+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
Tmavý obrázek s rukou držící telefon, na kterém je zapnutý noční režim.

Tmavý režim: proč byste ho měli mít a které aplikace se bez něj neobejdou

7.9.2022Jaroslav Pavlíček

Tmavé pozadí a méně zářivé barvy. Takový je v posledních letech trend, se kterým se setkáte nejen u operačních systémů, ale také u řady mobilních aplikací. Tmavý režim totiž požaduje stále víc uživatelů. Umožňuje jim pohodlněji používat aplikaci ve tmě a za šera.

Oblibu tmavého režimu potvrzují i statistiky. Například podle údajů serveru earthweb.com používá toto nastavení 82 % lidí, kteří mají chytrý mobilní telefon.

Uživatelé i odborníci se přitom shodují na 5 důvodech, které za popularitou takzvaného „dark modu“ stojí.

1. Není tak rušivý

Pokud je okolo vás dost světla, je přirozené používat klasické denní nastavení telefonu a aplikací. Například před spaním nebo v tmavých místnostech je ale tmavý mód příjemnější. Neruší totiž vás ani lidi okolo.

Ať už je to usínající dítě, nebo váš soused v kině.

Právě s tímto důvodem jsme se nedávno sami v praxi setkali, a to u meditační aplikace Calmio. Její uživatelé si totiž stěžovali, že jim u kurzu pro zklidnění spánku vadí světlo vyzařované z displeje.

Proto u ní nyní připravujeme i tmavý režim.

2. Méně namáhá oči

Pohled na světlý displej také víc namáhá oči. Zvlášť pokud je okolo vás šero. V takové chvíli se jen těžko se ubráníte mžourání na displej a používání aplikace je nepříjemné a nepohodlné.

I za světla ale celodenní sledování zářícího dipleje vaše oči namáhá. Jsou pak unavené, suché a můžou vás bolet.

Statistiky přitom ukazují, že uživatelé na celém světě tráví před displeji mobilů a počítačů průměrně 7 hodin denně. A pokud k tomu přidáme i čas prosezený u televize, bude toto číslo ještě vyšší.

Pohledem do zářící obrazovky tak lidé snadno stráví i víc než 10 hodin denně. Zvlášť pokud pracují u počítače.

Díky tmavému režimu bude tento čas (nebo alespoň jeho část) mnohem příjemnější.

Žena ležící v posteli osvětlená displejem telefonu.

Pokud máte v tmavé místnosti zapnutý světlý režim, může to rušit ostatní. Zároveň hrozí, že vás ze zářícího displeje budou bolet oči.

3. Usnadňuje usínání

Telefony v takzvaném denním režimu vyzařují víc modrého světla. A to snižuje produkci melatoninu – hormonu, který je potřebný pro zdravý spánek.

Pokud tedy večer a v noci používáte aplikace se světlým režimem, hůře se vám usíná.

Navíc se ukazuje, že nižší produkce melatoninu může vést k obezitě, cukrovce nebo vzniku rakoviny.

Aplikace v tmavém režimu přitom vyzařují mnohem méně modrého světla. Mají tak menší dopad na produkci melatoninu, a tedy i na vaše zdraví.

4. Šetří baterii

Zajímavým argumentem je také fakt, že tmavý režim šetří baterii telefonu.

Tedy alespoň u telefonů, které mají OLED nebo AMOLED displej. Ten je v současnosti standardem u mnoha telefonů střední a vyšší třídy.

Rozdíl je přitom poměrně výrazný. Například s AMOLED displejem klesá v tmavém režimu spotřeba baterie až o 63 % oproti světlému módu.

5. Vypadá exkluzivněji

Oproti předchozím bodům je to relativní maličkost, ale… Tmavý režim jednoduše vypadá dobře. A pomůže vám odlišit se od ostatních aplikací, které „dark mode“ nemají.

