+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
Vývoj mobilních aplikací - firma INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
Formulář zabezpečení údajů na Google Play

Jak vyplnit Formulář zabezpečení údajů (Google Data Safety Form)

2.3.2022Jaroslav Pavlíček

Od dubna 2022 mají všichni vývojáři povinnost deklarovat, jakým způsobem shromažďují a zpracovávají údaje o uživatelích aplikací, které publikují v obchodě Google Play. Týká se to i použitých knihoven nebo SDK třetích stran, jako jsou například Firebase, Google Analytics nebo Sentry. Vyplnění formuláře je pro všechny povinné a týká se i aplikací, které žádná uživatelská data neshromažďují ani nezpracovávají.

„Shromažďování“ znamená přenos dat z aplikace mimo zařízení uživatele. Následující případy použití není třeba uvádět jako shromažďování:

  • Přístup/zpracování v zařízení: Údaje o uživatelích, které aplikace zpracovává pouze místně v zařízení uživatele a které se neodesílají mimo něj, není nutné uvádět.
  • Šifrování end-to-end: Uživatelská data, která se odesílají ze zařízení, ale která vy ani nikdo jiný než odesílatel a příjemce v důsledku šifrování end-to-end nemůže přečíst, není nutné uvádět.
    Šifrovaná data nesmí být čitelná pro žádný zprostředkující subjekt, včetně vývojáře, a potřebné klíče smí mít pouze odesílatel a příjemce.

„Sdílení“ znamená přenos uživatelských dat shromážděných aplikací třetí straně. Není třeba uvádět:

  • Přenos uživatelských dat poskytovateli služeb, který je zpracovává jménem vývojáře.
  • Přenos údajů o uživatelích pro konkrétní právní účely, například v reakci na právní závazek nebo na žádosti orgánů státní správy.
  • Akce iniciované uživatelem nebo viditelné oznámení a souhlas uživatele. Poskytnutí údajů o uživateli třetí straně na základě konkrétní akce iniciované uživatelem, kdy uživatel přiměřeně očekává, že data budou sdílena.
  • Přenášení plně anonymizovaných uživatelských údajů tak, aby je nebylo možné přidružit k žádnému konkrétnímu uživateli.

Typy dat

Vývojáři budou požádáni, aby uvedli postupy shromažďování, sdílení a další postupy, které používají u různých typů údajů o uživatelích, a také účely, ke kterým tyto údaje využívají.

