Plán je hotový, úkoly rozdělené, maketa schválená. To znamená jediné – první dvě fáze z našeho šestietapového systému vývoje jsou úspěšně dokončené. A přichází čas na třetí. Jmenuje se Bez serveru a klient si v ní může aplikaci osahat i s jejími funkcemi.
Do etapy Bez serveru se pouštíme poté, co máme hotovou „nultou” verzi aplikace. Tedy maketu, ve které ještě nejsou naprogramované funkce, ale která zároveň poskytuje přehled jednotlivých obrazovek.
Díky tomu víme, že jsme na nic nezapomněli a postupujeme správným směrem.
Seznamte se i s dalšími etapami vývoje, které v INITED využíváme, a přečtěte si článek Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací. |
Bez ukládání dat, Facebooku i Gmailu
Právě na maketu nyní navazujeme. Kromě ní potřebujeme mít také:
- hotový popis funkcí
- a založené účty v aplikaci.
Jakmile to vše máme, doděláme vzhled aplikace a jednotlivých prvků.
Pokud už má klient promyšlené a nachystané UX včetně grafiky, stačí tyto prvky jen doladit.
Často ale bývá řešení UX a grafické stránky na nás. V takovém případě jim věnujeme velkou část této etapy. Nejpozději v její polovině totiž musíme vědět, jak bude aplikace z grafického hlediska vypadat.
Následně vývojáři vytvoří fungující aplikaci, která je na první pohled nerozeznatelná od publikovatelné verze. Jsou v ní tedy všechny obrazovky i konkrétní funkce.
Aplikace se tedy po nainstalování chová stejně, jako by se měla chovat po vydání. S jedním velkým rozdílem – funguje bez serveru.
Co to znamená?
- Není možné přihlásit se pomocí facebookového nebo gmailového účtu.
- Přihlášení e-mailem funguje pouze díky kontrole správnosti e-mailové adresy a minimálního počtu znaků u hesla.
- Data, která při testování zadáme do aplikace my nebo klient, se nikam neukládají – po vypnutí v ní tedy nezůstanou a aplikace se při každém spuštění chová stejně.
Pod dohledem manažera a vývojáře
Kromě vývojářů, kteří na aplikaci pracují, jsou pro úspěšné dokončení této etapy z naší strany klíčové dvě osoby – projektový manažer a senior vývojář.
Projektový manažer kontroluje, že mobilní aplikace:
- plně funguje (samozřejmě kromě funkcí, které potřebují pro správných chod server),
- obsahuje všechny obrazovky i kompletní grafiku,
- je napojená na analytický nástroj Googlu Firebase Analytics a na službu Sentry, která dokáže v aplikaci rozeznat chyby (například prázdnou obrazovku),
- obsahuje reálné údaje a data – tedy, že nikde není zadáno jen „test 1” a podobně,
- má panel, který zobrazuje postup načítání,
- má funkční tlačítka, u kterých je vidět, zda na ně uživatel klikl,
- má uvedené číslo verze
- a funguje na telefonu s vypnutým internetem.
Senior vývojář má pak na starosti technickou část aplikace. Je tedy zodpovědný mimo jiné za to, že:
- jsou hotové datové modely pro potřebné struktury,
- existují servisní příkazy pro všechny oblasti, které aplikace řeší, i jejich kontrolery,
- komunikace se serverem se simuluje a uživatel tak má představu, jak bude vše fungovat,
- na konci etapy je hotový backend aplikace a vymyšlené i vytvořené API – právě to je klíčové pro další fáze vývoje mobilní aplikace.
Základ: jasné zadání a kvalitní data
Etapa Bez serveru je naprosto zásadní. Práce na ní proto obvykle trvá 6–12 týdnů. Tedy delší dobu než práce na předchozích dvou fázích dohromady.
Pokud bychom ji podcenili, hrozí, že vznikne technický dluh, který bude potřeba vyřešit v dalších fázích.
K úspěšnému dokončení této etapy potřebujeme kvalitní testovací data. A zároveň je doladit finální podobu zadání.
Ještě v této fázi můžeme bez větších problémů přidat či upravit jednotlivé funkčnosti. Tak, aby se aplikace dokonale přizpůsobila vašim potřebám a představám.
Samozřejmě to zvládneme i později. V dalších fázích už ale tyto úpravy znatelně navyšují čas potřebný k vývoji aplikace – a také cenu.
Poté už čeká server…
Jakmile je tato verze mobilní aplikace hotová, s klientem vše otestujeme. A když máme jistotu, že se aplikace bez serveru chová, jak má, připravíme fakturu za další část práce.
A samozřejmě se také rovnou pustíme do další fáze. Čtvrtá etapa se jmenuje se Integrace a čeká nás v ní propojení se serverem.