+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
Tmavý obrázek s rukou držící telefon, na kterém je zapnutý noční režim.

Tmavý režim: proč byste ho měli mít a které aplikace se bez něj neobejdou

7.9.2022Jaroslav Pavlíček

Tmavé pozadí a méně zářivé barvy. Takový je v posledních letech trend, se kterým se setkáte nejen u operačních systémů, ale také u řady mobilních aplikací. Tmavý režim totiž požaduje stále víc uživatelů. Umožňuje jim pohodlněji používat aplikaci ve tmě a za šera.

Oblibu tmavého režimu potvrzují i statistiky. Například podle údajů serveru earthweb.com používá toto nastavení 82 % lidí, kteří mají chytrý mobilní telefon.

Uživatelé i odborníci se přitom shodují na 5 důvodech, které za popularitou takzvaného „dark modu“ stojí.

1. Není tak rušivý

Pokud je okolo vás dost světla, je přirozené používat klasické denní nastavení telefonu a aplikací. Například před spaním nebo v tmavých místnostech je ale tmavý mód příjemnější. Neruší totiž vás ani lidi okolo.

Ať už je to usínající dítě, nebo váš soused v kině.

Právě s tímto důvodem jsme se nedávno sami v praxi setkali, a to u meditační aplikace Calmio. Její uživatelé si totiž stěžovali, že jim u kurzu pro zklidnění spánku vadí světlo vyzařované z displeje.

Proto u ní nyní připravujeme i tmavý režim.

2. Méně namáhá oči

Pohled na světlý displej také víc namáhá oči. Zvlášť pokud je okolo vás šero. V takové chvíli se jen těžko se ubráníte mžourání na displej a používání aplikace je nepříjemné a nepohodlné.

I za světla ale celodenní sledování zářícího dipleje vaše oči namáhá. Jsou pak unavené, suché a můžou vás bolet.

Statistiky přitom ukazují, že uživatelé na celém světě tráví před displeji mobilů a počítačů průměrně 7 hodin denně. A pokud k tomu přidáme i čas prosezený u televize, bude toto číslo ještě vyšší.

Pohledem do zářící obrazovky tak lidé snadno stráví i víc než 10 hodin denně. Zvlášť pokud pracují u počítače.

Díky tmavému režimu bude tento čas (nebo alespoň jeho část) mnohem příjemnější.

Žena ležící v posteli osvětlená displejem telefonu.

Pokud máte v tmavé místnosti zapnutý světlý režim, může to rušit ostatní. Zároveň hrozí, že vás ze zářícího displeje budou bolet oči.

3. Usnadňuje usínání

Telefony v takzvaném denním režimu vyzařují víc modrého světla. A to snižuje produkci melatoninu – hormonu, který je potřebný pro zdravý spánek.

Pokud tedy večer a v noci používáte aplikace se světlým režimem, hůře se vám usíná.

Navíc se ukazuje, že nižší produkce melatoninu může vést k obezitě, cukrovce nebo vzniku rakoviny.

Aplikace v tmavém režimu přitom vyzařují mnohem méně modrého světla. Mají tak menší dopad na produkci melatoninu, a tedy i na vaše zdraví.

4. Šetří baterii

Zajímavým argumentem je také fakt, že tmavý režim šetří baterii telefonu.

Tedy alespoň u telefonů, které mají OLED nebo AMOLED displej. Ten je v současnosti standardem u mnoha telefonů střední a vyšší třídy.

Rozdíl je přitom poměrně výrazný. Například s AMOLED displejem klesá v tmavém režimu spotřeba baterie až o 63 % oproti světlému módu.

5. Vypadá exkluzivněji

Oproti předchozím bodům je to relativní maličkost, ale… Tmavý režim jednoduše vypadá dobře. A pomůže vám odlišit se od ostatních aplikací, které „dark mode“ nemají.

Výzkumy navíc ukazují, že tmavý režim je pro uživatele atraktivnější. A že díky němu tráví používáním dané aplikace více času (ukazuje to například tato práce zaměřená na sociální síť Facebook).

Je to přitom logický důsledek bodů, které jsme zmínili výše.

Ideální řešení? Nabídněte světlý i tmavý mód

I když má tmavý režim řadu výhod, neznamená to, že byste měli na denní mód zcela zanevřít. Naopak – za denního světla a v dobře osvětlených místnostech je uživatelsky mnohem příjemnější.

Nejlepší je proto nabídnout lidem režimy oba. Zvlášť u aplikací, které používají za šera nebo k relaxaci.

Uvidíte, že to uživatelé ocení.

Vytvořte také aplikaci, která uživatelům nabídne světlý i tmavý režim. Napište nám a pomůžeme vám ji připravit.

Na co musíte u tmavého režimu myslet

Pokud o tmavém režimu ve své aplikaci uvažujete, pamatujte, že nestačí pouze vyměnit světlé pozadí za tmavé a černé písmo za bílé. V takovém případě by byl kontrast příliš velký a nepříjemný. Navíc by mohla řada barevných prvků v novém režimu zaniknout.

Tmavý režim proto obvykle pracuje s šedým pozadím a s částečně průhledným bílým písmem. Díky tomu je vše dobře čitelné a příjemné na pohled.

Kromě písma a pozadí musíte upravit i barvu tlačítek a dalších prvků tak, aby byly dobře vidět. Je proto dobré zvolit světlejší tóny barevného schématu, které daná aplikace využívá.

Díky tomu budou jednotlivé prvky výraznější a lépe rozeznatelné.

Rádi vám přitom s takovou aplikací pomůžeme. A nastavíme vše tak, aby si ji lidé opravdu zamilovali. Napište nám a společně vytvoříme mobilní aplikaci podle vašich představ.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek 5 novinek, které přinese iPhone 14 Další článek Jak pracuje… CEO INITED

Related Articles

Ilustrační grafika mobilního telefonu s ikonami aplikací na pozadí.

No code a low code programování vs. klasický vývoj mobilní aplikace. Víte, co se víc vyplatí?

24.5.2023Jaroslav Pavlíček

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací IV

16.3.2022Jana Marková
Grafika: žena řešící spoustu úkolů.

Spolehlivější a přehlednější: Jak se náš vývoj aplikací liší od konkurence

17.8.2022Jana Marková

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}