Děláte klientovi přestavbu webu a nabízí se otázka – co mobily? Uděláme web responsivní. Ale neuděláme i aplikaci? Je to dobrý nápad, špatný nápad nebo jaký je to nápad?
Tradiční argumenty pro mobily a aplikace jsou statistiky:
- na světě má víc lidí mobil než počítač
- lidé tráví 10% času v browseru a 90% času v aplikacích.
Čísla a detaily zde: http://www.smartinsights.com/mobile-marketing/mobile-marketing-analytics/mobile-marketing-statistics/
Argumenty pro mobilní aplikaci
Čím ještě klientovi argumentovat, co mu aplikace přinese:
- ikonu na ploše – zkratku k obsahu. Uživatelé milují aplikace, rádi je stahují a zkoušejí. Pokud to nepřeženete s velikostí, je šance, že ikona v mobilu dlouho vydrží. Také je zde větší šance na častější interakci. Aplikace nezapadne mezi miliony ostatních webu, ale mezi desítky aplikací v mobilu. Ikona dává možnost dát tvář. Nepůjdou k vám přes vyhledávač a nezobrazí se tam reklama konkurence.
- prodejní kanál – další možnost, jak vzbudit zájem, jak přitáhnout zájemce, je to další cesta k vašemu byznysu. Kromě vlastích obchodů jsou zde různé žebříčky, srovnání, informace o novinkách, doporučení uživatelů či recenze.
- prestiž – odlišení se od konkurence nebo její dohnání. Realita je taková. Jako jsme si zvykli na email, mobil a web, tak budou za chvíli aplikace.
- lepší funkce – které se na webu dělají obtížně. Viz další odstavec.
- možnost zpoplatnění obsahu – zvlášť dobře funguje na iPhone, kde jsou uživatelé zvyklí platit, jsou k tomu zde standardní prostředky.
- možnost řídit user experience. V prohlížeči je to uživatel, kdo si rozhoduje, co bude dělat a laťka svobody je nasazena hodně vysoko. Stránky ve stylu „toaletního papíru“, které nutí návštěvníka postupně vše alespoň prolétnout, jsou částečným řešením.
Funkce mobilní aplikace
Příběh: klient požadoval jednoduchou aplikaci pro kurýry, která hlásí dispečingu aktuální polohu. Dále dvě tlačítka – převzal zboží, předal zboží. Hotovo, stačí, žádná další funkčnost není potřeba.
Udělali jsme aplikaci podle zadání – Android a iOS verzi. Android verze šla do provozu uživatelům, iOS verze na schválení do Appstore. Po dvou týdnech (v roce 2013) Apple aplikaci zamítli pro přílišnou jednoduchost. Argumenty, že to pro provoz stačí a klient víc nepožaduje, neuspěly. Apple argumentovali například tím, že problém můžeme řešit webovou stránkou a aplikace je příliš silný nástroj.
Závěr: Od té doby víme, že aplikace musí nabízet věci, které ji od webové stránky odlišují, musí mít přidanou hodnotu.
Čím se aplikace odliší od webu, co ji udělá aplikací:
- práce offline – aplikace má v telefonu k dispozici veliké úložiště dat. Může pracovat offline, při obnovení spojení se data sesynchronizují.
- GPS a polohové služby – přizpůsobení obsahu s ohledem na polohu, najít nejbližší provozovnu nebo zaznamenat místo, kde proběhla prezentace výrobku.
- práce s foťákem nebo kamerou – kromě svůdných selfies lze pořizovat užitečné fotografie technických průkazů, finančních dokumentů, závad či černých skládek.
- mapy – nejen muži milují mapy. Přehledný a přátelský způsob zobrazování informací. Snad každá aplikace s mapou je hezká.
- platby v aplikaci – pravidelné nebo jednorázové. Zabezpečené a důvěryhodné.
- propojení s kalendářem – to je základ plánování, například návštěvy veterináře
- propojení s mailem, SMS – bez komentáře. Snad jen, že aplikaci, která pravidelně smaže SMS od milenky, díky pravidlům bezpečnosti udělat nelze
- scanner čárových kódů – v knihovně, v obchodě, na parkovišti
- push notifikace – kterými informujete uživatele o novinkách a získáváte zpětnou vazbu
- geofencing – spuštění akce, pokud se přiblížíte k nějakému místu. Například mobil upozorní uživatele na blízkost pobočky knihovny
- propojení přes Bluetooth – s náramkem, váhou, teploměrem
Uvedený výčet jistě není úplný, jeho účelem je pomoc při vymýšlení a hledání inspirace.
Argumenty pro responzivní web
- jednoduchost – use case je velmi jednoduchý a řešení formou webu snadné
- existující řešení – např. e-shop, kde existují hotová řešení
- rozpočet, rychlost – responzivní web se dá realizovat rychleji a levněji
Diskuse k článku na Facebooku.