+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt

Platby v aplikacích, In App Purchases

1.12.2016Jaroslav Pavlíček

Všiml jsem si, že aplikace, které děláme pro zahraniční klientelu, jsou vždy placené nebo alespoň obsahují funkce pro platby. Proto bych rád ukázal, jak platby fungují, jaké jsou zde možnosti, a inspiroval vás k tomu, co nabízet svým klientům.

Nejprve trocha čísel:

  • v roce 2015 utratili uživatelé v aplikacích 14 miliard dolarů, za rok 2017 očekáváme 37 miliard – trh je významný a roste
  • uživatelé Apple utratí 2,5 krát více než uživatelé Androidu
  • platících uživatelů Apple je o 50% více než uživatelů Androidu
  • průměrná hodnota nákupu je 6,19 dolaru pro Android, 12,77 dolaru pro Apple

Více zde: https://www.appsflyer.com/pr/new-report-global-app-spending-habits-finds-asian-consumers-spend-40-apps-rest-world/

Mobilní aplikace jsou platformou, kde se dá vydělat hodně. Pojďme se podívat, jaké jsou zde možnosti.

Placené aplikace

Základní možností zpoplatnění je placená aplikace jako celek. To s sebou nese riziko odrazení. Naopak, magické slovo „free“ v názvu aplikace uživatele přitáhne. Bezplatnou aplikaci lze dostat do žebříčků free aplikací. Čili placenou aplikaci je třeba podpořit, pomoci uživatelům překonat bariéru k nákupu – webovou prezentací, detailním představením, videem, referencemi spokojených uživatelů. Nebo omezenou verzí zdarma.

Omezené verze zdarma jsou vidět často a na první pohled to vypadá jako dobrý nápad. Naše zkušenosti však ukazují určité potíže, které to přináší:

  • omezená a plná verze jsou dvě různé aplikace
  • po zakoupení plné verze ta plná nezmizí. Pokud chceme přesunout existující data, musíme to naprogramovat
  • je třeba udržovat dvě verze, to znamená dvojnásobek práce
  • jsou dva odkazy na aplikaci. Který dáte do QR kódu ke stažení? Který odkaz chcete, aby byl uveden u recenzí?
  • tříští se počet stažení, hodnocení a komentářů. To vše potřebujete k vybudování důvěry uživatelů.

U placených aplikací existuje možnost vrácení peněz. Na Androidu do 15 minut po zaplacení v Google Play, na Apple před odkaz v účtence.

Na Androidu i Apple je možné vydat omezený počet kupónů pro získání aplikace zdarma. Tato funkce je primárně zamýšlena pro recenzenty.

Platby v aplikacích = In App Purchases = IAP

nabízejí elegantní řešení problému omezené a placené verze. V zásadě existují tři typy:

  1. spotřební (cosumable) – koupím, spotřebuji a musím koupit znovu. Příklad: náboje do plasmové pistole, život navíc, nápověda.
  2. nespotřební (non consumable) – jednou koupím a mám natrvalo. Příklad: plná verze aplikace, odstranění reklamy, odemčení prémiové sekce
  3. předplatné (subscription) – platím pravidelně. Příklad: předplatné el. verze novinek, časopisu, členství

Z příkladů je vidět jasné určení tohoto typu plateb na digitální produkty konzumované v rámci aplikace. Platit za fyzické produkty nebo služby poskytované ve fyzickém světě je naopak zakázáno. Přes platby v aplikaci nelze prodat např. pizzu, oblečení, poplatek za taxi, lístky na koncert, není možné uhradit vyúčtování za telefon či elektřinu.

Rozhodnutí, jestli použijeme platby v aplikaci nebo vlastní platební bránu, závisí na typu prodávaného produktu. Platí pravidlo, že co je možné prodávat přes platby v aplikci, se přes platby v aplikaci prodávat musí. Není možné prodávat plnou verzi aplikaci přes platební bránu PayPalu. Pro nákup plné verze je povinnost použít platební prostředek Androidu nebo Applu.

To může být někdy nepříjemné, neboť ze všech plateb si provozovatelé berou provizi (cca 30%) a určují pravidla hry.

Na druhou stranu, důvody pro jsou jednoduchost a rychlost, bezpečnost a důvěra, kterou uživatelé k platbám v aplikacích mají. Nejsou nuceni opisovat číslo kreditní karty, ani opouštět aplikaci a navštěvovat platební brány třetích stran.

Co by vás mohlo při implementaci překvapit

Produkty a ceny musí být definovány předem. Není možné spočítat cenu v aplikaci a tu nechat zákazníka zaplatit. Řešením je připravit několik virtuálních produktů různé ceny a v daný moment nabídnout ten nejvhodnější.

Cenu pro Android zadáte jako číslo, na Apple vybíráte ze seznamu.

Minimální částka je 0.99 dolaru.

Testování plateb na Apple probíhá v testovacím prostředí tzv. sandboxu s testovacími uživateli, které si založíte.

Testování plateb na Androidu probíhá na ostro. Platby opravdu proběhnou, je možné je testerům vrátit.

Aplikaci, která byla na Androidu jednou vydaná jako zdarma, už nelze zpoplatnit. Pozor při testování!

Funkce pro obnovení zakoupených věcí po nové instalaci je povinná. Bez ní Apple aplikaci neschválí.

 

Tolik základní informace k platbám. Další možností zpeněžení jsou například reklamy, o těch někdy příště.

Diskuse k článku na Facebooku.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Responsivní web nebo aplikace Další článek Push notifikace zvyšují prodej v aplikacích

Related Articles

App Store Small Business

Apple snižuje svoji provizi za platby

4.12.2020Jaroslav Pavlíček

Kolik si bere Apple provizi z nákupů v aplikaci?

21.7.2020Jaroslav Pavlíček

Pravidla Apple pro platby v aplikacích – In App Purchases

21.7.2020Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (25)
  • Mobilní aplikace (42)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (12)
  • Top (5)
  • Trendy (38)
  • Z naší dílny (19)

Přečtěte si také

  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO
  • Jak vypadá naše spolupráce s marketingovými agenturami
  • App Store zamítl aplikaci? 3 nejčastější důvody + tipy, jak se tomu vyhnout
  • Jak získat úspěšnou a vydělávající aplikaci? Klíčem jsou AI chatboti
  • Vyšší výkon nebo lepší fotoaparát: 4 největší novinky, které přinese iPhone 15
  • No code a low code programování vs. klasický vývoj mobilní aplikace. Víte, co se víc vyplatí?
  • Mobile marketing automation: Co to je a proč se vám vyplatí
  • O 48 % vyšší engagement. I to vám přinese gamifikace
  • Twitteru roste nová konkurence. Bluesky od Jacka Dorseyho
  • Jak mi „pravidla“ LinkedInu vzala 2 roky práce a dřiny
  • Umělá inteligence off-line? V mobilním telefonu vytvoří obrázek za 15 vteřin
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 5. Lepší přehled o službách
  • Lidé tráví používáním mobilních aplikací přes 5 hodin denně. Víte, co je zajímá nejvíc?

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}