Digitální peněženky zaplavily smartphony. Jakou příležitost nabízí běžným firmám?

Digitální peněženky zaplavily smartphony. Jakou příležitost nabízí běžným firmám?

Trendy

Transformace papírových dokladů a plastových karet do digitální podoby, díky které můžete mít neustále při ruce vaše kreditky, věrnostní karty, jízdenky, vstupenky, kupóny a další, není žádná velká novinka. Ale přesto, výhody digitálních peněženek nevyužívají naplno jak přímí uživatelé, tak ani firmy. Kde leží jejich skrytý potenciál?

Co to jsou digitální peněženky?

Určitě jste se s nimi v nějaké podobě již setkali. Těchto aplikací existují desítky, jak pro Android, tak pro iOS. Mezi ty nejznámější patří:

Aplikace Apple Wallet
Aplikace Apple Wallet

Uživatelé telefonů od Applu mají dokonce již předinstalovanou aplikaci Apple Wallet, což zvyšuje její důvěryhodnost a pravděpodobnost, že ji budou používat. Přece jen se v digitálních mobilních peněženkách ukládají citlivé údaje, a tak je důvěryhodnost klíčovým aspektem.

Funkcemi a podobou se jednotlivé mobilní peněženky lehce liší, ale zpravidla platí, že karty, vstupenky, letenky, vouchery apod. jsou v nich přehledně zorganizovány. Také jsou vybaveny chytrými push notifikacemi, které informují o změnách či blížící se expiraci e-dokladů.

Co se týče funkcí samotného telefonu, digitální peněženky běžně využívají:

  • Fotoaparát pro načtení QR kódu
  • Polohové služby pro zobrazení notifikací podle lokality
  • ID vašeho zařízení pro potřeby dynamické aktualizace karet, vstupenek atd.

Mobilní peněženky mohou samozřejmě také zobrazovat informace na zamčené obrazovce:

  • Intenzivní zobrazování urgentních informací (např. čas expirace – letadlo brzy odletá)
  • GPS souřadnice – geofencing
  • Blízkost bluetooth beaconů

Technologie digitálních peněženek podporuje i Apple Watch, takže si můžete potřebné informace zobrazit přímo na vašich hodinkách.

Digitální PASS

Druhů digitálních dokumentů existuje spousta. O jejich využití v různých situacích píšeme níže, nejprve se na ně však podíváme z technického hlediska.

Existují tři typy platnosti e-dokumentů:

  • Jednorázové (vstupenka na fotbal/do kina apod.)
  • Více použití (voucher v McDonaldu – 5x hranolky zdarma)
  • Na delší časové období (vstupenka do muzea na půl roku, věrnostní karta, členská karta)

Vizuální podoba
Existuje několik šablon pro různé typy dokumentů, tvorba jejich vizuální podoby je proto jednoduchá a zvládnete to i bez profesionálního grafika. Šablony navíc umožňují docela širokou “customizaci”, takže se můžete pořádně vyřádit.

Nahrání e-dokumentů do mobilu
Digitální vstupenku nahrajete do své mobilní peněženky velmi jednoduše. Variant se nabízí hned několik:

  • Stažením souboru z e-mailu
  • Kliknutím na URL odkaz
  • Naskenováním QR kódu
  • Propojením s jinou aplikací

Technologie passů
Digitální passy využívají technologii ESPASS nebo PKPASS, což je vlastně “jednoduchý” .zip soubor, který v sobě obsahuje další soubory a složky:

  • Obrázky, loga a další grafiku
  • Informace ve formátu JSON
  • Jazykové mutace
  • Digitální certifikát

Digitální vstupenky a vouchery pohledem vývojářů
Jak již bylo řečeno, mobilních peněženek existují desítky, a tak není třeba vyvíjet žádné rozhraní pro uložení digitálních dokladů. Stačí naprogramovat čtecí zařízení a napojit ho na databázi (backend), která bude zajišťovat:

  • Vydávání/zaevidování nových vstupenek/voucherů/karet apod.
  • Zpracování aktualizací (např. prodloužení platnosti)
  • “Zneplatnění” po využití e-dokladu či jeho expiraci

Poslední bod je ta nejdůležitější funkce, kterou databáze zastřešuje. V papírovém světě je jednoduché zajistit, aby vstupenka nebyla použita vícekrát. Stačí ji přetrhnout/proděravět/orazítkovat apod. U digitálních dokladů slouží databáze k vyhodnocení informace o vstupence a kontrole, že byla již použita (tzn. načtena pomocí čtečky QR či čárového kódu).

Digitální doklady + CRM systém
Život vám může dále zjednodušit spárování na CRM systém, který firmě vydávající vstupenky/vouchery/věrnostní karty apod. prozradí cenné informace o chování jejích zákazníků:

  • Místo a čas nákupu či získání e-dokumentu
  • Místo a čas využití
  • Počet využití (například u voucherů, věrnostních karet)
  • Počet expirací (tzn. počet nevyužitých vstupenek či voucherů)
  • Opakovaný nákup vstupenky (tzn. počet vracejících se zákazníků)

Využití polohových služeb
Velkou výhodou digitálních dokumentů je také geolokace. To znamená, že se uživateli dokument zobrazí (či přijde notifikace) na místě, kde ho bude potřebovat. Například na letišti, v kině, obchodě apod. Nemusí ho tak složitě dohledávat, což ocení zaměstnanci, kteří vstupenky čí lístky kontrolují, stejně jako všichni zákazníci, čekající ve frontě, než na ně přijde řada.

Kde můžete digitální dokumenty využít?

Vstupenky
Jedny z nejčastějších digitálních dokumentů jsou vstupenky všeho druhu, od kina a divadla přes muzea, zoologické zahrady, až po koncerty, festivaly a konference.

Letenky
Mít letenku v mobilu je výrazně pohodlnější, než tu papírovou. Ve shonu na letišti se vám jen tak neztratí, máte ji pořád po ruce a díky chytrým notifikacím si lépe pohlídáte čas k nástupu do letadla.
Tip: Ideální v kombinaci s aplikací jako je například Zaleť si.

Jízdenky/lístky
To stejné, co u letenek, platí i pro přesun vlakem či městskou hromadnou dopravou.

Slevové kupóny/vouchery
Ideální způsob pro promování jednorázových či časově omezených akcí, které do vašeho obchodu přitáhnou jak stávající, tak nové zákazníky.
Tip: Mrkněte na naši aplikaci Kázetka, kde jsme se akcemi a letáky již zabývali z trochu specifičtějšího úhlu pohledu.

Věrnostní karty
Spousta lidí rádo sbírá různé body za věrnost, za což získávají slevy a jiné odměny. Díky digitalizaci mohou mít zákazníci své věrnostní karty neustále při sobě.

ID karty
Do této kategorie spadají všechny možné zaměstnanecké karty, občanské, řidičské či členské průkazy, karty do sportovních klubů, knihoven, sdružení či asociací, stejně jako třeba běžné karty od pojišťoven.
Tip: Díky digitalizaci můžete mít pohodlně u sebe hned několik kartiček od různých pojišťoven, podle toho, kam zrovna jedete, či účelu, pro který dané pojištění vychází jak finančně, tak krytím nejlépe. K tomu vám pomůže další aplikace z naší “dílny” SrovnejTo.

Mobilní peněženky otevírají příležitost jak přilákat více zákazníků

Digitální passy nejen, že zjednodušily manipulaci s běžnými vstupenkami a lískty, ale také otevřely široké marketingové možnosti běžným společnostem, které tak mohou ještě snázeji zavést různé věrnostní programy, členské karty, či vydat kupóny a vouchery.

Díky pokrytí “trhu” digitálními peněženkami, jako je Apple Wallet či Wallet Cards, není třeba programovat žádnou složitou aplikaci. Stačí jen databáze pro evidenci platných e-dokladů, což ušetří čas a peníze. Tyto možnosti jsou prostě na dosah všem, kdo je dokážou uchopit a kreativně využít.

Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.