Kategorie Typ údajů Popis

Poloha

Přibližná poloha

Fyzická poloha uživatele nebo zařízení v oblasti o velikosti nejméně 3 kilometry čtvereční, například město, ve kterém se uživatel nachází, nebo poloha dostupná na základě oprávnění systému Android ACCESS_COARSE_LOCATION.
Přesná poloha Fyzická poloha uživatele nebo zařízení v oblasti menší než 3 kilometry čtvereční, například poloha poskytnutá oprávněním systému Android ACCESS_FINE_LOCATION.
Osobní údaje Jméno Jak se uživatel označuje, například jméno, příjmení nebo přezdívka.
E-mailová adresa E‑mailová adresa uživatele.
Osobní identifikátory Identifikátory související s identifikovatelnou osobou. Například ID účtu, číslo účtu nebo název účtu.
Adresa Adresa uživatele, například poštovní adresa nebo adresa bydliště.
Telefonní číslo Telefonní číslo uživatele.
Rasa a etnická příslušnost Informace o rase nebo etnickém původu uživatele.
Politické nebo náboženské přesvědčení Informace o politickém nebo náboženském přesvědčení uživatele.
Sexuální orientace Informace o sexuální orientaci uživatele.
Jiné osobní údaje Jakékoli jiné osobní údaje, jako je datum narození, genderová identita, status veterána apod.
Finanční údaje Kreditní karta, debetní karta nebo číslo bankovního účtu Informace o finančních účtech uživatele, například číslo platební karty.
Historie nákupů Informace o nákupech a transakcích uskutečněných uživatelem.
Informace o platební schopnosti Informace o platební schopnosti uživatele. Například kreditní historie nebo kreditní skóre.
Jiné finanční údaje Ostatní finanční údaje.
Zdraví a fitness Zdravotní informace Informace o zdravotním stavu uživatele, například lékařské záznamy nebo příznaky.
Informace o kondici Informace o kondici uživatele, například o cvičení nebo jiné fyzické aktivitě.
Zprávy E‑maily E‑maily uživatele včetně předmětu, odesílatele, příjemců a obsahu e‑mailu.
Zprávy SMS nebo MMS SMS uživatele včetně odesílatele, příjemců a obsahu zprávy.
Jiné zprávy v aplikaci Ostatní typy zpráv. Například chatové zprávy.
Fotky nebo videa Fotky Fotky uživatele.
Videa Videa uživatele.
Zvukové soubory Nahrávky hlasu nebo zvuku Hlas uživatele, například obsah hlasové schránky nebo zvuková nahrávka.
Hudební soubory Hudební soubory uživatele.
Jiné zvukové soubory Jakékoli jiné zvukové soubory vytvořené nebo poskytnuté uživatelem.
Soubory a dokumenty Soubory a dokumenty Soubory nebo dokumenty uživatele nebo informace o jeho souborech nebo dokumentech, jako jsou názvy souborů.
Kalendář Události v kalendáři Informace z kalendáře uživatele, například události, poznámky o událostech a účastníci.
Kontakty Kontakty Informace o kontaktech uživatele, jako jsou jména kontaktů, historie zpráv a údaje z grafu sociálních vztahů, jako jsou uživatelská jména, aktuálnost kontaktů, frekvence kontaktů, délka interakce a historie volání.
Aktivita v aplikaci Zobrazení stránek a klepnutí v aplikaci Informace o tom, jak uživatel interaguje s vaší aplikací. Např. počet zobrazení stránek nebo místa klepnutí na obrazovku.
Historie vyhledávání v aplikaci Informace o tom, co uživatel ve vaší aplikaci vyhledával.
Instalované aplikace Informace o aplikacích nainstalovaných v zařízení uživatele.
Jiný obsah vytvářený uživateli Ostatní obsah vytvářený uživateli, který není uveden tady ani v jiné sekci. Například biografie nebo poznámky uživatele.
Jiné akce Jakékoli jiné aktivity nebo akce v aplikaci, které zde nejsou uvedeny, například záznamy hraní a lajky.
Prohlížení webu Historie prohlížení webu Informace o webech, které uživatel navštívil.
Informace o aplikaci a jejím výkonu Protokoly selhání Data z protokolu selhání aplikace. Například počet selhání aplikace, trasování zásobníku nebo jiné informace, které přímo souvisejí se selháním.
Diagnostika Informace o výkonu aplikace, například výdrž baterie, doba načítání, latence, snímková frekvence nebo jakákoli technická diagnostika.
Jiná data o výkonu aplikace Ostatní data o výkonu aplikace, která zde nejsou uvedena.
Identifikátory zařízení a další identifikátory Identifikátory zařízení a další identifikátory Identifikátory spojené s konkrétním zařízením, prohlížečem nebo aplikací. Například číslo IMEI, adresa MAC, ID zařízení Widevine, ID instalace Firebase nebo inzertní identifikátor.

Zdroj: Google

 

Účely zpracování

Účel dat Popis Příklad
Funkce aplikace Data se používají pro funkce dostupné v aplikaci. Poskytování funkcí aplikace nebo ověřování uživatelů.
Analytika Data se používají ke shromažďování údajů o tom, jak uživatelé aplikaci používají nebo jaký má výkon. Sledování, kolik uživatelů používá určitou funkci, sledování stavu aplikace, diagnostika a oprava chyb a selhání nebo vylepšování výkonu do budoucna.
Komunikace vývojáře Data se používají k odesílání zpráv nebo oznámení o aplikaci nebo o vývojáři. Odesílání oznámení push s informacemi o důležitých aktualizacích zabezpečení.
Reklama nebo marketing Data se používají k zobrazování nebo cílení reklam nebo marketingových sdělení nebo k měření výkonu reklam. Zobrazování reklam v aplikaci, odesílání oznámení push k propagaci jiných produktů či služeb nebo sdílení dat s inzertními partnery.
Prevence podvodů, zabezpečení a dodržování předpisů Data se používají k prevenci podvodů, zabezpečení a zajištění souladu s právními předpisy. Sledování neúspěšných pokusů o přihlášení s cílem rozpoznat možnou podvodnou aktivitu.
Přizpůsobení Data se používají k přizpůsobení aplikace, například k zobrazování doporučeného obsahu nebo návrhů. Navrhování playlistů na základě poslechových zvyků uživatele nebo poskytování místních zpráv na základě polohy uživatele.
Správa účtu Data se používají k nastavení a správě uživatelských účtů. Umožnění vytvoření účtů uživatelům, přihlášení do aplikace nebo ověření identifikačních údajů.

Zdroj: Google

Po odeslání formuláře

Do dubna 2022 je možné provádět aktualizace aplikací bez ohledu na správné vyplnění formuláře. Po této lhůtě to už možné nebude.

Kontrola formuláře se provádí manuálně.

Po vyplnění a schválení se informace zobrazí v obchodě Google Play, aby uživatelé měli před stažením mobilní aplikace lepší představu o tom, jak shromažďuje a sdílí jejich údaje.

Data safety form

Motivace

Android je stále uživateli vnímán jako méně bezpečná platforma, na což Google reaguje postupným zpřísňováním podmínek a zaváděním dalších opatření. Jak vývojáři tento trend v poslední době pociťujeme velmi silně. Zejména:

  • je třeba uživatele žádat o každé jednotlivé oprávnění (přístup k poloze, fotoaparátu, kontaktech, …)
  • prodloužila se doba schvalování aplikací (dříve 1 hodina, dnes až týden)
  • přidávají se další požadavky a položky v obchodě Google Play
  • zažili jsme i zrušení Google účtu bez udání důvodů

Zavedení Formuláře Zabezpečení údajů je v plně kontextu těchto aktivit. Apple zavedl obdobný formulář v roce 2021.

Podrobné detaily a instrukce v češtině přímo od Google naleznete zde: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/10787469?hl=cs

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací III Další článek Jak navrhnout aplikaci? 7 věcí, které si musíte předem promyslet

Related Articles

Navždy zablokovaný Google účet

30.10.2020Jaroslav Pavlíček

Schvalování aplikací na Android a iPhone – Jak na něj vyzrát

7.2.2017Jaroslav Pavlíček
Pravidla pro zprávy

Pravidla pro zpravodajské aplikace

9.3.2021Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (21)
  • Mobilní aplikace (35)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (11)
  • Ostatní (10)
  • Top (5)
  • Trendy (30)
  • Z naší dílny (17)

Přečtěte si také

  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness
  • Microsoft chystá vlastní superaplikaci. Bude v ní Bing i Outlook
  • První kandidát na mobil roku? Samsung Galaxy S23
  • 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 1. Zvýšení zisku
  • Vývoj mobilních aplikací v roce 2023: TOP 8 trendů, které nesmíte minout
  • 7 tipů, jak vylepšit mobilní aplikaci
  • 5 největších novinek a trendů mezi mobilními aplikacemi v roce 2022
  • PWA: Efektivní způsob, jak změníte svůj web v aplikaci
  • Vaše „aplikace neodpovídá“? Hrozí vám propad v Google Play a App Store
  • Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
  • Mobilní aplikace pro skládací telefony: Myslete na různé režimy i ovládání
  • App Store zdražuje aplikace. Pocítí to i vývojáři
  • Jak zrušit předplatné aplikací v Google Play a v App Store
  • 7 tipů, jak nastavit efektivní push notifikace
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: na čem závisí a jak se liší u freelancerů a agentur
  • Dokonalé přizpůsobení a spokojení uživatelé. To přináší responzivní aplikace
  • Příležitost pro agentury: přidejte do své nabídky mobilní aplikaci a oslovte nové klienty
  • Znáte ASO? Obdoba SEO, která pomůže vaší aplikaci vyniknout
  • Na čem závisí cena za vývoj mobilní aplikace?
  • Bezpečnější aplikace? Pomůže behaviorální biometrika

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Pro agentury
  • Pro firmy
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2020 Created by Provocado
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.OkPrivacy policy