdarma, už nelze zpoplatnit. Pozor při testování!

Funkce pro obnovení zakoupených věcí po nové instalaci je povinná. Bez ní Apple aplikaci neschválí.

 

Tolik základní informace k platbám. Další možností zpeněžení jsou například reklamy, o těch někdy příště.

Diskuse k článku na Facebooku.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Responsivní web nebo aplikace Další článek Push notifikace zvyšují prodej v aplikacích

Related Articles

App Store Small Business

Apple snižuje svoji provizi za platby

4.12.2020Jaroslav Pavlíček

Kolik si bere Apple provizi z nákupů v aplikaci?

21.7.2020Jaroslav Pavlíček

Pravidla Apple pro platby v aplikacích – In App Purchases

21.7.2020Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (21)
  • Mobilní aplikace (35)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (11)
  • Ostatní (10)
  • Top (5)
  • Trendy (30)
  • Z naší dílny (17)

Přečtěte si také

  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness
  • Microsoft chystá vlastní superaplikaci. Bude v ní Bing i Outlook
  • První kandidát na mobil roku? Samsung Galaxy S23
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 1. Zvýšení zisku
  • Vývoj mobilních aplikací v roce 2023: TOP 8 trendů, které nesmíte minout
  • 7 tipů, jak vylepšit mobilní aplikaci
  • 5 největších novinek a trendů mezi mobilními aplikacemi v roce 2022
  • PWA: Efektivní způsob, jak změníte svůj web v aplikaci
  • Vaše „aplikace neodpovídá“? Hrozí vám propad v Google Play a App Store
  • Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
  • Mobilní aplikace pro skládací telefony: Myslete na různé režimy i ovládání
  • App Store zdražuje aplikace. Pocítí to i vývojáři
  • Jak zrušit předplatné aplikací v Google Play a v App Store
  • 7 tipů, jak nastavit efektivní push notifikace
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: na čem závisí a jak se liší u freelancerů a agentur
  • Dokonalé přizpůsobení a spokojení uživatelé. To přináší responzivní aplikace
  • Příležitost pro agentury: přidejte do své nabídky mobilní aplikaci a oslovte nové klienty
  • Znáte ASO? Obdoba SEO, která pomůže vaší aplikaci vyniknout
  • Na čem závisí cena za vývoj mobilní aplikace?
  • Bezpečnější aplikace? Pomůže behaviorální biometrika

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2020 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy