Umístit se co nejvýše v internetových vyhledávačích, oslovit co nejvíce lidí a přivést více klientů a návštěvníků. Takový je úkol SEO – tedy optimalizace internetových stránek pro vyhledávače. A podobně funguje i ASO. Jen s tím rozdílem, že se soustředí na mobilní aplikace a obchody, které je nabízejí.
Také ASO (zkratka anglického pojmu App Store Optimization – optimalizace pro obchody s mobilními aplikacemi) vám pomůže dostat se výše ve vyhledávání, získat více uživatelů, a tím pádem i zvýšit tržby. Pomůže totiž vaší aplikaci vyniknout v obchodech App Store, Google Play nebo například App Gallery.
Podle portálu App Radar je přitom právě vyhledávání v obchodech s mobilními aplikacemi nejčastějším způsobem, jak lidé nové aplikace objevují a stahují. Tyto servery vám tak dokážou přinést velkou část klientů a tržeb.
Problém je, že na nich čelíte milionům dalších aplikací, které s vámi bojují o pozornost návštěvníků.
A proto je tu ASO – pomůže vám v obchodech vyniknout a oslovit co nejvíc relevantních uživatelů.
Samotné umístění mobilní aplikace v obchodech ovlivňuje několik faktorů. Z našich zkušeností jsou to zejména:
Právě poslednímu z těchto faktorů se věnuje ASO.
Pro dobré umístění v obchodě je přitom tato optimalizace klíčová.
Pokud si s ní správně poradíte, zlepšíte nejen postavení aplikace, ale také zvýšíte počet stažení. Díky tomu se ve vyhledávání posunete ještě výš. A stažení dál porostou.
Odstartujete tak koloběh, který dokáže vaši aplikaci dostat na ty nejpřednější pozice ve vyhledávání.
Výhodou ASO je, že ji můžete poměrně snadno ovlivnit. A to pomocí obsahu, který publikujete v daném obchodě.
Nejvhodnější je připravit strategii, která vychází zejména z:
Vyvarujete se tak řady zbytečných chyb a zajistíte, že optimalizace bude od počátku co nejefektivnější.
A na jaké konkrétní body se musíte v ASO zaměřit? Zejména na:
Ikona je obvykle první věcí z vaší prezentace, kterou uživatel uvidí. Proto musí zaujmout a ideálně vyvolat pozitivní dojem.
Nejlepší je začít průzkumem trhu.
Díky němu zjistíte, jaké ikony aplikací využívá vaše konkurence a jak na ně reagují uživatelé. Získané informace vám pomohou při tvorbě vlastního loga.
Spolu s ikonou je název aplikace to první, co uživatelé vidí.
V názvu přitom nemusí být jen samotné jméno. App Store a Google Play nabízejí prostor i na charakteristiku vašeho projektu.
Konkrétně:
Například TikTok tak najdete v Google Play pod názvem: „TikTok – Opravdu krátká videa”.
Uživatelé tak ihned vidí, jak se aplikace jmenuje i k čemu je určena. A okamžitě vědí, zda se jim vyplatí ji stáhnout.
Ideální je zakomponovat do názvu i hlavní klíčové slovo. Pomůže vám to umístit se ve vyhledávání na vyšších pozicích.
Stručný popis najdete pod názvem aplikace. Je to jedna z věcí, které vám pomohou uživatele přesvědčit, že si ji mají opravdu stáhnout.
Proto by se v něm měly objevit informace, jak jim aplikace pomůže a co jim přinese.
A ideálně i to, proč je lepší než konkurence.
Detailní popisek vám umožní podrobněji představit přednosti a přínosy vaší aplikace a využít vhodná klíčová slova a fráze. V App Store i na Google Play na to máte prostor 4 000 znaků.
Právě klíčová slova vám pomohou, aby se vaše aplikace objevila mezi výsledky vyhledávání u konkrétního pojmu. Proto je potřeba s nimi v popisku pracovat.
Zároveň to však nepřehánějte a myslete na to, že popisek musí v první řadě uživatele oslovit. A přesvědčit ho, že mu vaše aplikace pomůže.
