Se slovem widget jste se už pravděpodobně setkali. A pokud máte chytrý mobilní telefon, tak jste na widgety zcela určitě narazili i v praxi. Jsou to miniaplikace, které máte na ploše telefonu. Podívejte se, co umějí, jak fungují a proč by u mobilních aplikací neměly chybět.
Obsah Co jsou to widgety Typy widgetů Typické widgety Jak widget u aplikace spustit Výhody widgetů Widgety z pohledu vydavatele aplikací Příklad z praxe: widgety u Zaleť.si |
Pokud se přidržíme zavedených definic, můžeme říct, že:
Widgety jsou vizuální interaktivní prvky, které bývají na ploše mobilního telefonu, tabletu nebo například počítače. Tyto prvky slouží k otvírání a ovládání konkrétních aplikací.
Přeloženo do běžné řeči to znamená, že widgety jsou miniaplikace, které máte umístěné na ploše. A které vám dají rychlý přístup k vybraným funkcím dané aplikace.
Nemusíte tedy otvírat celou aplikaci a čekat, až se načte. Jednoduše kouknete (nebo kliknete) na widget a hned získáte informace, které hledáte.
Widgety můžeme rozdělit na několik typů. Základní členění přitom vychází z klasifikace widgetů podle Androidu, který rozlišuje:
V INITED k nim připojujeme ještě prodejní widgety, které si podle nás také zaslouží samostatnou kategorii.
Nejběžnější typy widgetů | |
Informativní widgety | Do této kategorie patří widgety, které uživatelům pomáhají rychle získat požadované informace. Například aktuální čas, předpověď počasí nebo vývoj skóre u sportovních zápasů. |
Souhrnné widgety | Souhrnné widgety úzce souvisejí s informativními. Také v jejich případě uživatel získá rychlý přístup k informacím. Tentokrát jich ale dostane víc najednou. Pomocí widgetu si tedy zobrazí přehled nejnovějších zpráv nebo seznam přijatých e-mailů. V těchto widgetech mohou lidé i scrollovat. |
Ovládací widgety | Jejich cílem je usnadnit uživatelům ovládání daného přístroje nebo aplikace. Prostřednictvím ovládacího widgetu si tak pustí rádio, zapnou robotický vysavač nebo třeba aktivují zabezpečovací systém. |
Hybridní widgety | Hybridní widgety v sobě spojují výhody všech předchozích typů. Uživateli tedy nabídnou informace a zároveň mu umožní danou aplikaci ovládat. Typickým příkladem jsou hudební přehrávače. Jejich widgety vám nabídnou jak základní informace o aktuální skladbě, tak možnost ovládat přehrávání. |
Prodejní widgety | Prodejní widgety jsou specifickým typem hybridních widgetů. S jejich pomocí upozorníte zákazníky například na nové či zlevněné produkty a služby. A zároveň jim umožníte, aby si je okamžitě objednali. Obvykle se proto s těmito widgety setkáte u mobilních aplikací zbožových srovnávačů nebo e-shopů. |
Z uvedeného rozdělení je jasné, že se widgety hodí prakticky k jakékoliv mobilní aplikaci. Mezi ty nejčastější ale patří aplikace zaměřené na:
A které mobilní aplikace a jejich widgety patří celosvětově mezi nejoblíbenější? Ukáže vám to následující tabulka:
Oblíbené widgety pro Android a iOS | |
widgety pro Android | widgety pro iOS |
Battery Widget Reborn – informace o stavu baterie Blue Mail – práce s e-maily Chronus – hodiny Google Keep – poznámkový blok Google News – zpravodajství Month – kalendář Musicolet Music Player – hudební přehrávač Overdrop – předpověď počasí Tasker – správa úkolů TickTick – správa úkolů | Batteries – informace o stavu baterie Calendar and Reminders – kalendář Calm – relaxační aplikace Evernote – poznámkový blok GoodTask – správa úkolů Google News – zpravodajství Photo Widget: Simple – správa fotografií Spark Mail – práce s e-maily Spotify – hudební přehrávač Weather – předpověď počasí |
Aby mohli uživatelé widget spustit, musí ho daná aplikace nabízet. Proto na něj myslete už při vývoji mobilní aplikace a do svého projektu ho zahrňte.
Následně stačí, aby si lidé vaši aplikaci stáhli a widget aktivovali.
Jak?
Stačí, když prstem přidrží ikonu aplikace. Následně se zobrazí nabídka, ze které si uživatel vybere možnost přidání widgetů. A pak už jen najde takový widget, který mu nejvíce vyhovuje.
Hlavní výhodou widgetů je fakt, že uživatelům výrazně usnadňují používání aplikace. Nemusejí totiž:
Místo toho mají přímo na ploše svého telefonu vše, co potřebují.
Nemusejí tak nic složitě vyhledávat. A zároveň nehrozí, že by přehlédli jakékoliv důležité novinky.
Zmíněné plusy jsou samozřejmě důležité i pro vydavatele mobilních aplikací. Znamenají totiž, že jejich klienti budou spokojenější a že budou aplikaci rádi používat.
A navíc nezmeškají žádnou nabídku, kterou jim pošlete.
Ke každé aplikaci přitom můžete vytvořit několik různých widgetů. Uživatelům tak nabídnete všechno, co by je mohlo zajímat.
Jak na to?
Jednoduše – v INITED vám s tím rádi pomůžeme. Postaráme se jak o vývoj mobilní aplikace, tak o přípravu potřebných widgetů. A poradíme vám i s tím, u kterých funkcí má příprava widgetu smysl.
Ozvěte se nám a společně probereme podrobnosti.
Největší smysl mají widgety u aplikací, které pracují s informacemi v reálném čase. Nebo které uživatelé potřebují mít co nejrychleji po ruce.
Příkladem je aplikace Zaleť.si, kterou jsme v INITED vytvořili pro společnost Zaletsi.cz.
Tento vyhledávač levných letenek totiž potřeboval modernizovat svou mobilní aplikaci. A my jsme se kromě samotné modernizace rozhodli přijít ještě s jedním vylepšením – vytvořením widgetu.
Jakmile si ho uživatelé přidají na plochu, mají neustále na očích aktuální informace o levných letenkách či zájezdech. Nemusejí si přitom otevírat aplikaci a sami nové nabídky vyhledávat.
Kromě toho si přímo z widgetu letenky také objednají. Díky tomu mají maximální pohodlí. A hlavně dokážou okamžitě reagovat na aktuální situaci a nehrozí, že jim výhodná nabídka uteče.
Získejte mobilní aplikaci s připraveným widgetem i vy. Napište nám a probereme podrobnosti.
blablabl