Výzkumy navíc ukazují, že tmavý režim je pro uživatele atraktivnější. A že díky němu tráví používáním dané aplikace více času (ukazuje to například tato práce zaměřená na sociální síť Facebook).

Je to přitom logický důsledek bodů, které jsme zmínili výše.

Ideální řešení? Nabídněte světlý i tmavý mód

I když má tmavý režim řadu výhod, neznamená to, že byste měli na denní mód zcela zanevřít. Naopak – za denního světla a v dobře osvětlených místnostech je uživatelsky mnohem příjemnější.

Nejlepší je proto nabídnout lidem režimy oba. Zvlášť u aplikací, které používají za šera nebo k relaxaci.

Uvidíte, že to uživatelé ocení.

Vytvořte také aplikaci, která uživatelům nabídne světlý i tmavý režim. Napište nám a pomůžeme vám ji připravit.

Na co musíte u tmavého režimu myslet

Pokud o tmavém režimu ve své aplikaci uvažujete, pamatujte, že nestačí pouze vyměnit světlé pozadí za tmavé a černé písmo za bílé. V takovém případě by byl kontrast příliš velký a nepříjemný. Navíc by mohla řada barevných prvků v novém režimu zaniknout.

Tmavý režim proto obvykle pracuje s šedým pozadím a s částečně průhledným bílým písmem. Díky tomu je vše dobře čitelné a příjemné na pohled.

Kromě písma a pozadí musíte upravit i barvu tlačítek a dalších prvků tak, aby byly dobře vidět. Je proto dobré zvolit světlejší tóny barevného schématu, které daná aplikace využívá.

Díky tomu budou jednotlivé prvky výraznější a lépe rozeznatelné.

Rádi vám přitom s takovou aplikací pomůžeme. A nastavíme vše tak, aby si ji lidé opravdu zamilovali. Napište nám a společně vytvoříme mobilní aplikaci podle vašich představ.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek 5 novinek, které přinese iPhone 14 Další článek Jak pracuje… CEO INITED

Related Articles

Grafika Jak pracuje vývojář – nákres muže sedícího u počítače.

Jak pracuje… Vývojář

20.7.2022Jaroslav Pavlíček
Grafika: žena řešící spoustu úkolů.

Spolehlivější a přehlednější: Jak se náš vývoj aplikací liší od konkurence

17.8.2022Jana Marková
Balonek unese LEDku

IoT problém: Kolik unese balónek? Unese LEDku?

7.6.2018Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (24)
  • Mobilní aplikace (38)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (12)
  • Ostatní (11)
  • Top (5)
  • Trendy (35)
  • Z naší dílny (18)

Přečtěte si také

  • Vyšší výkon nebo lepší fotoaparát: 4 největší novinky, které přinese iPhone 15
  • No code a low code programování vs. klasický vývoj mobilní aplikace. Víte, co se víc vyplatí?
  • Mobile marketing automation: Co to je a proč se vám vyplatí
  • O 48 % vyšší engagement. I to vám přinese gamifikace
  • Twitteru roste nová konkurence. Bluesky od Jacka Dorseyho
  • Jak mi „pravidla“ LinkedInu vzala 2 roky práce a dřiny
  • Umělá inteligence off-line? V mobilním telefonu vytvoří obrázek za 15 vteřin
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 5. Lepší přehled o službách
  • Lidé tráví používáním mobilních aplikací přes 5 hodin denně. Víte, co je zajímá nejvíc?
  • 7 nejlepších způsobů, jak propagovat mobilní aplikaci
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 4. Snadnější vzdělávání
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Tři ze čtyř iPhonů už mají iOS 16. Víte, proč je důležité na to myslet u aplikací?
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 3. Zefektivnění práce
  • Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít
  • Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness
  • Microsoft chystá vlastní superaplikaci. Bude v ní Bing i Outlook
  • První kandidát na mobil roku? Samsung Galaxy S23
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 1. Zvýšení zisku

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy