+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
Grafika znázorňující mobilní telefon s herními prvky.

O 48 % vyšší engagement. I to vám přinese gamifikace

10.5.2023Jaroslav Pavlíček

Vyšší engagement, ale také větší popularita a rostoucí počet stažení. To všechno dokáže vaší mobilní aplikaci přinést gamifikace. Právě proto je jedním z nejoblíbenějších nástrojů, se kterým se setkáte v řadě aplikací. Svou popularitu na něm postavilo například Duolingo.

Gamifikace využívá přirozené lidské hravosti a soutěživosti a s jejich pomocí lidi motivuje k používání dané aplikace. Díky tomu:

  • zvyšuje jejich aktivitu,
  • prodlužuje dobu strávenou v aplikaci,
  • zvyšuje retenci uživatelů,
  • pomáhá získávat vyšší uživatelské hodnocení a pozitivní recenze,
  • pomáhá dostat aplikaci do širšího povědomí
  • nebo motivuje k nákupům v aplikaci.

Potvrzují to i statistiky, které mimo jiné ukazují, že gamifikace zvyšuje engagement uživatelů o 48 %.

Jak gamifikace funguje 

Gamifikace přináší do „běžných“ mobilních aplikací osvědčené herní prvky a mechanismy. Právě jejich prostřednictvím uživatele motivuje k tomu, aby aplikaci aktivně využívali. A aby se k ní pravidelně vraceli.

Díky tomu roste nejen obliba, ale i možnosti monetizace vaší mobilní aplikace.

Mezi ty nejčastější mechanismy, které gamifikace využívá, patří:

  • progress bar,
  • počítadla a metriky,
  • kvízy,
  • odznaky (badge),
  • úrovně (levely),
  • odměny,
  • hodnocení a žebříčky,
  • uživatelské úpravy.

Progress bar

Progress baru se někdy říká také teploměr a ukazuje, jak uživatel postupuje danou částí aplikace či úkolu. Lidé tak mají přehled o tom, co už mají za sebou i kolik „práce“ je ještě čeká.

Setkáte se s ním zejména u výukových aplikací, včetně známého programu Duolingo.

Využijete ho ale také v dalších typech aplikací. Uživatelům v nich ukáže, kolik kroků jim zbývá například k dosažení další úrovně, odznaku či odměny.

Počítadla a metriky

Podobným způsobem jako progress bar fungují také počítadla a metriky. Pracují však s grafy a číselným vyjádřením postupu či úspěšnosti uživatele. Jako v aplikaci Hemonitor.

Opět výborně fungují ve spojení s odznaky, úrovněmi a odměnami.

Kvízy

Progress bar i počítadla a číselné ukazatele využijete také u kvízů. Ty se hodí zejména v případě výukových aplikací, kde uživatelům umožňují, aby si otestovali své znalosti.

Výsledkem se pak mohou pochlubit na sociálních sítích.

Odznaky

Jedním z nejtypičtějších prvků gamifikace jsou odznaky. Uživatelé je získávají za splnění různých úkolů, a jsou tak výborným prostředkem k prodloužení doby, kterou lidé v aplikaci stráví.

Navíc jim tímto způsobem můžete lépe představit i pokročilejší funkce a motivovat je k jejich používání.

Úrovně

Dalším způsobem, jak uživatele motivovat k aktivnějšímu používání aplikace, jsou úrovně. Při ní v aplikaci vytvoříte několik „levelů“, které se liší svými možnostmi či funkcemi. A uživatelé je mohou postupně odemykat.

Vyšší úrovně navíc mohou být zpoplatněné a spojené se systémem odměn.

Odměny

Odměny lidem přináší něco navíc. Obvykle přitom souvisí s aktivním či pravidelným používáním aplikace.

Podle své aktivity uživatelé zdarma získají určité „herní“ předměty a vlastnosti, možnost využívat pokročilejší funkce nebo například slevu na vaše produkty a služby (či na některou z vyšších úrovní aplikace).

Screenshoty z aplikace Duolingo v obchodě Google Play.

Aplikace Duolingo získala velkou popularitu právě díky gamifikaci. Využívá například progress bar, odznaky či odměny. Zdroj: Google Play

Hodnocení a žebříčky

Řada lidí své výkony ráda porovnává s ostatními. Pomáhá jim to získat motivaci, aby se dál zlepšovali.

Právě proto jsou různé žebříčky a hodnocení častým prvkem aplikací, které lidem pomáhají například s tréninkem či učením. Lidé se díky nim mohou porovnávat se známými a vzájemně se motivovat.

Uživatelské úpravy

Snad každý je rád, když si může jednotlivé prvky mobilní aplikace upravit podle svého. Proto řada projektů nabízí možnost uživatelských úprav.

Lidé tak mohou měnit barvy aplikace, přidávat vlastní ikony nebo je například upravovat. I běžné sledování výdajů je díky tomu mnohem zábavnější.

Na co si dát u gamifikace pozor

Hlavní výhodou gamifikace je, že ji využijete prakticky všude. Stačí ji jen správně uchopit.

