7 tipů, jak navrhovat aplikace pro nový iPhone X

7 tipů, jak navrhovat aplikace pro nový iPhone X

Trendy

Apple nedávno představil top produkt své dílny – iPhone X, což pro nás vývojáře a designery znamená jednak ověřit, jak na něm budou fungovat stávající aplikace a jednak nový svět možností, který můžeme svým zákazníkm otevřít.

Pojďme se v několika bodech podívat, které vychytávky to jsou a jak je můžeme využít, jak navrhovat aplikace, aby využily nabízené možnosti.

1. Využijte plnou velikost obrazovky

Rozměry obrazovky

Odstraněním tlačítka změnou tvaru Apple rozšířil velikost displeje na výšku o přibližně 20% oproti předchozí generaci „malých“ iPhonů. Těchto 20% představuje rozšíření o 145pt grafického prostoru („pt“ zde představuje pixely ne-retinové velikosti, o tom později). Proto, navrhování pro iPhone X znamená rozšíření pláten ve Sketchi nebo Photoshopu na 375×812.

2. Vytvářejte grafiku pro jemnější rozlišení

Export @3x

Nový display není jen větší, ale má i vyšší rozlišení. Nová super retina iPhonu X má ohromující rozlišení 2436 x 1125 v rozměru 5,8 palce, což odpovídá hustotě 458ppi. Co to pro nás znamená? Samozřejmě, budeme exportovat grafiku jako @3x stejně jako jsme začali v minulosti exportova @2x, když přišla retina.

3. Využijte specifického tvaru nového displaye

Oblé rohy a vykousnutý vršek

Nevšední vlastností nového displaye jsou zaoblené rohy v horní části, mezi které je „zakousnutý“ kraj s kamerou, senzory a reproduktorem. Vykousnutím je horní status bar rozdělen na dvě části. Pozor, velikost status baru se zvětšila z 22pt na 44pt, aby zlepšila komfortní čtení v zaoblených rozích. Je pozitivní, že status bar je oddělený od zbytku prostoru a využívá část, která je jinak hůře využitelná. Z toho důvodu Apple doporučuje status bar neschovávat, jak se to doposud dělalo.

Apple také žádá designery, aby ve svých návrzích zohlednili toto uspořádání způsobem, který „rohy“ nezamaskuje, ani je nenechá vyčnívat. Například není vhodné, aby barva title baru končila v místě začátku status baru. Také status bar, by neměl být černý, aby zmizel a obrazovka dostala opticky „běžný“ tvar. Apple ocení návrhy, které využíjí full screen mód a kreativně využijí plnou plochu displaye bez ořezání.

4. Display iPhone X má jiný poměr stran

Display iPhone X má jiný poměr stran

Nový vyšší (nebo širší v landscape módu) poměr stran znamená, že existující grafika navržená pro předchozí typy telefonů, nebude vypadat nejlépe. Jsou dvě možnosti – buď dojde k oříznutí ze stran nebo doplnění ze shora a ze zdola.

Naopak, grafika vytvořená na nový iPhone X, bude oříznutá na předchozích typech. Znamená to tedy vytvářet samostaně grafiku pro všechny typy.

Poměr stran na starých iPhonech

5. Pozor na kolizi gest

Gesto domů

Absence fyzického tlačíka se vynahrazuje na úrovni systému podporou gest, která však potřebují určitý prostor, aby mohla fungovat. Tlačítko domů je nahrazeno indikátorem na dolní hraně obrazovky, jehož přetažení nahoru simuluje stisk tlačítka.
Apple naléhavě žádá o dodržení několika zásad: indikátor neschovávejte, pokud to není nezbytně nutné. Dále, buďte opatrní, a nedávejte do této části ovládací prvky, které by s ním mohly kolidovat.

Pokud navrhujete hru pro full screen a gesta tvoří neodmyslitelnou součást jejího ovládání, pak nechť je první gesto zpracováno hrou a druhé je předáno systému. Apple toto nazývá „edge protect“ a doporučuje to používat zřídka. Není v našem zájmu přidělávat uživatelům extra práci.

6. Využijte Face ID

Face ID

Pokud jste v minulosti používali pro ověření uživatelů Touch ID, určitě přivítáte a upgradujete na Face ID. Nový iPhone X obětoval čtečku otisků prstů ve prospěch projektoru a analyzátoru obličeje, který z více než 30.000 neviditelných bodů vytváří jeho 3D model. Pokud ve svém návrhu používáte Apple Pay nebo jiné metody zabezpečení, nezapomeňte na Face ID.

7. Využijte úžasných fantastických barev

P3 barvy

Apple povzbuzuje všechny designery a vývojáře k vytváření grafiky, která využije barevný prostor P3, ve kterém je k dispozici o 25 procent víc barev než ve standardním sRGB, takže zobrazuje daleko širší paletu odstínů zelené a červené. Ze současných nástrojů takovou grafiku, která použije 16 bitů na kanál, umí vytvořit program Adobe Photoshop.

Přitom je třeba mít na paměti, že ne každý počítač a display zvládne barvy P3 zobrazit, což je jisté omezení při vývoji aplikace. Nový 2015 Retina iMac byl první Mac, který tuto podporu už měl.

Podívejte se na video, které vysvětluje více detailů o P3 barvách.

Nový iPhone X přináší řadu revolučních prvků, které jsou pro designery a vývojáře velkou výzvou slibující tvorbu věcí, co doposud nebylo možné udělat a které nemají obdoby.

Diskuse k článku na Facebooku.

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.