Google snižuje poplatky za aplikace v Google Play

Google snižuje poplatky za aplikace v Google Play

Trendy

Výrazné snížení poplatků čeká od nového roku vývojáře mobilních aplikací umístěných v Google Play. U aplikací, které fungují na bázi předplatného, klesne poplatek o polovinu. Z 30 % z každého předplatného na 15 %. K podobnému kroku přisotupil už dříve také App Store.

O snížení poplatků informoval Google letos na podzim. Svůj krok zdůvodnil tím, že chce vyjít vstříc vývojářům.

Dosud totiž požadoval 30 %z každého nového předplatného. Teprve po 12 měsících klesl poplatek u opakovaného předplatného na 15 %.

Ušetří většina vývojářů

Díky novému modelu dosáhne na 15 % poplatek mnohem vícevydavatelů mobilních aplikací.

„Digitální předplatné je jedním z nejrychleji rostoucích modelů. Firmy, které ho nabízejí, však čelí specifickým výzvám při získávání a udržení zákazníků. Kvůli odlivu zákazníků je pro firmy s předplatným složité využívat naši zvýhodněnou sazbu, která platí po 12 měsících opakovaného předplatného. Proto jsme se rozhodli vše zjednodušit,“ vysvětlil změnu viceprezident pro produktový management společnosti Google Sameer Samat.

Podle něj tak nyní na zvýhodněné podmínky dosáhne 99 % vývojářů.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Někde klesnou poplatky i na 10 %

V některých případech jsou ceny ještě nižší. Týká se to aplikací zapojených do programu Play Media Experience, kde klesnou poplatky ze současných 15 % na 10 %.

Do programu Play Media Experience spadají aplikace, u kterých tvoří většinu tržeb příjmy z prodeje elektronických knih nebo streamování videa a audia.

Pomoc vývojářům vs. soudní spory

Jak už jsme naznačili, Google chce snížením sazeb vyjít vstříc vývojářům. Taková je alespoň oficiální verze, které zazněla od viceprezidenta této společnosti.

„Uvědomujeme si, že mobilní aplikace jsou nesmírně důležité nejen u telefonů, ale že vývojáři musí stále více myslet také na chytré televize a hodinky, auta, tablety a další zařízení. A proto potřebují víc než kdy jindy investovat své peníze do vývoje pro tyto platformy,“ poznamenal mimo jiné Samat.

Ve skutečnosti je to ale složitější. Svou roli při tvorbě nového modelu totiž sehrály také soudní spory, kterým Google čelí kvůli poplatkům v Google Play i kvůli podezření, že zneužívá svou tržní sílu. Například v Jižní Koreji už existuje zákon omezující právě provize z plateb v aplikacích.

Odstrašující příklad: Netflix a App Store

Úpravou podmínek může Google předejít dalším soudním sporům i zákonům podobným tomu, který nově platí v Jižní Koreji. Případná omezení by se totiž příjmů společnosti Google pravděpodobně dotkla mnohem výrazněji než avizované snížení poplatků.

Navíc hrozí, že by někteří velcí vývojáři aplikací mohli předplatné přes Google Play zrušit. Podobně jako to udělal například Netflix u obchodu App Store.

Díky snížení poplatků může Google zamezit tomu, aby vývojáři aplikací zrušili předplatné prostřednictvím Google Play. Jako to udělal Netflix v App store.
Netflix už před několika lety zrušil předplatné prostřednictvím App Store. Podobné situaci se chce vedení obchodu Google Play jistě vyhnout – i za cenu nižších poplatků z předplatného.

Pokud by ke zrušení předplatného prostřednictvím Google Play přistoupili ti největší vývojáři, pro Google by to znamenalo značné ztráty.

Jen v roce 2020 totiž tvořily jeho příjmy z předplatného aplikací 2,7 miliardy dolarů. Oproti roku 2019 je to o 40 % víc. A za posledních 5 let to znamená dokonce pětinásobný růst.

Je tedy jasné, že předplatné u aplikací má z pohledu společnosti Google velký potenciál. A byla by škoda se o něj připravit.

Možnost přilákat k předplatnému víc lidí

Pro všechny, kteří se chystají publikovat v obchodě Google Play, to znamená, že vývoj mobilních aplikací založených na předplatném bude nyní výhodnější. I když je třeba počítat s tím, že přesvědčit české uživatele k předplatnému bývá složité.

Díky snížení poplatků ve službě Google Play ale můžete předplatitelům nabídnout výhodnější podmínky než dosud. Aniž by se to dotklo vašich zisků.

Nebo ušetřené peníze investovat například do rozvoje aplikace nebo zkvalitnění služeb.

Záleží jen na vás, jak nové podmínky obchodu Google Play využijete.

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.