A to i v případě, kdy se gamifikace na první pohled do aplikace nehodí.

Příkladem je společnost Wuppermann Steel, která se rozhodla gamifikací bojovat proti odstávkám a nehodám. Vytvořila proto dashboard, který tyto události zobrazoval. A jednotlivé týmy dostávaly body za to, že měly méně výpadků.

Výsledek byl však kontraproduktivní. Jednotlivé týmy se začaly zbavovat odpovědnosti a nechávaly problémy na jinou směnu.

Přitom se stačilo lépe zamyslet nad cílovou skupinou. A přizpůsobit tomu nastavení pravidel – například připisováním extra bodů za nejefektivnější řešení nehod a odstávek nebo za náměty, které by vedly k jejich minimalizaci.

Podobným způsobem je možné využít gamifikaci i tam, kde se s ní tak často nesetkáte.

V jakých aplikacích gamifikaci využijete

Mezi typické oblasti, ve kterých se gamifikace uplatňuje, patří:

  • vzdělávání – například už zmíněná aplikace Duolingo založila svůj úspěch právě na gamifikačních technikách, které uživatele motivují k učení;
  • fitness – sledování výsledků a pokroků dokáže uživatele motivovat k dalšímu cvičení i využívání aplikace;
  • osobní rozvoj – také tyto aplikace uživatele motivují k další aktivitě například pomocí progress baru, žebříčků či odznaků – jak to v praxi vypadá, se přesvědčíte například v mobilní aplikaci Calmio, kterou jsme připravili v INITED.

Často se ale s gamifikačními prvky setkáte také jinde. Například:

  • systém pro organizaci práce Asana motivuje uživatele k používání tím, že splněné úkoly doprovází vizuálními efekty;
  • obchody využívají různé slevy související s věrnostními systémy a s využíváním aplikace
  • a s odznaky za aktivní používání se setkáte i v bankovních aplikacích.

Jak na úspěšnou gamifikaci

Jak jsme zmínili výše, aby gamifikace opravdu fungovala, musíte její prvky a principy dobře promyslet. V první řadě je potřeba analyzovat cílovou skupinu a její motivaci k používání aplikace.

Podle profesora Richarda Bartleho se lidé v tomto ohledu rozdělují na 4 typy:

  • Achiever – snaží se být ze všech nejlepší a splnit či získat vše, co je ve „hře“ možné. Rád se učí novým věcem.
  • Socialer – chce se hlavně seznámit a komunikovat s ostatními hráči. Největší hodnotu pro něj mají vztahy s ostatními.
  • Explorer – baví ho zejména objevovat „herní“ prostředí, jeho zákonitosti a možnosti. Má rád, když narazí na něco nového či skrytého. Typický hledač takzvaných easter eggs.
  • Killer – jde mu primárně o výhru, a to i za cenu poškození dalších hráčů. Vždy proto hledá cesty, jak mít navrch nad ostatními.

Herní mechanismy pak přizpůsobte tomu, které typy ve vaší cílové skupině převažují.

Zároveň pamatujte, že při gamifikaci uživatel nesmí prohrávat. Aby aplikaci rád používal, musí ho bavit a motivovat. A to zajistí pouze pozitivní motivace.

Důležité také je, aby vše bylo jednoduché a přehledné – aby se uživatel snadno orientoval.

Za zmínku stojí také propojení se sociálními sítěmi, zejména možnost sdílet své výsledky. Uživatel se díky tomu může snadno pochlubit se svým pokrokem a získat pochvalu od ostatních. To zvyšuje jeho motivaci k dané činnosti i k používání vaší aplikace.

Vylepší i vaši současnou aplikaci

U gamifikace je důležité zmínit ještě jednu věc. Do mobilní aplikace ji integrujete prakticky kdykoliv. Stačí jen promyslet principy a potřebné prvky doprogramovat.

Není tedy třeba kompletní vývoj mobilní aplikace.

Pokud ale novou aplikaci chystáte, rozhodně se vyplatí o gamifikaci také uvažovat. Umožní totiž vašemu projektu oslovit výrazně větší množství lidí. A zajistí, že uživatelé budou mnohem aktivnější a spokojenější.

My vám s tím rádi pomůžeme. Ať už plánujete zcela novou aplikaci, nebo chcete jen nastartovat tu současnou pomocí gamifikace, obraťte se na nás. Společně najdeme to nejefektivnější řešení!

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek Twitteru roste nová konkurence. Bluesky od Jacka Dorseyho Další článek Mobile marketing automation: Co to je a proč se vám vyplatí

Related Articles

Grafika s názvem článku a člověkem držícím mobilní telefon.

Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci

11.1.2024Jaroslav Pavlíček
Ferda domů - notifikace

Jak notifikace v mobilních aplikacích vydělávají peníze

16.2.2022Jaroslav Pavlíček
Geofencing

Geofencing nebo-li zaměřování polohy uživatelů mění svět mobilních aplikací

18.6.2021Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}