Jdeme do finále! Přesně to platí o závěrečné etapě našeho šestietapového systému vývoje mobilních aplikací. V tuto chvíli je už aplikace hotová a stačí ji „jen” vydat v Google Play a App Store. Závěrečné fázi proto říkáme Publikace.
Přestože z předchozí etapy Finalizace máme fungující a otestovanou aplikaci, naše práce ještě zdaleka nekončí. K dokončení všech záležitostí, které souvisí s vydáním, obvykle potřebujeme 2–3 týdny.
Nestačí jen kliknout na tlačítko „Publikovat”, jak tomu bývá například u blogových článků. S vydáním aplikace je totiž spojená řada důležitých detailů. A právě na ně musíme nyní dohlédnout.
Seznamte se i s dalšími etapami vývoje, které v INITED využíváme, a přečtěte si článek Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací. |
Musíme čekat na schválení obchodem
Hlavní zodpovědnost je v této fázi na projektovém manažerovi, který pohlídá, že:
- máme od klienta texty, které se v obchodě zobrazí u aplikace;
- aplikace je publikována v App Store nebo Google Play (případně v obou obchodech, pokud připravujeme aplikaci pro iOS i Android);
- klient dostal všechny přístupy
- nebo že veškeré úkoly jsou opravdu hotové a projekt tak můžeme interně uzavřít.
Už samotné publikování nějaký čas trvá. Vše totiž musí schválit provozovatel daného obchodu – tedy Google nebo Apple.
Někdy se přitom stává, že aplikaci zamítne. Například proto, že chceme od uživatelů datum narození či jiné osobní informace. V takovém případě je potřeba tento požadavek zdůvodnit a požádat o publikaci znovu.
Naštěstí už máme s těmito požadavky zkušenosti. Dokážeme se tak zamítnutí vyhnout, případně na něj rychle reagovat.
Projektovou dokumentaci ocení klient i my
Další čas zabere dokončení podrobné projektové dokumentace. Připravujeme ji průběžně už od první etapy a postupně tak vytváříme základní dokument spojený s aplikací, který můžeme následně využít my i klient.
Proč je projektová dokumentace tak důležitá?
Klient v ní najde:
- základní informace o projektu, včetně původního zadání, vývoje projektu nebo napojení na další aplikace a služby (například na Google Analytics);
- podrobný popis projektu včetně snímků jednotlivých obrazovek a jejich popisu;
- kontakty na nás
- i zdrojové kódy, které může klient využít například pro budoucí rozšíření aplikace pomocí vlastního vývojářského týmu.
S předáním projektové dokumentace tak klient přebírá do svého vlastnictví celý projekt.
Projektová dokumentace je ale důležitá i pro nás. Díky ní máme v rukou:
- jasný a přehledný sumář všech důležitých informací, které využijeme při dalším vývoji aplikace, pokud nás o něj klient později požádá;
- dokument, který dokládá, jak projekt vznikl a který potvrzuje, že aplikace obsahuje všechny požadované funkce.
Zbývá finální kontrola
Jakmile toto vše máme, zbývá už jen dodělat poslední detaily. Konkrétně:
- nastavíme ID aplikace podle klienta,
- aktualizujeme číslo vydané verze (tedy 1.0.x)
- a senior vývojář se postará o finální kontrolu kódu.
Pak už pouze zkontrolujeme, že je aplikace publikovaná, jde bez problémů stáhnout a funguje, jak má. V tu chvíli je projekt úspěšně dokončený. A můžeme klientovi poslat poslední fakturu.