Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací VI

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací VI

Z naší dílny

Jdeme do finále! Přesně to platí o závěrečné etapě našeho šestietapového systému vývoje mobilních aplikací. V tuto chvíli je už aplikace hotová a stačí ji „jen” vydat v Google Play a App Store. Závěrečné fázi proto říkáme Publikace.

Přestože z předchozí etapy Finalizace máme fungující a otestovanou aplikaci, naše práce ještě zdaleka nekončí. K dokončení všech záležitostí, které souvisí s vydáním, obvykle potřebujeme 2–3 týdny.

Nestačí jen kliknout na tlačítko „Publikovat”, jak tomu bývá například u blogových článků. S vydáním aplikace je totiž spojená řada důležitých detailů. A právě na ně musíme nyní dohlédnout.

Seznamte se i s dalšími etapami vývoje, které v INITED využíváme, a přečtěte si článek Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací.

Musíme čekat na schválení obchodem

Hlavní zodpovědnost je v této fázi na projektovém manažerovi, který pohlídá, že:

  • máme od klienta texty, které se v obchodě zobrazí u aplikace;
  • aplikace je publikována v App Store nebo Google Play (případně v obou obchodech, pokud připravujeme aplikaci pro iOS i Android);
  • klient dostal všechny přístupy
  • nebo že veškeré úkoly jsou opravdu hotové a projekt tak můžeme interně uzavřít.

Už samotné publikování nějaký čas trvá. Vše totiž musí schválit provozovatel daného obchodu – tedy Google nebo Apple.

Někdy se přitom stává, že aplikaci zamítne. Například proto, že chceme od uživatelů datum narození či jiné osobní informace. V takovém případě je potřeba tento požadavek zdůvodnit a požádat o publikaci znovu.

Naštěstí už máme s těmito požadavky zkušenosti. Dokážeme se tak zamítnutí vyhnout, případně na něj rychle reagovat.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Projektovou dokumentaci ocení klient i my

Další čas zabere dokončení podrobné projektové dokumentace. Připravujeme ji průběžně už od první etapy a postupně tak vytváříme základní dokument spojený s aplikací, který můžeme následně využít my i klient.

Proč je projektová dokumentace tak důležitá?

Klient v ní najde:

  • základní informace o projektu, včetně původního zadání, vývoje projektu nebo napojení na další aplikace a služby (například na Google Analytics);
  • podrobný popis projektu včetně snímků jednotlivých obrazovek a jejich popisu;
  • kontakty na nás
  • i zdrojové kódy, které může klient využít například pro budoucí rozšíření aplikace pomocí vlastního vývojářského týmu.

S předáním projektové dokumentace tak klient přebírá do svého vlastnictví celý projekt.

Projektová dokumentace je ale důležitá i pro nás. Díky ní máme v rukou:

  • jasný a přehledný sumář všech důležitých informací, které využijeme při dalším vývoji aplikace, pokud nás o něj klient později požádá;
  • dokument, který dokládá, jak projekt vznikl a který potvrzuje, že aplikace obsahuje všechny požadované funkce.

Zbývá finální kontrola

Jakmile toto vše máme, zbývá už jen dodělat poslední detaily. Konkrétně:

  • nastavíme ID aplikace podle klienta,
  • aktualizujeme číslo vydané verze (tedy 1.0.x)
  • a senior vývojář se postará o finální kontrolu kódu.

Pak už pouze zkontrolujeme, že je aplikace publikovaná, jde bez problémů stáhnout a funguje, jak má. V tu chvíli je projekt úspěšně dokončený. A můžeme klientovi poslat poslední fakturu.

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...