Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací III

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací III

Z naší dílny

Plán je hotový, úkoly rozdělené, maketa schválená. To znamená jediné – první dvě fáze z našeho šestietapového systému vývoje jsou úspěšně dokončené. A přichází čas na třetí. Jmenuje se Bez serveru a klient si v ní může aplikaci osahat i s jejími funkcemi.

Do etapy Bez serveru se pouštíme poté, co máme hotovou „nultou” verzi aplikace. Tedy maketu, ve které ještě nejsou naprogramované funkce, ale která zároveň poskytuje přehled jednotlivých obrazovek.

Díky tomu víme, že jsme na nic nezapomněli a postupujeme správným směrem.

Seznamte se i s dalšími etapami vývoje, které v INITED využíváme, a přečtěte si článek Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací.

Bez ukládání dat, Facebooku i Gmailu

Právě na maketu nyní navazujeme. Kromě ní potřebujeme mít také:

  • hotový popis funkcí
  • a založené účty v aplikaci.

Jakmile to vše máme, doděláme vzhled aplikace a jednotlivých prvků.

Pokud už má klient promyšlené a nachystané UX včetně grafiky, stačí tyto prvky jen doladit.

Často ale bývá řešení UX a grafické stránky na nás. V takovém případě jim věnujeme velkou část této etapy. Nejpozději v její polovině totiž musíme vědět, jak bude aplikace z grafického hlediska vypadat.

Následně vývojáři vytvoří fungující aplikaci, která je na první pohled nerozeznatelná od publikovatelné verze. Jsou v ní tedy všechny obrazovky i konkrétní funkce.

Aplikace se tedy po nainstalování chová stejně, jako by se měla chovat po vydání. S jedním velkým rozdílem – funguje bez serveru.

Co to znamená?

  • Není možné přihlásit se pomocí facebookového nebo gmailového účtu.
  • Přihlášení e-mailem funguje pouze díky kontrole správnosti e-mailové adresy a minimálního počtu znaků u hesla.
  • Data, která při testování zadáme do aplikace my nebo klient, se nikam neukládají – po vypnutí v ní tedy nezůstanou a aplikace se při každém spuštění chová stejně.
Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Pod dohledem manažera a vývojáře

Kromě vývojářů, kteří na aplikaci pracují, jsou pro úspěšné dokončení této etapy z naší strany klíčové dvě osoby – projektový manažer a senior vývojář.

Projektový manažer kontroluje, že mobilní aplikace:

  • plně funguje (samozřejmě kromě funkcí, které potřebují pro správných chod server),
  • obsahuje všechny obrazovky i kompletní grafiku,
  • je napojená na analytický nástroj Googlu Firebase Analytics a na službu Sentry, která dokáže v aplikaci rozeznat chyby (například prázdnou obrazovku),
  • obsahuje reálné údaje a data – tedy, že nikde není zadáno jen „test 1” a podobně,
  • má panel, který zobrazuje postup načítání,
  • má funkční tlačítka, u kterých je vidět, zda na ně uživatel klikl,
  • má uvedené číslo verze
  • a funguje na telefonu s vypnutým internetem.

Senior vývojář má pak na starosti technickou část aplikace. Je tedy zodpovědný mimo jiné za to, že:

  • jsou hotové datové modely pro potřebné struktury,
  • existují servisní příkazy pro všechny oblasti, které aplikace řeší, i jejich kontrolery,
  • komunikace se serverem se simuluje a uživatel tak má představu, jak bude vše fungovat,
  • na konci etapy je hotový backend aplikace a vymyšlené i vytvořené API – právě to je klíčové pro další fáze vývoje mobilní aplikace.

Základ: jasné zadání a kvalitní data

Etapa Bez serveru je naprosto zásadní. Práce na ní proto obvykle trvá 6–12 týdnů. Tedy delší dobu než práce na předchozích dvou fázích dohromady.

Pokud bychom ji podcenili, hrozí, že vznikne technický dluh, který bude potřeba vyřešit v dalších fázích.

K úspěšnému dokončení této etapy potřebujeme kvalitní testovací data. A zároveň je doladit finální podobu zadání.

Ještě v této fázi můžeme bez větších problémů přidat či upravit jednotlivé funkčnosti. Tak, aby se aplikace dokonale přizpůsobila vašim potřebám a představám.

Samozřejmě to zvládneme i později. V dalších fázích už ale tyto úpravy znatelně navyšují čas potřebný k vývoji aplikace – a také cenu.

Poté už čeká server…

Jakmile je tato verze mobilní aplikace hotová, s klientem vše otestujeme. A když máme jistotu, že se aplikace bez serveru chová, jak má, připravíme fakturu za další část práce.

A samozřejmě se také rovnou pustíme do další fáze. Čtvrtá etapa se jmenuje se Integrace a čeká nás v ní propojení se serverem.

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...