Při práci s klíčovými slovy používejte nejen vysoce frekventované výrazy typu: „vyhledávač letenek“, ale také méně častá spojení, jako je například: „vyhledávač levných letenek do Tunisu“.
Tyto pojmy sice hledá méně lidí, zároveň je však u nich mnohem menší konkurence. Snadněji se tak dostanete na nejvyšší příčky ve vyhledávání.
Pamatujte také na to, že jen málokdo si bude číst popisek celý. Důležité pasáže proto vytučněte a nebojte se použít emoji. Tyto prvky totiž přitahují zrak uživatelů.
Bohužel je ale můžete použít pouze v obchodě Google Play. V App Store se musíte obejít bez nich.
Důležité také je, abyste cílili jen na relevantní dotazy. Pokud se bude vaše aplikace zobrazovat lidem, kteří hledají jiné služby, uživatelé ji stahovat nebudou. A její pozice ve vyhledávání bude postupně klesat.
Lidé často vyhledávají přímo v konkrétních kategoriích, proto dobře vybírejte, kam svou aplikaci zařadíte. Pokud zvolíte špatně, uživatelé ji budou stahovat jen minimálně.
A pokud si nejste jistí, inspirujte se tím, v jaké kategorii má svou aplikaci konkurence.
V App Store si navíc zvolíte i sekundární kategorii. Díky tomu můžete oslovit více lidí.
Google Play tuto možnost nenabízí, zato však můžete využít až 5 tagů. Také s jejich pomocí zaujmete další uživatele.
Screenshoty jsou velice důležitým prvkem, který může rozhodnout o tom, zda si uživatelé aplikaci stáhnou, nebo ne. Sledují je totiž i lidé, kteří popisky projdou pouze zběžně.
Screenshoty proto musí být atraktivní a ukazovat přednosti vaší aplikace i její klíčové funkce. Z obrázků navíc můžete vytvořit infografiku, která uživatele víc zaujme.
Opět se vyplatí inspirovat se u konkurence. Zaměřte se přitom nejen na to, co vypadá dobře, ale i na rušivé prvky, kterých byste se měli vyvarovat.
Podle toho následně připravte vlastní obrázky.
Screenshoty pak aktualizujte vždy, když se ve vaší aplikaci objeví nové důležité prvky. A samozřejmě také při změně grafiky.
Ideální je doplnit screenshoty také o video. Uživatelé si tak lépe představí, jak aplikace funguje a jak snadné je její používání.
Pokud se svou aplikací míříte do více zemí, připravte vždy odpovídající jazykovou mutaci. A nezapomínejte přitom ani na screenshoty. Uživatelé se díky tomu nebudou bát, že by aplikaci nerozuměli.
Lokalizace však neznamená pouhý překlad textů v mobilní aplikaci či v obchodě. V úvahu musíte vzít i místní konkurenci nebo odlišné zvyky a tradice v jednotlivých zemích. Tomu všemu musíte lokální ASO přizpůsobit.
Ideální je udělat si pro každou zemi průzkum trhu, analýzu klíčových slov a využít služby lokálního copywritera.
I když víte, na co všechno se musíte zaměřit, najít optimální texty a screenshoty pro ASO může být složité. Využijte proto A/B testování.
S jeho pomocí snadno vyberete vhodnou variantu jednotlivých prvků. A nastavíte tu nejúčinnější strategii.
Pamatujte přitom, že musíte testovat vždy pouze jeden prvek. Jinak budou výsledky zkreslené.
Kromě prvků, které sami nastavíte u popisu vašeho projektu, ovlivňují pozici vaší aplikace ve vyhledávání například také počty stažení, uživatelská hodnocení nebo míra odinstalování.
Aby byly tyto hodnoty co nejlepší, musí aplikace správně fungovat a splňovat představy uživatelů. Jinak řečeno musíte připravit aplikaci, která bude pro vaše uživatele užitečná a bude se jim s ní snadno pracovat.
A přesně s tím vám rádi pomůžeme i v INITED.
Napište nám a pomůžeme vám s vývojem mobilní aplikace, kterou budou vaši uživatelé vyhledávat.
blablabl