Responsivní web nebo aplikace

Responsivní web nebo aplikace

Marketing a prodej

Děláte klientovi přestavbu webu a nabízí se otázka – co mobily? Uděláme web responsivní. Ale neuděláme i aplikaci? Je to dobrý nápad, špatný nápad nebo jaký je to nápad?

Tradiční argumenty pro mobily a aplikace jsou statistiky:

  • na světě má víc lidí mobil než počítač
  • lidé tráví 10% času v browseru a 90% času v aplikacích.

Čísla a detaily zde: http://www.smartinsights.com/mobile-marketing/mobile-marketing-analytics/mobile-marketing-statistics/

Argumenty pro mobilní aplikaci

Čím ještě klientovi argumentovat, co mu aplikace přinese:

  1. ikonu na ploše – zkratku k obsahu. Uživatelé milují aplikace, rádi je stahují a zkoušejí. Pokud to nepřeženete s velikostí, je šance, že ikona v mobilu dlouho vydrží. Také je zde větší šance na častější interakci. Aplikace nezapadne mezi miliony ostatních webu, ale mezi desítky aplikací v mobilu. Ikona dává možnost dát tvář. Nepůjdou k vám přes vyhledávač a nezobrazí se tam reklama konkurence.
  2. prodejní kanál – další možnost, jak vzbudit zájem, jak přitáhnout zájemce, je to další cesta k vašemu byznysu. Kromě vlastích obchodů jsou zde různé žebříčky, srovnání, informace o novinkách, doporučení uživatelů či recenze.
  3. prestiž – odlišení se od konkurence nebo její dohnání. Realita je taková. Jako jsme si zvykli na email, mobil a web, tak budou za chvíli aplikace.
  4. lepší funkce – které se na webu dělají obtížně. Viz další odstavec.
  5. možnost zpoplatnění obsahu – zvlášť dobře funguje na iPhone, kde jsou uživatelé zvyklí platit, jsou k tomu zde standardní prostředky.
  6. možnost řídit user experience. V prohlížeči je to uživatel, kdo si rozhoduje, co bude dělat a laťka svobody je nasazena hodně vysoko. Stránky ve stylu „toaletního papíru“, které nutí návštěvníka postupně vše alespoň prolétnout, jsou částečným řešením.

Funkce mobilní aplikace

Příběh: klient požadoval jednoduchou aplikaci pro kurýry, která hlásí dispečingu aktuální polohu. Dále dvě tlačítka – převzal zboží, předal zboží. Hotovo, stačí, žádná další funkčnost není potřeba.
Udělali jsme aplikaci podle zadání – Android a iOS verzi. Android verze šla do provozu uživatelům, iOS verze na schválení do Appstore. Po dvou týdnech (v roce 2013) Apple aplikaci zamítli pro přílišnou jednoduchost. Argumenty, že to pro provoz stačí a klient víc nepožaduje, neuspěly. Apple argumentovali například tím, že problém můžeme řešit webovou stránkou a aplikace je příliš silný nástroj.
Závěr: Od té doby víme, že aplikace musí nabízet věci, které ji od webové stránky odlišují, musí mít přidanou hodnotu.

Čím se aplikace odliší od webu, co ji udělá aplikací:

  • práce offline – aplikace má v telefonu k dispozici veliké úložiště dat. Může pracovat offline, při obnovení spojení se data sesynchronizují.
  • GPS a polohové služby – přizpůsobení obsahu s ohledem na polohu, najít nejbližší provozovnu nebo zaznamenat místo, kde proběhla prezentace výrobku.
  • práce s foťákem nebo kamerou – kromě svůdných selfies lze pořizovat užitečné fotografie technických průkazů, finančních dokumentů, závad či černých skládek.
  • mapy – nejen muži milují mapy. Přehledný a přátelský způsob zobrazování informací. Snad každá aplikace s mapou je hezká.
  • platby v aplikaci – pravidelné nebo jednorázové. Zabezpečené a důvěryhodné.
  • propojení s kalendářem – to je základ plánování, například návštěvy veterináře
  • propojení s mailem, SMS – bez komentáře. Snad jen, že aplikaci, která pravidelně smaže SMS od milenky, díky pravidlům bezpečnosti udělat nelze
  • scanner čárových kódů – v knihovně, v obchodě, na parkovišti
  • push notifikace – kterými informujete uživatele o novinkách a získáváte zpětnou vazbu
  • geofencing – spuštění akce, pokud se přiblížíte k nějakému místu. Například mobil upozorní uživatele na blízkost pobočky knihovny
  • propojení přes Bluetooth – s náramkem, váhou, teploměrem

Uvedený výčet jistě není úplný, jeho účelem je pomoc při vymýšlení a hledání inspirace.

Argumenty pro responzivní web

  • jednoduchost – use case je velmi jednoduchý a řešení formou webu snadné
  • existující řešení – např. e-shop, kde existují hotová řešení
  • rozpočet, rychlost – responzivní web se dá realizovat rychleji a levněji

Diskuse k článku na Facebooku.

 

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.